Tour 2019: Team Ineos zal conservatiever koersen

dinsdag 16 juli 2019 om 16:23
Tour 2019: Team Ineos zal conservatiever koersen

foto: Cor Vos

Team Ineos staat er uitstekend voor na ruim één week Tour de France. De Britse sterrenformatie heeft dan wel niet de gele trui in zijn bezit, maar kopmannen Geraint Thomas en Egan Bernal zijn de nummers twee en drie in het klassement. “Dit is voor ons het beste scenario”, zo vertelt teammanager Dave Brailsford op een persconferentie.


Zowel Thomas als Bernal zijn ongeschonden uit de eerste Tourweek gekomen. De Brit staat na tien etappes op de tweede plaats in het klassement, op 1:12 van geletruidrager Julian Alaphilippe. De jonge Colombiaan Bernal volgt op vier seconden van zijn ploeggenoot. Beide renners wisten gisteren tijd te pakken in de waaieretappe naar Albi.

“We hebben op dit moment alleen Alaphilippe voor ons in het klassement”, zo concludeert Brailsford. “Hierdoor is de noodzaak om aan te vallen kleiner. Dat is iets om rekening mee te houden in het vervolg van de Tour.” De teambaas hint op een verdedigende koerstactiek. “We kunnen iets conservatiever rijden.”

Maar hoe kijkt regerend Tourwinnaar Thomas naar de rest van de Tour? “Het is nu zaak om de voorsprong vast te houden”, geeft hij zijn teammanager gelijk. “We hebben maar één doel: het winnen van de Tour. Andere ploegen zijn ook bezig met sprints een aanvallen. Dat is een groot verschil.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

Rhohan 16 juli 2019 om 16:29
Quote:
“Andere ploegen zijn ook bezig met sprints een aanvallen. Dat is een groot verschil.”

Nee, die andere ploegen zijn bezig met wielrennen… het soort wielrennen waar mensen graag naar kijken en nog over napraten. Ik mag toch hopen dat deze manier van koersen wordt afgestraft. Dan zie je ook dat zo’n ploeg geen plan B heeft, gezien hun zeer matige presteren in de Giro.

Zjoske 16 juli 2019 om 16:52

Je kan een ploeg moeilijk verwijten dat ze er alles aan doen om de Tour te winnen. Snap de kritiek dan ook nooit zo goed.

Geit in mijn Kelderman 16 juli 2019 om 17:03

@ Zjoske. Dat vind ik zo’n typische domme, korte termijn prijzenkastmentaliteit. In een sport waar de kijkcijfers drastisch teruglopen zou ik ploegleiders willen die nadenken over hoe je een evenement boeiend, enerverend maakt met een manier van koersen die aanvalsdrift ademt. De manier waarop SKY/INEOS de laatste jaren onvoorspelbaarheid uit de koers heeft willen slopen met hun duffe, risicomijdende manier van rijden leidt wellicht tot ‘succes’ in de prijzenkast, maar doet niks om jonge kinderen te entameren voor deze sport. Als je zo als een boekhouder te sport beschouwt, ben je op de lange termijn gewoon dom bezig.

Wat dat betreft begrijpt een MVDP of WvA dat een stuk beter.

heuvelcolombia 16 juli 2019 om 17:16

Ik denk dat belanghebbenden bij een profploeg in welke profsport dan ook vooral prestaties willen zien. Lijkt me vrij logisch zelfs.

Geit in mijn Kelderman 16 juli 2019 om 17:33

@Colombia. Tja, en zie hier de impasse waar veel sporten zich in bevinden omdat ze korte termijn succes belangrijker vinden dan een gelijkwaardiger krachtenveld (F1, CL). Kunst is juist om goed na te denken wat voor randvoorwaarden je een sport die boeit en spannend is. Een team dat al jaren de koers vrij makkelijk naar hun hand zet is dat beslist niet.

Veloburto 16 juli 2019 om 17:35

Je kan ze toch geen ongelijk geven? Echt niet dat ze nu 2e en 3e staan, omdat ze een zoveel duurdere ploeg hebben. De knechten hebben bijna nog geen trap extra hoeven doen. Ze waren tactisch sterk gisteren. EF probeerde het ook, maar het lukte hun niet

Tuubke 16 juli 2019 om 17:42

Je kan toch moeilijk verwachten dat ze hun comfortabele, nagenoeg gewonnen positie vrijwillig gaan riskeren door in het wilde weg te gaan koersen? Niks spel, knikkers!

