Tour 2021: Mark Cavendish verslaat Wout van Aert en Jasper Philipsen in Valence
De tiende etappe van de Tour de France 2021 is gewonnen door groene trui Mark Cavendish. De sprinter van Deceuninck-Quick-Step was na ruim 190 kilometer als eerste aan de finish in Valence. Hij rondde een indrukwekkende lead-out van de ploeg af en klopte Wout van Aert (Jumbo-Visma) en Jasper Philipsen (Alpecin-Fenix). In de finale brak het peloton nog in stukken door de wind, maar gele trui Tadej Pogačar kwam niet in de problemen.
Veel animo voor de vroege vlucht was er niet na de start in Albertville. Tosh Van der Sande (Lotto Soudal) en Hugo Houle (Astana-Premier Tech) waren de enige aanvallers kort na het startsignaal en zij kregen dan ook meteen een vrijgeleide van het peloton, dat vooral geen haast maakte met de achtervolging. Houle en Van der Sande kregen snel zes minuten voorsprong cadeau.
Sprintersploegen houden de controle
Aan kop van het peloton lieten Team DSM en Deceuninck-Quick-Step zien dat ze vertrouwen hadden in hun sprinters, respectievelijk Cees Bol en Mark Cavendish. Door het achtervolgingswerk werd de voorsprong iets teruggebracht. Het peloton kabbelde voort en werd vlak voor de tussensprint even opgeschrikt door een val van Mads Pedersen en Julien Simon, al konden zij hun weg vervolgen. Even verderop was het Sonny Colbrelli die de oplopende tussensprint won, voor Michael Matthews en Jasper Philipsen. De drager van de puntentrui, Mark Cavendish, hield zich afzijdig.
Na die passage werd het verschil met de kopgroep door de sprintersploegen klein gehouden, zo rond de twee minuten. Een kleine 70 kilometer voor de meet was er opnieuw een valpartij, met onder meer Richie Porte, Geraint Thomas, Mike Teunissen, Sepp Kuss en Bauke Mollema als betrokkenen. Iedereen kon na het oprapen van zijn fiets weer verder. De nervositeit bleef aanwezig, omdat op ieder moment het gevaar van de wind loerde. De wind nam namelijk toe naarmate de finish naderde, en ook de richting van de wind was onzeker.
Kans op waaiers
Een kleine 40 kilometer voor de meet lag een ongecategoriseerd klimmetje, waar Houle wegreed van Van der Sande. De Canadees voelde op dat moment wel al de hete adem van het peloton in zijn nek, omdat BikeExchange het tempo bepaalde in dienst van Matthews. Dat betekende ook het einde van de vlucht van Houle, maar pure sprinters als Cavendish en Greipel hielden stand.
Slecht nieuws was er even later wel voor Sonny Colbrelli, die lek reed op het moment dat Deceuninck-Quick-Step een waaier probeerde op te zetten. De Italiaanse kampioen kon tussen de auto’s terugkeren in het peloton, dat weer even stilgevallen was. Op zestien kilometer van de meet lagen er weer wat kansen voor waaiers en waren er ook wat breuken. De klassementsrenners reden attent van voren en namen soms ook het initiatief.
Team DSM brengt Bol terug
De ploeg die de slag gemist had in de waaiers: Team DSM, dat al de hele dag gewerkt had voor Bol. Door flink kopwerk wist de Nederlandse sprinter, met nog een plukje renners, op zeven kilometer toch aan te sluiten bij het overgebleven peloton. Daar bepaalden EF Education-Nippo en INEOS Grenadiers het tempo, terwijl ook de sprinters langzaam in positie gebracht werden.
Indrukwekkende lead-out voor Cavendish
Deceuninck-Quick-Step nam met een indrukwekkende trein de kop bij het ingaan van de laatste drie kilometer, en die trok het door tot in de laatste kilometer. Van Aert koos het wiel van Cavendish in de laatste 500 meter, maar het was de Brit die de uitstekende lead-out beloonde met een derde ritzege in deze Tour. Ook aan die andere statistiek voegde Cav een overwinning toe: het is zijn 33ste zege ooit in de Tour. Eddy Merckx leidt nog altijd met 34 zeges…
Wout van Aert tekende voor de tweede plaats op een half wiel van Cavendish, en hij hield de opkomende Jasper Philipsen nipt achter zich. Nacer Bouhanni werd vierde, voor Michael Matthews. Cees Bol (tiende) was de beste Nederlander in de daguitslag.
Op Morkov.
Nee, sterk van Cavendish, het is hem gegund! Maar ik denk dat bij een langer rechte lijn (zonder die bochten op het eind) er nog wel 2 renners waren overgekomen.
Maar man man man 2016 was het laatste jaar dat ie etappes won, vorig jaar leek het definitief het einde, wordt alsnog opgepikt, en op het laatst nog toegevoegd aan de selectie, en is nu nog maar 1 etappe verwijderd van het (gedeeld)record. Wie had dat gedacht.
Juist nu zou hij zijn kans moeten pakken. De hele wereldtop zit thuis. Het sprintersgilde in de koersen die je noemt waren beter.
Die jongen fietste daar enkel achteruit. Wint geen enkele sprint, komt geen viaduct over. Liet de ploeg voor hem rijden terwijl hij de benen niet had. Waardoor zowel hij niks presteerde alsook de halve ploeg iedere keer werd geofferd om met Cavendish mee naar de finish te rijden. En werd vorstelijk betaald voor enkel dit soort wanprestaties.
Maar ineens is daar de grijze weldoener. Mag voor een appel en een ei komen fietsen bij quickstep. En, alsof wonderen bestaan, blijkt Cavendish ineens weer massasprints te kunnen winnen en viaducten over te kunnen. Sterker nog, hij komt op tijd binnen in alpenritten waarin van de eerste tot de laatste minuut is gekoerst. 3 etappes, groene trui, en wie weet wat nog meer...
Dan wordt je toch gek als Qhubeka zijnde....
toch wordt er gedaan alsof er meteen een wereld van verschil was en alle factoren verder identiek waren
maar goed, zal ook eens een gelijkaardig statement maken => wel heel verdacht dat froome niets meer presteert sinds hij ineos verliet... dit zegt genoeg!
er waren wel degelijk enkele "verzachtende omstandigheden", dat ben ik met je eens. Maar ook als hij niet goed was heeft hij op zijn strepen gestaan binnen de ploeg, bepaalde hij wie er met hem mee ging naar bepaalde wedstrijden, en moesten ze voor hem rijden. De bescheidenheid en nederigheid die hij nu in de toegevoegde tijd van zijn carriere heeft, had hij niet bij Qhubeka. En ook niet de motivatie...
En daar zou hij zich toch echt rot voor moeten schamen, aangezien zijn prestaties bepalend zijn voor heel veel mensen om hem heen (van renners tot materiaalmannen en verzorgers)....
verder bleef die ploeg altijd voor cavendish gaan uit armoede, omdat daar echt vrijwel niemand ander reed die de moeite was om voor te rijden. voor de rest zaten daar boasson hagen, slagter, vermote, anton, meintjes, farrar,.... zelden zo'n verzameling van vleesgeworden teleurstellingen samen gezien. dan heeft cavendish, in zijn ene jaar dat hij top was, die ploeg veel meer geboden dan alle die anderen samen. vorig jaar kwam er met nizzoli eindelijk een topper en cav werd meteen (terecht) op een zijspoor geschoven.
Hij heeft meer gebracht dan de rest samen. Maar hij kreeg (samen met Meintjes) ook meer euries dan de rest bij elkaar.
Bij Qhubeka reden naast dit soort "vleesgeworden teleurstellingen" ook wel degelijk veel jonge renners die veel beter hun eigen kans hadden kunnen gaan dan te knechten voor een ongemotiveerde Cavendish die hopeloos uit vorm is. Hij zat met zijn ego anderen in de weg, en dat is misschien nog wel het meest kwalijk.
Ik ben blij dat hij daar weg is, want ik heb sympathie voor die ploeg. Maar het is dan bijna een opgestoken middelvinger van Cavendish richting de mensen die hem betaald hebben voor een stukje achteruit fietsen waar Froome jaloers op kan zijn.
Groenewegen, Ackermann, Gaviria en Viviani zijn heus geen betere sprinters dan Cav op dit moment. Die snelle benen van weleer halen ze nu niet ( of nooit meer?).
De grootste bedreiging zou idd van Ewan of Merlier komen, maar die zijn er nu eenmaal niet meer.
En zelfs dan zouden ze zeer dicht in het wiel moeten zitten van Cav, want met zo'n leadout kan je gewoon niet veel meters inhalen...
Inmiddels is José terug in het gelid van DQS-adoratie
Maar Menchov was dan wel één brok charisma, met een innemende persoonlijkheid, die ook nog eens uitzonderlijk attractief koerste.
Heerlijk dat Evans wel werd gehaat, met argumenten die uiteindelijk veel beter bij hun geliefde Menchov bleken te passen, maar niemand dat door leek te hebben.
Kun je nog beter Joop de Gans de massasprints laten doen.