Tour 2021: Søren Kragh Andersen staakt de strijd vanwege mogelijke hersenschudding

zaterdag 10 juli 2021 om 11:04
Tour 2021: Søren Kragh Andersen staakt de strijd vanwege mogelijke hersenschudding

foto: Cor Vos

Søren Kragh Andersen gaat niet meer van start in de veertiende etappe van de Tour de France. Na zijn val in de rit naar Carcassonne vertoonde de Deense renner tekenen van een hersenschudding en zijn ploeg DSM besloot hem daarom vandaag aan de kant te houden.

Kragh Andersen was betrokken bij de massale valpartij op 65 kilometer van de finish, op een stuk weg die met grind lag bezaaid. De Deense renner wist op grote achterstand nog wel de aankomst in Carcassonne te bereiken, maar werd daarna meteen meegenomen door de medische staf van zijn ploeg om te worden nagekeken.

Nadat hij vannacht nauwlettend in de gaten was gehouden, vertoonde Kragh Andersen tekenen van een hersenschudding. Daarmee was voor de medische staf duidelijk dat de Deense renner, die volgende maand 27 jaar wordt, de Tour niet kon voortzetten. Hij gaat nu terug naar huis om volledig te herstellen.

“Ik ben echt teleurgesteld en wil de Tour de France niet verlaten. Diep van binnen weet ik wel dat de beslissing van de medische staf van de ploeg de enige juiste is. Ik hoop dat dit nu het laatste pechgeval voor de jongens hier in de koers is. Ik wens ze het allerbeste voor de laatste week”, zei Kragh Andersen via zijn ploeg.

Derde uitvaller bij Team DSM
Kragh Andersen was bezig aan zijn vierde Tour de France. Vorig jaar was hij nog goed voor twee etappezeges in de Tour. Zowel in Lyon als in Champagnole kwam hij als winnaar over de streep. Mijn zijn opgave ziet Team DSM een derde renner uitvallen; eerder nam de ploeg al afscheid van Jasha Sütterlin en Tiesj Benoot.


Tour 2021: De uitvallers

Dit artikel delen:

11 Reacties

Xevar 10 juli 2021 om 11:10

Dus hij heeft gisteren nog 65km doorgefietst met (waarschijnlijk) een hersenschudding.
Erg verantwoord weer zeg..

Michelangelo 10 juli 2021 om 11:13

Was ook mijn gedachte.

Doorfietsen met een niet verplaatste gebroken rib, doorfietsen met een mogelijke hersenschudding. Ik weet niet wat ploegen denken daarmee te bereiken. Het is mijns inziens geen teken van veiligheidsbewustzijn binnen wielerploegen, en ook niet van grootste zorg voor je mensen.

Overigens niet uniek voor het wielrennen. Kijk even naar het voetbal, daar gebeurt exact hetzelfde.

Peet Gute 10 juli 2021 om 11:16

renners zijn nu éénmaal geen mietjes zoals die sjotters

Maenhout 10 juli 2021 om 11:38

Uit de tekst maak ik op dat Sören zonder tussenkomst van de arts zelf vandaag gewoon op de fiets zou stappen. De verschijnselen zullen wellicht niet zo uitdrukkelijk zijn. De Tourarts checkt ook nog onderweg (als de renner de moeite neemt om even aan zijn/haar wagen te hangen).

leek 10 juli 2021 om 16:16

Als ze een nacht observeren nodig hebben gehad om een hersenschudding vast te stellen kan ik me voorstellen dat ze dat op het moment van de crash nog niet konden. Als hij gewoon bij de pinken was en op dat moment verder geen symptomen had kun je de ploeg niets verwijten.

Maenhout 10 juli 2021 om 11:34

Hoe zou die speciale beschermende kleding eigenlijk bevallen in de praktijk? Hebben DSM’ers minder hinder van schaafwonden na valpartijen?

xistnc 10 juli 2021 om 11:47

Schaafwonden is ongeveer het enige waar ze géén last van hebben.

boody 10 juli 2021 om 15:01

Laten we het maar weer eens hebben over de organisatie met de aFranse slag. De overgang op gravel was niet goed aangegeven. Na de chaos in Bretagne kan dit er nog wel bij. Renners krijgen een boete voor het minste vergrijp. Misschien moeten de ASO en UCI ook beboet worden voor hun onverantwoordelijke missers. Neutralisering van de koers lag voor de hand, als ik het commentaar van de renners begrijp. Het wordt echt tijd dat tegen dit soort wantoestanden wordt opgetreden. Hebben ze in Frankrijk een Nationaal Veiligheidscoordinator?

leek 10 juli 2021 om 16:20

Als je je hier als renner/ploegleider over uitspreekt krijg je waarschijnlijk ook een boete.

Het woord zelfkritiek staat niet in het Franse woordenboek.

Reiger 10 juli 2021 om 17:17

Was echt een schandaal om een vol peloton zo een gravelstrook op te jagen met hoge snelheid. Miskleun van de organisatie. Wel boetes geven als iemand gaat pissen langs de kant maar nooit een hand in eigen boezem steken.

Murcia 10 juli 2021 om 18:13

De waarschuwing voor dit gevaarlijke stuk kwam ongeveer 10 sec voordat het peloton er langs stoof. Zegt alles over de ASO. SKA zal trouwens wel blij zijn dat de lijdensweg hier voorbij is. Moet nog wel een robbertje sparren met de ploeg en zal voor het juiste bedrag een ander shirtje gaan dragen in 2022 schat ik zo in.

Headlines

Materiaalzone

Populair