GroeneTrui 16 juli 2019 om 18:32

Gewoon qua budget zijn ze al stukken voor. Ex-wereldkampioen Kwiatkowsli die nu gewoon wat gaat knechten in de sterkste jaren van z’n carrière terwijl die bij een andere ploeg gewoon de grote kopman zou zijn. Echt jammer om te zien

Ajvenema 16 juli 2019 om 18:42

Tsja, de bal ligt niet bij Ineos, maar bij andere ploegen om dit te counteren, of de overkoepelende organisatie om een budgetplafond in te stellen ofzo. Ik vind het ook niet leuk, maar Je kunt moeilijk Ineos verantwoordelijk houden…

Mischa 16 juli 2019 om 19:48

HUP Geit in m’n kelderman! Van mij mag aanvallend koersen meer beloond worden dan verstandig. Laatste 40km elke 10km 10sec boni.

TheBFG 16 juli 2019 om 20:30

Why do we play the game? We play to win!

De teams zijn niet verantwoordelijk voor de regels.
Als de huidige regels het mogelijk maken om op een (te) saaie manier te winnen, dan moeten we daar iets aan doen. Je kan niet van de teams verwachten dat ze sub-optimaal te werk gaan

Titaantje 16 juli 2019 om 16:36

Conservatiever dan wat? Ze rijden altijd conservatief, buiten de laatsate 1-3 km van een klim waar de kopman even gas geeft.

Met uitzondering van dat ene Giro moment van Froome. Dat is dan ook het moment waar mensen hem het meest om zullen herinneren. En in zijn eerste Tours, toen Froome veruit de beste klimmer was, durfde hij ook nog wel eens op de voet van de klim te gaan (en pakte hij in 1x 1.5 minuut op de rest)

Deel Koeper 16 juli 2019 om 23:03

Froome viel ook al aan in afdalingen toen niemand het had verwacht. Froome trok ook al mee waaiers op momenten dat niemand het had verwacht.

Froome laat gemiddeld meer zien dan zijn zogezegd attractievere tegenstanders. Die wachten ook altijd tot de slotklim.

jessevdalen 16 juli 2019 om 16:36

@rhohan gisteren vond ik toch aardig op wielrennen lijken van Ineos

Rhohan 16 juli 2019 om 16:49

Ze waren attent, maar niet de aanstichter of initiatiefnemer van de waaiers.

Random wielerliefhebber. 16 juli 2019 om 17:28

Ze namen wel het initiatief, tweemaal zelf waarvan 1 keer succesvol.

Ineos heeft het meeste werk gedaan in de waaier.

Dr. Corné 't Glansarm 16 juli 2019 om 22:20

Ineos had dat eerste moment waarop niet succesvol werd geprobeerd alles op de kant te gooien ook al aangestipt en nam op een perfecte wijze de waaiervorming van EF over. Ineos maakte duidelijk de koers gisteren inderdaad.

greeny 16 juli 2019 om 16:41

lmao nothing matters (maar toch gister een boel concurrenten buiten spel gezet)

Selmar 16 juli 2019 om 16:52

Met de huidige tijdsverschillen zou ik zeker (gezien Kruijswijk) niet me al te rijk rekenen

Johnny7 16 juli 2019 om 16:53

Ik heb zo’ n gevoel dat Ineos anders dan voorgaande jaren in de bergen wel eens snel zonder knechten kan gaan zitten als ze geen keuze voor een kopman gaan maken. Alleen Kwia en Poels zijn echte klimmers. De rest moet ook lang mee kunnen gaan maar ik heb wel eens een sterkere selectie bergop gezien. Mocht Bernal tot knecht worden gedegradeerd is het natuurlijk een ander verhaal.

Maenhout 16 juli 2019 om 17:12

En dan is Kwia een allrounder die lekker mee kan bergop, maar geen echte klimmer.

Brabander 16 juli 2019 om 17:25

Kwiatkowski heeft toch ook al top 10 gereden in de Tour. Allround is-ie zeker, maar genoeg klimcapaciteiten voor een luxe knecht me dunkt

greeny 16 juli 2019 om 17:29

thomas is ook geen klimmer, betekent niet dat ze niet kunnen klimmen. bernal, contador, a shleck, angel lopez.. dat zijn klimmers. kwiat zou alsnog meer dan 50 van de 100 keer ettapewedstrijden als de tirreno/dauphine/baskenland van ze winnen als ie kopman is

wilbertdh 16 juli 2019 om 21:39

Ben het met je eens. Totdat Castro of Van Baarle ineens tot 5km onder de top blijkt mee te gaan

Geit in mijn Kelderman 16 juli 2019 om 16:58

Nog conservatiever? De tandjes, dat is nog conservatiever dan de rechtervleugel van de SGP.

Ik snap echt geen ene jota van zo’n ploeg. Wil je sport aantrekkelijk houden voor het grote publiek is het op de lange termijn totaal niet lonend om al het leven uit zo’n koers peuren en zwaar defensief te gaan rijden. Ja, dan kunnen ze aan het einde van het jaar weer een titel bijschrijven aan hun palmares, maar heeft iemand het nog over 20 jaar over zulke kleurloze Tour de France? Geef mij maar de Contador’s, Pinot’s van deze wereld. Gewoon erin vliegen en blijvende herinneringen maken.

jooprioolpijp 16 juli 2019 om 17:20

Ik, en ik denk vrijwel iedereen, snapt je punt. Alleen: Ineos-voorheen-Sky is niet op de wereld om reclame te maken voor iets groters dan zichzelf. Het is een 100% commerciële club, en het is hun goed recht om te doen wat deze commerciële wereld van dat soort clubs verwacht: winst pakken waar het kan en hoe het kan. Lees de Engelstalige kranten, hoor de Engelse TV, het werkt. Helaas, dat wel.
Je kunt het ook omdraaien, andere ploegen moeten nu eindelijk eens ophouden zich als makke schapen naar de slachtbank te laten leiden en ipv elkaar kapot te rijden voor op z’n best de 2e plaats.

Jungle Man 16 juli 2019 om 17:29

Nu is het jammer dat Gesink ontbreekt. Zoals ie vorig jaar de hele SKY trein aan over zijn toeren wist te jagen was fenomenaal.

Sky is wat mij betreft idd een ploeg die het wielrennen niet aantrekkelijker heeft gemaakt.
Joop heft ook wel een punt. Het wordt tijd dat er eens aan andere ploeg vol bravoure de plaats op de voorste rijen inneemt, echter Ineos maakt van wielrennen bijna een soortvoorgeprogrameerd computergame.

Geit in mijn Kelderman 16 juli 2019 om 17:37

@joop. En daar zit de fundamentele weeffout. Dit is een sport, geen economie. Sport gedijt bij een krachtenveld dat relatief gelijkwaardig is en wat daardoor in spanning en onvoorspelbaarheid voorziet. Een economie ontwikkelt zich altijd naar een staat waarin steeds minder spelers meer macht krijgen. Dit is op termijn funest voor een sport, zie ook de soortgelijke discussies in de f1 en de Champions League.

jooprioolpijp 16 juli 2019 om 22:32

@geitinenz -beetje laat antwoord- voor de goede orde, ik deel je mening, meer geld maakt sport niet per se leuker. Een beetje helpt om het te professionaliseren, maar een beetje meer… idd F1 en Champions League. Komen we automatisch weer terug bij het ontbrekende verdienmodel van de WT.

heuvelcolombia 16 juli 2019 om 17:14

Wielerflits geeft het voorzetje en daar gaan we weer met de cliché van ‘erin vliegen’ en ‘lekker aanvallen’ enzo (tenminste de kortzichtigen hier)

@Johnny7, ja klopt, en Poels lijkt ook niet echt in vorm tot nu toe (zal naar het einde toe nog wel beter worden). Het valt me dus ook op dat ze Carapaz kopen. Ik verwacht renners als Kangert, Cataldo, Kämna, Pedrero; betrouwbare klimknechten.

Geit in mijn Kelderman 16 juli 2019 om 17:38

Wat is er cliché aan om de manier van rijden van ineos weinig attractief te noemen? Dat ziet een kind.

heuvelcolombia 17 juli 2019 om 02:30

Ah ja weinig attractief. Kan dat jij dat vindt, maar dat is wel heel wat anders dan wat je hiervoor beweerde.

tvm 16 juli 2019 om 17:19

Poels gaat er staan in de bergen, let maar op. In vorm is ie sowieso, gezien zijn ritwinst in de Dauphiné. Hij is zich aan het sparen.

Rob_in_de_hekken 16 juli 2019 om 17:35

Dure exposure tv-minuten tot nu toe voor de sponsor. En 0 prijzengeld.
Maar goed, de sfeer is hoe dan ook fan-tas-tisch in de Ineosbus met de snollebollekes: totaal niet gemaakt.
Dat beteuterde gezicht van Bernal bij het opstaan voor team Jumbo Visma na de ontgoocheling bij de TTT was het Ineos moment voor mij tot nu.

KennyKlimmen 16 juli 2019 om 17:49

Combine jv.agdr.fdj moet in de bergen genoeg zijn.

Jan Blokland 16 juli 2019 om 17:54

Conservatief? Ach, de koers wordt gemaakt door de renners. We zullen zien hoe conservatief je dan kan fietsen.

martini151 16 juli 2019 om 18:29

Ik snap niet waarom ze zo gemakkelijk voorbij gaan aan Alaphillipe. Op Planche finishte hij gewoon gelijk met Thomas. Ja het is maar een minuutje, maar je moet hem er wel eerst af krijgen.

En dan hebben we Kruijswijk nog, die na de tijdrit zomaar voor de heren kan komen te staan

Polleke 16 juli 2019 om 19:05

LOL…wie gaat ze wat doen…? Gisteren ging het op de kant en was na 2 km al 3/4 van het peloton op achterstand aan het spartelen…straks in de bergen krijg je hetzelfde te zien, maar dan na 200 meter bergop…

xistnc 16 juli 2019 om 19:13

Toen Movistar overnam richting de Planche bleef er van Ineos al rap niet veel meer over. Ik moet nog zien hoe sterk ze zijn. Hun knechten hebben in de finales natuurlijk maximaal laten lopen en zullen relatief fris zijn, maar wat Movistar deed proberen andere ploegen hopelijk ook af en toe.

theking 16 juli 2019 om 19:13

Ik ben nog altijd niet overtuigd van Thomas. Die durfde op de eerst aankomst bergop pas op het allerlaatst vol gas te geven. Vorig jaar ging hij veel eerder. Voordeel voor hem is wel straks Poels. Die gaat gewoon weer de beste klimmer zijn de laatste week. Die spaart continue waar hij kan. Ook van Baarle gaat straks lange beurten maken bergop. Die is een aantal kilo’s kwijt.

ZureVla 16 juli 2019 om 19:48

Was Thomas vorig jaar niet degene die wieltjes zoog tot de finish in zicht was?

Marco241 16 juli 2019 om 19:18

@Rob:
“Dat beteuterde gezicht van Bernal bij het opstaan voor team Jumbo Visma na de ontgoocheling bij de TTT was het Ineos moment voor mij tot nu.”

Geniale TV was dat idd ja :’)

Rob_in_de_hekken 16 juli 2019 om 21:03

Ach ja, het was natuurlijk vooral genieten van de Jumbo Visma ploeg, maar dat was een bonus.

In de dauphine was het wel genieten van Poels en van Bernal in zwitserland. Kwiatkowski in polen is ook altijd zeer aanvallend. De Tour zouden ze eens wat anders mogen gaan benaderen.. suggestie. Het publiek en de sponsor moet uiteindelijk de grote winnaar zijn. Of ik onderschat de grootsheid van het winnen van GC van de tdf. Wat mij betreft zit daar toch enige smet op en moet dat niet het enige doel zijn.

gasopdelollie 16 juli 2019 om 22:25

Het is heel tweeledig was Sky/Ineos al jaren laat zien. De eerste twee jaren van Froome waren geweldig, maar voor de rest is het alsof je Barcelona tegen PSV laat spelen: 95 van de 100 keer wint de ploeg met het meeste geld. Kan je het ze kwalijk nemen? Het is vaak saai en laf ja.

Natuurlijk wil iedereen renners zien aanvallen op 50 kilometers van de meet, maar dat gaat in het moderne wielrennen eigenlijk niet meer. De inspanning is te groot en Sky/Ineos controleerde en dicteerde. Dit jaar lijkt de ploeg iets zwakker te zijn, maar Poels zal er gewoon weer staan in de bergen en de concurrentie oproken. Alleen mannen als Pinot of Quintana lijken met hun ploegen in staat om de boel te ontregelen.

Jean Dumas 17 juli 2019 om 10:07

Brailsford heeft het over een nuance: als DQST morgen de vluchtgroep laat lopen gaan ze hoe dan ook controleren. Vrijdag na de tijdrit rijden ze in het geel.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.