Tour 2021: Kuss bezorgt Jumbo-Visma zege in Andorra la Vella, Pogacar behoudt geel

zondag 11 juli 2021 om 17:41
Tour 2021: Kuss bezorgt Jumbo-Visma zege in Andorra la Vella, Pogacar behoudt geel

foto: Cor Vos

Sepp Kuss heeft Jumbo-Visma een tweede ritzege geschonken in de Tour de France. Vier dagen na de demonstratie van Wout van Aert in de Mont Ventoux-etappe reed Kuss in dwergstaat Andorra naar de zege in de eerste zware Pyreneeënrit. Alejandro Valverde eindigde als tweede, Wout Poels werd derde.

Daags na de solozege van Bauke Mollema in Quillan ging de Tour de France verder met een etappe door de Pyreneeën. De rit van 191,3 kilometer voerde de renners over vier beklimmingen, de Montée de Mont-Louis, Col de Puymorens, Port d’Envalira en de Col de Beixalis, van Céret naar Andorra la Vella, waar de aankomst lag na een afdaling. Werd het opnieuw een dag voor de vluchters? Of kregen we in de eerste van vier (echte) Pyreneeënritten een strijd tussen de beste klassementsrenners in deze Tour?

Rasaanvaller De Gendt trekt ten aanval 
Vlak na het middaguur werd in zonovergoten weersomstandigheden in het Franse schildersdorpje Céret het startsein gegeven voor de vijftiende Touretappe, op weg naar de eerste twee niet gecategoriseerde klimmetjes van de dag. Het duurde niet lang vooraleer een verhitte strijd losbarstte voor de ontsnapping van de dag. Bergkoning Michael Woods zat op de eerste rij en was erop gebrand om op weg naar ‘zijn’ Andorra in de vlucht van de dag te raken. De Canadees was een van de eerste aanvallers van de dag.

foto: Cor Vos

Na de eerste schermutselingen sprong Thomas De Gendt weg en de Belgische rasaanvaller van Lotto Soudal kreeg al vrij snel versterking van Steven Kruijswijk, Daniel Martin, Dylan Teuns, Sergio Henao, Ruben Guerreiro, Aurélien Paret-Peintre en Julien Bernard. Op een goede halve minuut van de koplopers probeerden verschillende renners, we zagen onder meer Wout Poels en Woods op de voorposten, nog de oversteek te maken. Na veel vijven en zessen zagen we dan tóch beweging in het peloton.

Omvangrijke kopgroep koerst richting eerste klim van de dag
Poels, Woods en Nairo Quintana, die zijn verwikkeld in een hevige strijd om de bergtrui, waren de aanstichters van een grote achtervolgende groep van in totaal 24 man. Met Van Aert en Kuss waren twee renners van Jumbo-Visma bij de pinken, maar ook Trek-Segafredo (Nibali en Elissonde), Groupama-FDJ (Gaudu en Madouas), INEOS Grenadiers (Van Baarle en Castroviejo), Deceuninck-Quick-Step (Alaphilippe en Ballerini) en Bahrain Victorious (Poels en Mohoric) waren met meerdere renners vertegenwoordigd in de achtervolgende groep.

Samenstelling van de kopgroep
flag-be Wout van Aert, flag-nl Steven Kruijswijk, flag-us Sepp Kuss (Jumbo-Visma), flag-it Vincenzo Nibali, flag-fr Julien Bernard, flag-fr Kenny Elissonde (Trek-Segafredo), flag-be Dylan Teuns, flag-nl Wout Poels, flag-si Matej Mohoric, (Bahrain Victorious), flag-ca Michael Woods, flag-ie Daniel Martin (Israel Start-Up Nation), flag-pt Ruben Guerreiro, flag-us Neilson Powless (EF Education-Nippo), flag-nl Dylan van Baarle, flag-es Jonathan Castroviejo (INEOS Grenadiers), flag-fr David Gaudu, flag-fr Valentin Madouas, flag-fr Bruno Armirail (Groupama-FDJ), flag-fr Julian Alaphilippe, flag-it Davide Ballerini (Deceuninck-Quick-Step), flag-es Alejandro Valverde (Movistar), flag-at Lukas Pöstlberger (BORA-hansgrohe), flag-es Rubén Fernández (Cofidis), flag-co Nairo Quintana (Arkéa-Samsic), flag-gb Mark Donovan (Team DSM), flag-es Ion Izagirre (Astana-Premier Tech), flag-fr Pierre Latour (TotalEnergies), flag-fr Franck Bonnamour (B&B Hotels p/b KTM), flag-co Sergio Henao (Qhubeka NextHash), flag-fr Aurélien Paret-Peintre (AG2R Citroën), flag-au Michael Matthews (Team BikeExchange), flag-be Thomas De Gendt (Lotto Soudal).

foto: Cor Vos

Met Alejandro Valverde (Movistar), Lukas Pöstlberger (BORA-hansgrohe), Rubén Fernández (Cofidis), Mark Donovan (Team DSM), Michael Matthews (Team BikeExchange), Ion Izagirre (Astana-Premier Tech), Pierre Latour (TotalEnergies), Neilson Powless (EF Education-Nippo) en Franck Bonnamour (B&B Hotels p/b KTM) sprongen ook heel wat interessante eenlingen mee op jacht naar de acht koplopers. Na een ziedende achtervolging wisten de tegenaanvallers, in trapjes, naar de kop van de koers te rijden.

