‘Tonnen cash aangetroffen bij inval Jumbo-topman Frits van Eerd’
foto: Cor Vos
woensdag 2 november 2022 om 18:37

‘Tonnen cash aangetroffen bij inval Jumbo-topman Frits van Eerd’

De Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (Fiod) heeft honderdduizenden euro’s aan contant geld gevonden bij de inval in het huis van de afgetreden Jumbo-directeur eind september. Dat meldt het FD. Het in bezit hebben van grote bedragen aan contant geld wordt gezien als een belangrijke indicator voor witwassen.

Waarom Van Eerd zoveel contant geld in zijn huis had, is nog niet bekend. Het geld is tijdens de doorzoeking in beslag genomen. De advocaat van Van Eerd wil verder niet zeggen of Van Eerd een verklaring heeft gegeven over de herkomst van het geld tegenover de Fiod.

De ex-Jumbo-topman is niet de hoofdverdachte in het strafrechtelijke onderzoek dat draait om witwassen en btw-fraude in de autohandel. Dat is autohandelaar Theo E., met wie Van Eerd de afgelopen jaren nog zaken heeft gedaan.

Wat het onderzoek betekent voor wielerploeg Jumbo-Visma, is nog niet bekend. Van Eerd’s vervanger Ton van Veen benadrukt dat de supermarktketen Jumbo zelf geen verdachte is in het onderzoek. KPMG heeft wel een onderzoek gestart naar Jumbo’s sponsorcontracten in de auto- en motorsport.

RIDE Magazine
42 Reacties
Sorteer op:
2 november 2022 19:15
Wie het kleine niet Eerd is het grote niet weerd
2 november 2022 19:15
Dat krijg je als je negatieve rente moet betalen voor het aanhouden van grote sommen geld op een bankrekening. Geen wonder dat je het dan in coupures thuis houdt. Zolang hij het netjes opgeeft bij de fiscus is daar helemaal niets mis mee.
    3 november 2022 06:52
    Daarom hebben dat soort mensen over het algemeen hun meeste geld in aandelen, huizen, etc.
    3 november 2022 08:37
    Wat luipaard zegt. Met een inflatie van boven de 10% word je cash geld ook minder waard waar je bij staat.
2 november 2022 18:41
Dat is voor hem hetzelfde als wat voor ons losgeld voor een collectebus is.
    2 november 2022 18:45
    Losgeld voor de collectebus; het voelt soms idd wel alsof ze pas weggaan als je ze kleingeld geeft :)
2 november 2022 18:45
Ik denk dat je cash geld in verhouding moet zien met het bewezen wit verdiende geld. Drie ton op 2,5 miljard vermogen en 50 miljoen salaris/dividend is andere koek dan de plaatselijke kapper met drie ton in zijn föhn. Ik vertrouw er op dat het recht zijn werk doet en mocht er iets fouts zijn aangetroffen dan past een gepaste straf.
    2 november 2022 20:23
    Panache
    Waar wil je heen?

    Volgens mij is 300.000 zwartgeld net zo fout bij een kapper als bij een grote kruidenier.

    Geen klassenjustitie graag.

    edit: is misschien zelfs nog rechstreeks of onrechstreeks betrokken zijn bij de onderwereld.
    2 november 2022 23:10
    @panache
    Ik kan je redenering niet goed volgen. Waarom zou iemand die meer verdient of een groter vermogen heeft meer cash in huis hebben?
    Integendeel zou ik bijna zeggen. Een kapper heeft klanten die hem cash betalen, dus daar is een aardige som geld in huis nog eerder te verklaren dan bij het soort transacties waarbij een magnaat normaal bij betrokken is.
    2 november 2022 23:14
    Je snapt duidelijk niet wat hij bedoelt.
    Hij zegt gewoon dat je het in verhouding moet zien.
    Is het heel raar dat iemand met een geschat vermogen van 2,5 miljard een paar ton cash geld heeft?
    Voor zo iemand is dat gewoon leefgeld, het is 0,1% van zijn vermogen.
    3 november 2022 06:30
    Ik hoor bij de groep die het vreemd en achterlijk vind dat zo’n rijk iemand ergens in een hoekie stapels cash heeft liggen alsof ie Heisenberger is of zo. Op dat niveau kloot je toch niet met papier? Gaat echt nergens over.
    3 november 2022 07:52
    De cash op zich is niet zo bijzonder, maar als ze wordt aangetroffen in een huiszoeking in het kader van een onderzoek naar fiscale ontduiking is het wel een ander verhaal lijkt me. Verder blijf ik me altijd verwonderen over zulke perslekken, daar moet je als integere onderzoeker toch gek van worden?
    3 november 2022 08:33
    @handige Harry
    Ik snap heel goed wat hij bedoelt. Waarom moet je in het in verhouding zien? Het soort dingen dat je cash betaalt, blijft hetzelfde wat je vermogen ook is. Ik heb nog steeds ongeveer evenveel cash op zak als toen ik student was, namelijk maximaal enkele tientallen euro's. En gelukkig is mijn vermogen er sindsdien aardig op vooruit gegaan.
    3 november 2022 08:44
    Je mag aankopen boven de tienduizend euro niet eens cash betalen, dus zelfs iemand met miljoenen of miljarden heeft geen berg cash nodig...

    Van mij mag hij dat hebben liggen, maar je argument is wel wat goedpraten omdat hij je favo (?) ploeg sponsort. Wat ook niet zo erg is ;-)
    3 november 2022 08:57
    Als hij elke dag gemiddeld 1000 euro cash stukslaat aan sjieke dinertjes en shoppen dan moet je zo'n bedrag van een paar ton wel op jaarbasis hebben liggen natuurlijk. Helemaal niks geks aan. ;-)

    De beste man mag van mij lekker zelf weten wat hij met zijn geld doet, al behangt hij zijn muren er mee, wel even aangeven bij de fiscus natuurlijk.
    3 november 2022 10:10
    Dan zit je nog met een paar honderduizend teveel Wheely, met vijftigduizend per jaar komt hij dan wel toe :-P
    3 november 2022 12:17
    @ken_dc: Want er zitten 50 dagen in een jaar?
    3 november 2022 12:18
    @ken dcq... waarom mag jeniet aankopen van 20.000 niet cash betalen. Cash geld is een wettig betaalmiddel. Of dat geld wit of zwart is, is een zaak van koper en verkoper. Het moet natuurlijk wit zijn. Maar je mag 100% zeker gewoon cash betalen. De verkoper kan het geld niet aannemen... dan gaat de koopniet door. Dat is een ander verhaal.
    3 november 2022 13:45
    Oeps, ik zat met weken in mijn hoofd door iets anders MichielH dus ik had fout gereageerd. En dan had ik nog afgerond want misschien is hij enkele weken per jaar zuiniger:-P Dan heeft Wheely wel gelijk en komt hij er maar net als hij dat doet :-)

    Johnie doe, jij kan beweren dat je met twintigduizend euro aan contanten naar de winkel kan stappen en bijvoorbeeld een auto kan kopen. Als de wet zegt dat het niet kan dan stopt het natuurlijk, toch als het een legale transactie moet zijn. Het kan zelfs dat die grens van tienduizend euro al verlaagd is in verband met het tegengaan aan witwaspraktijken.
2 november 2022 22:07
Volgend jaar voor de witte trui in de tour!
2 november 2022 22:20
Niks aan de hand, Frits had zijn inschrijfgeld voor Dakar al klaargelegd. Kost ook veel geld al die diesel in Zuid Amerika.
    2 november 2022 22:47
    @Martijn de volgende Dakar rally is in Saoedi Arabië.
3 november 2022 01:09
The grabbing hands
Grab all they can
All for themselves
After all
It's a competitive world
Everything counts in large amounts
3 november 2022 05:59
Hij was gewoon de dagopbrengst aan cashbetalingen van de jumbo uit veghel naar de rabobank aan het brengen om het te storten, maar ging onderweg even langs huis om naar de wc te gaan.
3 november 2022 09:30
Grappig, als een krant iets bericht, wordt het meestal meteen als waar aangenomen. En velen die dat dan als de waarheid beschouwen. Maar ok, laat het waar zijn allemaal. So what? Misschien bewaarde hij dat geld voor een ander of zichzelf. Bij negatieve rente ga je je poen niet bij een bank stallen. Ben je dief van eigen portemonnaie. Het is bepaald niet strafbaar om hoeveel geld dan ook thuis te hebben als het legaal daar ligt cq verdiend is. Laat de fiod gewoon z'n werk doen en btw het 'lek' opsporen en iig die persoon vervolgen.
    3 november 2022 09:57
    Uiteraard is het niet strafbaar.
    Maar ook niet de logica zelve, zoals sommige laten uitschijnen. Er zijn zoveel voordeliger mogelijkheden dan geld cash bewaren. In België zit de inflatie op 12%, als ik me niet vergis in Nederland nog hoger. Ben je dus net zo goed dief van je eigen portemonnee.
    3 november 2022 10:14
    Juist, je hebt miljoenen staan maar je gaat er een paar honderdduizend van 'beschermen' tegen de negatieve rente. Die hebben zoveel deals met de banken dat die heus wel betere deals krijgen dan de modale Nederlander hoor.

