Tony Martin (Jumbo-Visma) zwaait na dit seizoen af

Tony Martin (Jumbo-Visma) zwaait na dit seizoen af

foto: Cor Vos

Door Youri IJnsen & Raymond Kerckhoffs
zondag 19 september 2021 om 12:01
Update

Tony Martin dient zijn lopende contract tot eind 2022 bij Jumbo-Visma niet uit. De viervoudig wereldkampioen tijdrijden vindt het mooi geweest en zet een punt achter zijn carrière. De 36-jarige Duitser heeft er veertien seizoenen als prof opzitten en daarin boekte hij 67 overwinningen. Hij wilde nog één keer het WK tijdrijden doen en rijdt woensdag met de Mixed Relay zijn laatste koers.

Der Panzerwagen werd in zijn lange carrière dus vier keer wereldkampioen, maar ook in andere wedstrijden maakte hij indruk. Memorabel zijn de lange solo’s die hij tot een goede einde bracht in de Tour de France en Vuelta a España (als ook de solo’s die in de laatste honderden meters strandde in het zicht van de haven), alsmede talloze tijdritzeges.

Martin was de laatste drie seizoenen goud waard voor Jumbo-Visma – foto: Cor Vos

In de eerste jaren van zijn carrière was Martin ook in staat om mee te doen voor eindzeges in etappekoersen. Zo won hij onder meer de Eneco Tour (2010), Parijs-Nice (2011), de Tour of Beijing (2011 & 2012), de Volta ao Algarve (2011 & 2013) en drie keer de Baloise Belgium Tour (2012 tot en met 2014). Dit jaar boekte hij bovendien zijn tiende (!) Duitse tijdrittitel.

In zijn lange carrière was hij in 2005 stagiair bij Gerolsteiner, om in 2008 zijn eerste profcontract te tekenen bij High Road. Via HTC-Columbia, Omega Pharma-Quick-Step en Katusha-Alpecin, kwam hij in 2019 bij Jumbo-Visma terecht. Die ploeg roemt zijn jarenlange ervaring en zijn leiderscapaciteiten. Beide partijen gaan nu kijken hoe ze samen de toekomst gaan invullen. (zondag 19 september, 12.01 uur)

Statement Tony Martin

“Ik wil vandaag graag bekendmaken dat de WK-tijdrit dadelijk en de Mixed Relay de laatste wedstrijden van mijn carrière zullen zijn. Die verregaande beslissing was uiteraard niet gemakkelijk te maken. Wielrennen was lange tijd een groot deel van mijn leven, met hoogte- en dieptepunten, successen en tegenslagen, valpartijen en rentrees. Waar vele jonge renners van dromen heb ik bereikt.”

“De laatste maanden ben ik meer gaan nadenken over wat er komt na het koersen. De zware valpartijen dit jaar hebben mij ook genoopt mezelf af te vragen of ik er nog wel klaar voor was om me opnieuw bloot te stellen aan de gevaren die aan onze sport kleven. Ik heb besloten dat ik dat niet meer wil, vooral omdat de veiligheid ondanks alle discussies niet verbeterd is. Hopelijk luistert de wielerwereld naar de plannen zoals mijn en andere ploegen die hebben voorgesteld.”

“Daarom wil ik eerlijk naar mezelf en naar mijn familie en collega’s zijn en beëindig ik mijn loopbaan als professioneel wielrenner. Ik wil op een passende manier afscheid nemen, tijdens het WK tijdrijden, dat ik vier keer won en waarvoor ik hard heb getraind.”

“Ik wil Team Jumbo-Visma bedanken voor de steun in de laatste drie jaar en voor de mogelijkheid om mijn afscheid te plannen op de manier die ik voor ogen had. Grote dankbaarheid gaat eveneens uit naar mijn familie, mijn vrienden, mijn supporters en alle collega’s. Zonder jullie had ik mijn droom niet kunnen leven en ik zal jullie nooit vergeten.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

De Cabybara van de Conradkade 19 september 2021 om 11:32

Dus of verlenging of stoppen (met een plek in de staf?).

Dan lijkt mij stoppen logischer.

Casar 19 september 2021 om 11:44

Spannend! Dit neigt naar stoppen maar we wachten het af

Sagan=hulk 19 september 2021 om 11:45

Vreemd dat het of verlengen of stoppen wordt. Terwijl de meest logische keuze contract uitdoen en stoppen zou zijn.

Turtlehead 19 september 2021 om 11:50

Nee, het lijkt eerder te gaan over: contract beëindigen en stoppen (en misschien een staf-functie oid?).