In het peloton besloten de mannen van UAE Emirates de boel lam te leggen, waardoor de 32 renners tellende kopgroep een vrijgeleide kreeg richting de Montée de Mont-Louis. Geletruidrager Tadej Pogačar hoefde zich niet echt zorgen te maken om zijn gele kleinood, aangezien Aurélien Paret-Peintre, op 24.44 minuut van het geel, de best geplaatste renner in de kopgroep was. Ook Alpecin-Fenix en Intermarché-Wanty-Gobert hadden geen mannetje mee vooraan, alle andere ploegen waren wel vertegenwoordigd in de spits van de koers.

foto: Cor Vos

Strijd om de bergtrui 
Bij de tussensprint in Olette, na goed zeventig kilometer koers, wist Michael Matthews de volle buit te pakken, voor De Gendt en Ballerini. De Australiër wist zo goede zaken te doen in de strijd om de groene trui, al heeft Mark Cavendish nog altijd een straatlengte voorsprong in het puntenklassement. Niet veel later bereikten de koplopers de top van de Montée de Mont-Louis. Poels wist daar de beste zaken te doen, voor Van Aert en Woods. In de verre achtergrond besloot de gehavende Nacer Bouhanni intussen in de bezemwagen te stappen.

De koplopers waren inmiddels op weg naar de Col de Puymorens (5,8 km aan 4,7%), de tweede klim van de dag. Op deze scherprechter van tweede categorie waren de rollen omgedraaid en kwam Van Aert na een machtige sprint als eerste boven, met in zijn spoor Poels en Woods. Die laatste zag in de voorlopige bergstand de Nederlander (62 om 62) langszij komen, maar de renners kregen later in de etappe nog twee beklimmingen van eerste categorie voor de wielen geschoven.

INEOS Grenadiers en Movistar nemen de koers in handen 
In het peloton werden de mannen van UAE Emirates inmiddels afgelost door die van INEOS Grenadiers en Movistar. De Britse formatie had blijkbaar snode plannen met klassementsman Richard Carapaz, terwijl Movistar vol de kaart-Enric Mas trok. Dit was wel op meer dan negen minuten van de koplopers, die inmiddels waren begonnen aan de flanken van de Port d’Envalira (10,7 km aan 5,9%), met zijn top op 2.408 meter meteen ook ‘het dak van deze Tour.’

Op drie kilometer van de top was het geduld van Woods op en de bolletjestruidrager probeerde er vanonder te muizen, maar de renner van Israel Start-Up Nation kreeg Kuss en Nibali mee als waakhonden. Woods raakte dus niet weg, maar de kopgroep spatte na de demarrage van de Canadees wel volledig uiteen. Verschillende renners probeerden weg te springen uit de voorste groep, maar door de strakke tegenwind was wegrijden en vooral wegblijven quasi onmogelijk. Toch probeerde Quintana het met een fikse versnelling.

foto: Cor Vos

Quintana als eerste boven op de Envalira, INEOS met een strak tempo
De concurrenten van Quintana moesten het antwoord schuldig blijven en dus reed de Colombiaan in een strakke cadans richting de top van de Envalira, waardoor hij goede zaken wist te doen in de strijd om de bergtrui. Van Aert won goed vijftien seconden later de sprint voor de tweede plaats, voor Poels en Woods en Valverde. De achtervolgers zagen Quintana in de verte rijden, maar dat weerhield de renner van Arkéa-Samsic er niet van om vol door te rijden in de snelle afzink van de Envalira.

In de groep der favorieten waren de meeste renners van INEOS inmiddels opgesoupeerd en was het aan Geraint Thomas om als laatste man in dienst van Carapaz het tempo hoog te houden. Vlak na de top van de voorlaatste klim van de dag kregen Thomas en Carapaz echter assistentie van Van Baarle en Castroviejo, die de benen stilhielden om hun Ecuadoraanse ploeggenoot van dienst te kunnen zijn. Het verschil tussen de uitgedunde kopgroep en de groep-Pogacar was inmiddels nog maar goed vijf minuten.