    Je hebt wel 100% gelijk dat de overheid zijn onderzoek moet doen en erna pas moet geoordeeld worden. Alleen de argumenten waarom hij het heeft zijn soms eerder in de dubieuze sfeer te vinden dan waarom hij het echt heeft. Als mensen zeggen dat hij het misschien voor iemand bewaarde, aleja, waarom zou je honderdduizenden euro's 'bewaren' als het legaal geld is. Dat is vrij lastig om ermee terug naar de bank te gaan als je het ooit voor iets wil gebruiken...
    3 november 2022 12:26
    @ maillot a poit en ken dcq

    Mee eens, uiteraard zijn er veel gunstigere manieren om je geld te laten renderen, zeker in tijden van mega inflatie. En voor de publieke opinie is het ook dubieus om ettelijke tonnen thuis te hebben liggen al dan niet in een safe.

    M'n punt is alleen dat als hij het er heeft liggen als wc papier, dan is het nog z'n eigen zaak. Ironisch gezegd dan. De echte grote giga fraudes zijn de fiscaal juridische ontduikingsconstructies via brievenbus firma's, cum ex deals, belastingparadijzen, etc. En dat gaat digitaal niet met cash.
4 november 2022 16:21
Stront aan de knikker .
2 november 2022 20:43
‘Heerlijk’ suggestief dit artikel. In mijn ogen heeft het weinig tot geen nieuwswaarde en zeker niet mbt het wielrennen.
    2 november 2022 21:41
    Klopt, maar we smullen wel van, graag soortgelijke onthullingen van andere sponsors .
    4 november 2022 07:51
    Heeft juist grote nieuwswaarde, en ook nog eens een mogelijk groot effect op de beste ploeg ter wereld.
2 november 2022 23:12
Boefje die Frits, zal je sponsor maar zijn...
2 november 2022 20:03
Volgend jaar dus de spectaculaire comeback van het Blanco Pro Cycling Team.
3 november 2022 06:17
Contant geld afschaffen
    3 november 2022 06:54
    Dat lijkt me dan weer niet slim.
    3 november 2022 08:41
    Moet je in Duitsland eens doen
    3 november 2022 08:52
    Daar gaan we wel naartoe. In Canada wordt al enkele jaar geen geld meer bijgedrukt en in een aantal jonge metropolen als bijvoorbeeld Nairobi wordt haast uitsluitend nog via smartphone betaald, zelfs op de markt.
    3 november 2022 09:33
    Contant geld is het enige wettige betaalmiddel dat er is, althans in de rechtsstaat Nederland iig.. Dat afschaffen is de doodsteek voor alle tokkies as simple as that. Ergo CBDC.
2 november 2022 21:40
Ondertussen heeft Jumbo ook een beschamend promofilmpje gelanceerd n.a.v. het voetbal WK in Qatar. Waarbij de buitenlandse "gastarbeiders" (moderne slaven eigenlijk) indirect belachelijk gemaakt worden. De hele top van Jumbo blijkt dus een totaal gebrek aan integriteit en inlevingsvermogen te vertonen. Met zo'n sponsor wil je als wieler- en schaatsploeg toch niet geassocieerd worden.
2 november 2022 20:25
De supermarktketen is voorlopig geen verdachte maar ja, van waar komt het geld in Frits z'n woning dan?

Lijkt me stug dat Van Eerd dit even bijhield om zijn oude (foute) vriend een plezier te doen.
Logischer lijkt me dat die al veel te rijke stinkerd nog eens een probeerde om belastingen te ontwijken. Maar wel prijzen met 30% verhogen in zijn winkels. Weerzinwekkend, walgelijk.

Reacties zijn gesloten.