Toon Aerts: “Het zal nog een strijd worden tussen Mathieu en mij”

dinsdag 1 januari 2019 om 16:55
Toon Aerts: “Het zal nog een strijd worden tussen Mathieu en mij”

foto: Photopress.be

Toon Aerts verloor vandaag in de GP Sven Nys zijn leidersplek in de strijd om de DVV Verzekeringen Trofee aan Mathieu van der Poel. Na de vroege val van zijn concurrent leek Aerts voor een verrassing te kunnen zorgen, maar uiteindelijk moest hij toch zijn meerdere erkennen in de Nederlander. De renner van Telenet Fidea geeft aan dat de strijd nog niet gestreden is.

“Het was toch wel een lastige cross vandaag”, vertelde hij na afloop in het flashinterview. “Wat het lastig maakte was dat je in de afdaling toch wel vaak technische sporen krijgt. Als je geen gas moet geven, moet je vooral opletten dat je geen fouten maakt. Dat maakt het qua concentratie erg lastig.”

Aerts kende in Baal geen superdag. “Dit is mijn basisniveau. Ik had tijdens de verkenning al gevoeld dat ik niet super was. Maar ik vind hier natuurlijk wel een parcours dat mij echt wel ligt waardoor ik de tweede plek kan pakken”, stelt hij vast. “Je ziet dat ik op een parcours dat mij echt ligt op mijn basisniveau naar een podiumplek kan rijden. Op een goede dag kan ik meedoen om de overwinning.”

Tijdens de cross was er wat verwarring toen hij samen met ploeggenoot Corné van Kessel de materiaalzone in dook. “Hij miste zijn mechanieker en gooide zijn fiets toen naar mijn vader, die klaar stond om mijn fiets aan te geven. Daardoor moest ik even inhouden. Ik probeerde daarna weer voorop te raken, maar koersen op agressie is vaak niet de juiste manier. Maar dit zijn dingen die gebeuren in de cross”, zegt hij berustend.

Met nog twee manches te gaan bedraagt zijn achterstand in het klassement om de DVV Trofee acht seconden. “Ik denk dat het nog een strijd gaat worden tussen Mathieu en mij”, voorspelt Aerts, die denkt dat de bonificatieseconden een grote rol zullen spelen. “Vandaag wist ik ook vijftien seconden te pakken. Dat zal nog wel bepalend worden de komende wedstrijden. Het is een leuk gegeven dat erbij komt en voor een leuke strijd zorgt.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Emergo 1 januari 2019 om 16:59

Ik denk eerder een strijd tussen Aerts en zichzelf.

jackdassen 1 januari 2019 om 17:08

Welke strijd? :p

Snuf 007 1 januari 2019 om 17:16

Goeie veldrijder maar die uitspraken van hem zijn toch een beetje jammer. Niet bepaald realistisch en legt de druk onnodig bij hemzelf op deze manier

limburgia 1 januari 2019 om 17:18

Aerts , zeg gewoon dat je zonder dat Mathieu pech of een ander malheur heeft je zelfs zonder de steun van andere renners je totaal geen kans maakt tegen hem.

Cayolle 1 januari 2019 om 17:25

Mooi dat Aerts er nog zo tegenaan kijkt en enige spanning is er in dit klassement zeker nog, maar die spanning zit hem met name in eventuele grote fouten en veel pech van/voor van der Poel. Als die zijn normale niveau haalt en er geen gekke dingen met hem gebeuren zie ik Aerts niet in staat om Van der Poel nog te bedreigen.

ruudenkit 1 januari 2019 om 18:29

Op een goede dag kan ik meedoen om de overwinning.”
Als M.v/d Poel niet meedoet, vergeet hij even erbij te vermelden

Pantani77 1 januari 2019 om 18:40

Die gaat straks gewoon met lege handen naar huis, SP is al voor Matje, DVV gaat hij ook winnen sn Van aert gaat met de wereldbeker aan de haal. Ik begrijp dat hij op meerdere paarden wed maar das zo al 1 kanshebber minder voor de Belgen op het wk

titanio82 1 januari 2019 om 18:48

Toon, word een wakker, er is nog nooit ern strijd tussen jou en Van der Poel geweest,
. En die komt er niet ook.

Jan Blokland 1 januari 2019 om 19:17

Droom maar lekker TOON.

Pantani77 1 januari 2019 om 20:05

Die zingt over een paar weken wel een toontje lager ;)

HSV 1 januari 2019 om 20:12

Kennen jullie die van die beer en dat vel? Zelfs Mathieu zegt dat er nog van alles kan gebeuren. In het kader van pech en incidenten. Zo bedoelt ook Aerts het volgens mij. De heren zijn professionals. En lijken best met elkaar door een deur te kunnen. Wij Nederlanders gaan te vaak al vieren voordat de buit binnen is.

Jan Blokland 1 januari 2019 om 22:08

@HSV, je dacht toch niet dat Aerts deze uitspraak doet om het pech van een ander. Dat wil toch niemand. Zo wil je toch niet winnen.

HSV 1 januari 2019 om 23:16

Aerts lijkt me een sportieve gast maar hij gaat niet in de remmen knijpen als Mathieu uitglijdt in een bocht en daardoor zijn koppositie kwijt is. Dan zal Toon heus wel proberen een gat te slaan. Hij weet ook wel dat hij Mathieu er niet op legt als die geen incidenten heeft. Daar kan ik inkomen en dat is wat ik bedoel.

Pelsluis 2 januari 2019 om 12:40

Ff duidelijk:
Als er niet van alles gebeurt: zolang van Aert voor Aerts eindigt wordt hij eindwinnaar. Dit moeten zelfs commentatoren kunnen onthouden.
Los van posities en of VdP meedoet. Door Joris N. is het simpeler geworden.

Een serieklassement met puntentelling als deze is ouderwets en ook een knieval voor noem het de commercie. (moet begrijpelijk zijn voor het grote publiek)
Dingen als 7 van 9 beste resultaten (oftewel wegstrepen) en punten nav procentueel tijdverschil zijn eerlijker.
Op basis v tijdsverschil is al beter, maar een compromis. Geeft wel de mogelijkheid om zeker bij de laatste manche de boel obv die verschillen te laten starten. Dan is het voor Jan met de pet en, belangrijker, voor de renners!! helemaal duidelijk, 1e over de finish is eindwinnaar. Gelijk af v die nare startstress…. Moet dan wel een beetje ruim parcours zijn…

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair