Deceuninck-Quick-Step meldt: bekkenbreuk voor Remco Evenepoel

zaterdag 15 augustus 2020 om 20:06
Deceuninck-Quick-Step meldt: bekkenbreuk voor Remco Evenepoel

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel is hard ten val gekomen in de Ronde van Lombardije. De renner van Deceuninck-Quick-Step maakte onderdeel uit van een selecte kopgroep toen hij in de afdaling van de Muro di Sormano gelanceerd werd over een muurtje.

De 20-jarige Evenepoel botste bij het uitdraaien van een bocht op een muurtje van een brug. Hij lag enige tijd in het ravijn. Het duurde even voordat reddingswerkers de beste manier hadden gevonden om hem naar boven te dragen.  Uiteindelijk wisten de reddingswerkers hem per brancard uit het ravijn te tillen. Uit voorzorg was daarbij zijn hoofd gestabiliseerd. Hij is per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

Ploegleider Davide Bramati heeft tegenover de Italiaanse omroep RAI gezegd dat Evenepoel inderdaad bij bewustzijn is. De eerste diagnose is een blessure aan het rechterbeen.


Update: Remco Evenepoel breekt bekken bij valpartij

Remco Evenepoel heeft zijn bekken gebroken en zijn rechterlong gekneusd bij zijn valpartij in de Ronde van Lombardije. Dat meldt Deceuninck-Quick-Step in een persbericht. Het betekent dat de 20-jarige Belg enige tijd uit de roulatie zal zijn. De renner van Deceuninck-Quick-Step zal een nachtje ter observatie in het ziekenhuis blijven, waarna hij op zondag naar huis vliegt.

Dit artikel delen:

325 Reacties

hitman79 15 augustus 2020 om 17:06

Als dit goed komt..

tvm 15 augustus 2020 om 17:58

Ik kreeg direct een flashback naar Bruyneel in de Tour.

Het parcours kende hij toch aangezien hij meerdere keren verkend heeft?

Toch een zwakke plek voor Remco in de vorm van deftig kunnen dalen? Al heeft hij zich in het sprinten en hooggebergte ook nog niet bewezen. Hij reed al op achterstand en moest dus risico's nemen.

#forzaremco

boenk 15 augustus 2020 om 19:31

Hij reed 3 of 4 meter achter Bennett.

Panache 15 augustus 2020 om 19:35

Zakarin, Pinot en Kruijswijk zijn ook slechte dalers. Iedere coureur heeft een achilleshiel. Deze smak is een waarschuwing, volgende keer je limiet beter respecteren of je loopt écht schade op. De betere dalers zullen hier van gaan profiteren, wat ook logisch en sportief is. Remco wacht bergop ook niet op een mindere klimmer.

Frank V 15 augustus 2020 om 19:54

Of beter leren dalen zoals Froome deed.

Scott Sunderland 15 augustus 2020 om 17:08

Idioot

kaas 15 augustus 2020 om 17:08

Dit zag er heftig uit. Hopelijk komt het goed

hitman79 15 augustus 2020 om 17:08

Are you serious?

jonkie28 15 augustus 2020 om 17:08

Doe normaal man. Hij kan wel zijn nek gebroken hebben met die val.

HoofdIsVrij 15 augustus 2020 om 17:08

Schijnt gelukkig bij bewustzijn te zijn.

Bummetje 15 augustus 2020 om 17:10

Dat zou super zijn! Bron?

Glorious 15 augustus 2020 om 17:10

bron?

Wheely 15 augustus 2020 om 17:12

Italiaanse TV

Scott Sunderland 15 augustus 2020 om 17:09

Vreselijk om te zien. Verkeerde soort Kippenvel.

MrKennedy85 15 augustus 2020 om 17:09

Geen moment voor grappen

Arema Pro Cycling Team 15 augustus 2020 om 17:09

Hopelijk hebben de bomen zijn val gebroken,anders was het een best stuk naar beneden bij dat bruggetje..

dynamo 15 augustus 2020 om 17:10

wat n toestand, wordt je niet vrolijk van, beelden blijven uit, kan me gilbert nog herinneren deed n duimpje omhoog voor t thuis front.

Glorious 15 augustus 2020 om 17:10

Dit was best hoog… hopen op de bomen..

volvie 15 augustus 2020 om 17:11

Akelige val. Het zit niet mee bij de Wolfpack

Wheely 15 augustus 2020 om 17:12

Zou bij bewustzijn zijn!

hitman79 15 augustus 2020 om 17:12

Wees een man en laat de vergelijkingen voor wat ze zijn.

kroketten 15 augustus 2020 om 17:16

Is dit nodig? Onozelaar

Manne Sijsma 15 augustus 2020 om 17:17

doe nu gewoon niet!

HoofdIsVrij 15 augustus 2020 om 17:17

Iemand van DQS geeft aan dat hij oké is aldus Engelse Eurosport.

ParijsIsNogVer 15 augustus 2020 om 17:18

Reageer gewoon niet, dan houdt het vanzelf op.

joske47 15 augustus 2020 om 17:18

Praat met de dokters volgens VTM.

007 15 augustus 2020 om 17:19

Heb het niet gezien “helaas”. Hoe is het gebeurt? Reed ie op kop van de kopgroep?

