Tour 2020: Chatgroep met 30-tal renners adviseert UCI en ASO over veiligheid

Tour 2020: Chatgroep met 30-tal renners adviseert UCI en ASO over veiligheid

Een dertigkoppige Tour-delegatie moet ervoor zorgen dat alle grieven van de Tourrenners bij CPA-verantwoordelijke Pascal Chanteur belanden. Die geeft deze door aan de UCI en organisator ASO. Het doel? Schade voorkomen, zoals zaterdag, toen Tony Martin besloot de koers te neutraliseren. Geen eenmansactie, blijkt. Communicatie gebeurt via een chatgroep.

Oliver Naesen is in de Tour afgevaardigde van AG2R bij de rennersvakbond CPA. En dus een van de ongeveer dertig renners in de chatgroep. “Zaterdagavond trilde het nachtkastje in mijn hotelkamer de hele nacht van alle inkomende oproepen op mijn gsm”, vertelt Naesen aan Het Nieuwsblad. “Alle vertegenwoordigers stuurden in de groep de schade van hun ploeg door na de vele glijpartijen.”

De groep moet ervoor zorgen dat alle grieven van de Tourrenners bij Pascal Chanteur belanden, die deze doorgeeft aan de UCI en Tourorganisator ASO. De bedoeling van het initiatief is niet enkel om de schade op te meten, maar vooral om schade te voorkomen.

Zoals zaterdag, toen Tony Martin ingreep. Het leek op een eenmansactie, maar dat was het niet. Eerder een ingeving van het moment als gevolg van eensgezindheid binnen de CPA-chat. De Duitser is de vertegenwoordiger van Jumbo-Visma.

‘Beter dan één patron’
Op de eerste afdaling van de dag maakte Jumbo-Visma al een statement door het tempo te drukken. Nadien deden ze dat nog eens over, tot tevredenheid van de collega’s in de CPA-groep. Jasper De Buyst, vertegenwoordiger voor Lotto Soudal: “Wat zaterdag gebeurde, was het meest krachtige signaal dat wij als renners kunnen geven.”

“Deze CPA-groep is beter dan één patron. Nu nemen alle ploegen hun verantwoordelijkheid. Wij vormen samen één groot patronaat”, meent Matteo Trentin, die in de Tour CCC vertegenwoordigt.

De actie van de CPA is een begin na de ettelijke valpartijen in de Ronde van Polen en Lombardije, maar het werk is nog niet af. “Na elke valpartij of incident is er altijd wel één onnozelaar die ijvert om te gaan staken en de dag nadien niet te koersen. Echt constructief is dat niet”, zegt Naesen. “Zoals Groupama-FDJ. Hun vertegenwoordiger stuurde de vraag om de tweede etappe te neutraliseren en af te werken aan 30 km/u. Niet toevallig de ploeg van Pinot, die zich zaterdag pijn had gedaan.”

Stap vooruit
“Het voorstel werd meteen van tafel geveegd. Daarvoor dient het initiatief niet”, zegt Jasper Stuyven als vertegenwoordiger van Trek-Segafredo. Al zal eigenbelang altijd een beetje meespelen, beseft Naesen. “Het kwam Jumbo-Visma zaterdag goed uit dat de etappe werd geneutraliseerd. Zo haalden hun kopmannen veilig de finish, maar zolang het ook gunstig is voor de andere renners, zie ik geen probleem.”

Het initiatief bleek ook gisteren te werken. Toen werd bij ASO geijverd om het vele grind in de afdaling van de Turini weg te vegen. Dat is ook gebeurd. De delegatie startte met dertig renners, maar groeide ondertussen aan tot 38.

“Dat is veel. In andere koersen zijn het er veel minder”, zegt Stuyven. “Het probleem is dat veel renners vaak niet op de hoogte zijn. Blijkbaar beschikt de CPA niet over alle juiste mailadressen. Pijnlijk, ja. Wat we zaterdag deden, was een stap vooruit. Maar het werk is nog niet af, nee.”

