Tour 2020: Sergio Higuita geeft op met handblessure

zondag 13 september 2020 om 13:37
Tour 2020: Sergio Higuita geeft op met handblessure

foto: Cor Vos

Sergio Higuita zal zijn eerste Tour de France niet uitrijden, na een opgave in de vijftiende etappe. De Colombiaan probeerde mee te sluipen in de vroege vlucht, kwam ten val door een ongelukkige zwieper van Bob Jungels en bleek na veertig kilometer koers te gehavend om zijn weg te vervolgen.

De beloftevolle renner van EF Pro Cycling toonde zich in de beginfase zeer aanvalslustig. Higuita probeerde samen met onder meer Bob Jungels een vroege vlucht op poten te zetten, maar met nog 160 kilometer te gaan kwakte Higuita op hoge snelheid tegen het asfalt.

De Colombiaanse kampioen keek even achterom om zo de voorsprong te taxeren, maar net op dat moment maakte Jungels, die op kop reed, een zwieper naar rechts. Higuita zag het gebeuren, maar had te weinig tijd om adequaat te reageren en ging hard tegen de grond.

De ongelukkige klimmer was even van de kaart, maar stapte weer op zijn fiets en probeerde opnieuw terug te keren in het peloton. Volgens de koersradio kwam de renner nog een tweede keer ten val. Met nog 130 kilometer te gaan stapte Higuita hevig geëmotioneerd in de ploegleiderswagen.

Higuita is de twintigste uitvaller in deze Tour. De klimgeit stond na veertien etappes zestiende in het klassement, maar wel op meer dan 26 minuten van geletruidrager Primož Roglič. (13 september, 13.37 uur)


Update 14.33 uur – Mogelijk breuk in hand of vingers

EF-ploegbaas Jonathan Vaughters laat op Twitter weten dat Sergio Higuita een breuk in zijn hand heeft opgelopen. Nader onderzoek moet uitwijzen of het gaat om een breuk in de hand zelf of in de vingers. Hoofdletsel heeft de Colombiaan niet.

Na zijn eerste valpartij kwam Higuita nóg een keer ten val. “Dat was omdat hij niet in staat was om goed te kunnen remmen”, aldus Vaughters. “Het is verdrietig om hem op deze manier de koers te zien verlaten. Maar het belangrijkste is dat het goed met hem gaat.” (13 september, 14.33 uur)


Update 20.20 uur – Geen breuk in hand Higuita

Goed nieuws voor Sergio Higuita. Onderzoek heeft uitgewezen dat er geen breuken zijn in zijn hand of vingers. Dat bevestigt Jonathan Vaughters op social media.

Dit artikel delen:

67 Reacties

FritsvanHoefelen 13 september 2020 om 13:39

Waarom stapt Jungels niet bij hem in?

Ab Normaal 13 september 2020 om 13:42

Benieuwd of Lefevre nu ook aangifte gaat doen. Zou ‘m sieren.
Schandalige en mag gewoon uit koers genomen worden.
Enige reden dat de schade minder groot is komt doordat de snelheid veel lager is.

Burdincurutcheta 13 september 2020 om 13:49

Appelen en peren. Groenewegen ramt Jakobsen bewust en opzettelijk. Dit was een onbedoeld ongeluk.

FritsvanHoefelen 13 september 2020 om 13:52

Zo zwiepen is geen onbedoeld ongeluk.

Burdincurutcheta 13 september 2020 om 13:58

Hij bedoelt hem niet te raken. Wel onvoorzichtig.

nasibal 13 september 2020 om 13:59

Mag denk ik niet wegens de coronaregels.

Dikke Vrouw 13 september 2020 om 14:11

Burdin een goeie troll is veel subtieler. Zwak

vocsnor 13 september 2020 om 14:36

Burdin, je weet stilaan toch hoe het hier zit.
Dader is van Quickstep, en dus schuldig en gelieve mee af te branden, anders ben je een trol.
Bij de zaak in Polen was de dader van Jumbo, en dus lag het aan het parcours, organisatie, UCI, en sommigen slaagden er zelfs in om de schuld bij Lefevere te leggen. Dan ben je de held hier.
Pas je een beetje aan svp.

Burdincurutcheta 13 september 2020 om 14:51

Weet ik vocsnor. Triest.

Dikke vrouw, die troll opmerking is echt volledig misplaatst.

Fast Freddy 13 september 2020 om 15:50

Nee, vocsnor, het is Lefevre met z’n hypocriete, grote bek die regelmatig stemming maakt en dit soort reacties uitlokt. Als hij het gevoel heeft dat zijn ploeg te kort wordt gedaan is het huis te klein. Actie -> reactie
Jungels rijdt hier als een domme amateur, maar doet het natuurlijk niet express. Dit soort bewegingen worden bij de jeugd al afgeleerd en horen niet in het peloton. Daar komen ongelukken van. Bewijs was helaas in beeld.

xistnc 13 september 2020 om 13:40

Zwiepen ze inmiddels allemaal daar? En maar roepen om veiligheid.

Mad 13 september 2020 om 14:40

Zulke acties worden alleen bestraft als het in de laatste 100m gebeurd en/of er iemand op sterven ligt… En het was sowieso geen opzet, want hij keek niet :’)

Als DQS echt zo begaan is met de veiligheid ben ik benieuwd of ze Jungels zelf uit koers zullen nemen.

girardengo 13 september 2020 om 13:41

Het is verbazingwekkend hoeveel valpartijen en uitvallers door valpartijen er zijn. Ik zou toch wel eens een statistiek willen zien van de ontwikkeling hiervan in de loop van de jaren. Voor de Tour zou dat uit te zoeken moeten zijn. En daarnaast is het zoeken naar verklaringen interessant (van de ongevallen en van de eventuele toename – ik noem maar iets …… de frames, de fietservaring/training).

Lalsacien 13 september 2020 om 13:50

Daar zat ik ook over na te denken. De Tours van de afgelopen jaren hadden volgens mij duidelijk minder opgaves door valpartijen dan dit jaar, maar dat is alleen mijn subjectieve mening.
De Tour is nu vroeg in het wielerseizoen, we zijn pas een maand weer begonnen. Zouden de automatismen van in een grote groep rijden nog niet weer genoeg ingesleten zijn?
Je zou zeggen van wel.
Of komt het doordat iedereen gretig is en opgefokt (zoals Groenewegen) waardoor er meer risico's worden genomen?
Al je het over vroeger hebt, toen werden er minder trainingskampen en hoogtestages gedaan(rijden in een kleine groep). Je raakte in vorm door vooral wedstrijden te rijden, konden dus meer ervaring opdoen door in grote groepen te rijden. Waren er toen minder valpartijen?

Panache 13 september 2020 om 14:16

We hebben dit jaar juist zeer weinig uitvallers.

klootje kriekeljon 13 september 2020 om 14:30

Ik zie de tendens ook niet. Elk jaar is het na een paar dagen kijken welke klassementsrenners mogen herbronnen, niets van dat dit jaar. Er zijn wel eens uitzonderingen trouwens.. maar dit jaar is zeker niet een tourjaar met bovengemiddeld veel valpartijen.

non-believer 13 september 2020 om 13:42

edit wf: niet schelden svp

non-believer 13 september 2020 om 14:47

Belgische praatjesmaker, kom er maar in?

Dit wel geschikt voor je tere ziel moderator?

Chasse_patate 13 september 2020 om 13:42

Zou Lefevre dit ook niet oké vinden.

CechRepublic 13 september 2020 om 13:44

Natuurlijk een nogal lompe manoeuvre van Jungels, maar iedereen die nu roept dat hij gediskwalificeerd moet worden roept dat vooral omdat hij een Lefevere renner is. Het is lomp, maar vooral domme pech dat Higuita daar reed. Waarschuwende vinger van de jury lijkt mij voldoende straf.