Kuss fladdert weg op de Col de Beixalis 
Op de laatste klim van de dag, de steile Col de Beixalis (6,4 km aan 8,5%), werd de wedstrijd volledig opengebroken. De koplopers begonnen met vijf minuten voorsprong op het peloton (zonder de geloste Guillaume Martin) aan de laatste beklimming van de dag. Quintana gooide van bij de voet, net als op de Port d’Envalira de knuppel in het hoenderhok. Waar de Colombiaanse pocketklimmer wegreed van zijn naaste belagers, zagen we onder meer Van Aert, Teuns, Martin en Ballerini in de problemen.

foto: Cor Vos

In de spits van de koers werd Quintana weer ingerekend door de taaie Valverde, bergkoning Woods en Kuss. De Colombiaan bleek al door zijn beste krachten heen en stond compleet stil bij een versnelling van Woods. Kuss en Valverde konden wel gezwind mee met een eerste plaagstoot van Woods en met nog vijf kilometer te klimmen besloot Kuss zijn kaarten op tafel te gooien. De sierlijke klimmer van Jumbo-Visma reed zijn overgebleven concurrenten voor de ritzege klink uit het wiel en pakte binnen no time een halve minuut voorsprong.

Valverde weigerde echter te plooien en wist zijn achterstand op de top te beperken tot ongeveer twintig seconden, waardoor er nog altijd sprake was van een tweestrijd om de dagoverwinning. In de afzink van de Col de Beixales schuwden beide mannen de risico’s niet, maar Kuss ging net iets sneller naar beneden dan zijn Spaanse opponent. In de laatste dalende kilometers liep Kuss alsmaar verder uit en de Amerikaan had uitgebreid de tijd om zijn eerste Touroverwinning te vieren. Valverde werd tweede, Poels derde. Die laatste nam de bergtrui weer over van Woods.

Favorieten houden elkaar in een wurggreep 
In de groep der favorieten zagen we op de Col de Beixales dan toch de langverwachte versnelling van Carapaz. De eerste aanzet van de Ecuadoraan was stevig, maar Pogačar, Urán, Mas en Vingegaard waren mee met de demarrage van Carapaz. Door het stokkende tempo konden Wilco Kelderman, Ben O’Connor en Alexey Lutsenko weer aansluiten, maar deze renners moesten weer passen na een versnelling van revelatie Jonas Vingegaard. Ook de Deen bleek echter niet sterk genoeg om alleen weg te rijden.

foto: Cor Vos

Pogačar, Urán, Kelderman, Mas, Carapaz en Vingegaard kwamen uiteindelijk gezamenlijk over de top, op korte afstand gevolgd door Lutsenko en Pello Bilbao. In de afdaling werden geen overdreven risico’s meer genomen. De ingelopen Van Aert zette zich in de laatste kilometers nog op kop van het favorietengroepje, om zo Guillaume Martin op nog grotere achterstand te zetten. Lutsenko en Bilbao wisten de schade nog te beperken, maar Martin kreeg heel wat minuten aan de broek en keldert uit de top-5 van het algemeen klassement.

Dit artikel delen:

87 Reacties

Poeksel 11 juli 2021 om 17:44

Etappezege en Vingegaard de best ondersteunde klassementsrenner. En dat met maar vijf man!

Wheely 11 juli 2021 om 18:06

Ere wie ere toekomt, geweldige etappe van TJV. Zo zie ik ze graag koersen.

Turtlehead 11 juli 2021 om 17:47

Pogi geïsoleerd, maar dat maakt dus niks uit.
Carapaz loon der lafheid.

vevie 11 juli 2021 om 17:50

Hij viel toch aan? Hij kon het verschil niet maken. Uran, Vingegaard, Carapaz en O’Connor vielen allemaal aan maar ze kwamen niet weg. Niks aan te doen.

Turtlehead 11 juli 2021 om 17:57

1 keer proberen, en daarna niet meer, wat levert dat op?

samuello 11 juli 2021 om 17:59

Carapaz doet me denken aan die vuelta van 2014 dat je rodriguez, contador en valverde als beste renners had die telkens prikjes aan elkaar uitdeelde, maar het tempo nooit vol konden houden en dan kwam op de achtergrond froome telkens terug, die uiteindelijk nog tweede werd. Deze tour leek carapaz in de eerste week de beste renner na pogacar, maar deze week lijken vingegaard en uran zeker niet minder. Ik ben benieuwd of in de laatste week een van deze drie nog kraakt.

vevie 11 juli 2021 om 18:08

@turtle:Ik begrijp je kritiek. Echter heeft hij het twee keer geprobeerd en beide keren werd hij vrij makkelijk gecounterd. Iedereen die het probeerde zag al snel in dat ze niet van elkaar afkwamen. Wat kun je dan nog meer van ze verwachten?

En eens dat Carapaz zeker niet beter nu lijkt dan Uran, Vingegaard en Mas. Uran en Vingegaard staan nu op pole voor de overige twee podium plekken met de tijdrit voor de boeg.

