Tour 2019: Machtige solo brengt De Gendt de zege, Alaphilippe herovert de gele trui

Door , zaterdag 13 juli 2019 om 17:26
Tour 2019: Machtige solo brengt De Gendt de zege, Alaphilippe herovert de gele trui

Thomas De Gendt heeft de achtste etappe in de Tour de France gewonnen. De Belg bleef als laatste over uit de vroege vlucht en perste vervolgens een machtige solo uit de benen om winnend aan te komen in Saint-Étienne. Julian Alaphilippe heroverde de gele trui: de Fransman was in de slotfase samen met Thibaut Pinot weggereden uit het groepje der favorieten.

Nooit kwamen de renners in de achtste etappe van de Tour de France boven 1000 meter zeehoogte uit. Toch moest er serieus worden geklommen. Het Centraal Massief kenmerkt zich namelijk niet door zijn steile bergtoppen, maar door het constante op- en af rijden. Zaterdag stonden er maar liefst zeven gecategoriseerde beklimmingen op het menu.

De Gendt en Terpstra tonen zich in de vroege vlucht
Voorafgaand aan de etappe konden er wel twintig namen worden opgenoemd die kans op de ritzege zouden maken door mee te glippen in vroege vlucht. Echter, bijna niemand van deze namen toonde zijn ambities deze etappe. Direct na de start reden er vier coureur weg en liet het peloton begaan. Niki Terpstra zat mee, evenals Thomas De Gendt, Ben King en Mads Würtz Schmidt. Würtz kon het tempo niet bijhouden, moest lossen en werd in de kopgroep vervangen door Alessandro De Marchi.

De vlucht van de dag – foto: Cor Vos

De koplopers reden een voorsprong van vijf minuten bij elkaar, maar meer kregen zij ook niet van het peloton. BORA-hansgrohe en Deceuninck-Quick-Step posteerden vervolgens een aantal coureurs op kop om het gat te verkleinen: zij hadden plannen met Julian Alaphilippe en Peter Sagan. Nog voor de Côte d’Affoux brachten zij de achterstand terug tot drie minuten.

De Gendt en De Marchi tonen goede vorm, peloton trekt stevig door
De kopgroep leek weinig kans te maken, maar De Gendt en De Marchi hadden het zaterdag op hun heupen. Op de Côte de la Croix de Part lieten zij Terpstra en King uitgeblust achter, waarna de Belg en de Italiaan op zoek gingen naar de ritzege.

De voorsprong groeide daarna weer naar vier minuten. Dat terwijl er in het peloton hard werd doorgereden. De achterdeur stond in het peloton wagenwijd open. Wout van Aert kon het tempo niet meer volgen, terwijl ook Sagan en Steven Kruijswijk even in moeilijkheden kwamen. Echter, zij konden snel weer de aansluiting maken.

Na de Côte d’Aveize, waar De Gendt net als op alle andere beklimmingen als eerste bovenkwam, reden er nog maar vijftig man in het peloton. In aanloop naar Côte de la Jallière, de laatste beklimming van de dag, namen EF Education First en Astana het initiatief. De voorsprong van de twee koplopers slonk snel, maar met nog twintig kilometer te gaan hadden zij nog altijd één minuut en twintig seconden voorsprong.

De Marchi en De Gendt – foto: ASO

Thomas naar de grond
De nervositeit nam toe in aanloop naar de Côte de la Jallière. Vlak voor deze beklimming kwam Geraint Thomas met een aantal ploeggenoten ten val. De Britse Tourwinnaar werd door Wout Poels weer teruggereden, waardoor Thomas geen tijdsverlies opliep.

Huzarenstukje van De Gendt, aanval Alaphilippe en Pinot
Vooraan voerde De Gendt een huzarenstukje op. De Belg liet zijn Italiaanse vluchtgenoot achter op de Côte de la Jallière en kwam met dertig seconden voorsprong over de top. Achter hem was echter de bom gebarsten. Vlak voor de top van de Côte de la Jallière sprong Alaphilippe weg om vijf bonificatieseconden op te rapen. Toen hij na de top vervolgens omkeek en zag dat alleen Thibaut Pinot in zijn wiel zat, trok hij door.