Ab Normaal 13 september 2020 om 13:47

Dat is de omgekeerde wereld. Higuita moet uitkijken? Jungels moet uitkijken.
En inderdaad roepen veel mensen dit omdat het Lefevre is.
Dat komt omdat Lefevre
***
edit wf: niet schelden svp

altijd huilt als er iets tegen zijn renners gebeurd maar andersom zijn hoofd wegdraait.

CechRepublic 13 september 2020 om 14:16

Iedereen die mijn comments wel eens leest weet dat ik bepaald geen fan ben van Lefevere. Dus leg mij niet uit wat er met die man mis is. Maar renners puur veroordelen omdat ze voor hem rijden gaat mij te ver.

Higuita doet inderdaad niks fout, maar heeft pech dat Jungels zo lomp is. Maar Jungels doet dat echt niet opzettelijk. Deze beweging is iets heel andere dan de semi aanslagen die we deze Tour weer in de sprints hebben gezien. Als een renner van een andere ploeg dan Deceunink dit had gedaan was de verontwaardiging een stuk minder geweest. Nu moord en brand schreeuwen is hetzelfd doen als Lefevere, en dat is juist waarom zo veel mensen hem vervelend vinden.

Martino87 13 september 2020 om 14:24

@CechRepublic het criterium is toch niet of hij het expres doet of niet?

CechRepublic 13 september 2020 om 15:06

@Martino, volgens mij wel. Vind het echt een verschil of je iemand opzettelijk van zijn fiets ramt of dat het door onhandigheid gebeurt. Bij voetbal zie je soms opzettelijke roekeloze tackles die geen schade opleveren, maar wel een rode kaart en ongelukkige duels die zware blessures opleveren maar geen kaart. Zou zie ik dit ook (tot op zekere hoogte).

Michelangelo 13 september 2020 om 15:16

In het voetbal heb je bewust zware tackles die net hun doel missen, maar waar spelers rood voor krijgen.
En onbedoeld hard inkomen met een zware blessure tot gevolg, terwijl de bal nét weg is. Goede intentie, foute uitkomst.

En allebei worden ook volgens de spelregels bestraft met rood.

En hier is in mijn ogen sprake van onbedoeld hard inkomen…. gewoon een rode kaart waard.

Gerben 13 september 2020 om 13:44

En meneer Lefevre, wat vindt u van deze mooi actie Jungels? Of valt dit dan weer onder de noemer ‘ook dit is koers’?

klootje kriekeljon 13 september 2020 om 13:45

Niks aan de hand, boarding stond vast.

Tuubke 13 september 2020 om 13:46

Hij klapte keihard met zijn hoofd op de grond. Gelukkig zijn er helmen, maar dan nog kun je aan zo’n klap best een hersenschudding overhouden.

CechRepublic 13 september 2020 om 14:21

Hij lab 3 kilometer later weer. Zou zijn tweede valpartij ook niet gewoon veroorzaakt zijn door een hersenschudding?

CechRepublic 13 september 2020 om 15:06

Nou, had niks met een hersenschudding te maken. remmen met gebroken vingers ook niet top natuurlijk.

martini151 13 september 2020 om 13:48

Makkelijk om nu Lefevre te noemen. Maar naar mijn mening moet Jungels gewoon uit koers worden gehaald. Wat een belachelijke manier om van kop af te sturen!

klootje kriekeljon 13 september 2020 om 14:04

Nee, we moeten kappen met die opknoopcultuur.

Franco Ballerini 13 september 2020 om 14:09

Inderdaad een idiote actie van Jungels.

