Toon Aerts: “Nog één keer boven mezelf uitstijgen”

Door , vrijdag 1 februari 2019 om 12:05
Toon Aerts: “Nog één keer boven mezelf uitstijgen”

©Photopress.be

Toon Aerts en Wout van Aert deden deze voormiddag hun stinkende best om te beklemtonen dat Mathieu van der Poel dé enige echte topfavoriet op de wereldtitel is. “Voor mij hoeft niéts meer”, aldus Aerts. “Zelfs een 17de plek zondag zou geen smet op mijn seizoen zijn. Anderzijds hoop ik dat ik nog één keer boven mezelf kan uitstijgen.”


De Nederlanders staan straks om 13u de media te woord in hun hotel in Ejby, een dorp in de buurt van Middelfart. De Belgische profs deden dat deze morgen om 9u al in Hotel Scandic, hun uitvalsbasis in Odense. Toon Aerts straalde rust uit. “Mijn seizoen is sowieso een sprookje”, opende de Belgische kampioen het gesprek. “Ik focuste deze winter op de Wereldbeker en ik heb die missie in Hoogerheide tot een goede einde gebracht. Daarnaast graaide ik in Kruibeke nog de Belgische titel mee, een geweldige extra. Voor mij hoeft dus echt niets meer.”

“Pas mijn tweede WK als prof”
“Stel dat in september iemand had gezegd dat ik op dit WK één van de favorieten zou zijn, dat had gewoon niemand geloofd. Ook ik niet”, deed Aerts er nog een schep bovenop. “Voor mij kunnen dit seizoen alleen nog maar leuke dingen gebeuren. Vorige zondag in Hoogerheide die eindzege afsnoepen van Wout van Aert, was de kers op de taart van een topseizoen.”

Aerts zet zichzelf wel op gelijke hoogte van Wout van Aert. “Ik merk wel dat Wout meer ervaring heeft in dit soort omstandigheden. Dit is ook pas mijn tweede WK bij de profs. Toch schat ik mij op dit moment even hoog in. Mocht dit een duel zijn tussen Wout en mezelf, geef ik mezelf misschien zelfs iets meer kans, maar we rijden zondag nu eenmaal tegen iemand die nóg een stuk beter is dan ons, en daardoor worden de verhoudingen tussen ons tweeën toch weer net iets anders. Net omdat de invloed van de aanwezigheid van Van der Poel zo groot is.”

Vijf Watt meer
Underdog of niet, toch start Aerts ook met een dosis zelfvertrouwen. “Ik begin meestal aan een cross met het gevoel waarmee ik mijn laatste wedstrijd heb beëindigd. Na Hoogerheide is dat dus super. Stel dat dit een gewone klassementscross is, dan weet ik vooraf dat ik voor de tweede plaats rijd. Maar dit is nu eenmaal een WK en dan gelden er toch andere wetten. Stel maar dat ik nog één keer boven mezelf uitstijg en een uur lang vijf Watt meer kan duwen dan in andere wedstrijden. Of stel dat Mathieu hier mentaal een of twee procentjes van zijn kracht verliest, net omdat die druk van het WK er bij komt. Dat kan er zomaar voor zorgen dat het verschil zondag kleiner is dan iedereen vermoedt. Daar moeten we in het Belgische kamp met zijn allen op hopen.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Olly 1 februari 2019 om 12:34

Zucht

Jan Blokland 1 februari 2019 om 12:44

Aerts heeft natuurlijk gelijk wat hij hier beschrijft. Maar Aerts en met hem velen zullen toch ook wel weten als Mathieu niets overkomt ze kansloos zijn.
Maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat zag je in de tweede veldrit van het seizoen toen hij viel en een enkel had die het ergste deed vrezen.
Maar ja, wil je wereldkampioen worden, omdat degene die het hele jaar heeft gedomineerd op zo’n manier uitgeschakeld wordt.
Ja, natuurlijk wil je dat zullen er velen zeggen. Maar het heeft dan toch altijd wel een bijsmaak, lijkt me. Net zoals die ene keer (ik dacht twee jaar geleden of is het alweer drie jaar) dat Mathieu vier keer lek reed. Dat weet toch iedereen nog. Over een paar jaar weet men dat niet meer zegt men dan altijd. Nou, dat vergeet een liefhebber die de cross volgt echt niet.
Dus laten we hopen dat de wereldkampioen een kampioen wordt zonder dat de ander tegenslag krijgt. En dan denk ik toch echt dat Mathieu van der Poel de te kloppen man is.

snoep de hond 1 februari 2019 om 16:00

Aerts zegt toch ook dat van der Poel de te kloppen man is. Volgens mij herhaal je grotendeels wat Aerts hierboven in andere woorden zegt.

En misschien is er inderdaad een klein bitter namaakje als van der Poel verliest door pech, maar de zoetheid van een regenboogtrui is vele malen groter. Dus nog Toon, nog Wout zullen daar echt van wakker liggen.

Snuf 007 1 februari 2019 om 13:30

5 Watt verschil… denk toch dat het gat met Mathieu iets meer dan 5 Watt is. Aerts is sws niet mijn favourite renner. Iets te veel “hoog van de toren blazen”. Liever Wout of Mathieu

Marveloke 1 februari 2019 om 15:30

Nee, laat Matje gwn winnen zondag. En mocht MVDP weer vier keer lek rijden of een offday hebben komend wk, dan heb ik liever dat Wout wint ipv Aertschloch

Romāns Vainšteins 1 februari 2019 om 15:42

Als Aerts zijnde zou ik gewoon toegeven te hopen dat van der Poel verzandt in lekke banden, crashes en aanverwante ellende. Uiteindelijk gaat het om dat witte truitje met al die kleurtjes er op en niet van je man-tegen-man/de beste/sportiefditdat en dat type gedoe.

Thijs E 1 februari 2019 om 16:01

Gisteren in extra time sport nog het fragment van De Clercq, die Vervecken achterhaalde vanaf de derde plaats en in het post-race interview doodleuk meldde,dat hij Adri v.d. Poel desnoods in zijn wiel mee had genomen naar Vervecken. Alles voor de winst.

Goed voor Toon Aerts om dat fragment even terug te kijken, want dat gaat Van Aert ook doen als hij de kans krijgt. En terecht, je kunt maar 1 keer per jaar wereldkampioen worden.

Samlambeej 1 februari 2019 om 16:11

Adrie(3de) reageerde toen op de vraag of hij hetzelfde gedaan had: "Ja, zeker weten." En dat zullen de vrouwen morgen dus ook doen.

kielabokki 1 februari 2019 om 16:20

En Mario zei dat Erwin en hij goede vrienden zijn.

Daar keek je altijd het WK voor, welke Belgen gaan elkaar nu weer in de wielen rijden.

Thijs E 1 februari 2019 om 16:37

Zoiets zei Mario ja, ik ben benieuwd hoe Vervecken dat ziet.

@Samlambeej: als we geluk hebben wordt dat inderdaad een bloedstollende cross bij de vrouwen. Adri lijkt wel op Mario, winnen is het enige dat telt en als ik de beelden zie was Mario gewoon de beste over de hele koers.