Tour 2021: Mathieu van der Poel stapt uit de wedstrijd

zondag 4 juli 2021 om 12:23
Tour 2021: Mathieu van der Poel stapt uit de wedstrijd

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel zal vandaag niet meer van start gaan in de Tour de France. De renner van Alpecin-Fenix, die zes dagen in de gele trui mocht rondfietsen, stapt uit de wedstrijd met het oog op de Olympische Spelen in Tokio.

Van der Poel liet gisteren, vlak na de finish van de eerste Alpenetappe naar Le Grand-Bornand, nog doorschemeren stiekem toch graag door te willen tot Parijs. “Op de eerste rustdag gaan we samen zitten. Ik wil graag tot Parijs, maar ik denk dat de ploeg dat niet ziet zitten. Er zijn nog andere doelen. Maar ik vind het best leuk in de Tour, eigenlijk.”

Van der Poel heeft na een nachtje slapen en overleg met de teamleiding van Alpecin-Fenix dan toch besloten om vroegtijdig uit de wedstrijd te stappen. De Nederlander kan terugkijken op een meer dan geslaagd Tourdebuut, met een ritzege op de côte de Mûr-de-Bretagne. Hij droeg na zijn ritoverwinning bovendien zes dagen de gele trui. Gisteren moest hij de felbegeerde gele trui afstaan aan Tadej Pogačar.

“Ik keer volgend jaar terug om Parijs te halen”
“Het is nu beter om de focus te verleggen naar de Olympische Spelen. Ik ga nu wat tijd nemen om te herstellen. Het was door corona onmogelijk om de Tour uit te rijden en daarna nog top te zijn in Tokio. Ik keer volgend jaar terug om Parijs te halen”, aldus Van der Poel, die met veel plezier terugkijkt op de eerste Tourweek. “Het is een geweldige week geweest voor mij en de ploeg.”

“We hebben twee etappes gewonnen en ik mocht in mijn eerste grote ronde ook nog zes dagen de gele trui dragen. We mogen trots zijn.”

Dit artikel delen:

77 Reacties

lars de kan 4 juli 2021 om 12:24

Duidelijk en bedankt voor een prachtige week MVP.

tvm 4 juli 2021 om 12:49

Ik ben het er ook mee eens. Wel benieuwd wie in de Giro af hadden gegeven op Caleb Ewan dat nu ook doet. Niet alleen wielervolgers, maar ook oud-renners zoals Merckx bijv.

Zijn deze mensen nu ook kritisch?

KnightBiker 4 juli 2021 om 13:03

@TVM – Caleb had niet de OS als doel en zou nog meer dan genoeg herstel tijd over hebben na de Giro. Ook stapte Ewan uit met een vaag excuus, MVDP draait niet om de pot heen.

Turtlehead 4 juli 2021 om 13:03

Prima zo, suc6 met de omschakeling.

Boomie1 4 juli 2021 om 13:05

@tvm: nee niet kritisch. Heel simpel. Het is een begrijpelijke opgave waar zelfs ASO niet kritisch op zal zijn.

In een normaal jaar zonder corona had MvdP vorig jaar de Spelen gereden en nu meteen de Tour uitgereden.

Nu is voor de sponsors de Tour al geslaagd en wil Canyon hem zien schitteren op de MTB. Daarom leveren ze hem en zijn ploeg fietsen.

Petros 4 juli 2021 om 13:50

@Boomie1

Logisch. Je zou er dus eigelijk geen kritiek op kunnen hebben. Het zijn immers de sponsoren die er voor zorgen dat we op deze manier wielrennen kunnen kijken. Dus in zekere zin dien je te luisteren naar wat zij willen.

Als er geen of minder sponsoren waren, dan had men een andere manier moeten vinden om uiteindelijk renners, staf en materieel te betalen. Een mooie win-win situatie. De sponsoren hebben zichtbaarheid en wij kunnen voor relatief weinig geld dit spektakel aanschouwen.

Marcus Floris 4 juli 2021 om 12:26

Eens! Goeie keuze

Ramonz 4 juli 2021 om 12:26

Van te voren duidelijk aan gegeven dat hij eerst niet mee wilde naar de tour want alles op de OS. Dan toch heen voor de sponsor, uiteindelijk een super 1e week gedraaid die niet mooier had gekunt. En nu vol in de voorbereiding op de Olympische spelen. Hoop dat hij daar zijn droom kan waarmaken!

Groetjesaandevoetjes 4 juli 2021 om 12:38

Betere sportieve prestatie en betere exposure voor de ploeg/sponsor kun je niet krijgen, dus we kunnen alleen maar accepteren dat vd Poel voor zijn volgende doel gaat. Was vooraf ook duidelijk gecommuniceerd dat vd Poel de tour niet zou uitrijden, dus mensen die 'negatief' reageren op zijn uitstappen, hebben blijkbaar oogkleppen op.

Boomie1 4 juli 2021 om 13:08

Ik zou inderdaad kritischer zijn op de uitleg over Merlier en de Giro. Zogenaamd vermoeid…. Maar intussen won ie nog geen week later al een koers in België en rijdt dan nog eens een paar koersen en de Ronde van België en dan naar de Tour.

Petje 4 juli 2021 om 12:27

Nu goud voor Nederland!

Julian Bijkerk 4 juli 2021 om 12:28

Toch mixed feelings hierbij, gij is niet de enige die hier ook OS gaat rijden en waarom niet nog even elke dag in de grupetto rijden voor het gevoel van die fantastische tour? Toch bedankt voor deze fantastische week Matje

dazzler2120 4 juli 2021 om 12:30

Laat ik de vraag omdraaien, want het antwoord op de vraag waarom niet is bekend.

Waarom wel?

Alex 4 juli 2021 om 12:33

Omdat hij niet (zoals vele anderen) de wegwedstrijd rijdt maar de mountainbike wedstrijd. Om die switch te maken heeft Mathieu van der Poel specifieke voorbereiding nodig en die krijgt ie niet van in de grupetto meerijden.

martini151 4 juli 2021 om 12:38

Hij is wel de enige die de OS op een mountainbike gaat doen, dus totaal niet te vergelijken

Odin 4 juli 2021 om 12:38

Wel de enige die het op de mountainbike doet, wat wel weer een andere discipline is dus zal hij wel even daar nog wat aandacht op willen vestigen. De rest die naar de OS gaat kunnen zich in de tour wat beter voorbereiden dan hij.

harryjohan71 4 juli 2021 om 12:39

Omdat hij gaat Mountainbiken en waarschijnlijk voor de OS nog even op deze fiets wil trainen ipv in de Tour op een race fiets te rijden. Daarnaast is een goede voorbereiding op de wegrit op de OS anders dan die op de Mountainbike wedstrijd op de OS.

WoutMathieu 4 juli 2021 om 13:00

MTB vraagt echt even omschakelen, met name het lichaam.moet zich aanpassen aan de andere zitpositie. Eerder al eens gelezen dat hij in het begin op de MTB vaak last van z’n rug heeft en dat z’n rugspieren even aan de andere belasting moet wennen/aanpassen.
Verstandig dat ie het gisteren liet lopen en vandaag niet meer opstapt. Denk dat ie een heel eind gekomen was met vechten voor geel als ie er echt voor zou gaan.

xistnc 4 juli 2021 om 12:29
Quote van Mathieu:
Het was door corona helaas niet mogelijk om de hele Tour te rijden én in vorm te zijn voor de Spelen

Hoezo door Corona? Dan vind ik het stoten van je knie tegen een tafel nog net wat sterker.

Jinnevink 4 juli 2021 om 12:31

Ik denk doordat de Spelen zijn verplaatst

Javier 4 juli 2021 om 12:32

Omdat zijn plan eigenlijk was om vorig jaar de OS wél en de Tour níet te rijden. Door Corona werden de OS verplaatst.

Geronimo 4 juli 2021 om 12:32

Wellicht door de veranderde mountainbikekalender? Of: in 2020 had hij sowieso niet de Tour gereden dus dan had bij het doorgaan van de Spelen zijn volledige focus daar op gelegen.

Wheely 4 juli 2021 om 12:35

Dat weet xistnc heus wel hoor lieverds.

platteprijs 4 juli 2021 om 12:41

@Wheely zoals elk jaar is ons vaste peloton Wielerflitsers weer danig uitgebreid aan de Tour begonnen. Al die neovieten bewegen zich nog niet even stuurvast langs de plaagstoten van Xistnc

Boomie1 4 juli 2021 om 13:09

Ook Pidcock doet het maar diens voorbereiding is anders.

Handige Harry 4 juli 2021 om 13:19

Misschien de corona regels die gelden in Tokyo?
Als je in quarantaine moet dan is er amper tijd om te trainen en het parcours te verkennen.

Jbdk 4 juli 2021 om 12:30

Zo nou is de tour helemaal klaar. Mooie eerste week dankzij VdP. En de winnaar rijdt in een zetel naar Parijs.

Boomie1 4 juli 2021 om 13:10

Ook die kan op zijn gezicht gaan en heeft geen sterke ploeg. Majka zat gisteren in het wiel van Roglic

The Whaler 4 juli 2021 om 12:30

Snap het wel, maar wel dubbel gevoel. Namelijk apart dat hij zo maar kan uitstappen (zie reacties toen Ewan uit Giro stapte). Maar ik vermoedt dat ze vooraf al overleg met ASO zullen hebben gehad want die wilden ook heel graag dat hij kwam terwijl hij liever de OS had voor laten gaan.

Koers 4 juli 2021 om 12:33

Was te verwachten, even leek het er op dat hij zou wachten tot aan de rustdag, maar goed dat ie meteen stopt. De ASO heeft niets te klagen. Geen idee of het weer slecht weer is, maar dat kan natuurlijk ook meespelen, straks wordt ie geveld door een op hol geslagen paraplu.

roeleur 4 juli 2021 om 12:51

Het wordt slecht weer ja. Regen en kou.

Wheely 4 juli 2021 om 12:33

Het peloton heeft eindelijk rust. Die eerste week heeft er ingehakt door de koerswijze van deze gast.

Anders kijken 4 juli 2021 om 12:34

MvdP, groot gelijk. Nu niets meer te zoeken in tour. Doel is al vele jaren OS.

Seppie 4 juli 2021 om 12:35

Bedankt voor de eerste week! hij heeft in zijn eentje voor meer vermaak gezorgt dan Sky / Ineos in 5 jaar.

HSV 4 juli 2021 om 12:53

Helemaal mee eens! Meer koers zag ik in geen jaren in de Tour.

koos1 4 juli 2021 om 12:38

Jammer maar begrijpelijk. Zijn grote doel is de OS mountainbike en dat is gewoon niet te combineren met het uitrijden van de Tour. Daarnaast zijn er komende week ook geen etappes die voor hem zijn gemaakt.
Hij heeft gezorgd voor een schitterende eerste week van de Tour. Met ritzege en 6 dagen gele trui een meer dan geslaagde Tour voor hem.

Merlinappa 4 juli 2021 om 12:38

Begrijpelijk, helemaal met het slechte weer vandaag.

markextrae 4 juli 2021 om 12:38

Hoe laat start die MTB wedstrijd in Les Gets vandaag? Hij is zeker al onderweg om te starten

WoutMathieu 4 juli 2021 om 13:02

Heeft gisteravond al even het parcours verkend …

platteprijs 4 juli 2021 om 12:45

Hij heeft samen met enkele anderen voor een mooie, eerste week gezorgd. Gelukkig, anders was de nare bijsmaak van de valpartijen veel erger geweest. Hij heeft ook helemaal gelijk nu al uit te stappen: de les van Dumoulin is geleerd.

joep b 4 juli 2021 om 12:49

Juiste beslissing natuurlijk

Magician 4 juli 2021 om 12:50

Het bericht waarvan je wist dat het zou komen. Het geeft de glansrijke week een vreemde nasmaak.

A.M.M. Jonkers 4 juli 2021 om 12:56

Vreemde nasmaak?

Begrijpelijk met het oog op mountainbiken tijdens de Olympische Spelen!

joep b 4 juli 2021 om 12:50

Juiste beslissing, wat n gezeur zeg..laat m lekker doen wat jij wil

Rebellin 4 juli 2021 om 12:52

Ik zou het begrijpen als de tour hem volgend jaar deelname ontzegt. Dit is een middelvinger naar de tour de france en de aso!

HSV 4 juli 2021 om 12:54

Welnee. Ze hebben heus wel gecommuniceerd met ASO. En die willen em heus wel weer aan de start hoor!

A.M.M. Jonkers 4 juli 2021 om 12:58

@Rebellin
Wat een onzinverhaal!

De Tourorganisatie zal heel blij zijn om Mathieu en zijn ploeg volgend jaar weer aan de start te hebben.

Anton van Valouwe 4 juli 2021 om 13:06

Als schijt hij op tafel van de tour directie, dan nog is hij meer dan welkom in het tour circus!

Peet Gute 4 juli 2021 om 13:11

je snapt niet hoe ontzettend populair Matje nu in la douce France is als kleinzoon van PouPou, de Franse chouchou aller tijden.
Zelf had ik gedacht dat hij de rit van vandaag nog wel zou starten om er nog eens goed in te vliegen en later al strijden op te geven …

Boomie1 4 juli 2021 om 13:11

Als kleinzoon van Poupou gaan ze hem de deelname niet ontzeggen hoor die chauvinistisch ingestelde Fransen

Tuubke 4 juli 2021 om 13:23

Rebellin is duidelijk aan pensioen toe.

Monsieur Bendy 4 juli 2021 om 13:04

Het komt zeker niet als een verrassing, maar ik blijf het zien als Mbappe die niet meedoet in de finale van de Champions League omdat hij het zo leuk vindt om op dinsdagavond te gaan korfballen.

Anton van Valouwe 4 juli 2021 om 13:10

Volgens mij is er op dinsdagavond geen korfbal, wellicht kan iemand dat opzoeken..?

nickdt 4 juli 2021 om 13:13

Nou ja, itt toch Wielrenners zijn voetballers baby’s.

Peet Gute 4 juli 2021 om 13:08

Goed bekeken, kan ‘m nog de wereldbeker volgen

Craig Vanderswag 4 juli 2021 om 13:14

Heeft iemand Eddy Merckx al gevraagd om een reactie?

Beer 4 juli 2021 om 13:27

Zwak. Blijkbaar heeft de kleinzoon van Poulidor weinig respect voor het monument dat de Tour is. Het opportunistisch publiciteit graaien (Poulidor truitjes) is binnen; nu is meneer weg. Dit sluit volledig aan bij het beeld dat ik al van Mathieu had op basis van verschillende voorvallen uit het verleden. Deze renner is enkel met zichzelf bezig. Niet met zijn collega's, team, organisaties of het grotere plaatje van de wielersport.

A.M.M. Jonkers 4 juli 2021 om 13:32

Zo vroeg en nu al 4 flessen azijn leeggedronken?

stark72 4 juli 2021 om 13:40

De opmerking die beer eindelijk kon kopiëren en plakken want zoals iedereen al lang wist rijdt MvdP de tour niet uit.

Maar ja je hebt je anti MvdP commentaar nu eindelijk kunnen plaatsten na een enorme kutweek voor jou. Gefeliciteerd!

Maillot à Pois 4 juli 2021 om 13:42

Helemaal niet akkoord Beer.
Ik denk dat Vanderpoel een absolute zegen voor de wielersport is, net door zijn eigenzinnige manier van koersen en omdat hij verschillende disciplines combineert.
Het feit dat hij überhaupt aan de start stond is voor mij een bewijs dat hij niet alleen aan zichzelf denkt. Anders had hij de Tour links laten liggen en zich puur op Tokyo voorbereid.

Handige Harry 4 juli 2021 om 14:07

Geen aandacht geven deze knul.

monsieur soixante pourcent 4 juli 2021 om 19:38

We gaan nu toch niet zeggen dat VdP hier uit altruïsme gestart is?

Ik merk dat velen het hier hebben over entertainment, terwijl dit eigenlijk niet terzake doet. Sport vs entertainment. De Tour vs de hammer series. Olympisch worstelen vs Amerikaans worstelen. Essentie vs bijzaak. De essentie van een meerdaagse wedstrijd blijft aankomen. Punt.

Mad 4 juli 2021 om 13:28