Toptalent Carlos Rodríguez vierde in tijdrit Vuelta: “Dat is iets om trots op te zijn”

woensdag 31 augustus 2022 om 09:13
Toptalent Carlos Rodríguez vierde in tijdrit Vuelta: “Dat is iets om trots op te zijn”

foto: Cor Vos

Carlos Rodríguez is met de Vuelta a España bezig aan de eerste grote ronde uit zijn carrière, maar dat belet hem niet om met de beste renners ter wereld te strijden om een toppositie in het algemeen klassement. De 21-jarige Spanjaard van INEOS Grenadiers staat na tien etappes vierde in de rangschikking, en heeft nog altijd de nummers twee en drie in het vizier.

De jongeling liet in de voorbije bergetappes al zien dat hij uit het juiste klimhout is gesneden, maar maakte dinsdag ook indruk op de tijdritfiets. De zeer beloftevolle Spanjaard wist een uitstekende tijdrit af te werken en eindigde achter ritwinnaar Remco Evenepoel, Primož Roglič en Rémi Cavagna als vierde in de daguitslag. Dit is ook de positie die hij momenteel bekleedt in het algemeen klassement. Het verschil met de nummer drie, Enric Mas, is slechts 52 seconden.

Conservatieve aanpak 
Rodríguez was na afloop dan ook erg tevreden met zijn tijdrit. “Ik had een goed gevoel. Ik heb het vrij conservatief aangepakt, maar dat heeft goed uitgepakt”, vertelde hij aan de Spaanstalige media. “Hierdoor ben ik niet in de red zone beland. Het was een goede tijdrit en ik ben blij met de vorm. Ik ben hier best wel trots op. Om een halve minuut achter Primož Roglič te eindigen… Dat is gewoon een heel erg goed resultaat. Dat is iets om trots op te zijn.”

Rodríguez kijkt uit naar de komende dagen, maar wil ook niet te ver op de zaken vooruitlopen. “Ik kan alleen maar mijn best doen, daar moet ik me op focussen. En het is ook zaak om simpelweg te genieten van deze ervaring.” De Spanjaard is overigens niet de enige renner van INEOS Grenadiers in de voorlopige top-10. Tao Geoghegan Hart is de voorlopige nummer acht in het klassement. Pavel Sivakov stond er ook nog goed voor, maar testte vanochtend positief op corona.

Dit artikel delen:

14 Reacties

ThorHushovd 31 augustus 2022 om 09:30

Deze gast is incredable! Had voorafgaand aan het seizoen zeker aan hem gedacht, maar door de moordende concurrentie bij INEOS had ik zéker niet verwacht dat hij dit allemaal al zou leveren. Een Sivakov, Hart, A Yates, Carapaz, Hayter, Porte, Martinez en Bernal moest hij altijd voor zich dulden, dus waar zou hij voor eigen kans mogen gaan… dacht ik. Maar hij dwingt het gewoon af! Vermoedelijk het allergrootste talent dat er nu rondrijdt van onder 22 jaar. Hoewel Ayuso natuurlijk nog wat jonger is en hij zich ook geweldig ontwikkelt… Spanje is voorzien van hoogtijdagen voor de komende jaren!

2
Angelo Pauwels 31 augustus 2022 om 10:07

Rodriguez is 1 van de mannen die op 10 minuten werd gereden op het EK bij de junioren door Remco, dus Remco zijn lichting was toch zo slecht nog niet.

0
ssj 31 augustus 2022 om 10:08

Uijtdebroeks is natuurlijk ook geen pannenkoek.

0
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 10:34

Waanzinnige revelatie, ik kende hem simpelweg niet wat mede ligt aan zijn algemene naam en het feit dat ik maar mondjesmaat het jeugdcircuit volg. Ook in hypetopics hier maar nauwelijks hem (bewust) voorbij zien komen dus ook voor de doorgewinterde voorspeller in de blinde hoek, had Youri hem wel?

Edit: jawel, met 1 sterretje

Edit nr 2 : we gaan met zijn allen bij Panache barbecueën!!! Waar gaat het plaatsvinden?

Edit nr 3 : shit, las over ‘niet’ heen :(

0
ThorHushovd 31 augustus 2022 om 10:54

Uijtdebroeks is natuurlijk ook een heerlijk talent, maar wat hij laat zien kun je echt niet vergelijken met wat Rodrigues en Ayuso nu doen in de Vuelta. Die kans heeft hij ook nog niet gekregen, dus dit is geen downgrading van zijn talent maar simpelweg mag (lees: kan) hij nog niet genoemd worden in de adem van de twee spanjaarden vanwege geen grote ronde-prestaties.

@Romans, je loopt toch lang genoeg mee dat je weet dat je de Tour de L’Avenir altijd in de gaten moet houden om de talenten voor het jaar daarna te kunnen volgen?

0
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 10:56

Ik moet renners zien rijden om er een beeld, mening en verregaande verwachting aan te kunnen koppelen. Uitslagen niet voldoende. My bad.

Girmay bijvoorbeeld, verwarde ik begin seizoen nog met een landgenoot van m, memme domme bakkus. Echter na MSR gezien te hebben wist ik waar we mee te maken gaan hebben. Dat dan weer wel.

1
achilles 31 augustus 2022 om 11:13

@Angelo
Idd op het WK zette Evenepoel Rodriguez op 22 minuten.

Carlos is wel een jaartje jonger. Wel geinig om die uitslag nog is terug te zien: Vandenabeele op 18 minuten, Plapp op 17, Tullett op 7, Grmay op 6 , Tiberi op 4 minuten en Van Wilder op 3.

1
Maenhout 31 augustus 2022 om 12:09

Ik vind het sowieso knap hoe zulke jonge renners zo goed meekunnen in de tijdritten.

0
Martino87 31 augustus 2022 om 10:42

Ik vind het opvallend hoe weinig er over de prestaties van Ayuso wordt gezegd of geschreven. Die staat op zijn 19e gewoon dik in de top 10 halverwege een grote ronde. Dat een 19-jarige meedoet is al vrij uitzonderlijk, ik kan me zo snel alleen Van Poppel en Ponomae herinneren. Zelfs Evenepoel heeft dit op die leeftijd niet laten zien.

0
ThorHushovd 31 augustus 2022 om 10:50

Absoluut waar!

0
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 10:51

Dat komt omdat er nogal wat revelaties tegelijk zijn met hem, Rodriguez en ook Evenepoel zelf natuurlijk, verzadiging op de OMG, zo jooong – hoek. Was hij de enige geweest tegen Roglic, Carapaz en Hindley was het over niets anders gegaan. Ook zoemt zijn naam al dermate lang in de ‘let op …’ – hoek dat je onderhand denkt dat ie 23 is.

Wat mij aan Ayuso aanspreekt is dat hij niet alleen meekomt maar ook versnellingen ten tonele werpt. Dat is een teken van lef hebben.

1
Jaepa 31 augustus 2022 om 10:57

Ben heel benieuwd of / hoe hij het houdt in de derde week. Kan misschien nog wel een etappe pakken. Doet me denken aan Pogacar in 2019; die was toen overigens 20 en won 3 (!) etappes en werd 3e in algemeen klassement.

1
ThorHushovd 31 augustus 2022 om 10:58

Ah jij bent ook fan Romans! Terecht. Het is er een met enorme bravoure, durft aan te vallen en durft aan te klampen. Hij rijdt deze Vuelta tegen Almeida (ja dat lees je goed), om het kopmanschap op te eisen. En vooraf was duidelijk dat de kaart Almeida gespeeld werd maar dat Ayuso als jongeling mocht gaan ontdekken en de vrijheid had. De eerste dagen waren niet voortreffelijk en keek hij tegen een achterstand aan, maar inmiddels meer dan duidelijk dat hij zich gerevancheerd heeft. En als op de berg Almeida hem bijhaalt, dan durft hij aan te klampen ipv voor hem te werken. Heerlijk haha!

1
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 11:10

Klopt, hij beukt ook over het hele frame heen dan. Zijn revelatiegenoot Rodriguez komt tot nu toe weer over als het ‘ik geef geen kik, ik ben er nog, aan mij zie je niets’ – type.

Interessant hoe die gasten de aankomende 11 dagen gaan overleven en wie het hoogst eindigt. Ik gok voor nu Rodriguez.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone