Tour 2018: Dylan Groenewegen sprint naar winst in langste etappe

Door , vrijdag 13 juli 2018 om 18:05
Tour 2018: Dylan Groenewegen sprint naar winst in langste etappe

foto: Sirotti

De langste etappe van de Tour de France is gewonnen door Dylan Groenewegen. De Nederlander van LottoNL-Jumbo was na 231 kilometer tussen Fougères en Chartres oppermachtig in de massasprint. Hij versloeg Fernando Gaviria en Peter Sagan. De etappe werd langzamer dan het langzaamste schema verreden.


Degand laat zich niet piepelen
Thomas Degand was de eerste aanvaller van deze langste Tourdag. De Belg van Wanty-Groupe Gobert zag het onnodige van zijn poging in en liet zich inzakken. Na zestien kilometer ging een interessant tiental in de aanval: Oliver Naesen, Tony Gallopin, Thomas De Gendt, Arthur Vichot, Lukas Pöstlberger, Yves Lampaert, Michael Gogl, Julien Vermote, Edward Theuns en Simon Gerrans. LottoNL-Jumbo liet dat niet gebeuren. De Nederlandse ploeg reed het gat dicht.

Yoann Offredo op pad – foto: ASO

Offredo gaat wél alleen
Op het moment van de samensmelting moest het peloton nog ruim tweehonderd kilometer afleggen. Yoann Offredo plaatste kort daarna een succesvolle demarrage; de voorbode voor een lange dag alleen voor de Fransman van de ploeg van Hilaire Van der Schueren. Hij kreeg ongeveer negen minuten en werd gecontroleerd door LottoNL-Jumbo, Lotto Soudal en Quick-Step Floors.

Waaiers zorgen voor wat spanning
Op honderd kilometer van de meet waren het Trek-Segafredo en AG2R La Mondiale die waaiers op poten zetten. Een groot peloton wist zich te handhaven. Er was ook een groep die zich liet verrassen, met daarin onder meer Daniel Martin, Dylan Groenewegen, Arnaud Démare en Mark Cavendish. Lang duurden de schermutselingen niet, waardoor alles weer bij elkaar kwam. Door de versnellingen viel op negentig kilometer van de meet het doek voor vluchter Offredo.

Pichons poging strandt, eindspurt in Chartres
Een nieuwe vluchtpoging van Laurent Pichon strandde op 38 kilometer van de meet. Daarna ging het in gestrekte draf naar Chartres. LottoNL-Jumbo toonde zich op vier kilometer van de meet, tussen alle andere treintjes. Groenewegen liet zich bij het binnenrijden van de slotkilometer even wegdrummen, maar wist in de laatste meters het juiste wiel te kiezen. Fernando Gaviria kreeg een goede lead out van Quick-Step Floors, maar had geen antwoord op de ferme versnelling van Groenewegen, die Gaviria op meters sprintte.

Dit artikel delen:

128 Reacties

christidoc 13 juli 2018 om 18:06

Top. Beste sprinter op het moment.

Puffin87 13 juli 2018 om 18:06

Jaaaa, lekker hoor!
Heel, heel sterke sprint van Dylan. Sprint gewoon de complete wereldtop sprinters uit z’n wiel!

thombvb 13 juli 2018 om 18:06

Wat een sneu zegegebaar.

Merlinappa 13 juli 2018 om 18:07

Overduidelijk de beste sprinter zolang hij uit het gedrang blijft. Geweldige zege!

vevie 13 juli 2018 om 18:07

Netjes, hoor

tietie 13 juli 2018 om 18:07

Met afstand de beste

stoempen op de pedalen 13 juli 2018 om 18:07

Mooie sprint, zouden de mannetjes hier die zeiden dat t niks ging worden nu ook staan schreeuwen?

moa 13 juli 2018 om 18:07

Zo mooi winnen. Zo’n dom zegegebaar.

r525 13 juli 2018 om 18:07

Raar dat die de camera’s nu niet verstuurd..
Netjes gedaan hoor, sterk.

JosebaBeloki 13 juli 2018 om 18:07

Fantastisch gebruik gemaakt van het slakkengangetje van deze rit. In dit tempo overleeft iemand als Groenewegen makkelijk een lange etappe als dit. Als je van hem af wil moet je koers maken anders is hij de snelste van het pak.

Gesink4President 13 juli 2018 om 18:07

Machtige sprint hoor. Gaviria kon zn wiel niet houden. Mooie zege voor TLJ!

Wildebert 13 juli 2018 om 18:07

Top. Zelf gedaan. Ik ben nu ook overtuigd. Hij hoort er inderdaad echt bij. Klasse.

miguelon 13 juli 2018 om 18:07

Schitterende sprint, indrukwekkend

leegloper 13 juli 2018 om 18:08

Wat een rit. :) Solo’s, een mooi groepje, terugpakken, waaiers, nog een solo, mooi Frans landschap, nerveus gedoe, Groenewegen zit slecht-goed-slecht…. en sprint ze allemaal eruit. Meer van dit soort ritten graag! ;)

martini151 13 juli 2018 om 18:08

Mits goed gepositioneerd inderdaad de beste sprinter. Helaas is dat eerste niet altijd het geval.

Hij mag zijn team heel zwaar bedanken voor de eerste kilometers. TLJ geen lachertje zo!

ikbenprocycling 13 juli 2018 om 18:08

Machtig. Het maffe Zwijggebaartje snapte ik echter niet. Hij legde concu het zwijgen op, of zo?

Javier 13 juli 2018 om 18:08

Fenomonale sprint! Geweldig!! Gefeliciteerd Dylan. Ook heel mooi om Cav weer (enigszins) vooraan te zien. En demare weer lekker 4e

SolitaryShell 13 juli 2018 om 18:08
Quote:
thombvb – 13 juli 2018 om 18:06

Wat een sneu zegegebaar.

Wat een zure post.

MDKIDW 13 juli 2018 om 18:08

En hoe dan!! Sterke sprint hoor

nickdt 13 juli 2018 om 18:08

Wat een macht. Ongeloofelijk.

mark vv 13 juli 2018 om 18:08

Mooie sprint! Chapeau voor Roosen ook. Vingertje vond ik wat minder.. nergens voor nodig.

Jean Dumas 13 juli 2018 om 18:08

Routes vertes de Fougėres à Chartres

EdEnd 13 juli 2018 om 18:08

Jaaaa we hebben de eerste Groenewegenbasher al gehad :)

jvh93 13 juli 2018 om 18:09

Als de rest niet eens op de finishfoto staat mag je wel zeggen dat je de beste bent zeg. Als hij de andere dagen beter gepositioneerd was had hij ze daar ook allemaal op een hoop gereden. Baas!

Raafje 13 juli 2018 om 18:09

Groenewegen declasseert Gaviria even, wat een overmacht! Alleen dat vingertje hoefde van mij niet zo. Maar wat een sprint! het nu wel duidelijk wie de beste sprinter is. Niks geen Gaviria, Sagan of Kittel!