Tour 2021: Qhubeka ASSOS zonder uitgesproken kopman of topsprinter

vrijdag 18 juni 2021 om 14:30
Tour 2021: Qhubeka ASSOS zonder uitgesproken kopman of topsprinter

foto: Cor Vos

Qhubeka ASSOS heeft de acht namen bekendgemaakt die volgende week zaterdag in Brest aan de start staan van de Tour de France. De ploeg trekt zonder uitgesproken kopman naar Frankrijk en wil vooral scoren vanuit de ontsnappingen. Max Walscheid is het speerpunt voor de sprints.

“Zonder specifieke klassementsrenner of echte topsprinter gaan de naar de Tour de France. Het duidelijke doel van de ploeg is kansen pakken en een rol spelen in het koersverloop”, licht Lars Michaelsen, ploegleider van het team, toe. “Hoe dat gaat gebeuren? Dat is moeilijk te zeggen, maar als de we etappes onderverdelen hebben we zes sprintetappes, vijf tot tien kansen voor ontsnappingen, twee tijdritten en vier aankomsten bergop waar we vermoedelijk de favorieten voor het klassement gaan zien.”

Optimistisch wil de inmiddels 52-jarige Deense oud-renner zijn. “Er zijn zo’n vijf à tien etappes waar we in de vlucht van dag willen zitten. In de sprints gaan we voor Max Walscheid. We willen proberen alle kansen te benutten.” Fabio Aru, vijfde in 2017, Simon Clarke en Sergio Henao zijn de meest ervaren mannen in de ploeg van Qhubeka ASSOS. Voor Sean Bennett en Nic Dlamini wordt het hun debuut in de Ronde van Frankrijk, net als voor Victor Campenaerts. De Belg deed al zeven grote rondes, maar reed de Tour nog nooit.

“Dit wordt mijn eerste Tour de France en na de Giro wil ik heel graag mijn tweede grote ronde van het jaar rijden, nadat het zo goed ging”, liet Campenaerts weten. In de Giro won hij namelijk een etappe, net als zijn ploeggenoten Mauro Schmid en Giacomo Nizzolo. “We hebben een aantal grote resultaten behaald, maar daarnaast hadden we een heel mooie tijd omdat we echt een ploeg waren en we koersten in de geest van Ubuntu – ‘ik ben, omdat wij zijn’. Dit maakt het heel mooi om te koersen, en vooral om met deze familie een grote ronde te rijden.”

Selectie flag-za Qhubeka ASSOS voor Tour de France 2021 (26 juni-18 juli)
flag-it Fabio Aru
flag-us Sean Bennett
flag-za Nic Dlamini
flag-be Victor Campenaerts
flag-au Simon Clarke
flag-at Michael Gogl
flag-co Sergio Henao
flag-de Max Walscheid

Dit artikel delen:

19 Reacties

Murcia 18 juni 2021 om 14:33

Vrijbuiteren!

Verder verheug ik mij nu al op het moment dat Wuyts weer uitlegt aan José wat de bijnaam is van Gogl en dat Sagan die bedacht heeft.

Boasson en Hagen 18 juni 2021 om 14:40

Eerste team ooit dat met alleen maar verschillende nationaliteiten komt opdraven?

Dikke vrouw 18 juni 2021 om 14:54

Dat zou me verbazen

Boasson en Hagen 18 juni 2021 om 15:09

Om al antwoord te geven op mezelf:
Ineos in 2020
EF in 2019
Niet verder terug gekeken dan 2015, maar het antwoord is nee.

Baukema Tomoulin 18 juni 2021 om 15:21

Wel 5 van de 6 continenten. Dat lijkt me wel een unicum. Al kwam Orica-Greenegde met Impey vast ook erg ver daarin.

Wheely 18 juni 2021 om 20:52

Bahrain dit jaar ook.

FritsvanHoefelen 18 juni 2021 om 15:12

Vier etappezeges minimaal

Jazzy2M 18 juni 2021 om 15:12

Dit is een selectie waar ik helemaal niks van verwacht. Misschien verrast Aru. Vraag mij af wat de doelen zijn want ik zie ze geen rit winnen

Nillus 18 juni 2021 om 15:12

Moooi team, ondanks dat het een soort van vangnet team is..
Als ze zo koersen als in de giro, veel aanvallen.
Zeer atractief

Diskob 18 juni 2021 om 15:17

Verrassend dat Campenaerts hier start. Na zijn Giro stapte hij nog uit de Baloise Belgium Tour met een lichte blessure.

Ik ben wel grote fan van zijn nieuwe manier van koersen dus ik kijk er naar uit. Go Vocsnor!

Valvuillerdemoz 18 juni 2021 om 15:24

Kan die Vocsnor hier na de eerste TT stiekem nog het geel pakken?

Juan Manuel Garate 18 juni 2021 om 16:10

Walscheid top 10 in tt of sprint is wel het maximaal haalbare

Ivan 18 juni 2021 om 17:02

Zonder Pozzovivo en Nizzolo toch wel erg matig. Hopen dat Aru wat etappes kan uitkiezen en nog iets van zijn carrière kan maken.

Mac-S 18 juni 2021 om 17:15

Ik gun Simon Clarke wel een mooie Tourrit. En Aru terug in de vorm van 2017, maar dat zal wel te hoog gegrepen zijn.

Michelangelo 18 juni 2021 om 17:43

Ik hoop dat ze het ook aanpakken zoals in de Giro. Niet gewoon een mannetje in de kansloze vlucht zetten samen met iemand van Cofidis, Wanty en Total Energy, maar proberen iets op te zetten met meerdere ploeggenoten om de kansloze vlucht toch een kans te geven.

Van mij mogen er meer vrijbuitersploegen zoals deze meedoen, dan is er tenminste kans op een wat onvoorspelbaarder verloop.

Scott Sunderland 18 juni 2021 om 23:34

Van Aru verwacht ik letterlijk niks komende Tour. Een voorbeeld van een renner die in feite al gestopt is maar het zelf nog niet beseft.

Ed De B 19 juni 2021 om 17:42

Klopt, hij is in 2017 al met pensioen gegaan, de man die nu rijdt is gewoon een amateur die qua uiterlijk op hem lijkt.

Pinot Grigio 22 juni 2021 om 13:50

Heeft iemand al een bericht kunnen vinden of eventuele wijzigingen in het sprintkopmanschap van Walscheid tov Barbero die voor Aru is ingevallen?

Michelangelo 22 juni 2021 om 13:56

Ik nog niet. Maar ik denk niet dat ze zich rijk rekenen in een massasprint met Walscheid of Barbero. Wie de uitgesproken sprinter gaat zijn weet ik niet, maar ik denk dat beide meer kans hebben vanuit een vlucht dan in een massasprint. Dus wie weet gaat de tactiek daar wel gericht zijn op het hebben van een snelle man in een goede kopgroep, en dan eventueel sprinten met de ander als de kopgroep het niet redt.

Headlines

Materiaalzone

Populair