Hoor net wel dat hij bij bewustzijn is gelukkig

$kedel 15 augustus 2020 om 17:20

Onder druk gezet door Nibali en op een klein gaatje gezet, en kon vervolgens de bocht niet houden.

007 15 augustus 2020 om 17:21

Oké bedankt!

Marcus Aurelius 15 augustus 2020 om 17:34

edit wf: ongepast

Edjahh 15 augustus 2020 om 17:39

Dit soort opmerkingen over Nibali zijn wel geoorloofd maar een misplaatste grap niet? Lachertje WF.

Angedelamontagne 15 augustus 2020 om 17:43

Wat een zever over Nibali hier. Neemt de kop in de afdaling en daalt goed, hij zet niemand letterlijk onder druk he! Alsof met Nencini zou aanklagen voor de dwarslaesie van Roger Rivière.

martini151 15 augustus 2020 om 18:07

Hoe kan je Nibali hiervoor verantwoordelijk stellen?!

Lendilonus 15 augustus 2020 om 18:07

@Marcus Aurelius, wat een onzin sla je uit man. De afdaling is ook onderdeel van de koers, als je van jezelf weet dat je geen geweldige daler bent moet je zorgen dat je daarvoor een voorsprong hebt omdat je weet dat goede dalers zoals Nibali daar vol zullen gaan. Evenepoel had van tevoren gezegd dat hij het parcours tot in de puntjes had verkend, dan moet je ook deze gevaarlijke afdaling kennen lijkt me. Als je dan weet dat je daar niet comfortabel rijdt moet je misschien gewoon accepteren dat je dan maar even een paar seconden verliest ipv zulke enorme risico’s te nemen. Nibali is gewoon vaardig genoeg om die bochten wel op die snelheid te nemen, je kan hem niet kwalijk nemen dat anderen dat niet zijn.

Groningen 15 augustus 2020 om 18:10

@Markus, natuurlijk probeert Nibali Evenepoel in de afdaling onder druk te zetten. Dalen hoort bij het wielrennen en het is duidelijk dat Evenepoel er bergop niet afgereden wordt.

Wat betreft het bewust een verkeerde lijn rijden weet ik het ook niet. Ik weet niet of Evenepoel Nibali nog wel kon zien, maar weet wel dat die twee ploegmaten achter zich had.

Ik hoop van harte dat de gevolgen meevallen, maar op dit gebied ontbreekt het Evenepoel gewoon wat aan ervaring en is zijn de verwachtingen wellicht te hoog.

appiett 15 augustus 2020 om 18:52

https://www.volkskrant.nl/sport/veilig-wielrennen-bestaat-niet-het-noodlot-vindt-altijd-wel-ergens-een-gaatje~b5d3902a/

Hopelijk valt het mee bij Evenepoel (en Kruijswijk, Buchman en wie ik ook verder vergeet)
Maar helaas kijken we naar een sport waar het mis kan gaan. Natuurlijk moet je proberen om alles zo veilig mogelijk te maken, maar er zijn ook grenzen aan wat praktisch mogelijk is.

girardengo 15 augustus 2020 om 19:42

Waarom zou Nibali een verkeerde lijn rijden? Daar brengt hij zichzelf toch mee in gevaar?

peterwinnen 15 augustus 2020 om 17:19

vreselijk….en dat op zo’n recht stuk, onder druk gezet?

Vlinder 15 augustus 2020 om 17:25

Dacht ik eerst ook maar er zat een bocht voor…

Spartacus 15 augustus 2020 om 18:20

Zeker geen recht stuk, het is een vervelende doordraaiende bocht met direct een versmalling van de brug. Vrijwel het linkste deel van de hele afdaling. Zelf ook een keer bijna de fout in gegaan op dat punt.

Fred Postma 15 augustus 2020 om 17:20

Wat een dag.

go1707 15 augustus 2020 om 17:20

Straks zit ie weer op zijn fiets, ik hoop het ergens

Peetvader 15 augustus 2020 om 17:22

Zo’n uitstekend muurtje in een afdaling, daar zou men ook wel bescherming mogen zetten.

Lapjestrui 15 augustus 2020 om 17:23

Wacht nu even met conclusies of ga bij de UCI pleiten voor koers op ARBO circuits

Peetvader 15 augustus 2020 om 17:26

Eender wat de gevolgen zijn, deze conclusie kan je nu toch al trekken.

Mario de Vries 15 augustus 2020 om 18:15

Arme peetkinderen…

KnightBiker 15 augustus 2020 om 21:39

Diverse renners zeggen Op Twitter dat er veiligheids maatregelen genomen moeten worden in die afdaling. Daarbij is het aantal serieuze slachtoffers in de afdaling de laatste jaren erg hoog.

Peetvader heeft in deze gewoon gelijk.

S. Morgenstern 15 augustus 2020 om 17:22

Klote zeg! Hopelijk snel goede berichten. Zelfde bocht als Bakelants en De Plus?

maklukzat 15 augustus 2020 om 17:24

Die gingen over de vangrail. Sormano is gevaarlijke afdaling. Ze hebben Evenepoel onder druk gezet. Maar ook dat is koers.

Headlines

Materiaalzone

Populair