Tom Steels (Soudal Quick-Step) put vertrouwen uit de Omloop: “Hebben het zeker niet slecht gedaan”
Video Yves Lampaert eindigde zaterdag als 21ste in de Omloop Het Nieuwsblad en was daarmee de eerste renner van Soudal Quick-Step in de uitslag. Qua resultaat viel het dus tegen voor het Belgische team, maar ploegleider Tom Steels zag ook goede dingen. “Ik denk dat ze het zeker niet slecht gedaan hebben”, zei hij na afloop tegen WielerFlits.
“We hebben Moscon terug van voren gezien in een wedstrijd, dat was ook wel een tijdje geleden. En hij kwam terug van hoogte”, zei Steels. De Italiaan zat aanvankelijk mee met een groepje met Van Aert, maar moest als laatste afhaken. “Kasper (Asgreen, red.) zat mee, terwijl hij een lang trainingskamp achter de rug had. Voor zo’n wedstrijd heb je ook wat wedstrijdritme nodig. Dat hadden ze vandaag nog niet, maar ze waren wel waar ze konden zitten.”
“Ik was toch ook wel vrij hoopvol voor Julian”, doelt Steels op Julian Alaphilippe, die veel pech kende en door een valpartij definitief wegviel uit het achtervolgende peloton. “De manier waarop hij terugkeerde op de Berendries was vrij goed. Hij voelde zich ook goed. Toen kwam die zware valpartij… Ik ben gewoon blij dat ze er alle twee (Asgreen viel ook, red.) heelhuids zijn doorgekomen en dat we onze kopmannen niet verliezen.”
“Ik denk dat ze absoluut klaar gaan zijn voor Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico of Strade Bianche. En hopelijk zijn ze dan echt top richting de E3 Saxo Classic, Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen.”
Vertrouwen
Steels put vertrouwen uit het optreden van zijn mannen in de Omloop, vertelde hij. “Ik denk dat we zeker niet van een rampscenario kunnen spreken. De valpartij was er teveel aan, maar ik denk dat we hoopvol naar de volgende wedstrijden kunnen kijken.”
 Materiaalzone
                                                                                Materiaalzone                                     Fietstoerisme
                                                                                Fietstoerisme                                     
     
     
            

 
         
         
         
             
             
             
             
            
Eerlijk is eerlijk: ik heb slechts de laatste 50 km gezien. Maar waar je tot een paar jaar terug alleen maar blauwe mannetjes zag in dat deel van de koers, heb ik er nu geen enkele gezien. Toch niet van voren. Maar enkel ofwel helemaal achterin het peloton, ofwel op de grond.
Ik zou werkelijk niet weten op basis van welk deel van de koers je met droge ogen kunt beweren dat dit wel goed gaat komen met QS. Als je het mij vraagt, moeten ze het ook dit voorjaar weer hebben van Merlier en Evenepoel.
En dus beter niet kijken naar de resultaten in de wedstrijden waarvoor het team wel gebouwd is, want dan zouden ze misschien wel een voldoende kunnen halen en dat mag niet.
Maar dan mijn oprechte vraag terug: wat vonden jullie gisteren hoopvol aan de optredens van Alaphillipe, Lampaert, Asgreen en Moscon?
Dat Merlier en Evenepoel het goed doen, staat buiten kijf. Net als het feit dat bijna iedereen die graag in de ploeg zou willen.. En ook Lamperti, Magnier en Lecerf hebben het goed gedaan in de eerste koerskes. Maar de (Vlaamse) klassieke kern stelde toch weer hopeloos teleur. Net als vorig jaar. En volgens mij ook het jaar daarvoor. Daar kunnen we toch niet omheen lijkt me.
Dat SQS gisteren niet al te best was klopt, heb ik zelf ook benoemd. Maar je bent niet zo kritisch over Alpecin terwijl die met Jasper een grotere favoriet aan boord hadden dan SQS. Hij krijgt een herkansing vandaag maar gisteren bleek de ploeg finaal door het ijs te zakken.
Ik krijg vaak het verwijt dat ik er allerlei zaken bij haal die er niet toe doen.
Volgens mij gaat dit artikel over Tom Steels en de prestaties van QS. En niet over Roodhooft en Alpecin.
Wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met je oordeel over de koers van Alpecin gisteren. Want ook dat trok op niet veel.
En als er straks nog een artikel verschijnt over Alpecin, dan wil ik ook dat gerust daar neer schrijven.
Laporte en Jorgensen hebben ook nog geen wedstrijdritme…
Elke ploeg kan op z'n hoogtepunt alleen maar slechter worden, is nooit anders geweest.
Maar wat het Vlaamse werk betreft zijn ze hun dominantie volledig kwijt. Ze ondergaan, waar Visma nu de wet dicteert.
Het zat ze gisteren nu ook wel niet mee, met die dubbelklapper van Asgreen/Alaphilippe, maar eerlijk gezegd verwacht ik ze ook niet meer als echte uitdagers. Alaphilippe zie ik dan eerder nog in San Remo meedoen vooraan dan in de RVV. Asgreen wellicht voor een top-10.
En zo’n Lampaert is toch eigenlijk ook enkel 1 van de schaduwfavorieten in Roubaix, op de Vlaamse hellingen komt hij tekort.
Het gaat op termijn eerder van de jonkies moeten komen vermoed ik, maar die zijn nu nog iets te bleu voor de klassiekers. En nog een keer proberen De Lie vast te leggen vanaf 2026.
En zoals je zegt: dominantie blijft nooit duren, kijk maar naar Ineos.
Het feit dat QS al altijd financieel minder sterk staat om nog steeds een hoop potentiële kopmannen samen te kunnen kopen wordt al niet meer in rekening gebracht. Jammer.
Het beste bewijs is een Moscon die blijkbaar aan een minimum bij de ploeg rijdt.