Chaba 11 juli 2021 om 18:46

Lafheid…makkelijk geroepen. Team ineos doet alles goed. Ze proberen tenminste. Carapaz valt 2 keer en zal wel op zijn limiet zitten. Als je geen kracht meer heb dan houdt het op. Aanvallen kan dan gewoon niet meer.

Panache 11 juli 2021 om 19:27

Op de PlayStation had ik nog twee power boosts over, waarom zet hij ze dan niet in?

Tinus1984 11 juli 2021 om 17:48

Wat een etappe. Had wel verwacht dat hij de sterkste van het team was van 3 voorin. Jammer dat Steven weinig kon betekenen.

Jonas daardoor weer extra energie? Knalde weer mooi paar keer weg. Jammer dat ze elkaar nog weinig meters gunnen daarachter waaronder tadej zelf

S'mon 11 juli 2021 om 17:49

Als Belg zijnde vind ik het toch ook wel jammer dat Kruiswijk zijn niveau van 2019 niet meer kan halen.

rahimns 11 juli 2021 om 18:32

Steven was een van de meeste actieve vanaf de start van de etappe…. dat heeft hem heel veel kracht gekost. Heeft zich uiteindelijk volledig in dienst van andere gesteld. Ik vind dat hij het er prima vanaf gebracht heeft vandaag

Tomasz 11 juli 2021 om 18:44

Dan leg je de lat wel heel erg laag Rahimns, een renner als Kruijswijk kan onmogelijk tevreden zijn met zijn eigen prestatie vandaag.

S'mon 11 juli 2021 om 17:48

Nu blijkt dat Pogacar ook de “warmte” aankan moeten we opnieuw op zoek naar een zwak punt om ons aan op te trekken. Ik ga voor: een lange klim! ;)

rennerske 11 juli 2021 om 18:01

Ik ga voor isoleren! O nee, dat werkt niet.

Thijs E 11 juli 2021 om 18:09

Het tegenovergestelde van isoleren: klemrijden!

Wildebert 11 juli 2021 om 18:22

Opteer ik voor zo’n roadblock a la Thomas, waardoor Gesink geliquideerd werd. Knipoog… Verder leek het alsof Pogi het met speels gemak allemaal counterde.

nickdt 11 juli 2021 om 18:41

Colbrelli inhuren voor een bodycheck.

Grinnik.

WoutMathieu 11 juli 2021 om 19:16

Jumbo’s zijn ook goed in roadblocks. NK gezien?

Turtlehead 11 juli 2021 om 20:00

Ik ga voor ‘voor je eigen plekkie rijden en vaak omkijken en van kop wegsturen’.

vevie 11 juli 2021 om 17:48

Mooie zege voor Kuss. Het zal iig tot het eind spannend blijven voor het podium, aangezien The Terminator onverslaanbaar is en blijft.

Vingegaard kan hier echt podium rijden, vooral met zijn tijdrit in het verschiet. Nu zorgen dat je aankomende week in de lastige etappes bij de rest blijft en podium is binnen.

YogiBear 11 juli 2021 om 17:49

Tactisch gezien perfect vandaag van TJV met ook een zeer goede Mike Teunissen.

Tinus1984 11 juli 2021 om 17:53

Helemaal mee eens beertje

Theo H 11 juli 2021 om 18:01

Beste renner uit kopgroep wint de etappe. Fantastische tactiek :-)

samuello 11 juli 2021 om 18:02

Ja, al is dit natuurlijk wel een riskante strategie in het geval van een lekke band of val. In de eerste kilometers kan Teunissen nog wel helpen en die kan ook wel water halen, maar als vingegaard tussen halverwege de eerste en de top van de tweede klim iets tegenkwam was hij gewoon weg uit het klassement. Jumbo-Visma had erop gegokt dat dit niet zou gebeuren en dan is dit inderdaad de beste strategie.

the student 11 juli 2021 om 18:07

Tennissen heeft het lang volgehouden. In de praktijk zat vingegaard maar een klein stukje klim echt alleen. En ook een stuk slotklim toen kruijswijk weer wegviel. Met vijf man vallen er natuurlijk gaten in de bezetting.

Noverca 11 juli 2021 om 17:51

Wat is dat met Ineos toch lachen eigenlijk he. Zo lang op kop rijden, al je renners helemaal oproken, om daarna Carapaz af te zetten die een kleine punch waagt en dan gewoon de mindere blijkt.

Goede renners als Thomas en Kwiatkowski zou je toch voor mooiere doeleinden kunnen gebruiken.

vevie 11 juli 2021 om 17:53

Klopt zeker. Helaas is hij niet goed genoeg om zijn concurrentie de hielen te laten zien. Wel moedig dat ze iig wat proberen, maar het levert idd niet veel op.

Chaba 11 juli 2021 om 18:47

Ze proberen tenminste en daarom zien we nog wat strijd bij de toppers. Wees er blij mee.

jv88 11 juli 2021 om 19:25

Idd dan zie ik liever Jumbo. Niks krampachtig alles bij de klassementsman houden, gewoon je 3 beste klimmers de kopgroep in sturen. Dat je het dan nog afmaakt is geweldig natuurlijk.
Maar rijden zo een prachtige Tour met 5 man, voor ritten, klassement en de bollentrui vol in de strijd! Chapeau!

Rufusvb 11 juli 2021 om 20:06

Eens, ze hadden nog wel de intentie om lekker aanvallend te koersen werd er vooraf gezegd… nou, ik zie dit niet als aanvallend koersen…

Polleke 11 juli 2021 om 17:52

Ineos krijgt de MovistarAward…alweer, straks gaat de naam van de Award nog veranderen…

Franco Ballerini 11 juli 2021 om 17:54

Welnee, Movistar heeft vandaag zeker weer de Movistar Award binnengehaald. Onnavolgbaar wat ze op een kilometer of 50 voor het einde weer deden. Wel zeer vermakelijk.

S'mon 11 juli 2021 om 17:55

In de Ventoux-etappe gaf Pogacar tekenen van zwakte, kwam dat door de uitputting van INEOS in die etappe? Misschien. Dus wat mij betreft zeker het proberen waard.

vevie 11 juli 2021 om 17:56

Ik denk dat zowel Ineos als Movi het tempo gewoon omhoog wilden gooien om het een zware koers te maken. Ik ga ervan uit dat ze allang niet meer de illusie hebben om Poga te breken. Ze proberen alleen nu van hun directe concurrenten af te komen.

Polleke 11 juli 2021 om 17:57

Dan krijgt Movistar de IneosAward…

rennerske 11 juli 2021 om 18:04

Ineos toch weer knap Pogacar geïsoleerd. Niet dat je er met een sterkere tegenstander iets mee op schiet, maar toch!

YogiBear 11 juli 2021 om 17:53

Door werk van Van Aert met 2 sec dagploegenklassement gewonnen.

YogiBear 11 juli 2021 om 17:59

Toch EF. Helemaal over het hoofd gezien.

speedline 11 juli 2021 om 17:54

Weer een top race gezien. Gele trui is duidelijk, maar plek 2 en 3 en de bollentrui geeft genoeg strijd. Mooie tour tot nu toe.

Murcia 11 juli 2021 om 17:56

Tactisch perfect uitgespeeld door met durf en kwaliteit het verschil te willen maken. Jonas is niet zo onzeker dat hij constant mensen om zich heen moet hebben. Laat dat maar aan het weer falende INEOS over. Wout en Steven leverden Sepp af in een zetel en konden daarna nog wat betekenen voor hun kopman. Mike gedaan wat hij eerder moest doen.
Tenslotte is het geweldig om Sepp zo bezig te zien, diep in zijn hart moet hij weten dat het ritten kapen in de bergen hem meer past dan de klassementsjas.
Jonas is als hij zo kalm blijft een jongen voor het podium, niet slecht voor de vervanger van Tom.

Westfalen 11 juli 2021 om 18:04

Ben wel benieuwd waarin INEOS dan faalt ? De kopman is niet sterk genoeg, maar als ploeg doen ze wat ze moeten doen.

Murcia 11 juli 2021 om 18:08

Brailsford loopt al het hele jaar te blaten dat ze overal en altijd gaan aanvallen maar deze Tour rijden ze nog steeds of zij de gele trui hebben. Vandaag stuurden ze Castro en Dylan mee in dienst van Carapaz en niet met ook maar de geringste animo om de etappe te winnen. Je rijdt weer lang op kop om dan geen enkele aanval in de groep van favorieten te plaatsen. Dat vind ik falen op meerdere fronten.

Westfalen 11 juli 2021 om 18:13

Enkel de kopman faalt. Het lijkt me logisch dat INEOS gebruik maakt van de sterkte van de ploeg. En dat was vandaag de koers hard maken en vervolgens als laatste de kopman die een aanval plaatst. Dat heeft Carapaz gedaan, maar hij was niet sterk genoeg. INEOS als ploeg zijnde kun je weinig verwijten. Ze hadden een plan.

vevie 11 juli 2021 om 18:13

Dat klopt niet, Murcia. Hij heeft twee keer aangevallen en werd twee keer makkelijk gecounterd. Eens dat er na het werk van Ineos een beloning zou moeten volgen, maar als je concurrenten even sterk zijn dan kom je niet van ze af. Ineos probeert alleen de koers hard te maken om zijn concurrenten af te matten, in de hoop dat Carapaz daarna van ze weg poeft. Dat hij niet in staat is momenteel om zijn concurrenten op afstand te zetten is echter overduidelijk. De rest neemt gewoon heerlijk deel in de trein en rijdt mee.

ProfrondeZevenbergen 11 juli 2021 om 18:41

Heerlijk toch, azijn zeiken over Ineos.

Murcia 11 juli 2021 om 18:45

Het probleem blijft staan dat ze geen enkel ander doel nastreven dan het AK, terwijl Brailsford juist vertelde dat ook ritzeges een doel zouden worden. Nu rijden ze net als in de Froome jaren. Als je constateerd dat Poga te sterk is zou je ook eens kunnen proberen om voor een etappe te gaan. Net als in alle andere rondes waar Pog en Rog reden is er geen plan B. Correctie is terecht, hij plaatste wat kleine aanvalletjes maar Richard is op dit moment niet beter dan Jonas en Uran en dat zal pijn doen.

vevie 11 juli 2021 om 19:16

@Murcia: maar nu projecteer je wat jij zou willen op hen. Ze hechten meer waarde aan het AK dan aan etappezeges. Daar kun je wat van vinden, maar vreemd is het niet. Ze hebben al zoveel etappezeges in GT’s behaald, dat ze zich niet druk zullen maken om een etappezege. Ze doen het liever goed in het AK.

En Brailsford heeft beloofd dat ze zullen aanvallen en initiatief zullen nemen. Dat zijn ze toch ook aan het doen? Ze proberen steeds het verschil te maken en nemen het gewicht van de koers op zich. Het is de enige ploeg die dat probeert deze ronde. Dat ze niet sterk genoeg zijn om echt wat te forceren is voor iedereen duidelijk, maar fair is fair: ze proberen het wel.

Murcia 11 juli 2021 om 19:25

@vevie
Wat is aanvallend aan het op kop rijden van het peloton? Vorig jaar had TJV tenminste nog de gele trui. Nu fungeer je als privétrein voor Pogacar en de anderen. Als je conclusie na twee weken moet zijn dat je voor plek twee aan het rijden bent kan ik het begrijpen maar op geen enkele manier zie ik dit rijden als dat van een ploeg die voor de eindzege gaat. In elke ronde dit jaar waar Roglic en Pogacar reden deed INEOS hetzelfde, waarom zou nu het resultaat anders zijn? Het niet de Tour laten rijden van Bernal was al ongekend waar nog steeds de Tour telt als de grote afspraak.

rennerske 11 juli 2021 om 19:31

Eens met Westfalen: wat kan, klassementsploeg pur sang Ineos, meer doen dan deze tactiek volgen? Pogacar is domweg veel te sterk en de andere kandidaten voor het podium zijn sterk genoeg om Ineos te volgen.

jv88 11 juli 2021 om 19:34

Ben het wel met je eens hoor Murcia. Ik snap hun tactiek wel maar ze hadden nogal een grote mond dat ze het anders gingen doen. Aanvallender! Daar zie je niets van.

En wat vevie zegt over etappes vind ik ook onzin. Eindoverwinningen hebben ze ook al zoveel. Moet je dan zo rijden voor een 2e plaats? Kun je beter wat etappes winnen en voor een goed klassement gaan. Dat kan namelijk gewoon ,zie Jumbo vandaag!

vevie 11 juli 2021 om 19:35

@Murcia: maar dat is ook het punt waar jij wellicht niet aan wilt: ze zijn ook voor plek 2 aan het rijden! Ze hebben allang niet meer de illusie dat plek 1 erin zit. Aan The Terminator is niets maar dan ook helemaal niets te doen. Carapaz heeft hem deze Tour nog geen enkel moment kunnen bedreigen, dus ik ga ervan uit dat de slimme mensen aldaar ook wel weten voor welke positie zij nu hier rijden. Dat wordt overigens nog moeilijk genoeg daar Vingegaard en Uran absoluut niet minder zijn.

En wij, althans dat hoop ik, weten allebei dat Bernal hier ook op z’n flikker had gehad van Pogacar.

@jv88: ik ben het met je eens, maar je kunt een ander niet belangrijk laten vinden wat jij belangrijk vindt. Ik zou ook zeggen stuur Hart en Porte mee in ontsnappingen, etc, maar als dat voor hen niet telt dan houdt dat toch op? Ik kan nu tegen jou zeggen rij voor een etappezege, maar als jij zelf meer waarde hecht aan een goed AK rijden en tegen mij zegt etappezeges boeien je niet: dan houdt het voor mij toch op? Dan mag ik daar verder vinden wat ik ervan vind, maar daar houdt het wel mee op.

jv88 11 juli 2021 om 20:55

Dat kun je idd niet voor een ander bepalen. Alleen het een sluit het ander niet uit. Je kunt mij echt niet vertellen dat een ritzege hen niets interesseert. Klassement belangrijker prima. Maar die ploeg is groot en breed genoeg voor beide. Jumbo kan het ook met maar 5 man en zonder kopman.

En ik snap hun tactiek wel. En dat het niets oplevert wil niet zeggen dat de tactiek helemaal fout was.
Maar het gaat ook vooral om de grote mond vooraf. We gaan het dit jaar anders doen. We gaan aanvallend koersen. Nou daar is gewoon niets van te zien.

