Tour 2019: Titelverdediger Thomas betreurt afwezigheid Froome in Tour

dinsdag 18 juni 2019 om 13:16
Tour 2019: Titelverdediger Thomas betreurt afwezigheid Froome in Tour

Dit beeld zullen we dit jaar in ieder geval niet zien - foto: Cor Vos

Geraint Thomas noemt het een klap voor de hele ploeg dat Chris Froome dit jaar de belangen van Team Ineos niet zal verdedigen in de Tour de France. Deze uitspraak deed hij in zijn column voor GQ Magazine, waarin hij vooruitblikt op de aankomende Tour de France. “Voor mij persoonlijk zal er echter weinig veranderen.”


“Het is erg genoeg om over een valpartij te moeten horen, laat staan wanneer het een van je ploeggenoten en vrienden is”, begint Thomas zijn relaas. “Ik heb Froomey nog niet gesproken, maar Wout Poels en Dan Martin zeiden dat het beangstigend was. Iemand op hoge snelheid tegen een muur zien knallen is niet het beste om te zien. Hij heeft een lange revalidatie voor de boeg, maar zo te horen had het veel erger kunnen zijn. Gelukkig is dat niet het geval.”

“Chris was altijd verzekerd van een plaats in de Tourselectie, maar nu is er een plaats vrij. Voor mij persoonlijk zal er echter weinig veranderen – ik probeer immers altijd om in de best mogelijke vorm aan de start te staan. Voor het team is het nu zo dat we de Tour ingaan zonder een van de beste renners ooit. Met hem hadden we een sterke troefkaart in handen, dus dat is een tegenvaller. Toch hebben we nog altijd een sterke ploeg.”

Thomas sluit Dumoulin nog niet uit
“Egan Bernal en ik zullen voor het best mogelijke resultaat gaan”, blikt Thomas vooruit in het Britse tijdschrift. “Ik zal nog steeds een beschermde renner zijn, maar het ziet ernaar uit dat we een extra knecht zullen hebben. Ik weet nog niet wie dat zal zijn, er is een longlist van tien tot twaalf namen. Die beslissing wordt meestal toch al niet veel eerder dan een week voor de race genomen.”

Tot slot gaat Thomas ook nog kort in op zijn concurrenten in La Grande Boucle. “Movistar heeft een goede ploeg met Nairo Quintana en Alejandro Valverde. Ook Richie Porte is een bedreiging; hij heeft zijn volledige potentieel nog niet kunnen benutten in een grote ronde maar we weten hoe sterk hij is. En de lijst wordt langer: Adam Yates rijdt momenteel erg goed en Jakob Fuglsang is het hele jaar al goed, net als Jumbo-Visma.”

“Tom Dumoulin gaat nog niet zo lekker als vorig jaar en hij heeft een knieblessure, maar hij heeft nog tijd om te herstellen”, sluit hij ook de Nederlander van Team Sunweb nog niet uit. “Het is een breed veld en het is niet moeilijk om één van hen te zien winnen. En er zijn nog vijf of zes mannen die ik nog niet eens heb genoemd. Ook zij maken zeker kans.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Fort 18 juni 2019 om 13:31

Yeah sure

$kedel 18 juni 2019 om 13:32

Eerst nog maar eens zien of Froome echt gevallen is ;)

Arie Punzen 18 juni 2019 om 13:42

Die is niet helemaal eerlijk lijkt me.

Nu wel onbetwist en absolute kopman en zijn ploeg is nog steeds sterk genoeg om te kunnen domineren, hij zou er zo maar blij mee kunnen zijn denk ik zo.
En zijn vriend ‘Froomey’ komt er wel weer bovenop

Tuubke 18 juni 2019 om 14:03

Hij heeft Froome nog niet gesproken, zegt hij. Nou, dan kun je nagaan wat een dikke vrienden het zijn.

koos verrek 18 juni 2019 om 14:05

nu moet ie zelf winnen, hoop stress, en ga niet lukken …

maanvogel 18 juni 2019 om 14:10

met dat herstel van den Tom gaat het ondertussen niet zo best
Tom is vandaag niet komen opdagen op La Plagne… hij heeft nog een paar dagen nodig
dat wordt alles op de Vuelta

vincenzo 18 juni 2019 om 14:12

Niet te voorbarig, niet onlogisch na een operatie lijkt me

maanvogel 18 juni 2019 om 14:14

ik weet het niet:
de voorziene hoogtestage van twee weken, inclusief verkenning van de drie sleutelritten in de Alpen wordt sowieso alweer korter

vincenzo 18 juni 2019 om 14:16

Grootste uitdaging wordt om de goede vorm te bereiken en door uitstel van de stage wordt dat iets lastiger.

vincenzo 18 juni 2019 om 14:11

Van dit interview wordt niemand wijzer.

reusjen 18 juni 2019 om 14:42

Het is dan ook geen interview

Man met de hamer 18 juni 2019 om 14:22

De tweestrijd Bernal versus Thomas wordt misschien nog interessant, met op de achtergrond de vraag of de sponsor ook voorkeur heeft. Misschien dat Fuglsang er nog een beetje tussendoor kan fietsen, en op de achtergrond Pinot. De rest zie ik een bijrol spelen. Dumoulin gaat niet starten.

Panclaro 18 juni 2019 om 15:37

A. Yates en Kruijswijk zou ik toch nog meer kans geven op top 3 dan Fuglsang, gezien de uitslagen in de voorbije Tours.

hjjanssen1973 18 juni 2019 om 14:30

Dumoulin gaat niet starten inderdaad. Frappant om te zien hoeveel tussenstappen ze nodig hebben voordat ze dit ook echt naar buiten gaan brengen.

KennyKlimmen 18 juni 2019 om 14:43

Op basis van vorig jaar zie ik Kruiswijk als grootste uitdager. Want…… Thomas is niet in de vorm die hij vorig jaar al had, Froome is weg, Dumo geen goede voorbereiding of start…. Geen Roglic en de rest moet KW kunnen hebben…..

Kingstown 18 juni 2019 om 14:55

Er is 1 probleem. Kruijswijk wint nooit.
Nooit.

Arie Punzen 18 juni 2019 om 15:43

Er is nog een probleem nummer 2, Kruijswijk valt altijd.

Altijd.

greeny 18 juni 2019 om 15:56

lol, setting yourself up for disappointment

Jeromb 18 juni 2019 om 16:48

Ik vind het deelnemersveld dit jaar trouwens erg sterk. Er zijn nu denk ik 15 renners die het in zich hebben om een top tien of beter te rijden en nog een aantal daarvan die zeker in aanmerking komen voor een podiumplek. Het uitvallen van Froome is voor hem een drama en de manier waarop is verschrikkelijk, maar het zal denk ik ten goede komen van de spanning.