Tour 2020: Peter Sagan feliciteert Sam Bennett al met winst groene trui

Tour 2020: Peter Sagan feliciteert Sam Bennett al met winst groene trui

foto: Cor Vos

Peter Sagan heeft zich neergelegd bij de zege van Sam Bennett in het puntenklassement van deze Tour de France. De Slowaak kan in theorie nog voorbij de Ierse sprinter, maar ziet dat zelf niet gebeuren. “Gefeliciteerd Sam, met je groene trui in deze Tour de France”, aldus Sagan.

In de negentiende etappe probeerde Sagan zijn slag te slaan door mee te schuiven in een ontsnapping, maar Bennett zat bijna vastgeplakt in het wiel van zijn directe concurrent om het groen. De sprinter van Deceuninck-Quick-Step schoof mee en versloeg Sagan op de streep om de achtste plek.

foto: Cor Vos

Het verschil in het puntenklassement is nu 55 punten tussen Bennett en Sagan. Met nog twee ritten te gaan, gooit de kopman van BORA-hansgrohe de handdoek dus al in de ring. De laatste acht jaar wist Sagan zeven keer het puntenklassement te winnen; in dat ene jaar dat hij niet won werd hij gediskwalificeerd.

“Ik heb op elke mogelijke manier geprobeerd te winnen vandaag en de ploeg heeft alles gedaan om dat mogelijk te maken”, zegt Sagan. “Toen we wegreden met twaalf renners, waren er vier teams met twee renners. Het was daarom onmogelijk voor mij om in mijn eentje op alle aanvallen te reageren. We hebben ons best gedaan en ik zal ook alles proberen om in Parijs de rit te winnen.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Onie 18 september 2020 om 19:30

Zou de verdiende winnaar zijn, maar kan er niet echt warm van worden deze Tour. Afgelopen Vuelta leek Bennett sterker. Heeft het slim gespeelt.

Maglia Rosa 18 september 2020 om 19:50

Waarom zou Sagan het meer verdienen dan Bennett? Hij heeft pech gehad in de waaierrit en met de dubieuze DSQ, maar op snelheid kwam hij zwaar tekort. Bennett heeft er net zo hard voor geknokt. Niet alleen tegen Sagan, maar ook tegen de tijdslimiet toen hij ziek was.

Beiden zouden een verdiende winnaar zijn.

klootje kriekeljon 18 september 2020 om 19:58

Met een Tour met weinig sprintritten kun je moeilijk indruk maken. Behalve Wout dan, die had alles moeten sprinten natuurlijk.

Onie 18 september 2020 om 20:32

Bennett zou de verdiende winnaar zijn. Zeker de betere sprinter, maar niet heel overtuigend.

La Primavera 18 september 2020 om 19:47

Rij ‘m gewoon buiten tijd Peter morgen in de tijdrit.

Cyclinglife 18 september 2020 om 19:54

Hij heeft er hard voor gestreden en heeft wel wat pech gekend in zijn race voor het groen. Daarom had ik het hem echt gegund.
En hoop dan ook dat hij in Parijs de overwinning behaald.

Bizziecle 18 september 2020 om 19:55

Einde tijdperk

Lalsacien 18 september 2020 om 20:20

In zo’n bewogen jaar is dat wel erg prematuur!

ti-raleigh 18 september 2020 om 19:57

Strijd om het groen heeft voor de nodige opwinding gezorgd deze Tour. Chapeau heren !!!

Dikke Vrouw 18 september 2020 om 20:15

Uitgebluste indruk

FritsvanHoefelen 18 september 2020 om 20:21

Hoop dat Sagan het vuur nog een keer terugvindt

Jacob Lohof 18 september 2020 om 21:41

Heeft vuur wel , rijd wat minder

Ivanoviclover 18 september 2020 om 20:52

Als Van Aert in de toekomst bij een andere ploeg als kopman naar de tour gaat, dan breekt er een nieuw tijdperk aan voor groen. Wie gaat hem iets maken? De enige die ik kan bedenken is Mathieu?

xistnc 18 september 2020 om 21:40

Bij pak ‘m beet Cofidis, Ag2r, NTT ja?

HF2013 18 september 2020 om 21:25

Één van de interessantere jaren wat betreft strijd om het groen. Kreeg het idee dat sprinters het sinds het tijdperk Sagan minder belangrijk vonden dan in de jaren 90. Misschien nu de ommekeer. Toch altijd leuk ald verschillende renners om verschillende truien strijden.

ProfrondeZevenbergen 18 september 2020 om 22:04

+1

Scott Sunderland 18 september 2020 om 21:29

Zonder de desbetreffende declassering zou Sagan dichtbij Bennett hebben gestaan nog en was het tot en met Parijs spannend gebleven. De “oude” Sagan had het groen gewoon gepakt met overmacht. Hij maakt een geknakte indruk alsof de echte motivatie ontbreekt. Alsof hij in gedachten elders is. Het probleem wellicht meer mentaal dan fysiek.

ProfrondeZevenbergen 18 september 2020 om 22:05

Vroeger pakte Sagan veel meer punten bij de tussensprints. Die kwamen ook vaker na heuvels en bergjes dan dit jaar.

Verweggistan 18 september 2020 om 22:17

Ik hoop dat hij in de Giro de lol terugvindt

freirefreire 19 september 2020 om 00:38

Eens met HF2013, het is de interessantste strijd om het groen geweest in jaren. Met een mooie winnaar en een nummer twee die het ook gegund zou zijn. Het was boeiender dan de bollentrui in elk geval, want die is voor Pogacar en Roglic een bijzaak en voor Carapaz een troostprijs.

hnac 19 september 2020 om 07:44

@freirefreire
Carapaz, Pogacar en Roglic kunnen de bollen nog winnen vandaag. Die strijd is dus nogsteeds interessant.

De echte troostprijs (superstrijdlust) lijkt mij trouwens voor Hirschi.

Jean Dumas 19 september 2020 om 09:56

Bennett moet nog flink aanpoten in de tijdrit, al zal het wel lukken.

Headlines

Materiaalzone

Populair