De Gendt versnelt – foto: Cor Vos

De Gendt behield in de laatste tien kilometer zijn voorsprong van een halve minuut op het groepje der favorieten, maar zag Pinot en Alaphilippe rap naderen. De twee Fransen kwamen op tien seconden van De Gendt, maar de Belg wist stand te houden. In de straten van Saint-Étienne kon De Gendt zijn zege vervolgens uitgebreid vieren.

Alaphilippe herovert de gele trui
Alaphilippe eindigde achter Pinot enkele seconden na De Gendt als derde. Het groepje der favorieten kwam twintig seconden na de twee Fransen binnen, waardoor Alaphilippe de gele trui heroverde op Giulio Ciccone

Dit artikel delen:

136 Reacties

sven241 13 juli 2019 om 17:27

Weer Wauw deze tour !

Samlambeej 13 juli 2019 om 17:28

God allemachtig, kippevel, Merckxiaans!

LutsenkoFan 13 juli 2019 om 17:28

Pfft man man man.. ik viel gewoon in slaap in deze "spektakeletappe."

Bedankt voor de mooie finale Pinot en Alaphillipe.

En hulde voor De Gendt.

platteprijs 13 juli 2019 om 17:28

Ik vind dat de motorrijder van de Franse tv de gele trui heeft verdiend!

LutsenkoFan 13 juli 2019 om 17:29

Volgensmij viel het wel mee hoor, laatste kilometers reed de motard sowieso al erachter waar ze nog 10/12 seconden uitlopen.

platteprijs 13 juli 2019 om 17:39

Juist de belangrijke eerste kilometers van de vlucht hadden ze heel veel hulp van de motor. Die reed er nog geen 10 meter voor. Het is bekend hoeveel voordeel dat oplevert. Hadden ze dat niet gehad, dan was de groep zeker teruggekomen. Gelukkig heeft De Gendt gewonnen, anders was het wel heel sneu geweest.

LutsenkoFan 13 juli 2019 om 17:56

hahah 10 meter, je hebt 2 jampotjes voor je ogen zitten zeker?

Grobbel 13 juli 2019 om 17:29

5 maal een overwinning van de lage landen op 8 ritten ook overigens.

lnnrt 13 juli 2019 om 17:55

Het lijkt wel veldrijden :)

DrJ 13 juli 2019 om 20:49

7 v/d 8 ritten van een ploeg van de lage landen of iemand uit de lage landen :) Alleen Sagan zit er een keer tussen.

Lapjestrui 13 juli 2019 om 17:29

Wow. Superbe. Waarom stopte Sunweb met achtervolgen?

Grobbel 13 juli 2019 om 17:32

Ik denk gewoon gewoon op.

Lapjestrui 13 juli 2019 om 17:36

Ze waren aan het bellen en … hup van kop af.

limburgia 13 juli 2019 om 20:16

Als je het AC ziet dan weet je wel wat voor hulp Tom van zijn ploeg gehad zou hebben.

sven241 13 juli 2019 om 17:29

Je zag het al aankomen. De Gendt met hulp van De Marchi, zo knap die voorsprong en De Gendt dan nog een niveau hoger pfoh.
Flipje weer geel en Pinot sterk.
Zware eerste week wel. Benieuwd hoe dat gaat doorwerken in de 3e week.

krypton 13 juli 2019 om 17:30

Jammer. Ik had het Pinot gegund.

vevie 13 juli 2019 om 17:30

Mooi, hoor. Toch wel de mooiste 1e Tourweek in jaren. En dan bedoel ik in echt een heleboel jaren. Wat een etappezege! Ongelooflijk. En toch stiekem jammer dat ze de brommer niet aanzetten toen Thomas viel…

guyremgabdel 13 juli 2019 om 17:46

Volkomen eens. Een supertour tot nog toe. En ja Pinot doet het maar waarom de anderen passief blijven en niet proberen Thomas op seconden te rijden is mij een raadsel. Niet beter kunnen ?