Is misschien niet zo gek: hij kan met ere stoppen lijkt me.

kelderfan 19 september 2021 om 11:46

Dat wordt een lastige vraag. Ik denk, dat hij nog gaat verlengen, want hij is nog steeds belangrijk voor de ploeg. Met de komst van "Laplace" Laporte natuurlijk en Dennis wordt 't wel moeilijker om een plaats te verdienen in de TdF-ploeg.

seba 19 september 2021 om 11:51

Ja die komst van Laplace is lastig voor Tony. Elke keer als hij er langs rijdt kan hij het moeilijk weerstaan. Maar nu hij werknemerskorting krijgt kan hij die dagverse deals echt niet meer laten liggen. Maar ja dat krijgt hij van die diëtist weer op zijn kopf. ;)

Wheely 19 september 2021 om 11:52

Ik neem aan dat je Laporte bedoelt? ;) Delaplace rijdt nog voor Arkea en de firma La Place gaat vast niet sponsoren, beiden niet tourwaardig ook.

ssj 19 september 2021 om 12:10

@Wheely de firma La Place is van Frits. Dus zou zomaar kunnen ;)

Wheely 19 september 2021 om 11:54

Gaat ie er tijdens de tijdrit over nadenken? Stukje fietsen werkt wel het beste ja om het hoofd leeg te maken.

Verweggistan 19 september 2021 om 12:00

Werkte bij Dumoulin inderdaad ook goed. Lekker nadenken terwijl je met de tijdritfiets op lange rechte stukken langs Vlaamse kanalen rijdt.

Wheely 19 september 2021 om 12:04

Hij heeft het vanochten bij zn kopje koffie gedaan blijkbaar, kan ook natuurlijk.

goldone123 19 september 2021 om 12:05

Komt er dan nog een nieuwe renner bij?

Sagan=hulk 19 september 2021 om 12:09

Of de redding voor Pfingsten? Al kan je dan nog beter iemand van het Development team laten doorstromen.

ssj 19 september 2021 om 12:18

Ik opteer dan voor de 2e Van Dijke

Verweggistan 19 september 2021 om 12:26

Dit seizoen begonnen ze met 27 en werd aangegeven dat ze geen volle ploeg wilden zodat ze konden aanvullen met de devo-renners. Nu hebben ze met het stoppen van Martin ook 27 renners voor volgend jaar. Misschien is het stoppen van Martin al de ‘redding’ voor Harper geweest, aangenomen dat ze het bij TJV intern al een tijdje wisten. En daar komt dan wellicht nog Vader bij. Dus ik verwacht niet dat er een extra renner bijkomt. Al zou ik het Tusveld gunnen.

Dahu 19 september 2021 om 13:26

Toch Poels?

Xevar 19 september 2021 om 12:07

Enige juiste beslissing. Het was een fantastische coureur en een toffe gozer, maar dit jaar ging het eigenlijk al bijna niet meer, en 2022 zou wel echt het jaar te veel zijn geweest. Mooi dat hij dat blijkbaar zelf ook inziet en niet zoals sommige collega's zo lang doorgaat dat het bijna zielig wordt.

Murcia 19 september 2021 om 12:12

Tony gaf vorig jaar al aan dat hij meer moeite had met het bestaan als prof. Logisch na een lange loopbaan maar vaak al een teken dat het denken over het leven na de fiets is begonnen. Zeer belangrijke figuur binnen de ploeg en ik hoop dat ze zijn expertise voor met name de jonge renners kunnen behouden. Qua palmares kent hij weinig mensen die het beter deden. Op het gebied van tijdrijden een grootheid en een toegewijde prof.

Wim Kruithof 19 september 2021 om 12:28

volledig met je eens Murcia.

Kaj 19 september 2021 om 12:18

Kan hij ruimte maken voor een jonge talentvolle renner. Maar jammer dat hij stopt

ssj 19 september 2021 om 12:19

Zou mooi zijn als ze hem voor een staffunctie kunnen behouden. Bezit veel inzicht en kennis volgens mij.

Bak-a-Bloc 19 september 2021 om 14:37

Dat hoop ik ook. Een prima teamspeler lijkt mij en hij lijkt zich ook echt goed te voelen bij JV. Kan nog veel betekenen voor het team.

Petje 19 september 2021 om 12:23

Hopenlijk contracteert Jumbo nog een goede renner erbij. Tusveld iig.

A.M.M. Jonkers 19 september 2021 om 12:32

Heeft de knoop doorgehakt en hangt zijn koersfiets aan de wilgen.
Was gedurende zijn lange wielerloopbaan een sieraad voor de sport.

Hopelijk blijft hij voor Jumbo-Visma behouden als staflid. Gezien zijn overvloed aan ervaring zou een functie als bv. ploegleider helemaal bij hem passen.

Turtlehead 19 september 2021 om 12:45

Nou, mooie afscheidsbrief. Het leek bij hem langzaamaan de vergetelheid te worden, maar de nieuwe boost als ‘Ronde-master’ bij TJV was zeker indrukwekkend.

Ik vraag me óók af of het peloton niet een klein beetje veiliger af is zo, maar dat is natuurlijk niet zo netjes van mij, bij zo’n feestelijk afscheid.
Benieuwd waar hij vandaag eindigt, maar woensdag zou misschien weleens een medaille kunnen opleveren…

zietemgaan 19 september 2021 om 12:48

Mijn hoef af in diep respect, pracht renner, meer introvert dan de meesten maar niettemin ook n grote seigneur in de sport

koos1 19 september 2021 om 12:57

Jammer dat hij stopt, als knecht was hij de laatste jaren een oersterke renner. Maar ook begrijpelijk dat hij is gaan na denken over stoppen, zeker na de valpartijen van de afgelopen jaren.
In de tijdrit zal hij waarschijnlijk te kort komen voor een medaille, maar zou mooi zijn als hij kan afsluiten met een medaille op de mix TTT.

Met Dennis heeft Jumbo wel alvast een opvolger in de ploeg.

kelderfan 19 september 2021 om 13:06

Martin was vooral belangrijk voor ’t vlakke aanloopgedeelte en Dennis is van andere orde. Die kan ook bergop lang mee; meer een type Gesink.

Michelangelo 19 september 2021 om 13:10

Icoon in de sport als je het mij vraagt. Zelfs toen hij nog voor de blauwen reed was dit altijd 1 van mijn favoriete renners.

Ik kan zijn beslissing volledig begrijpen (en ik zou niet verbaasd zijn mocht Gesink hetzelfde doen). En hij heeft ook gewoon gelijk: er is gewoon niks veranderd, enkel af en toe in Belgie hebben ze de laatste 100 meter voorzien van fancy gele hekwerkjes.

Echter ik denk dat de ploegen niet enkel naar de UCI en organisaties moeten kijken: ook de teams zelf bepalen hoe veilig de koers is. En het eeuwige treintjes rijden maakt de koers niet veiliger. En ook de oproepen van 20 ploegleiders om met de hele ploeg bij de eerste 20 te rijden helpen niet mee.

Nu ken ik Tony Martin als persoon niet echt goed, en ik weet niet of hij zich hier ook hard voor wil maken na zijn actieve loopbaan. Of dat hij simpelweg stopt en er dan ook klaar mee is.

Hopelijk kan hij met een mooi resultaat zijn fiets aan de haak hangen. Wie weet in de mixed TT…

Willem Kieft 19 september 2021 om 13:11

Stoppen dus. Op een gegevn moment is een mens ook wel klaar met het van een fiets vallen. Jammer, mooie carrière achter de rug.

Jean Dumas 19 september 2021 om 13:15

Groot renner. Respect. Dit blijft voor mij zijn hoogtepunt (ritzege en geel in 2015). https://www.youtube.com/watch?v=pyCy_dJmwW4

Koers 19 september 2021 om 13:29

Allez Tony & Martin

hjjanssen1973 19 september 2021 om 13:34

Kan hij vandaag nog 1 keer knallen?

peter s 19 september 2021 om 13:53

Grote namen stoppen dit seizoen

horsm 19 september 2021 om 13:57

Jammer, zeg. Qua inhoud zit een renner als Affini misschien al op zijn niveu, maar qua koersinzicht en leiderschap zullen er niet veel asn hem kunnen tippen.

horsm 19 september 2021 om 13:58

Misschien voor dat geld Lopez halen?

(Grapje)

hjjanssen1973 19 september 2021 om 14:00

Tja… wie wil Lopez nu nog hebben, behalve Astana?

Reiger 19 september 2021 om 14:05

@Horsm Speciaal voor zijn teambuilding-capaciteiten dan!

Wieuwe Lestra 19 september 2021 om 14:24

67 overwinningen. Wow! Er valt zoveel over te schrijven en dat laat ik graag aan de meer begenadigde over. Prachtige carrière heeft deze man gehad. Met z'n akkefietjes maar en ICOON zonder twijfel!

klimmer999 19 september 2021 om 14:28

Beter zo stoppen dan zielig voortdoen zoals Froome.

Headlines

Materiaalzone

Populair