Jacco van Stierop 11 juli 2021 om 18:03

Knappe zege van Kuss, zijn rit goed ingedeeld en het verschil weten te maken toen het moest. Behoorde zeker tot de beteren in de kopgroep.
Spel der favorieten aardig, maar de messen waren niet echt geslepen.

jv88 11 juli 2021 om 19:36

Aankomst boven zou wel wat veranderen. Zeker voor Vingegaard denk ik. Die is bang weer 40 sec weg te rijden en niets over te houden. Keek telkens vlug om Als hij aanviel maar reageerde makkelijk.

WoutMathieu 11 juli 2021 om 18:04

Jonas moet alleen niet zo vaak omkijken en wat langer doortrekken. Het kraakte regelmatig achter hem. Wist dat ie Wout vooraan had voor de afdaling.

S'mon 11 juli 2021 om 18:07

Hij moet misschien inderdaad wat langer doortrekken, Pogacar “kraakte” tenslotte ook pas de tweede keer dat hij doortrok op de Ventoux, en de eerste keer kon hij schijnbaar makkelijk mee.

Wheely 11 juli 2021 om 18:12

Jonas moet het hebben van een aankomst bergop dan kan hij doortrekken tot aan de meet.

WoutMathieu 11 juli 2021 om 19:19

Wout wachtte net over top op hem, met 10 of 15s de afdeling had zeker kansen gegeven op meer.

xistnc 11 juli 2021 om 18:05

Alleen Sepp Kuss kan zo winnen!

Romāns Vainšteins 11 juli 2021 om 18:57

Exact dat ja.

klimmer999 11 juli 2021 om 18:11

TJV toch goed vandaag en dat nadat bijna de hele ploeg in de lappenmand heeft gelegen. Chapeau.

lo squalo dello Stretto 11 juli 2021 om 18:12

Wrang gevoel hierbij

vevie 11 juli 2021 om 18:18

Dan dienen wij te vragen waarbij?

arviidd 11 juli 2021 om 18:19

Ben heel benieuwd!

Wheely 11 juli 2021 om 18:25

Nou voor de draad ermee.

Romāns Vainšteins 11 juli 2021 om 18:58

Vast iets met reed kut en wint nu ineens.

Guushovd 11 juli 2021 om 20:27

—Nibali?

Wheely 11 juli 2021 om 18:26

EBH nog niet binnen?

Guushovd 11 juli 2021 om 20:27

Buitentijd op meer dan een uur.

Deel Koeper 11 juli 2021 om 18:27

De isoleer-tactiek van Ineos zou perfect zijn als Thomas en Porte ook nog bovenaan stonden (of Geoghegan Hart, maar daar geloofde toch niemand echt in), maar op deze manier is ’t gewoon een extra trein voor Pogacar. Carapaz valt pas aan als hij zelf ook nog als enige overblijft, dan doe je niets met je overwicht.

En Carapaz probeert al een hele Tour, maar is niet sterk genoeg om het verschil bergop te maken, dus ik weet niet waarom ze halsstarrig in die tactiek blijven volharden. Laat hem dan eens aanvallen in een vallei, laat Van Baarle en Castroviejo daar wachten en kijk dan wat de geïsoleerde Pogacar kan. Uiteraard bestaat de kans dat die dan de hulp krijgt van anderen die bang zijn voor hun 5e of 7e plek, maar dan heb je tenminste nog een kleine kans op succes.

Murcia 11 juli 2021 om 18:48

+1 Wat het extra pijnlijk maakt is dat hun knechten vroeger al het peloton in klaagzang deed uitbreken maar nu fietst iedereen fluitend mee als G. op kop zit te rijden.

skylimit 11 juli 2021 om 19:48

@Deel Koeper. Ineos zal een andere strategie moeten bedenken. Dinsdag is een soort etappe om “all-in” te gaan vanaf het begin. De andere 2 bergetappes zijn te gemakkelijk te controleren. Dinsdag is er een kans om grote tijdsverschillen te creeeren.

De Siepel 11 juli 2021 om 18:32

Knap werk van TJV. Na alle ellende in de eerste week. Geeft aan dat het toch met de vorm goed zit. Dus de opbouw naar de TdF is uitstekend geweest. Sterk staaltje van Kuss, die ook in de eerste natte en koude week, er nu helemaal doorheen komt.
Ook complimenten voor Kelderman. Hij moest af en toe lossen, maar kwam in eigen tempo terug en hij blijft nog steeds op zijn fiets zitten. Uitstekende prestatie Wilco !!

De Cabybara van de Conradkade 11 juli 2021 om 19:09

Ik mis O’Connor in de laatste alinea… Moest op PCS kijken om te zien waar die geëindigd was.

Peet Gute 11 juli 2021 om 19:24

Toch weer genoten met een verdiende winnaar als toemaatje.

Dr op en dr over 11 juli 2021 om 19:40

Nu ik Kruijswijk voor het eerst sinds 2019 weer fatsoenlijk zie rondrijden, (Buiten eigen schuld uiteraard na z’n zware val en corona vorig mini-seizoen.), en daarnaast Kuss, Teunissen en Van Aert op zo’n hoog niveau zie acteren, baal ik er nog meer van dat Roglic al zo vroeg werd uitgeschakeld deze ronde.

Best kans dat Pogacar deze ronde alsnog met ruime voorsprong gewonnen zou hebben, maar aan de ondersteuning voor Roglic zou het zeker niet gelegen hebben.

Groot respect voor hoe de ploeg zich laat zien na een toch dramatisch verlopen eerste negen dagen.

Pole Pole 11 juli 2021 om 20:45

Kruijswijk was toch niet goed?

Romāns Vainšteins 11 juli 2021 om 20:47

Ach ja, dat van Aert en Kuss hier kunnen schitteren komt voor een groot deel weer vanwege het uitvallen van Roglic. Ik ben het er wel mee eens dat Roglic nog vrij dicht had kunnen staan op Pogacar, het had eea in beter perspectief geplaatst ook.

Dr op en dr over 11 juli 2021 om 21:44

@Pole Pole …> Of Kruijswijk goed was of niet is maar net afhankelijk van wat je van hem nog verwacht.

Ik zie een renner die vorig seizoen amper gereden heeft door zware valpartijen en corona. Met tot gevolg dat ik eigenlijk helemaal niets meer van hem verwacht. Ik had hem na vorig seizoen eigenlijk al in hetzelfde 'hokje' geplaatst als Froome, Aru en Nibali. Eerlijk gezegd verwacht ik in het vervolg van zijn loopbaan nog slechts knechtwerk van hem te zien, dus in dat daglicht gezien had hij vandaag een meer als prima dag.

Mocht je tot de categorie van mensen horen die verwachten dat Kruijswijk ooit in een grote ronde nog top tien zal rijden, tsja dan zal zijn presteren misschien als teleurstellend overkomen.

Steven Kruijswijk gaf gisteren aan zich fantastisch te voelen, en ik heb dan ook genoten van het harde werk dat hij geleverd heeft voor zijn ploeggenoten. :)

Beer 11 juli 2021 om 21:52

Harde werk voor zijn ploeggenoten?

Dr op en dr over 11 juli 2021 om 22:33

@ Beer ..> Ja harde werken voor z'n ploeggenoten. Hij was mede verantwoordelijk voor het ontstaan van de vlucht van de dag.

Daarnaast was hij de Jumbo man die ervoor zorgde dat het tempo erin bleef op moment dat de 32 nog maar zo'n drie à vier minuten voorsprong hadden. De samenwerking was, zoals je kan verwachten met een kopgroep van 32 renners, ver te zoeken op dat moment. Kruijswijk en nog vier anderen maakten zich op dat moment los van de overige 27, waardoor oa de mannen van FDJ en Bahrein wel in de achtervolging moesten. (V.Aert en Kuss zaten op dat moment rustig in de wachtkamer.)
Eenmaal alles terug samen verliep de samenwerking al een stuk beter doordat oa de FDJ mannen nu wel meewerkten.

Kruijswijk heeft zich vanaf dat moment regelmatig laten afzakken richting de ploegwagen om bidonnekes te halen. En nadat hij eenmaal gelost werd heeft hij Vingegaard nog een tijdje kunnen bijstaan.

Dus puik werk geleverd in dienst van de teamgenootjes, is mijn bescheiden mening. Ik verwacht van Kruijswijk niet dat hij de hele kopgroep aan flarden rijd totdat er slechts vijf man in z'n wiel over is. Als Steven dat nog zou kunnen dan had hij net zo goed zelf een poging kunnen wagen de rit te winnen. Maar blijkbaar weet hij zelf als beste wat zijn mogelijkheden zijn, en is dit het maximale wat we van Steven nog kunnen verwachten. (Wat overigens totaal geen schande is, want het is nu niet dat er slechts pannenkoeken in de kopgroep rond reden.)

Dus bravo Kruijswijk !!

Wim Kruithof 12 juli 2021 om 04:53

prima betoog Dr op en dr Over, volledig met je eens.

jv88 11 juli 2021 om 20:59

Ik denk dat het met Roglic nog heel erg spannend was geweest. Wie van de 2 dan ook bovenaan zou hebben gestaan!

Bami Bal 11 juli 2021 om 23:25

Blij zijn dat een of andere Amerikaan een etappe wint voor Merijn Zeeman. Ik doe er niet aan mee.

Brabander 12 juli 2021 om 03:02

Waarvan akte

Wim Kruithof 12 juli 2021 om 04:55

de bamibal van Beurkens, ik doe er niet aan mee.

Headlines

Materiaalzone

Populair