Topcompetitie organiseert definitief klimtijdrit op Camerig

dinsdag 16 juni 2015 om 12:33
Topcompetitie organiseert definitief klimtijdrit op Camerig

De individuele klimtijdrit in de Topcompetitie gaat over twee weken definitief door. Lange tijd stond het evenement op losse schroeven doordat omwonenden van de Limburgse heuvel Camerig tegenwerkten. De organisatie van de Topcompetitie hertekende het parcours waarna iedereen met de plannen heeft ingestemd. Dat heeft de organisatie laten weten aan WielerFlits.

“De klimtijdrit stond héél hoog op mijn verlanglijstje. Je wilt dat de beste renner de Topcompetitie wint en dat er een profwaardige renner doorstroomd. Dan is dit een fantastisch instrument”, zegt initiatiefnemer van de Topcompetitie, Flavio Pasquino.

De deelnemers van de Topcompetitie krijgen op woensdag 1 juli een klimtijdrit van vijftien kilometer over en rondom de bekende Limburgse heuvel. Renners met klassementsambities kunnen toeslaan bij deze tiende ontmoeting van de Topcompetitie. In vergelijking tot de wegwedstrijden zijn deze dag anderhalf keer zoveel punten te verdienen.

Aanvankelijk was een parcours van 18,5 kilometer uitgetekend over wegen door de gemeente Gulpen-Wittem en Vaals, maar dat plan werd geblokkeerd door bewoners en exploitanten op de route. Met hulp van Wim van Duijvenbode (ex-KNWU-consul van district Limburg) werd een nieuwe, haalbare route uitgestippeld. “We hebben in een paar dagen tijd een perfect plan kunnen presenteren inclusief handtekeningen van alle betrokken exploitanten en hierdoor kon er snel een besluit worden genomen door het college van de Gemeente Vaals.”

De Topcompetitie is een wedstrijdcyclus van veertien Nederlandse amateurwedstrijden. De winnaar van het algemeen klassement verdient een profcontract bij Roompot Oranje Peloton. Na negen wedstrijden gaat Twan Castelijns (Babydump) voorlopig aan leiding.

De organisatie van de Topcompetitie heeft op haar website een video en kaart van de route.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Dalendklimmen 16 juni 2015 om 12:42

Hoelang is de ‘klimtijdrit’ nu dan??
Maar het is natuurlijk een lachertje dat ze dit een klimtijdrit noemen lijk me meer een tijdrit met een heuveltje

Rondo 16 juni 2015 om 12:47

Volgens mij staat er 15 km. Maar als je nog niet begrijpt lezen kunt, kom je vast ook niet uit de aanwijzingen van je trainer. Dus maak je niet te druk.
Mooi dat het toch doorgaat.

Dalendklimmen 16 juni 2015 om 12:50

@rondo
Die 15km lees ik nu ook maar wel wazig dat vijftien is geschreven en verderop 18.5km staat dat was mijn verwarring.
En als jij nu eerst normaal nederlands leert typen dan begrijp ik miss de rest van je verhaal

Kristoffan 16 juni 2015 om 12:54

Fijn he, zo’n sociaal wielerflitsvolk.

Wheely 16 juni 2015 om 12:56

De omwonenden zijn een extra obstakel op het parcours?

Bertvd 16 juni 2015 om 13:06

De Camerig is 4,5 kilometer. Dus het gaat op en af?

Burgravio 16 juni 2015 om 13:11

Rondom Gulpen en Vaals, wellicht ook nog de Gulperberg op dan? Vanuit Partij is dat nog een verdraaid slopend klimmetje.

Alto 16 juni 2015 om 13:17

@Bertvd [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Camerig_(helling)[/url] een beschrijving van de klim

achtpuntzes 16 juni 2015 om 13:27

waren de huisnummers 1 t/m 10 het er niet mee eens? of juist wel?

Bertvd 16 juni 2015 om 13:27

Dit zou hem moeten zijn: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=kcqnhhnbptekwvtk

Ik ga het volgende week eens proberen

Hermantk 16 juni 2015 om 13:46

Pittig rondje, vooral op technisch vlak. Ik zou sowieso met opzetstuur starten, tenzij je heel lekker/vaak op je TT-fiets zit, wat lang niet vanzelfsprekend is voor de Topcompetitierenners.

Zjoske 16 juni 2015 om 15:13

@Dalendklimmen
Er staat toch dat het parcours aanvankelijk 18,5km was. Het nieuwe parcours is 15km.
Ze zouden ook een parkeergarage in Utrecht op kunnen zoeken voor deze tijdrit.

Timocycling 16 juni 2015 om 18:54

Zware klim die Camerig, succes voor de mannen! Wel leuk zo’n klimtijdrit.

Slingerberg 16 juni 2015 om 19:09

De Camerig is een mooi klimmetje. Het is meer dan 4 km op en neer en echt een lekker ritme kom je niet. Dalendklimmen volgens mij onderschat je deze klim toch enigzis. Het is bepaald geen Alpencol maar wel de enige echte klim van NL

baggerdagen 16 juni 2015 om 20:30

Van drie kanten de Camerig op in één tijdrit. Erg fraai. Zou echt niet als tijdrit misstaan in een eneco tour of iets dergelijks. Alleen misschien wat veel gebladerte om de boel fraai in beeld te brengen vanuit een heli.

alsjewint 16 juni 2015 om 21:05

Flavio zet zich wel in voor het tweede leven van de Topcompetitie. Ook zijn korte filmimpressies van de koersen vind ik wel leuk. Snap wel dat ze in Limburg met de zoveelste koers wel eens water bij de wijn moeten doen ten aanzien van het parcours. Maar binnen wat er qua klimmen mogelijk is in Nederland vind ik het een heel leuk initiatief wat alle hulde verdiend.

xistnc 16 juni 2015 om 21:13

Geweldenaar, die Flavio, met wat hij allemaal doet.

@Bertvd
Als dat ‘m is, dan kunnen we ook meteen uitrekenen welke uitbaters bij het oorspronkelijke parkoers dwarslagen.

BenderBeach 16 juni 2015 om 23:33

Gaaf dit en mooi dat we het hier als eerste konden lezen! Wordt leuk om die tijdrit te volgen straks.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair