Tour 2020: Peloton maakt statement tegen racisme, hoofdrol voor Kévin Reza

Tour 2020: Peloton maakt statement tegen racisme, hoofdrol voor Kévin Reza

foto: Cor Vos (archief)

Tijdens de slotrit van de Tour de France naar Parijs wordt een statement gemaakt tegen racisme. Dat meldt organisator ASO na overleg met de CPA-vertegenwoordigers van de deelnemende ploegen. Kévin Reza, de enige zwarte wielrenner in deze ronde, speelt daarin een prominente rol in de rit op weg naar Parijs.

De CPA-chatgroep met vertegenwoordigers van elke ploeg, die eerder in het nieuws was toen de veiligheid het gesprek van de dag was, heeft zich hard gemaakt voor dit statement. Dat laat Matteo Trentin, de afgevaardigde van CCC, weten voorafgaand aan de 21ste etappe.

“We leven in een bubbel, maar kijken ook naar de problemen in de wereld”, aldus Trentin. “Nu zijn we veel bezig met het coronavirus, omdat we er zelf ook rekening mee moeten houden, maar sommige problemen ‘zien’ we niet omdat we aan het koersen zijn. In onze chatgroep hebben we besloten om vandaag onze steun uit te spreken aan de mensen die strijden voor een eerlijke wereld.”

Michal Kwiatkowski van INEOS Grenadiers laat op social media weten zich in te zetten. “De wedstrijd, de kleur, de religie, de taal, de plaats of de oorsprong mag dan anders zijn. Maar we zijn een peloton en we hebben veel respect voor elkaar. In de laatste rit van de grootste wedstrijd ter wereld zeggen wij als renners nee tegen racisme”, aldus de Poolse ritwinnaar.

Dit artikel delen:

49 Reacties

Erik Breukink 20 september 2020 om 15:44

Met alle respect maar Réza is ook een beetje een rijdende mascotte. Laat niets zien op de fiets, maar weet toch keer op keer een ploeg te vinden. Hoezo racisme?

Geit in mijn Kelderman 20 september 2020 om 15:50

Gewoon een van de lead out men van Coquard. Hoezo niks laten zien? Heeft Joris Nieuwenhuis dan ook een slechte Tour gereden?

Constantinopel 20 september 2020 om 15:52

Vergeleken met de meeste andere renners van Sunweb heeft Nieuwenhuis inderdaad een matige Tour gereden.

Geit in mijn Kelderman 20 september 2020 om 15:53

Wel goed dat er hier aandacht voor komt. Beetje vreemd dat de discussie wel gevoerd wordt in allerlei andere sporten die aanzienlijk diverser zijn dan de wielrennerij, terwijl als er een sport weinig divers is dan is het deze wel. En natuurlijk kun je daar allerlei redenen voor geven (wielrennen is een dure sport, heeft z’n roots van oudsher op met name op het platteland), maar de voorbeelden die Reza heeft gegeven van Albasini en Moscon liegen er niet om. Je moet wel een omgeving creeeren in de sport waarin iedereen zich thuis kan voelen.

Franco Ballerini 20 september 2020 om 16:36

Wat ook in dat artikel stond: in Eritrea en Rwanda (WK 2025) is wielrennen de populairste sport. Kwestie van tijd, zoals dat ook in bv tennis of zelfs schaatsen (Davis) is gegaan.

Robert Rodenburg 20 september 2020 om 20:23

Ja we gaan die ook allemaal naar europa halen,lekker al die stammen oorlogen hier heen halen.

iLLan 20 september 2020 om 15:59

Beetje gek om symbool te moeten staan voor een hele groep mensen, waar je eigenlijk geen onderscheid wilt maken om die groep apart te benoemen. Rare fratsen tegenwoordig.
Gewoon zeggen: wij zijn tegen racisme.

Michiel De Rooij 20 september 2020 om 16:07

Laat anders Akwasi invliegen.

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 16:08

Henk Lubberding, let je op??!?

Jacco van Stierop 20 september 2020 om 16:10

Straks als ze door de banlieues komen misschien Guy Niv nog even naar voren laten komen?

Romāns Vainšteins 20 september 2020 om 16:12

Lekker Jacco!

oscarito1908 20 september 2020 om 16:22

Haha das een goeie.

Turtlehead 20 september 2020 om 16:14

Kom vrienden, laat de azijn ff staan. ’t Kost mij ook moeite om geen spitsvondigheden te plaatsen, maar de samenleving is aan het veranderen en je kunt hier toch moeilijk tegen zijn.

(zegt iemand die al zo lang meegaat op WF dat hij zich de denigrerende posts over vrouwenwielrennen nog kan herinneren).

Michiel De Rooij 20 september 2020 om 16:38

Wij zij geen USA. Teringhekel aan wat er de laatste maanden heeft plaatsgevonden. Het ging alleen maar over zwarte Piet in z’n gezicht trappen en ons koloniaal verleden. Wat een armoe.

Emergo 20 september 2020 om 18:25

Je bent kennelijk nogal eenzijdig georienteerd.

Michiel De Rooij 20 september 2020 om 18:42

Wie?

RodyTur10 20 september 2020 om 16:17

Ik snap niet dat een renner als Kévin Reza hierin het voortouw moet nemen.
Weinig opzienbarende coureur. 13-in-een-dozijn-renner eigenlijk.

Geit in mijn Kelderman 20 september 2020 om 16:23

Jij snapt niet dat Kevin Reza hier het voortouw in neemt? Iemand die zelf meermaals slachtoffer is geworden van racisme, en de enige zwarte renner in het peloton is? Ook goedemorgen.

Romāns Vainšteins 20 september 2020 om 16:25

Yeah, why? Hmmmmmmmmmm m

Jacco van Stierop 20 september 2020 om 18:44

@Geit in mijn Kelderman
Kévin Reza is een hele rustige, bedaarde jongen die een waardigheid bezit die hem in staat stelt weerbaar te zijn tegen de pijn die opgewekt wordt door domme racistische bejegeningen. Hij stelt zich zeer terughoudend op in het debat, maar heeft er wel een duidelijke mening over getuige het interview dat o.a. Eurosport maakte enkele dagen geleden.
Weet het niet zeker, maar geloof niet dat Reza zelf de initiatiefnemer is geweest van de actie van vandaag.
Gezien enkele enggeestige reacties hier kan zo’n initiatief overigens geen kwaad.

Geit in mijn Kelderman 20 september 2020 om 16:17

Toch treurig, als ik in andere landen reacties lees louter lof voor de moed die je als Reza moet hebben om dit in de ultra conservatieve wereld aan te kaarten, in Nederland komen we niet verder dan wat schijtlolligheden. Was donderdag bij het artikel van nrc ook al.

Oblomov 20 september 2020 om 17:02

Nou, ik zou eerder zeggen dat de Engelstalige wereld wel een dosis Hollandse nuchterheid kan gebruiken. De hysterie en polarisatie rond ras is van elke rationaliteit gespeend.

Geit in mijn Kelderman 20 september 2020 om 17:24

Wie zegt dat ik het over de Engelse wereld heb? Ik heb het over de reacties op met name Franse, Italiaanse en Spaanse fora. En Hollandse nuchterheid is prima, maar als je de anekdotes van Reza waarin hij voor vieze neger wordt uitgemaakt door diverse renners in het peloton wegwuift als hysterie begrijp je er ook geen jota van.

FDJ 20 september 2020 om 16:24

Het draaft allemaal wat door deze hele beweging die in Nederland ook nog eens geleid wordt door onzinuitgooiende brabbelaars als Sylvana, Akwasi, Affriyie en consorten.

Ze dikken het hele probleem aan. Iederen weldenkend mens is tegen racisme, maar het slaat nu door.

Geit in mijn Kelderman 20 september 2020 om 16:26

Dat er mensen doorslaan betekent toch niet dat er geen aandacht voor gevraagd mag worden?

FDJ 20 september 2020 om 16:34

Ik heb in het wielrennen niet het idee dat er een racismeprobleem dus dit modegebaartje voor de bühne kan mij gestolen. Waren er maar mensen zoals Max Verstappen die het destijds verrekte om te knielen omdat dit van ene Hamilton moest.

52voor11achter 20 september 2020 om 16:46

Ja, want iedereen die aangeeft dat er weldegelijk een racisme probleem is, kraamt onzin uit en mensen zoals Max die weigeren daartegen een symbolische actie te ondersteunen zijn bewonderenswaardig?

Het onderkennen van het probleem en er vervolgens actie op ondernemen is wat nodig is. Daarom zijn dit soort acties juist prima.

FDJ 20 september 2020 om 16:56

Volgens mij moeten wij zo ongeveer al onze tradities en culturen straks gaan inleveren door dit soort bewegingen. En kom je hier tegenin dan ben je een racist.

Blijft natuurlijk als beste voorbeeld Johan Derksen. Afwas roept op tot geweld en hitst de menigte op en zet de verhoudingen tussen mensen bewust op scherp. Johan Derksen maakt een grap, maar moet aan de schandpaal door dit soort figuren, maar het oproepen tot geweld van Akwasi is woordkeus. . Dan sla je toch volledig door.

All live matters, maar wij blanke mensen worden te pas en te onpas als racist neergezet en dat pik ik niet. Maar om dan weer met Derksen af te sluiten. Dit soort geskied verdienen deze aandacht ook helemaal niet. Ieder weldenkend mens is tegen racisme en we moeten ons geen complex aan laten praten.

Poeksel 20 september 2020 om 17:26

” maar wij blanke mensen worden te pas en te onpas als racist neergezet”

Spreek voor jezelf, gast. Ik ben nooit als racist neergezet.

Geit in mijn Kelderman 20 september 2020 om 17:27

Volgens mij spreken de anekdotes van Reza redelijk voor zich, ook in het nrc artikel van donderdag waren er Nederlandse renners die aan gaven de wielerwereld een uiterst conservatief bastion te vinden waarin racisme welig tiert. Dat soort signalen kan je af doen als aandachtstrekkerij, maar kennelijk weet de sport niet de veilige haven te creëren voor iedereen ongeacht kleur, ras of wat dan ook. Dat is simpelweg spijtig.

Franco Ballerini 20 september 2020 om 17:38

@Geit: voor wie het wil (kan) nalezen: artikel was vrijdag.

FDJ 20 september 2020 om 19:26

@ssj Tja, een echt NRC artikel. Het kan mij amper boeien. Ja, je moet op je woorden letten in de gevallen van Albasini en Moscon, maar er moet dan ook niet te veel achter gezocht worden. Rijd je als roodharige dezelfde renners in de weg dan ben je een rooie of een vuurtoren. Niemand hoor je dan over racisme terwijl dit voor vele roodharigen ook kwetsend of vervelend is.

Dat is precies wat ik bedoel met het doordraven. Hetzelfde met die geforceerde mondialisering. Dit soort artikelen zullen er bij de overwegend linkse achterban bij dit soort kranten, maar de atletiek wordt gedomineerd door gekleurde mensen. Waarom omdat een sport is waar ze fysiek in kunnen uitblinken. In het voetbal zijn genoeg gekleurde spelers. Sterker nog clubs als Ajax hebben er zelfs satelietclubs.

Misschien fietsen ze minder, hebben ze er minder interesse in en zien ze in andere sporten meer heil. Ik denk dat we eens moeten stoppen met dit soort geforceerde mondialisering. Je ziet het aan renners als Kudus etc . Ze krijgen de kansen echt wel als ze talent genoeg hebben.

Merlinappa 20 september 2020 om 19:44

Ah, dus omdat er niet teveel achter gezocht moet worden moeten we racistische uitlatingen maar toelaten. Klinkt echt als een topidee!

Robert Rodenburg 20 september 2020 om 20:27

En het stopt niet straks is zwarte piet passé,en dan komen ze weer met iets anders.

FDJ 20 september 2020 om 20:27

@Merlinappa Als dat het enige is wat je er uit kunt halen zegt dat veel over je. Ik geef aan dat er dingen worden geroepen in emotie of the heat of the moment. Bij een roodharige hoor je niemand, bij een neger is het racisme. Bij beiden zal de intentie niet racistisch zijn, maar de ene heeft een groot probleem en de ander niet. Al schijnt het als je netjes sorry zegt je er wel mee wegkomt. Zeker als woordkunstenaar.

52voor11achter 20 september 2020 om 16:47

Als je het genuanceerde verhaal van Reza hoort dan is het duidelijk dat er op dit gebied nog veel in de wielrennerij moet en kan veranderen.

jp.vanoosterhout 20 september 2020 om 17:22

Ik word hier zo moe van ,omdat ze weleens worden uitgescholden worden komt her woord racisme naar boven,nou laat ik mijn mening geven,uiterlijke kenmerken van iemand zijn nu eenmaal altijd de voornaamste reden voor scheldpartijen (hoewel ik ook die lui niet begrijp die iemand uitschelden)maar zeg eerlijk wie heeft er nooit iemand uitgescholden om zijn uiterlijk bijv schele,kale,kleintje,lange,dikke,dunne,sproetkop,rooie enz.heeft niks met racisme te maken !!!!!

girardengo 20 september 2020 om 17:55

En ik maar denken dat uitschelden niet bepaald beschaafd is.

52voor11achter 20 september 2020 om 18:00

Als in, ik ben geen racist want ik scheld iedereen weleens uit om hoe hij of zij eruitziet?

Robert Rodenburg 20 september 2020 om 20:30

weet je waar ik allemaal voor uitgemaakt wordt door onze gekleurde medelanders,daar lusten de apen geen brood van.

Danny81 20 september 2020 om 17:23

Komen er nu bij de marathons ook white life matters protesten vanwege onvoldoende diversiteit in de top sport?

RodyTur10 20 september 2020 om 17:38

Ik word er eerlijk gezegd schijtziek van om altijd die Kenianen en Ethiopiërs vooraan te zien lopen. Het wordt tijd dat Europeanen ook een kans krijgen in die sport.

Wat helemaal een schande is dat wanneer er een keer een blanke vooraan loopt, hij zogenaamd ‘de haas’ is. Dat is gewoon een ander woord voor knecht en verbloemt het feit dat hij ondergeschikt is aan de zwarte man. Walgelijk.

$kedel 20 september 2020 om 19:29

@RodyTur10

Klopt.
https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=het+haasje+zijn

Kelder is de Man 20 september 2020 om 18:07

Goede bedoelingen natuurlijk, maar als je hier echt verandering in aan wil brengen, moet het niet blijven bij een paar donkere renners in het peloton en mss ploegen laten scouten in Afrikaanse landen waar echt wel gefietst wordt. Weet niet hoeveel dat in het wielrennen gedaan wordt en het is mss moeilijker dan in het voetbal, waar talent sneller herkent wordt mbt tot balgevoel en dergelijke. Herinner me een project in Belgie waar ze jongens de mtb wereld leren verkennen. Hoe dan ook.. racisme hoort niet en ook niet in sport en daar mag best aandacht voor zijn. Hamilton trekt het dan weer in het extreme naar mijn mening. Hypocriete post met dubbele moraal.. misschien wel, maar het blijft een lastig onderwerp.

klootje kriekeljon 20 september 2020 om 18:13

Dus we gaan even black lives matteren om daarna pontificaal te patsen met gestolen cultuurschatten uit de kolonie. 2020.

Gilberto 20 september 2020 om 18:57

Edit redactie: Let op je taalgebruik.

Robert Rodenburg 20 september 2020 om 20:33

geen grotere racist dan de anti racist.

Martin van den Bosch 20 september 2020 om 20:35

Gaat inmiddels al niet meer over wielrennen, topic wordt gesloten

Headlines

Materiaalzone

Populair