De vertegenwoordigers
Jasper Stuyven (Trek-Segafredo)
Nelson Oliveira, Imano Erviti en Dario Cataldo (Movistar)
William Bonnet (Groupama-FDJ)
Michael Gogl, Michael Valgren en Roman Kreuziger (NTT Pro Cycling)
Luke Rowe, Pavel Sivakov en Michael Kwiatkowski (INEOS Grenadiers)
Hugo Houle (Astana)
Michael Mørkøv (Deceuninck-Quick-Step)
Matej Mohoric (Bahrain McLaren)
Tejay van Garderen (EF Pro Cycling)
Chris Juul Jensen, Daryl Impey en Esteban Chaves (Mitchelton-Scott)
Marco Marcato (UAE Emirates)
Matteo Trentin en Alessandro De Marchi (CCC)
Tony Martin (Jumbo-Visma)
André Greipel (Israel Start-Up Nation)
Jasper De Buyst en Steff Cras* (Lotto Soudal)
Daniel Oss (BORA-hansgrohe)

* John Degenkolb en Philippe Gilbert waren er oorspronkelijk ook bij


In een opiniestuk op WielerFlits pleitte Raymond Kerckhoffs eerder deze Tour de France al voor het gebruik van een appgroep met vertegenwoordigers van elke ploeg, om gevaarlijke passages te melden die renners tegenkomen bij verkenningen. Lees dat stuk hier.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Polleke 31 augustus 2020 om 14:55

Wat een geneuzel… vakbonden, chat-groepjes, neutraliseren, staken…

Gladiool 31 augustus 2020 om 15:08

Wat een geneuzel, renners die vallen in gevaarlijke, kletsnatte en met grind bezaaide afdalingen. Of moeten sprinten a 80km/u bergaf een trechter in.

Polleke 31 augustus 2020 om 15:24

Die gevaarlijke aankomst waren ze al een paar keer doorgedenderd, in Lombardije doen ze die afdaling jaarlijks, niemand gehoord… zaterdag gaat het regenen en gaat iedereen operens voor zijn leven vrezen… of zou het zijn zoals Naessen denkt, dat het JV goed uitkwam om niet te koersen…?

Cochise 31 augustus 2020 om 15:08

Hoe kan die actie van Tony Martin nu een resultaat zijn van deze chatgroep :/ Het begon toch pas onderweg te regenen en duidelijk te worden dat de wegen in een ijspiste veranderden? Of zaten ze allemaal op hun smartphone te tokkelen onderweg?

vocsnor 31 augustus 2020 om 15:24

Mooi initiatief, en misschien komt er af en toe iets goeds uit.
Maar weinig kans van slagen op langere termijn. Teveel verschillende belangen.
En al meteen in het eerste bericht hierover aangeven dat er een verschil van mening was met FDJ (met vermelding van het belang van Pinot), komt het onderlinge vertrouwen niet ten goede.

xistnc 31 augustus 2020 om 15:28

Sunweb doet niet mee? Tja, die moeten vermoedelijk voor het slapen gaan na het lezen van een verhaaltje en het zingen van een liedje hun telefoon inleveren bij de ploegleiding.

Polleke 31 augustus 2020 om 15:30

Of hun contract…

Panache 31 augustus 2020 om 15:35

Dit kan voor een topsporter toch ook niet goed zijn >> “Zaterdagavond trilde het nachtkastje in mijn hotelkamer de hele nacht van alle inkomende oproepen op mijn gsm”, vertelt Naesen aan Het Nieuwsblad.

Michelangelo 31 augustus 2020 om 15:52

Dit is misschien een goede stap in de richting van meer veiligheid. Want een soort van eensgezindheid is zeer zeldzaam in het peloton.

Maar uiteindelijk denk ik dat de eensgezindheid er is als het zo glad en gevaarlijk is als zaterdag in de afdaling. Maar in de laatste 15 km was alle eensgezindheid verdwenen, was het weer ieder voor zich, en werd er gekwakt als vanouds.

En daar zal toch de UCI paal en perk aan moeten stellen. Door strengere regels, hardere en consequentere straffen, en eventueel zelfs ook ploegstraffen. Want je kunt proberen alle wegversmallingen weghalen, maar als je als blinde buffels blijft rondfietsen kom je geen steek verder.

Ook al stuur je elkaar 1000 appjes.

Mapsv 31 augustus 2020 om 16:09

Moeten ze een mondkapje op binnen deze groepschat?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair