Toon Aerts: “Van der Haar kon als enige Pidcock wat van de wijs brengen”

maandag 31 januari 2022 om 09:59
Toon Aerts: “Van der Haar kon als enige Pidcock wat van de wijs brengen”

foto: Cor Vos

Toon Aerts merkte op het WK veldrijden in Fayetteville dat Tom Pidcock vanaf het begin de benen had om overal op te antwoorden. De 28-jarige renner van Baloise Trek Lions, zesde in de uitslag, probeerde aan het begin van de wedstrijd nog wel druk te zetten, maar kwam tot de conclusie dat de Brit alles onder controle had.

“Het was voor mij en Laurens (Sweeck, red.) de opdracht om aan het begin wat te proberen”, zei Aerts na afloop. “Ik probeerde het in de eerste ronde op de klim, maar toen zag je hem een halve ronde later komen aansluiten en weer alles controleren. Vanaf dat moment was het eigenlijk zoals een wegkoers: kijken, stilvallen, koersen… De rest probeerde het dan ook. Eigenlijk had Pidcock alles onder controle. Lars (Van der Haar, red.) was de enige die hem wat van de wijs kon brengen.”

Naarmate de koers vorderde merkte de nummer twee van de UCI-ranglijst dat hij zijn beste pijlen al had verschoten. “Het was door de weersomstandigheden en het parcours niet mijn dag. Dan is dat zo, zo is veldrijden. Veldrijden is afhankelijk van het weer en vandaag was het warm en droog. Het was net een snelle kartbaan. Daar kwam nog een val van mezelf bij, dus ik heb eigenlijk niet gezien wat er vooraan gebeurde. Gezien het tijdsverschil lijkt het mij de verdiende winnaar.”

Aerts had niet zozeer last van de warmte, maar wel van de droge lucht. “Ik was niet oververhit, maar het slaat op de longen omdat het zo’n droge lucht is hier. Ik moest wisselen naar hardere banden en kreeg dan een fiets met een bidon. Het maakte wel wat verschil om te spoelen, maar dat was het dan ook. Verder was het eigenlijk geen cross”, zei hij tot slot.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Wheely 31 januari 2022 om 10:09

Lief van Toon maar ik denk dat Tom op geen enkel moment van de wijs is gebracht.

Natte spons 31 januari 2022 om 10:43

Het was ook een parcours op maat voor Tom. Door het droge, snelle parcours was het net een wegkoers.

Limal 31 januari 2022 om 10:44

De enige wijze waarop ze Tom nog van de wijs hadden kunnen brengen was als de Belgen, Lars en Venturini onwijs hard hadden beginnen samenwerken toen het verschil nog klein was. Maar dat was voor met name Lars en Eli niet erg wijs, want dan kwamen hun zilver en brons nog in gevaar. Het is nogmaals bewezen: als je veruit de beste bent moet je het minst wijs zijn om wijze prijzen te pakken.

Fast Freddy 31 januari 2022 om 10:44

“Verder was het eigenlijk geen cross”. Tsja daar kun je over discussiëren. In ieder geval een atypische onder deze omstandigheden. Het lag dichterbij een MTB wedstrijd. En laat er daar nou net eentje vrij goed in zijn…

vanSpringel 31 januari 2022 om 10:49

Ja, ja, WK VELDrijden, het is wat. Geen WK Cross. Het was deze keer eens geen WK modderploeteren en veldlopen (daar is een ander WK voor).
Wel even wennen voor Toon, het veldrijden.
Zover ik heb kunnen zien, was het een prachtig veld, de Amerikanen hadden er zelfs graszoden gelegd om er maar zo goed als mogelijk een veld van te maken.

Turtlehead 31 januari 2022 om 11:05

Natuurlijk was het geen cross, ook geen veldrit. Het was om te janken.
Die paar stomme steile bultjes (zoals waar Van Empel op stuk ging) waren het toppunt van niks aan.
Een Bijbelse zondvloed had er nog iets van kunnen maken, maar het is daar normaalgesproken altijd gortdroog in de winter.

Limal 31 januari 2022 om 11:13

Altijd bizar wanneer mensen komen beweren dat modder en van de fiets springen niet thuishoren in het veldrijden.

Mark Peeters 31 januari 2022 om 11:27

Het was meer een gravelwedstrijd dan een veldrit. In de USA zijn dergelijke gravel races bijzonder populair. Voor mij mag dat voor 1 keer maar het hoeft niet elk jaar zo te zijn.
Raar dat sommigen modder, schuine kanten, zandstroken, balken, loopstroken … geen veldrijden vinden maar het rijden op grasmatten dan weer wel.

Beer 31 januari 2022 om 11:45

Het verbaasd mij ook keer op keer. Modder en af & toe eens de fiets schouderen zijn echt wel essentiële elementen van het veldrijden. Kan zijn dat je van die snelle parkcrossjes houdt met tientallen bochten, dat soort parcoursen mag er ook wel eens tussen zitten, maar the real deal is het niet.

veggerby 31 januari 2022 om 11:58

En is oostende met zijn brug/stelling dan wel een echte cross?

Beer 31 januari 2022 om 12:07

Bwa; ik vond Oostende beter dan dit jaar, zonder geweldig te zijn. Met die strand-zone zat er toch een echt zwaar & natuurlijk element in om het verschil te maken.

In het algemeen vind ik de WK-parcoursen vaak wat tegenvallen. Het zijn geregeld éénmalige locaties zonder de traditie en evolutie van meervoudige organisaties. Ik hou het meeste van de 'klassieke' locaties; Asper, Zonhoven, Overijse, Koppenberg, Koksijde, Namen, Baal… dat soort parcoursen.

Dikke Man 31 januari 2022 om 12:14

Wat een gezever. Alsof Dylan Groenewegen gaat klagen dat Strade niet over asfalt is én niet vlak is. Voor ieder wat wils. Dit jaar was dit het parcours en volgend jaar een ander.

veggerby 31 januari 2022 om 12:15

Ik pleit graag voor een wk in herentals. Prachtparcours en al decennia het epicentrum van het veldrijden. Dat er nog nooit een wk heeft plaatsgevonden in provincie Antwerpen is onbegrijpbaar naar mijn mening…

Wheely 31 januari 2022 om 12:15

Definieer cross.

Beer 31 januari 2022 om 12:22

Groenewegen in de Strade… ik vrees dat hij de tv-uitzending niet haalt.

WK in Herentals zou cool zijn. Ook goed voor het milieu en zo. De meeste kunnen met de fiets komen.

Turtlehead 31 januari 2022 om 12:57

@Dikke man: je vergelijking gaat mank: het gaat hier niet om persoonlijke voorkeur van één renner, maar om een weging van het parcours.
Er zijn genoeg geluiden dat wegwielrennen niet gebaat is bij gravelstroken à la Strade. Ikzelf vind die ook echt ongepast in rittenkoersen en als 'tussenstrook' in wegklassiekers (zoals Wevelgem en Herfstprijs).
Op dezelfde manier vind ik een veldrit die alleen over 'grasvelden' gaat, met een trap en een paar gebulldozerde bultjes waardeloos.
Met dezelfde moeite hadden ze er met 150 meter rul los zand en een paar balkjes in de eerste klimstroken iets beters van kunnen maken.

klootje kriekeljon 31 januari 2022 om 14:21

Beer, is daar de weg naar Nijlen al die maanden al voor afgesloten?

thorsen 31 januari 2022 om 14:47

Van alle sporten bij de mannen wellicht een van de kleinste podiums (letterlijk dan… met Pidcock, Van der Haar en Iserbyt ;) )

Laatste nieuws

Materiaalzone