LutsenkoFan 13 juli 2019 om 18:41

Neem aan dat Fuglsang in ieder geval echt op zijn limiet zat ook. Die zat voorin en kon gewoon niet mee dus.
De rest schat ik niet veel hoger in maar inderdaad er zullen er wel een paar denken van waarom sprong ik niet mee.

Gilberto 13 juli 2019 om 19:09

Weer lekker wachten op G.Thomas…slappe hap

DrJ 13 juli 2019 om 20:49

Dat jaar dat ze op Corsica startten was ook wel een geweldige eerste week.

fietsvriend 13 juli 2019 om 17:30

Memorabele eerste week, top.

Stoempen 13 juli 2019 om 17:30

Wint Matthews weer de sprint in de rit waar Sunweb tekort komt ..

ChefSpijker 13 juli 2019 om 18:06

Of waarin de vluchter gewoon te sterk is. Aan de Alaphilippe van rit 3 en de De Gendt van vandaag was weinig te doen. Na dat ontketende werk van Astana en EF nog best knap dat Sunweb überhaupt Matthews zo goed kon bij staan in de finale. Drie man nog om hem heen en Wilco er op de laatste klim af. En je kunt je natuurlijk afvragen of Matthews beide sprints ook gewonnen had als het voor p1 was.

bartp25 13 juli 2019 om 17:30

Pinot, man ik wist dat hij sterk ging zijn. Maar zo sterk. Na planche de belle filles en vandaag voor mij 1 van de grote favorieten voor de eindzege.

vevie 13 juli 2019 om 17:32

Laten we het hopen. Iemand moet toch een keer de hegemonie van Ineos doorbreken. Laten we het hopen!!!

horsm 13 juli 2019 om 17:37

Pinot inderdaad geweldig. Staat nu voor alle favorieten.

dikkechaap 13 juli 2019 om 18:02

Pinot gaat er de derde week genadeloos doorheen zakken.

TeamNL 13 juli 2019 om 17:31

Mooi voor de Gendt, niet verwacht dat hij het zou houden.

Wat betreft Alaphillippe en zijn ploeg… ze laten hier perfect zien hoe hypocriet ze zijn. Totaal niets gedaan in de achtervolging en toen Alaphillippe weg was heel irritant Mas constant in 2e of 3e wiel. Als het andersom was, dan had je Lefevere wel gehoord.

djerkson 13 juli 2019 om 17:37

Hypocriet? Daar zat gewoon niemand meer buiten Mas en Devenyns van DC-QS toen Astana en EF begonnen aan hun raid. Een raid die tot veel gediend heeft, amai.

den OPQS 13 juli 2019 om 17:38

waarom zouden zij moeten helpen in de achtervolging? Zij waren de leiders niet en andere ploegen reden.

over mas: als kruiswijk vooraan rijdt en bennett stopt af noem je het waarschijnlijk een geniale zet van hem. Mas doet het hier gewoon goed voor Alaphillipe. DQS rijdt om te winnen dus vind ik dit goed gedaan maar een klasse De Gendt kan je moeilijk stoppen

guyremgabdel 13 juli 2019 om 17:49

Ik begrijp wel wat TeamNL bedoelt. Zonder EF en Astana kon Alaphilippe het schudden. Maar wat de bedoeling was van EF en Astana is mij meer dan een raadsel. Als Ineos problemen heeft, doen ze er niks mee.

den OPQS 13 juli 2019 om 17:51

ook al kon hij niet gaan voor ritwinst zou Alaphilippe aangevallen hebben hoor. met zijn punch kan hij snel die seconden pakken en voor de gele trui terug gaan. ik denk dat het nu een extra was als hij ook ritwinst kon pakken

TeamNL 13 juli 2019 om 22:30

@den OPQS

Het gaat er mij om dat Lefevere huilie huilie doet als iemand anders gaat storen als zijn ploeg aan het achtervolgen is. Dan vindt hij het ineens onsportief.