CechRepublic 13 september 2020 om 14:20

Een domme actie. Maar ik ben ook voorstander van het stoppen van die opknoopcultuur. Allebei gelijk wat mij betreft, Biertje?

nasibal 13 september 2020 om 14:08

Jungels moet gecontroleerder afzwaaien. Higuita moet voor zich kijken en niet achterstevoren op z'n fiets gaan zitten. Lullig dat het nu zo loopt, hoop dat het naar omstandigheden goed met hem is. Next.

Cochise 13 september 2020 om 14:11

Met dat verschil dat Higuita al weer voor zich kijkt op het moment dat Jungels wegstuurt.
Jungels hoeft hiervoor niet aangeklaagd te worden voor poging tot moord maar treft wel 100% schuld.

Cochise 13 september 2020 om 14:09

Giftig tweetje van Vaughters kon niet uitblijven. Die komt toch aardig in de buurt van Lefevere wat frustratie-tweets betreft.

Franco Ballerini 13 september 2020 om 14:16

Valt wel mee toch?

Cochise 13 september 2020 om 14:30

Ik vind dat hij als bedrijfsleider van een miljoenenbedrijf, wat een wielerploeg toch is, zich meer mag afvragen wat het nut is van bepaalde tweets. Misschien eerst zeggen hoe hard je baalt, hoe jammer je het vindt voor jouw renner, hoe je hoopt dat hij oke is?

Franco Ballerini 13 september 2020 om 14:45

Op dat moment leek alles nog in orde met Higuita. Ik vond dat hij zijn kritiek op Jungels netjes verwoordde.

Cochise 13 september 2020 om 15:13

Het was beleefd maar m.i. onnodig. Herpakt zich wel goed in latere tweet.

James Highsand 13 september 2020 om 14:11

Dit had dan even een andere oorzaak, maar zou het grote aantal valpartijen ook niet te maken kunnen hebben met de huidige fietscomputers? Er komen steeds meer functies op zo’n ding, ze kunnen er nog net geen Netflix op zien. Je ziet ze soms ook secondenlang naar hun stuur turen; gebeurt er op zo’n moment iets onverwachts dan reageren ze te laat. Vergelijkbaar met het normale (fiets)verkeer.

CechRepublic 13 september 2020 om 14:19

De snelheden zijn soms zo hoog dat ze zelfs zonder ploegleiders die hun in oor tetteren en afleiding door fietscomputers volgens mij nooit meer op tijd kunnen reageren. Maar ik dacht juist dat er dit jaar minder uitvallers door valpartijen zij. dan normaal. Maar ik hou de statistieken in dat opzicht niet echt bij.

Baukema Tomoulin 13 september 2020 om 14:20

Is er een filmpje van? ik wil graag voor mijzelf ee mening kunnen vormen

Panache 13 september 2020 om 14:23

Livetopic indeleiderstrui

Baukema Tomoulin 13 september 2020 om 14:58

Thanks. En oef, niet oké van jungels

Panache 13 september 2020 om 14:22

Jungels heeft volgens mij een nette reputatie. Zo zie je maar weer dat ook nette renners een domme/onnodige actie kunnen maken met zware verwondingen tot gevolg. Sneu voor Higuita die zo graag wilde uitrijden zijn eerste Tour.

CechRepublic 13 september 2020 om 14:22

Ik ben overigens gestopt met de koers volgen en volg nu alleen nog de lynchpartij van Jungels en Lefevere hier.

girardengo 13 september 2020 om 14:26

@Lalsacien
Ja, die indruk heb ik. Al werd er altijd wel gevallen. Maar zo'n indruk is natuurlijk heel subjectief (wat blijft in het geheugen hangen), alleen objectieve cijfers kunnen hier uitsluitsel geven. De analyse daarvan is nog behoorlijk lastig, door allerlei veranderingen in het peloton (de snelheid ligt nu hoger, de omvang van het peloton verandert nogal) en de parcoursen (er is nu veel meer straatmeubilair bijvoorbeeld).

Sagan=hulk 13 september 2020 om 14:28

Dit manoeuvre van Jungels is gewoon niet te vergelijken met wat Sagan deed, het is vele malen gevaarlijker. Hij ramt Higuita letterlijk van de weg.

Maar nu hoor je Wuyts en de Vlaamse media zelfs niet eens een bepaalde vorm van kritiek geven op Jungels, een beetje schandalig.

andre77 13 september 2020 om 14:29

Als dit niet bestraft wordt, opent het de weg naar nieuwe tactieken.

Mad 13 september 2020 om 14:44

Daar ben ik ook bang voor

the student 13 september 2020 om 14:48

Jungels moet hier gewoon een officiele Jury sanctie voor krijgen. Niet dat hij het op Higuita heeft gemunt, maar compleet gevaarlijk rijgedrag moet gewoon bestraft worden. Als je het niet doet wordt het peloton nooit veiliger. Maximale straf zou uitsluiting zijn. Maar een andere straf is eigenlijk geen straf ( voor jungels die niet meedoet in welk klassement dan ook op dit moment )

Verder gewoon een race-incident en het is niet nodig om hier na de wedstrijd nog UCI sancties voor te geven of Jungels te schorsen.

Die ploegleiders moeten niet roeptoeteren, maar gewoon netjes protest aantekenen bij de Jury.

Michelangelo 13 september 2020 om 15:12

Probleem is dat je hem inderdaad maar op 1 manier kunt straffen, en dat is uitsluiting.

Of geld… maar dat hoeft hij zelf niet te betalen. En ik heb begrepen dat hij uit een rijk nest komt, dus ook daar zal het weinig pijn doen.

Alle andere straffen (tijd, puntenaftrek) zijn eigenlijk een lachertje als je kijkt naar de gevolgen voor Higuita.

Joaquim Agostinho 13 september 2020 om 14:50

Wat een idioot die Jungels, het minste wat hij had kunnen doen is even stoppen en kijken wat hij aangericht heeft!

Constantinopel 13 september 2020 om 14:57

Ik dacht dat hij na zijn verwoede poging om naar de kopgroep te rijden, en na het nieuws dat Higuita had opgegeven, even tussen de auto’s op zoek ging achter de auto van EF.

Michelangelo 13 september 2020 om 14:57

Deceunink-Quakstep….

Of het nu gaat om Bennett die met Ewan aan de wandel gaat, Morkov die tijdens zijn leadout terug instuurt om anderen te hinderen, of nu weer Jungels: blijkbaar kunnen ze hun stuur niet recht houden. Kwakje hier, kwakje daar… ze zijn daar niet vies van. En ook het geslinger van Alaphillipe is soms gevaarlijk voor alles en iedereen wat in zijn buurt fietst.

Gevaarlijk rijden in het algemeen zou veel consequenter aangepakt moeten worden. Ongeacht team, tijdstip in de race, of consequenties van de actie. En ik ben niet zozeer van het opknopen aan de hoogste boom, maar wel van gewoon uit koers nemen.
En als je gevaarlijk rijdt “in dienst van een ander” zoals bij een leadout, dan gewoon de kopman straffen met tijd, punten, of plaatsen terug.

Constantinopel 13 september 2020 om 14:59

Als je die eerste regel had weg gelaten, hadden mensen je reactie misschien ernstig kunnen nemen. Nu was de geloofwaardigheid en enige vorm van objectiviteit al verloren vooraleer de post goed en wel begon.

Michelangelo 13 september 2020 om 15:58

Ik denk dat mijn irritatie (en ook die van anderen) erin zit dat het hoofd van deze club LETTERLIJK moord en brand schreeuwt als zijn eigen renners het slachtoffer zijn, maar nadrukkelijk de andere kant op kijkt als één van de mannen in blauw-wit wat uitsteekt.

Lefevere is in dat opzicht gewoon een schijnheilige huichelaar. En DQS vaak een ploeg die niet vies is van het met harde hand claimen van plek

Constantinopel 13 september 2020 om 16:22

Het klopt dat Lefevere niet vies is van een potje hypocrisie. Het is niet dat hij niet vaak een punt heeft als hij klaagt over anderen, enkel wat zelfreflectie mist hij bij momenten. Langs de andere kant krijgt Lefevere ook wel een pak meer kritiek van supporters dan veel andere managers. De tol van het succes zeker? Veel support, maar ook veel afgunst.

De kritiek op Jungels is hier wel erg overdreven. Het was een lomp manoeuvre, maar Jungels staat wel gekend als een heel correcte rijder en zal absoluut geen intentie gehad hebben een andere renner ten val te brengen. Dan is een Morkov bijvoorbeeld vaak toch een stuk gevaarlijker en roekelozer naar collega's toe.

Michelangelo 13 september 2020 om 16:38

Ik denk dat er geen enkele renner bewust een ander wil laten vallen. Niet jungels hier, niet morkov of sabbattini tijdens een leadout, en niet Groenewegen in Polen.

Wat ze wel vaak doen is alles om te winnen, of om een ploegmaat aan de overwinning te helpen. En in de blinde drang om te winnen de gezondheid van de ander uit het oog verliezen.

Jungels was ook niet bezig met de ander. Maar hij stuurt gewoon roekeloos naar rechts. En ook dit soort roekeloosheid hoort niet in het peloton.

Constantinopel 13 september 2020 om 17:36

Het verschil tussen een Jungels hier en tussen Morkov en Groenewegen, is dat het de laatsten op het ogenblik van hun manoeuvres weinig kon schelen als er een accident zou gebeuren.

Burdincurutcheta 13 september 2020 om 19:51

Edit redactie: Niet op de man spelen a.u.b.

Chris Van Uden 13 september 2020 om 15:07

Ik heb het incident net gezien. Ik heb niet de indruk dat er opzet achter de actie van Jungels zit, maar hij rijdt Higuita natuurlijk wel van de weg door een vreemde en onnodige manoeuvre. Het zou niet juist zijn als de jury dit laat passeren.

SnellePelle 13 september 2020 om 16:00

Van beide coureurs een domme actie. Je kijkt als volgende renner niet achterom als diegene voor je de brui eraan geeft. Als renner op kop geef je geen plotse slinger maar stuur je rustig uit.

Het zou beide ploegleiders sieren als ze met hun renners in gesprek gaan en dit evalueren met de toevoeging:

“Dit is een beetje dom, moeten jullie niet meer doen.”

Maar meer als dit is het niet

Marco Heijmans 13 september 2020 om 20:41

Bob Jungels heeft na zijn zwieper – en de onfortuinlijke val van Sergio Higuita als gevolg – zijn excuses aangeboden aan de Colombiaanse kampioen, die moest opgeven. “Ik zag hem gewoon niet”, klinkt het in een reactie nadien.

Jungels: “Het was absoluut mijn fout”
“We streden om een plek in de ontsnapping en ik reed op kop. Op een bepaald moment wou ik opzij gaan en de kop aan Higuita overlaten, maar ik zag niet dat hij aan mijn rechterzijde zat”, zegt Bob Jungels na de loodzware etappe.

“Zulke valpartijen zijn altijd ongelukkig, maar ze zijn een onderdeel van de sport. Andere renners vertelden me nog nadien dat hij op het moment dat we botsten ook achterom keek.”

“Ik ging naar rechts na een aanval en zag hem gewoon niet. Het spijt me dat hij uit de wedstrijd moest stappen na de valpartij. Nadien sprak ik nog met zijn ploegmaats. Ik wist niet of ik in de fout ging of niet. Ik heb me wel geëxcuseerd bij Uran en Keukeleire. Alleen kan ik er nu niets meer aan doen.”

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair