Tour 2019: Martin en Rowe uit koers gehaald na incident

woensdag 24 juli 2019 om 21:45

Tony Martin en Luke Rowe zijn uitgesloten van verdere deelname aan de Tour de France na een incident in de etappe naar Gap. De renners van respectievelijk Jumbo-Visma en Ineos kregen het met elkaar aan de stok tijdens de beklimming van de Col de la Sentinelle.

Op beelden uit de koers was te zien hoe Rowe aanzette om Martin aan de rechterkant van de weg wilde inhalen, waarna hem ogenschijnlijk de pas werd afgesneden door de Duitser. Daarbij kon de Welshman ternauwernood zijn fiets rechthouden en een botsing met het publiek vermijden. Rowe leek vervolgens uit te halen naar Martin. Na het herbekijken van de beelden werd besloten beide renners uit te sluiten van verdere deelname.

“Ze hebben besloten Tony en Luke uit de wedstrijd te halen”, reageerde teambaas Dave Brailsford van Ineos. “Het komt ongelooflijk hard aan. We hebben de videobeelden bekeken en er bestaat geen twijfel over dat Tony Luke wat afsneed. Hij vocht voor zijn plek, maar het was niet meer dan dat je ziet in de meeste andere wedstrijden. Het is een zware beslissing. Een gele kaart was op zijn plek geweest, maar een rode vind ik wel erg zwaar.”

‘We erkenden dat we fout waren en schudden elkaar de hand’
Rowe kon zijn teleurstelling nauwelijks onderdrukken. “Dit is het grootste sportevenement ter wereld. Het voelt nu alsof ik mijn ploegmaats én mezelf heb laten vallen. Tony en ik proberen allebei ons werk te doen, waarbij we wel eens de marges opzoeken. Het komt hard aan dat we allebei uit de wedstrijd zijn gehaald.”

De Welshman blikte nog kort terug op het incident. “Iedereen kon zien wat er gebeurde. We vochten voor onze plekken. Het was geen groot ding. Het gebeurde op veertien kilometer van de finish en de laatste kilometer hebben we samen afgelegd. We erkenden allebei dat we fout waren en schudden elkaar dan de hand. Meer was het niet, maar daarmee moeten we maar leven.”

‘Ze vonden het niet zo fijn dat we daar reden’
Jumbo-Visma-renners Mike Teunissen en Steven Kruijswijk reageerden al eerder op het voorval. “Ze waren aan het stoeien, volgens mij vonden ze het niet zo fijn dat wij daar reden. Ze wilden niks aan elkaar toegeven en dat zijn dan twee jongens, die elkaar geen ruimte willen geven. Maar dat heb je soms. Misschien was het de hitte, een beetje irritatie”, zei Kruijswijk net na de finish, toen de diskwalificatie nog niet bekend was.


Update – 20.33 uur

Jumbo-Visma heeft zich niet neergelegd bij de beslissing van de wedstrijdjury. Al kort na de uitspraak onderzocht de ploeg of ze in beroep konden gaan tegen de diskwalificatie van Tony Martin. Om half negen ’s avonds stapten de renner met ploegbaas Richard Plugge en perschef Ard Bierens in een teambusje en verlieten het rennershotel. De Duitser reageerde nog niet op het voorval.


Update – 20.52 uur

Ook Ineos bekijkt de mogelijkheden van een beroep. “We zijn teleurgesteld dat Luke Rowe is gediskwalificeerd in de Tour de France na een koersincident met Tony Martin. Samen met Jumbo-Visma bekijken we de mogelijkheden voor een beroep”, meldde de Britse formatie vanavond.


Update – 21.15 uur

Even na negen uur kwam het busje van Jumbo-Visma met daarin Tony Martin, Richard Plugge en Ard Bierens terug bij het hotel van de Nederlandse ploeg. “We komen net van Ineos. We hebben overleg gehad met Dave (Brailsford, red), de ploeg, Luke Rowe en Tony”, zei Plugge. “We gaan in beroep tegen deze beslissing. Wat ze hebben gedaan is niet handig, maar er zijn geen ongelukken gebeurd. Dat ze straf moeten krijgen, daar zijn ze het zelf ook over eens. Dat ze uit de Tour moeten, is wel erg zwaar. We kunnen tot morgenochtend elf uur beroep aantekenen.”

“Het is een eenmalig incident en daarvoor moeten ze worden gestraft, met bijvoorbeeld een gele kaart. Hierover zijn wij het met Ineos over eens, we hebben elkaar een hand gegeven.”


Update – 21.45 uur

Ook Rowe en Martin hebben gereageerd op het incident en de uitsluiting. “Het is niet goed wat we gedaan hebben, maar dit gebeurt in het wielrennen”

Dit artikel delen:

210 Reacties

MarcelGr91 24 juli 2019 om 19:21

Snap niet dat ze dit nodig vinden. (Tenzij het Franse UCI medewerkers zijn.. :P)
Geef ze gewoon beide een dikke boete en laat ze beide in koers.

LutsenkoFan 24 juli 2019 om 20:07

Italiaanse Jury in dit geval.

Kaasjekaas 24 juli 2019 om 19:21

De jury beginnen een beetje op de F1 stewards te lijken

arjenzvob 24 juli 2019 om 19:22

Onbehoorlijk gedrag maar man man man wat zwaar gestraft!

Dumoulist 24 juli 2019 om 19:22

Alles opzij voor Pinot (en flip) dus.

Perry 24 juli 2019 om 19:24

Precies Dumoulist!

Wildebert 24 juli 2019 om 19:34

Mijn idee. Dit hadden ze bij een Franse ploeg niet gedaan.

Dumoulist 24 juli 2019 om 19:39

Naar mijn gevoel vergelijkbaar met de diskwalificatie van Sagan in de Tour een aantal jaar terug. Toen waren er sinds jaren ook weer een aantal Franse (top)sprinters die mee konden doen voor etappewinst en de groene trui. Alhoewel dit natuurlijk niet zoveel impact zal gaan hebben als toen.

LutsenkoFan 24 juli 2019 om 20:08

Italiaanse jury.

Laurenesi 24 juli 2019 om 20:08

Ik dacht precies hetzelfde. De teams van de belangrijkste concurrenten zijn op een simpele manier een mannetje kwijt geraakt..

Pietspeed 24 juli 2019 om 20:21

Idd, zo zit het. Het verzwakken van Ineos en TJV. Ongelooflijk gewoon, vive la France. Die rode kaart zou voor de jury moeten zijn vanwege koersvervalsing. 'Misbruik van recht', schande! Dacht dat ze wel iets geleerd zouden hebben van geval Sagan.

Peter Lippens 24 juli 2019 om 20:27

Vind de uitsluiting van beiden ook wel erg drastisch maar een serieuze straf drong zich hier op. Zie wel geen enkele vergelijking met het geval Sagan die gewoon éénzijdig Cav in de hekken duwde door van het midden van een brede weg ineens helemaal naar rechts uit te wijken.

Lalsacien 24 juli 2019 om 20:45

Zo de waard is vertrouwt men zijn gasten…..

Bazzz 24 juli 2019 om 21:14

Ze geven de jury ook wel voer om hen uit de tour te zetten. Ontzettend dom, vooral van Tony die de aanstichter is. Misselijkmakend om op deze manier iemand anders te nakken.

Albert Van De Vliet 24 juli 2019 om 19:25

Weet niet wat Luke heeft gedaan. Maar Tony Martin was geheel terechte beslissing. Zo opzichtig iemand de kant in rijden. Bijna een valpartij veroorzaken. Zou zeggen, drie strafpunten op zijn prof licentie

YogiBear 24 juli 2019 om 19:28

Kruijswijk opzij duwen en Martin van de fiets proberen te trekken.

reusjen 24 juli 2019 om 19:29

Hou toch op met je bijna valpartij. Dat is gewoon bij een bejaardentempo even laten merken dat je niet onder de indruk bent. Gadver het peloton wordt ook al zo’n social justice warrior clubje.

esims 24 juli 2019 om 19:38

Het commentaar vanmiddag van de NOS was leuk. Dijkstra ergerde zich hoorbaar aan de analyse van Ducrot dat dit 'gewoon' was om iemand te verhinderen om te demarreren. Want Dijkstra was ervan overtuigd dat aan de actie van Tony Martin iets vooraf gegaan moest zijn. Op de NOS website staat het videofragment zonder commentaar. Misschien dat dit bewust gedaan is vanwege de irritatie.

Peter Lippens 24 juli 2019 om 19:58

Row reageerde direct erna maar je moet goed kijken want ze reden toen niet meer helemaal vooraan.

jv88 24 juli 2019 om 20:43

Wat Rowe gedaan heeft weet je niet? Hoezo selectief kijken!

Gilberto 24 juli 2019 om 19:26

Zwaar gestraft? Wel goed bij je hoofd? Meteen paal en perk stellen anders gaat dit doorslaan. Is ineens weer iets nieuws dit net als eerder deze Tour. Als je het nu niet keihard aanpakt, ken je straks lachen…

ChefSpijker 24 juli 2019 om 19:31

Daar zeg je precies wat er fout is aan dit besluit. Eerder deze Tour (Asgreen en Bennett) werd het afgedaan met een boete en tijdstraf. Totaal inconsequent dit. Ik kan me wel vinden in diskwalificatie voor dit soort gedrag, maar niet als je eerder in de wedstrijd anderen een andere straf geeft voor het moedwillig van de weg fietsen van een concurrent.

reusjen 24 juli 2019 om 19:32

Want wat gebeurd er dan?
Er is niets mis met een groep die zichzelf corrigeert, het is zelfs uitermate effectief. Dat gejank hier over elk wissewasje waar de sneeuwvlokjes van tegenwoordig niet meer tegen kunnen, dat is pas een probleem.

Emergo 24 juli 2019 om 19:47

@Gilberto Alleen slappelingen laten zich opzij zetten. Een paar echte kerels maken een statement en gaan daarna weer gewoon verder. Problem solved.

Brabander 24 juli 2019 om 19:48

Op veel punten wel eensch met Gilberto hoor. Wordt dit niet aangepakt, dan raakt het ‘bon ton’ in het peloton.
Ook eensch met Chef-Spijker: dan had je Asgreen er ook uit moeten bonjouren.
Tevens gaan veel mensen hier aa voorbij, dat je het publiek opzettelijk in gevaar brengt. Het is bijvoorbeeld dat Rowe goed reageert, want voor hetzelfde geld sta je daar langs de kant met een paar wielrenners over je heen

jv88 24 juli 2019 om 20:48

Och och wat een moraalridder. Totaal overtrokken straf net zoals jouw reactie!

attickfan 24 juli 2019 om 22:07

Hallo Gilberto..is er iemand geslagen of bespuugd ? Gewoon wat duw- en trekwerk. Belachelijke straf.

Lord Melchett 24 juli 2019 om 19:26

Mijn God! Wat als iemand een wind laat tijdens de koers. Dan word je vast 4 jaar geschorst.
Gebruik van doping (Froome) wordt minder zwaar bestraft.
Ze hebbenlast van de warmte blijkbaar. De jury!

attickfan 24 juli 2019 om 22:26

Dat zou ik zeer terecht vinden. CO2 uitstoot moet omlaag.

reusjen 24 juli 2019 om 19:28

Wat is dit joh, tuurlijk is het niet goed wat ze doen, maar ze hebben het volwassen opgelost, tijdens en na de wedstrijd. Gewoon een officiële waarschuwing en boete en klaar.

Ultras100 24 juli 2019 om 19:28

Oei… Martin leek we wel belangrijke kracht nog…
Wat is groter gemis… Luke voor Ineos of Tony voor JV?

ChefSpijker 24 juli 2019 om 19:32

Rowe gaat in elk geval veel langer mee bergop. Maar zoals de eerste 80 km morgen en vrijdag zou je Tony ook nog wel goed kunnen gebruiken.

Valvuillerdemoz 24 juli 2019 om 20:27

Jumbo Visma is nu al terug naar zes man hè, dat wordt best lastig. INEOS nog met zeven.
Belangrijke pion voor én Kruiswijk én Groenewegen naar huis gestuurd. Heel zwaar bestraft hoor dit. Italiaanse jury, lees ik een aantal keer. Is dat echt waar? En hoezo dan alleen Italiaans? Dat moet toch sowieso een internationale jury zijn? Maar kennelijk moet Viviani nog winnen in Parijs of zo?

Fort 24 juli 2019 om 19:29

TJV gaat Tony meer missen dan Ineos Rowe. Erg dom dit.

madeinstars 24 juli 2019 om 19:30

Als Asgreen en Richeze wel in koers mogen blijven, dan kan je je toch wel afvragen of het feit dat zij voor een Franse kopman rijden de doorslag geeft.

Le Douche 24 juli 2019 om 19:30

Dit jurybesluit heeft niks met nationaliteiten of chauvinisme te maken. Vermoedelijk meer een kwestie van 'stel dat we niks doen, wat zal er dan wel niet getwitterd of geflitst worden?'. Niet lekker voor Groenewegen en ook niet voor Kruijswijk. INEOS heeft nog genoeg andere loonwerkers.

Overtrokken besluit, zo van een afstand.

@Complotdenkers: als de Fransen worden voorgetrokken, prima toch? Er was een tijd dat je in iedere Franse kroeg fietsen kon kijken. Spectaculaire tourwinst van Pinot of Alaphillipe maakt het leven een stuk aangenamer dan opnieuw British Cycling Succes.

reusjen 24 juli 2019 om 19:34

Dan hoop ik dat er getwitterd wordt dat er onenigheid was, de pikorde duidelijk is gemaakt en er daarna als mannen onder elkaar vrede over gesticht is.

de winnaars 24 juli 2019 om 19:31

Zwaar overdreven belachelijk, ach die tourdirectie wil zo opvallen BAH

Lalsacien 24 juli 2019 om 20:48

Je snapt er helemaal niets van…..

Geit in mijn Kelderman 24 juli 2019 om 19:32

Vorig jaar was iedereen het over eens over de uitsluiting van Moscon, dan valt hier ook wel wat voor te zeggen.

Covadonga 24 juli 2019 om 22:17

Scherp opgemerkt.

MarcelGr91 24 juli 2019 om 19:33

Voor zondag zullen ze Martin wel gaan missen in Parijs, maar voor de komende 3 ritten denk ik dat zijn inbreng toch minimaal zou zijn geweest. Morgen had hij het eerste klimmetje van 3e categorie wel overleefd (verwacht toch dat iig Jansen dat ook wel doet) maar daarna was hij eraf gereden op 1e categorie. Vrijdag toch wel hetzelfde verhaal en zaterdag beginnen ze direct aan 1e categorie.

Zowel TJV als Ineos zal de renner missen qua aantal, maar ik denk dat beide minimaal zouden hebben bijgedragen al komende 3 dagen.

Geit in mijn Kelderman 24 juli 2019 om 19:35

Martin is iemand die je juist prima had kunnen uitspelen de komende dagen. Komt wel een bergje over en als hij mee zit in de vlucht kan hij beulswerk doen in het dal voor je kopman tussen Izoard en Galibier. Zonde dit.

MarcelGr91 24 juli 2019 om 19:41

Dan had hij dus de Col de Vars en de d’Izoard bij de eersten over moeten komen (eventueel in de kopgroep). Zo denderend rijdt hij de bergen niet over, zit vrijwel altijd in de eerste of tweede groep gelosten (vanaf de achterkant).

Dus om nou te stellen dat hij op die manier wel uitgespeeld had kunnen worden vind ik wel heel positief gedacht.

NCK17 24 juli 2019 om 19:34

Martin kwam die bergen toch niet met de besten over dus veel verder dan Kruijswijk op het vlakke bijstaan kwam hij toch niet. Ik vind het wel heel zwaar bestraft, je had het ook gewoon bij een boete kunnen laten.
De mannen van Ineos en Jumbo zeiden ook dat er niet zo veel aan de hand was. Het feit dat Pinot en Alaphilipe er zo goed voorstaan zal ook wel niet in hun voordeel zijn geweest.

jessebudel 24 juli 2019 om 19:35

Ze proberen er ook echt alles aan te doen om de fransen de tour te laten winnen, wat een mierenneukers, geef ze boete en de kous is daarmee af!

NCK17 24 juli 2019 om 19:36

Teunissen en Jansen zullen extra hard hun best moeten doen. Groenewegen zal zich in zijn eentje moeten redden.

Jowinho 24 juli 2019 om 19:36

Terechte sanctie. Moet je niet doen. Misschien voor de renners niet supergevaarlijk, maar voor hetzelfde geld is één van die toeschouwers niet aan het opletten en wordt die vol geraakt.

Al mogen ze wel wat consequenter zijn in dit soort sancties. bv bij het extreem uitsturen bij een sprintvoorbereiding.

Brabander 24 juli 2019 om 19:52

Helemaal mee eensch, Jowinho. Ik hoor amper iemand over het publiek, maar dit ging maar nipt goed. Voor hetzelfde geld sta je daar nietsvermoedend en krijg je een paar wielrenners over je heen door zo’n opzettelijke actie

Piet 24 juli 2019 om 19:53

Moeten de renners nu ook oppassen voor het publiek… Kom op zeg. Gangetje van niks.

reusjen 24 juli 2019 om 20:09

@brabander
Nipt goed? Hoe kom je daarbij. Er is niets aan de hand, het ging nogal traag en het is duidelijk ff spierballen laten zien. Een profwielrenner wordt hier echt niet warm of koud van.

argon18 24 juli 2019 om 19:37

heren kijk eens naar de beelden voorafgaand aan het incident met Martin
rowe is de aanstichter van het geheel
daarna pakte hij Martin ook nog vast en wilde hem aan de kant duwen het zal ze zwaar liggen da ze geen druk op de cours kunnen leggen en proberen ze nu de renners te provoceren misselijk gedrag van Eneos
dus wees voorzichtig met jullie commentaar om Martin als schuldige aan te wijzen
wat Martin daarna deed was niet verstandig
maar die gasten van Eneos denken dat ze alles maar kunnen maken dus de reactie kan ik goed begrijpen dat Martin dit deed
maar anderzijds wel een enorme aderlating voor Jumbo
het zal ze zwaar liggen da ze geen druk op de cours kunnen leggen

krypton 24 juli 2019 om 19:37

Terechte beslissing natuurlijk. Ik hoop van harte dat Kruijswijk de Tour wint, maar je moet echt even zonder TJV-bril kijken en dan is dit volkomen logisch.

Ik vind het ook zo dom van Martin dat je jezelf zo laat gaan. Scheld hem dan gewoon de huid vol, maar bewust iemand zo opzoeken is belachelijk.

Geit in mijn Kelderman 24 juli 2019 om 19:38

Wat een heerlijk lachwekkend ongefundeerd complotgeneuzel hier allemaal zeg. Hahaha.

KimJungPoels 24 juli 2019 om 19:39

Doordat ze Asgreen en Lampaert niet zwaar genoeg straffen lijkt dit een rare beslissing. Maar kijkend naar het incident zelf is het gewoon volledig terecht. Het is een actie die zowel andere renners als het publiek schade kan berokkenen. En dat soort gedrag moet je nooit tolereren.

Brabander 24 juli 2019 om 19:54

Ook mijn mening. Je brengt het publiek in gevaar. En over die Quick-Steppers: die mochten ook uit koers van mij

Omhoog73 24 juli 2019 om 19:39

edit wf: niet doen

Alles voor Pinot en Alahflip! Bahhh. Begrijpen ze niet dat menselijk gedrag iets anders is bij 40 graden? Beetje coulance op de plaats in het "heetst" van de strijd!

Peter Lippens 24 juli 2019 om 20:22

Het is een internationale UCI jury en zowel de commentatoren op Sporza als NOS reageerden direct dat dit gevolgen zou hebben. Vind de straf ook erg drastisch en al zeker voor Rowe omdat Martin eerst in de fout ging tot 3 keer toe en daarna Rowe reageerden door Martin naar achteren te sleuren. Opgeruimd staat netjes maar om hier direct te roepen met 'chauvinistische fascisten' zegt meer over de ingesteldheid van sommige wielerfans hier.

Lalsacien 24 juli 2019 om 20:51

Eerst tot 10 tellen dan nadenken en daarna pas reageren. De jury is niet Frans en die neemt het besluit.

Omhoog73 24 juli 2019 om 21:02

Beste Guido en lalsachien zijn jullie nou echt zo naïef? Denk je nou echt dat al die marionetten (bestuur/jury) beslissen? Op de achtergrond hebben de fransen de touwtjes strak in handen. De jury is alleen maar voor de bühne! Wordt eens wakker

Lalsacien 24 juli 2019 om 21:17

@omhoog73 je roept wat zonder enig bewijs.

Omhoog73 24 juli 2019 om 21:25

Lalsacien, dat klopt. Als het namelijk te bewijzen is dan gebeurd dit niet.

ChassePatat77 25 juli 2019 om 08:42

Peter Lippens je hebt het echt niet gezien he!
Voorafgaand wat jij hebt gezien, heeft Rowe Kruijswijk uit het rijtje gekegeld…
Eerst de feiten effe checken…

Scott Sunderland 24 juli 2019 om 19:40

Eens met Brailford. Gele kaart zou terecht zijn in de vorm van een boete / officiële waarschuwing. Rood is te drastisch. Ik vind wel dat het niet kon wat ze deden. Rowe had zo kunnen vallen. En ze reden dicht op het publiek sowieso.

Velominatus 24 juli 2019 om 20:27

“Het publiek stond (te) dicht op het parcours”

Peter Lippens 24 juli 2019 om 20:28

het moet niet gekker worden, nu is het al de schuld van het publiek

Velominatus 24 juli 2019 om 21:36

Ik zeg niet dat het incident de schuld van het publiek was. Maar een argument “ze reden te dicht op het publiek” is net zo kansloos. Waar asfalt ligt mag gekoerst worden. Publiek dient daar rekening mee te houden.

Headlines

Materiaalzone

Populair