Deel Koeper 13 juli 2019 om 22:43

@TeamNL Wanneer heeft hij zich daar aan gestoord?

boenk 14 juli 2019 om 04:58

Daar heb ik Lefevre letterlijk nog nooit over weten “janken”. Wel over het feit dat andere ploegen hun verantwoordelijkheid niet nemen in een ontsnapping. Maar dat is wat anders denk ik.

Random wielerliefhebber. 13 juli 2019 om 17:31

Wat een prestatie, Thomas de Trein.

Er is maar één man in het hele peloton die dit kan, wat een fenomeen

Natte spons 13 juli 2019 om 17:41

Je bedoelt alleen Tony Martin kan dit? Ik vond het van De Gendt ook best sterk vandaag hoor, maar inderdaad nog niet zo straf als die solo’s van Der Tony.

NCK17 13 juli 2019 om 17:46

Tony kan dit idd ook.

Random wielerliefhebber. 13 juli 2019 om 17:47

Tony Martin kon dit ook in z’n beste jaren. Maar in het huidige peloton is de Gendt hier meester in.

200km in de aanval, hele dag word er achtervolgt op een groepje van maat 4 man. Op 60! Km komen ze al met 2, 60km vol gas moeten geven dan op 20kilometer alleen komen en renners als Alaphillipe en Pinot nog op afstand kunnen houden, ongelooflijk dat is tarten met alle wielerwetten.

the rover 13 juli 2019 om 18:45

natte spons heeft pellekes op zen ogen geloof ik

xistnc 13 juli 2019 om 18:51

Cima (wie?) deed dit ook in de Giro.

Deel Koeper 13 juli 2019 om 19:07

Cima is alleen heel oppervlakkig te vergelijken. Nico Denz was toen de held die het hele peloton op afstand hield, waarna Cima (die al kilometers lang niet meer had overgenomen) uiteindelijk nog net genoeg sprintsnelheid om de rest af te houden.

Samlambeej 13 juli 2019 om 19:19

@xistnc
Vermoedde een weinig creatieve poging tot provocatie maar nu ben je toch echt blind om je heen aan het slaan he? Ik bedoel, begin eens met de doorsnede van de etappes die je wilt vergelijken.

boenk 14 juli 2019 om 05:00

Wanneer heeft Tony Martin ooit raids gewonnen in het hooggebergte van de Giro of in een heuvelrit van de Tour met 7 beklimmingen? Wil ik wel eens weten.

Martino87 13 juli 2019 om 17:33

Wel apart dat hij na een vlucht van 200 km nog uitloopt op twee van de beste renners ter wereld.

martini151 13 juli 2019 om 17:34

Ik vond de tijden niet echt goed weergegeven

Samlambeej 13 juli 2019 om 17:59

=> Wel apart dat men 10 dagen achtereen 180km gaat fietsen met een gemiddelde van 43 km/u.

Covadonga 13 juli 2019 om 17:33

De Gendt, echt ongekend. Wauw.

Nelson 13 juli 2019 om 17:35

Wat een prestatie van De Gendt! Formidabel. En zoals Wuyts aanhaalde: “Het moet nu maar eens gedaan zijn met dat kakken op de Lotto-ploeg”

boenk 14 juli 2019 om 05:08

Niks van.

jp.vanoosterhout 13 juli 2019 om 17:36

edit wf: laat insinuaties achterwege svp

djerkson 13 juli 2019 om 17:38

Belachelijke insinuatie gezien de carrière van De Gendt.

bidon colle 13 juli 2019 om 17:39

@jp.vanoosterhout Dan ken je niet de capacteiten van Thomas De Gendt.

lander luypaert 13 juli 2019 om 17:39

the student 13 juli 2019 om 17:40

Voor thomas is dit al een aantal jaren het nieuwe normaal

greeny 13 juli 2019 om 17:43

is toch ook gewoon totaal ongeloofwaardig? al die winsten van de gendt slaan nergens op in deze tijd maar deze slaat alles. plezier en spanning zat om er naar te kijken maar wie thomas op zijn blauwe ogen gelooft heeft boter op de kop

Martino87 13 juli 2019 om 17:43

@bidon colle, nou waren die vorige keren geen overwinningen waarin ie in de laatste kilometers 15 seconden moest verdedigen tegen Alaphilippe en Pinot.

bidon colle 13 juli 2019 om 17:50

@Martino 87: Op één of andere manier blijft De Gendt wielerliefhebbers verbazen met deze waanzinnige straffe stoten. De Gendt is absolute wereldtop als aanvaller en we mogen onze blote knieën kussen met zo’n klassecoureur!!!

