Tom Pidcock verdedigt titel niet op het WK veldrijden in Hoogerheide

zondag 1 januari 2023 om 15:51
Tom Pidcock verdedigt titel niet op het WK veldrijden in Hoogerheide

foto: Cor Vos (archief)

Tom Pidcock zal zondag 5 februari niet meedoen aan het WK veldrijden in Hoogerheide. De regerend wereldkampioen laat de wedstrijd aan zich voorbijgaan om zich te focussen op het voorjaar. Dat zei zijn trainer Kurt Bogaerts tijdens de X2O Trofee Baal tegen Sporza.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Pidcock, die vorig jaar het WK in Fayetteville won, rijdt op 22 januari nog wel de Wereldbeker Benidorm. Daarna richt hij zich echter op het wegseizoen. Dat houdt in dat hij het WK in Hoogerheide aan zich voorbij laat gaan. “Dat hebben we al een tijdje geleden besloten. Voor ons past het dit jaar simpelweg niet. We mikken op de klassiekers”, aldus Bogaerts.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Mooie Sjors 1 januari 2023 om 16:31

Slimme keus, gezien de combi veld/weg vorig jaar in de soep is gelopen. Focus houden is belangrijk voor die multi-talenten. Te veel hooi op de vork nemen is zelfs voor hen een recept voor mislukking.

3
Taliesin 1 januari 2023 om 17:36

Een vreemde keuze maar toch zeer waarschijnlijk ingegeven door t feit dat ie hier 3e zou gaan eindigen. Ik denk dat t gewoon kans inschattig is gecombineerd met t feit dat eerder stoppen zijn voorbereiding op t voorjaar kan helpen.

2
Oblomov 1 januari 2023 om 16:11

Heeft die wereldtitel ook al van de bucket list afgestreept, dus waarom zou hij? Zou me niet verbazen als Ineos hem helemaal uit het veld weg gaat houden, mocht hij inderdaad de stap nemen om klassementsrenner te worden.

1
roeleur 1 januari 2023 om 16:10

Wat is dit nou? Op 30 januari meedoen aan een WK in Amerika past wel maar dit WK vijf dagen later op de kalender en op het continent past niet? Ziet geen kans voor zichzelf lijkt me aannemelijker. Wel weer een zware devaluatie voor het veldrijden als serieus te nemen wielersport.

0
Grote Plateau 1 januari 2023 om 16:30

“weer een zware devaluatie” nou nou
ik hoop toch niet zoals de turkse lira

waar gaat het veldrijden heen?

-2
Canyonracer 1 januari 2023 om 19:05

Veldrijden wordt alleen door Belgen en een handjevol Nederlanders gedaan. Het is en wordt geen grote internationale sport.

0
Grote Plateau 1 januari 2023 om 16:24

jammer heb ’n zwak voor ‘m

0
Cochise 1 januari 2023 om 17:21

Lijkt me een slimme keuze. Hij zal stiekem hopen dat die andere twee mekaar blijven bestoken en daar misschien toch een stapje te ver in gaan zoals afgelopen week.
Ik ken z’n programma ook niet maar dat reikt vermoedelijk wel verder dan Roubaix (als hij daar uberhaupt rijdt) itt de andere twee.

0
Sean Kelly 1 januari 2023 om 19:05

De regenboogtrui in het veld is al binnen en hij weet dat de kans op winnen met Wout en Mathieu lang niet zo groot is als afgelopen jaar. Daarbij heeft Pidcock vaker aangegeven een zo’n gevarieerd mogelijke erelijst te willen hebben. Ik snap zijn keuze dus wel.

0
VerstandOpNul 1 januari 2023 om 20:35

Goh, die zag ik niet aankomen. Afgelopen weken kroop hij gestaag richting het niveau van Wout en Mathieu.. Ik kreeg de indruk dat hij precies naar het WK aan het toewerken was.. Was mooi geweest als ze alledrie aan de start stonden..

0
jappe666 2 januari 2023 om 11:01

Moet, in het belang van de sport, de datum van het WK dan niet naar voren geschoven worden in de toekomst, zodat alle toppers aan de start kunnen komen? Je wil toch dat de wereldkampioen de sterkste van de dag onder de beste veldrijders is, en niet diegene die toevallig een gaatje in z’n agenda had?

0
roeleur 1 januari 2023 om 17:08

Er doen er maar drie serieus mee voor de WK-titel en de titelverdediger heeft geen interesse meer want focust zich plots op het voorjaar. Gelukkig voor het publiek doen die andere twee dat niet.

-2
Maillot à Pois 1 januari 2023 om 18:06

Het is al een enorme meevaller voor het veldrijden dat Pidcock en ook die twee anderen blijven crossen. Dat was vroeger anders, nadat bijvoorbeeld een Boom of Stybar wat succes op de weg begonnen te hebben.
Het is moeilijk vergelijken, maar het niveau van jongens als Vanthourenhout of Van der Haar ligt volgens mij niet lager dan dat van Albert of Wellens destijds.

1
roeleur 1 januari 2023 om 19:31

In het verleden werden grote wegrenners regelmatig geklopt door pure veldrijders. AvdP bijvoorbeeld door Richard Groenenedaal en Nys en Roger de Vlaeminck door Albert Van Damme. Toen lag het niveau van de fulltime veldrijders veel hoger dan nu.

0
Oblomov 1 januari 2023 om 20:03

@roeleur
Je doet alsof Van der Poel en Van Aert van de weg komen aanwaaien. Het zijn veldrijders. Van Aert heeft als junior nota bene geen enkele UCI wedstrijd op de weg gereden. De situatie dat de twee toppers van een generatie hun aandacht met succes naar de weg verleggen zonder het veld helemaal achter zich te laten, heeft zich bij de mannen nog nooit voor gedaan (bij de vrouwen wel, met Marianne Vos). Een beperkt programma rijden heeft voordelen en nadelen. De pure crosstechniek is wat minder, maar aan de andere kant zijn ze veel frisser.

1
Maillot à Pois 1 januari 2023 om 20:09

Het tijdperk Van Damme – De Vlaeminck heb ik niet meegemaakt, daar heb je wellicht gelijk.
Maar AvdP geklopt door Groenendaal en Nys? In zijn absolute nadagen, ja. Adri is maar liefst 12 resp 17 jaar ouder dan die 2, niet echt een eerlijke vergelijking. Bovendien was Adri een absolute topper, maar zijn Mathieu en Wout beiden naar mijn aanvoelen toch echt van nog een totaal ander kaliber.
Dat zijn echt uitzonderlijke talenten, veel meer dan dat de fulltime veldrijders tegenwoordig zoveel slechter zouden zijn.

4
Maillot à Pois 1 januari 2023 om 20:15

@oblomov
in het recente verleden dan, de broers De Vlaeminck combineerden ook de beiden met succes. Eric staat vooral bekend als veldrijder, maar stond ook op het podium van Gent-Wevelgem en de Waalse Pijl, om maar iets te zeggen.

0
Romāns Vainšteins 1 januari 2023 om 21:10

Joh jongens, van Damme vs De Vlaeminck ja. Breek me de bek er niet over open!

1
Gebruikersnaam 1 januari 2023 om 22:27
Quote:
Het is moeilijk vergelijken, maar het niveau van jongens als Vanthourenhout of Van der Haar ligt volgens mij niet lager dan dat van Albert of Wellens destijds.

Denk dat wel. Vanthourenthout, Iserbyt en van der Haar zou ik meer inschatten op het niveau van Vantornout, Pauwels, Vervecken, etc….

Wellens (op zijn top), Albert, Stybar en co mogen toch wel wat hoger staan. Uiteraard onder Wout en Mathieu, maar ook wel boven de huidige subtop. Het verschil is dermate groot dat daar nog wel vlotjes een niveau tussen kan. Denk dat iemand als Albert in 20/30% van de crossen nog wel had kunnen meedoen voor de zege tegen WVA en MvdP, daar waar dat bij Iserbyt, van der Haar en co 0% is, indien er geen pech mee gemoeid is.

2

Net binnen

Populair

Materiaalzone