Tour 2019: Titelkandidaat Thibaut Pinot geeft op met knieprobleem

vrijdag 26 juli 2019 om 15:00
Tour 2019: Titelkandidaat Thibaut Pinot geeft op met knieprobleem

foto: Cor Vos

Thibaut Pinot heeft de strijd gestaakt in de negentiende Touretappe naar skigebied Tignes. De Fransman, vijfde in het algemeen klassement en ritwinnaar op de Tourmalet, kampte met een kwetsuur aan zijn linkerbeen en gaf op.

Al vroeg in de etappe meldde Pinot zich bij mensen in de medische wagen, die zich vervolgens concentreerden op zijn linkerbeen. Ze brachten tape aan, maar de Fransman kon amper verder rijden. Het probleem bleek serieus, want zijn achterstand op het peloton liep rap op. Na amper veertig kilometer kwam aan zijn lijdensweg een einde toen hij in tranen van zijn fiets stapte en plaatsnam in de volgauto van Groupama-FDJ.

Met nog twee Alpenetappes voor de boeg was Pinot nog volop in de running voor de eindzege. In het klassement stond de Fransman immers op de vijfde plaats, op 1:50 van de gele leiderstrui van landgenoot Julian Alaphilippe. Ook had hij al een etappezege op zak. In de Pyreneeënrit naar de Tourmalet reed hij op de mythische slotklim weg uit de groep favorieten om vervolgens naar de winst te soleren.


Update – 15.26 uur

Spierletsel aan de linkerdij is de oorzaak van Pinots opgave in de Tour. Groupama-FDJ meldt dat de Fransman de achttiende etappe al verlaten had met veel pijn en dat hij gisteravond moeite had met lopen. Pinot stapte toch op voor de volgende etappe, maar zijn toestand verbeterde niet. Daarop gaf hij op.

Dit artikel delen:

34 Reacties

Boogiemania 26 juli 2019 om 15:02

Dit verdient deze man niet.

opdekant1 26 juli 2019 om 15:28

Edit redactie: Niet doen

Sammysosa 26 juli 2019 om 15:43

@opdekant: Och arm meisje, gedragen de mensjes zich niet allemaal dat het past binnen je beperkte mensbeeld?

Edit: Ik moet me niet uit de tent laten lokken door zolderkamertrollen

opdekant1 26 juli 2019 om 16:06

Edit redactie: Niet doen

Fikret 26 juli 2019 om 15:03

Had de tour kunnen winnen.

kielabokki 26 juli 2019 om 15:03

Wat een drama. Gun je deze prachtrenner niet. Verschrikkelijk triestig.

xistnc 26 juli 2019 om 15:03

Smaakmaker, maar heeft zich sinds de waaierrit bij elke gelegenheid uit elkaar getrokken ongeacht wat nog ging komen.

tvm 26 juli 2019 om 15:17

@xistnc, inderdaad. Overigens daarvoor ook al: de ploegentijdrit was goed voor de ploeg en hij reed al eens weg met Ala voor de waaierrit.

fietsvriend 26 juli 2019 om 15:03

Bitter en sneu

bartp25 26 juli 2019 om 15:03

Uiteraard gunstig voor kruijswijk, maar dit gun je hem niet. Fantastische coureur, koerst met het hart, had hem na kruijswijk het meest de tourzege gegund

Plavka 26 juli 2019 om 15:04

Juu

Wielerfan1987 26 juli 2019 om 15:06

Heel zuur, ook voor de wedstrijd die nu zonder hem verder gaat.

Silent Hill 26 juli 2019 om 15:07

Opmerkelijke metamorfose.

Omhoog73 26 juli 2019 om 15:09

De man vol metamorfoses.

Olly 26 juli 2019 om 15:11

Getverdemme wat is dat nu weer vervelend.

AndriesW 26 juli 2019 om 15:15

Wat ontzettend jammer voor hem zeg. Ik noemde hem van de week nog de Franse Gesink. Dat had ik niet op deze manier bedoeld.

Polleke 26 juli 2019 om 15:15

Leek meer op een wespensteek dan de knie…

TheBFG 26 juli 2019 om 15:53

Dan zou het niet al verpakt zijn geweest

GreenDay 26 juli 2019 om 15:16

Dit is echt heel erg spijtig, ik had hem de zege zeker gegund. Knieproblemen zijn vaak ook een langetermijnprobleem en als renner zit je voor de rest van je carrière met een immense schrik dat die pijn terug opduikt.

mus van de maasstad 26 juli 2019 om 15:17

26 Juli gaat na vandaag een dag van nationale rouw worden

Pinot uit de tour
Flip uit het geel
Bardet uit de bollentrui

Polleke 26 juli 2019 om 15:18

Jammer voor Pinot en Bardet….

Wheely 26 juli 2019 om 15:25

Wie gaat de bollen pakken dan? Ik zag Pinot als de gevaarlijkste belager.

bartp25 26 juli 2019 om 15:28

Caruso

Jacco van Stierop 26 juli 2019 om 15:17

Heel sneu voor hem en de wedstrijd. Vorig jaar in de Giro en nu in de Tour terwijl hij in zo’n goede doen is. Heel jammer, maar we gaan hem zeker weer terugzien.

Franco Ballerini 26 juli 2019 om 15:24

Ik hoorde net dat Ineos als enige ploeg op de rollen warm reed. Misschien had dat Pinot geholpen?

TheBFG 26 juli 2019 om 15:52

De laatste 2 dagen al een probleem, dus dat had niet zoveel uitgemaakt

Franco Ballerini 26 juli 2019 om 15:54

Dat was nog niet bekend op het moment van mijn reactie. Er werd slechts gesuggereerd dat het om een spierscheuring ging.

rahimns 26 juli 2019 om 15:32

Pinot is gisteren door een andere renner aangereden tegen zijn knie.

Jacco van Stierop 26 juli 2019 om 15:41

Hij schijnt 2 dagen geleden met zijn knie zijn stuur te hebben geraakt toen hij een valpartij wilde vermijden. Had gisteren al veel pijn. Bron: ploegleider Philippe Mauduit op de Franse TV.

Vlinder 26 juli 2019 om 15:42

Echt hartverscheurend dit! Ik had zelf ook de tranen in de ogen. Zo’n mooie tour gereden, zoveel vechtlust en passie… Potverdorie!

Sammysosa 26 juli 2019 om 15:46

Tranen in mijn ogen, wat een drama. We hebben de hergeboorte van een kampioen gezien me dunkt, maar wat een zonde dat het hem niet gegund is dat met de gele trui te belonen…

xistnc 26 juli 2019 om 17:29

“Als we nou de hele etappe neutraliseren, kan Pinot morgen dan eventueel toch starten?”

WFer 26 juli 2019 om 21:14

Ik heb heel veel sympathie voor Pinot en had het hem ontzettend gegund. Sneu hoor

Sebas 27 juli 2019 om 07:50

@Redactie, wat is het nou? Een knie- of een dijbeen-blessure. Lees ik het verkeerd of is de berichtgeving hierboven tegenstrijdig?