Samlambeej 13 juli 2019 om 17:56

Hij verloor 20 seconden op de laatste klim en nog eens 9 seconden van 23" naar 14" voorsprong op het laatste stukje bergop. In de laatste 2km ging het aan 65 bergaf en verloren de 2 tijd met beurten wisselen.

Pinot kon op kop nooit inlopen op De Gendt. Logisch als je ziet hoe hard hij op zijn adem heeft moeten trappen om Alaphilippe te volgen in zijn sprong op de laatste klim.

Zjoske 14 juli 2019 om 08:39

Tijd verliezen met beurten wisselen. Die is nieuw voor mij.
Het is niet zoals in een auto dat je moet stoppen om iemand anders het stuur te geven.

Jacco van Stierop 13 juli 2019 om 17:36

Geweldig! Wat een klasbak! Had niet gedacht dat De Gendt het nog zou redden maar zo kunnen volhouden is zeer grote klasse. Pinot doet goede zaken zo, mooi. Fraaie etappe, zeer boeiende Tour.

PatrickJ 13 juli 2019 om 17:38

Woods blijkbaar veel tijd verloren, staat op PCS nog niet bij uitslag vd eerste 50..

den OPQS 13 juli 2019 om 17:40

zou Woods echt voor het klassement gaan?

Education first reed ook door toen hij gevallen was dus ik denk eerder dat hij zo lang mogelijk zou meegaan voor het klassement in de wetenschap dat hij toch ging moeten lossen in de echte bergritten met aankomst boven en dat ze nu reden voor ritwinst met hem en voor uran zijn klassement

Retro Lex 13 juli 2019 om 17:58

Woods lag als eerste bij de valpartij met ineos. Ws op reserve fiets zonder transponder binnen gekomen?
Edit. Woods komt op een kwartier pas binnen als 69e

bidon colle 13 juli 2019 om 17:38

Sorry voor de Nederlanders, maar ik vindt de etappewinst van De Gendt en Teuns vele malen persoonlijk straffer dan de ploegentijdrit van Jumbo-Visma en Teunissen in Brussel.

jerteg 13 juli 2019 om 17:40

En waarom moet je dat vergelijken?

josemanuelfuente 13 juli 2019 om 17:40

Klopt maar het blijven overwinningen en dat is altijd leuk.

Brabander 13 juli 2019 om 17:41

Wat een onzin zeg. Beide buitengewone prestaties

NCK17 13 juli 2019 om 17:42

Ploegentijdrit van Jumbo was voor mij de strafste prestatie, die vernietigde echt de tegenstand.

goldfinger 13 juli 2019 om 17:43

Vergelijken is wellicht niet nodig, maar het klopt natuurlijk wel.

Lalsacien 13 juli 2019 om 17:44

Ja, en?

greeny 13 juli 2019 om 17:45

het geluid wat je nu hoort zijn de nederlandse tanks vanuit munster die vlaanderen komen platschieten, arrogante vlamingen

eddyvv 13 juli 2019 om 17:45

dat vinden de Nederlanders ook

djerkson 13 juli 2019 om 17:50

Als Belg vond ik Teunissen toch ook onwaarschijnlijk knap hoor. De prestaties van Teuns en De Gendt zijn heroïscher idd, maar toch, knap van de lage landen, mooie tour!

bidon colle 13 juli 2019 om 17:55

@Brabander: Heeft niks met onzin en nationaliteit te maken. Echt niet. De overwinningen van Teunissen en Jumbo-Visma in de ploegentijdrit zijn uiteraard heel mooi voor het Nederlandse wielrennen.

Ik wil alleen maar zeggen dat Teuns wint op een hele zware Vogezencol La Planche des Belles Filles en De Gendt die een waanzinnige solo van 200 km uit zijn benen schudt in Saint-Étienne toch straffer.

xistnc 13 juli 2019 om 17:56

Teuns en De Gendt allebei vanuit de vlucht, dat zijn toch altijd een beetje ‘gekregen’ overwinningen. Knap, jazeker. Heroïsch? Neuh.

Gebruikersnaam 13 juli 2019 om 18:05

@xistnc

Inderdaad, dat zijn de gekregen overwinningen. De overwinningen waarbij iemand 200 kilometer in de wielen hangt en dan een korte inspanning doet, dat zijn de echte bazen.

djerkson 13 juli 2019 om 18:38

@xistnc: er bestaat niet zoiets als gekregen overwinningen en al helemaal niet in de tour.

Brabander 13 juli 2019 om 19:07

Het blijft appels met peren vergelijken. Vind ik

Merlinappa 13 juli 2019 om 19:45

cool story bro

Verweggistan 13 juli 2019 om 19:56

De Gendt is natuurlijk wel erg knap, hij blijft 20 km lang een peloton voor met maar 1 minuut voorsprong. Maar de overwinning van Teuns; dat is toch maar net met wie je op pad bent, hij hoefde 'maar' met 13 man af te rekenen (waaronder enkele sprinters) ipv iedereen in het peloton. Dat is heel knap en goed, maar hij had niet gewonnen als hij met het peloton naar boven ging. Teunissen verslaat wel een heel peloton en TJV ook. Dat is wel een verschil in waardering van de overwinning. Lindeman won ook een bergrit omdat hij Koshevoy en Cousin meekreeg.

arjando.ooms 13 juli 2019 om 21:20

Die ploegentijdrit was anders wel even straf hoor, wat betreft teamwork en inspanning. Dat is afzien als beesten. Die sprintritten zijn minder straf, ben ik met je eens.

josemanuelfuente 13 juli 2019 om 17:38

Dus Ala t/m Tourmalet in het geel?

Brabander 13 juli 2019 om 17:39

Wat een taaie kerel zeg. Chapeau. Rijdt zo toch een zeer indrukwekkend palmares bij elkaar. Pinot maakt een geweldige indruk. Alaphilippe is een fenomeen. Die Xandro Meurisse, echt wow. Nibali ‘parcheggio’.
Al met al: een zalige Tour tot nu toe

Polleke 13 juli 2019 om 17:40

Ploegleiders van Astana en EF ? Huh…?

Samlambeej 13 juli 2019 om 17:41

Ik deed dus een dutje bij 103km to go want ik had een beetje hoofdpijn na de vroege shift. Dommelde in slaap met Wuyts en De Cauwer. Ik werd lichtjes wakker met de beelden van het Centraal Massief en een op hol geslagen peloton onder leiding van EF en Astana. De voorsprong van onze 4 rasvluchters stond op 2'30 maar daalde niet snel. Ze zou nooit snel dalen. Met De Marchi en De Gendt weet je dus nooit. Kilometers lang zie je dat peloton op een koord vlammen door het Centraal Massief, op en neer en op een neer, eindeloos. Vooraan was De Gendt de grote motor. En dan, en dan… het laatste lastige klimmetje zie je De Gendt zijn kompaan in 2 keer doodknijpen. Het tempo dat daar nog op stond? Amai! Onze muurhagedis besloot er met Pinot in zijn wiel prompt 20 seconden af te kletsen. Gelukkig betekent voor Thomas De Gendt een superdag een echte super duper dag. Nog de benen hebben om door te stoempen en toch terug verder weg lopen. Krachttoer, Huzarenstukje, Fenomenaal!

Dick H. 13 juli 2019 om 18:17

Ik, “Ollander”, heb staan juichen toen ik de Gendt zag winnen. Wat is dat toch een geweldige kerel!

boehoe 13 juli 2019 om 23:00

Om duistere redenen kan ik nooit s middags slapen behalve tijdens de tour met de cauwrr en wuyts op de achtergrond…

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair