Tom Pidcock oppermachtig in Nove Mesto en mag naar de Spelen

zondag 16 mei 2021 om 16:42
Tom Pidcock oppermachtig in Nove Mesto en mag naar de Spelen

foto: Cor Vos

Tom Pidcock heeft de wereldbekerwedstrijd mountainbike in het Tsjechische Nové Město gewonnen. De Brit nam in de derde ronde afstand van zijn medevluchter Mathieu van der Poel en reed vervolgens solo naar de overwinning toe. Van der Poel moest genoegen nemen met een tweede plek.

Van der Poel pakt initiatief bij de start
Van der Poel nam vanaf de start direct het initiatief en veroverde al snel de leiding. Nino Schurter wist als eerste de aansluiting te maken, waarna kort erna ook Mathias Flückiger en Tom Pidcock volgden. Door het hoge tempo ontstonden er al snel verschillen tussen de renners.

foto: Cor Vos

Even later gingen Van der Poel en Pidcock er samen vandoor. Samen slaagden zij erin om afstand te nemen. Cink en Flückiger gingen in de achtervolging, met Schurter er kort achter. Wereldkampioen Jordan Sarrou volgde samen met de Zuid-Afrikaan Alan Hatherly op gepaste afstand.

Pidcock grijpt de macht
In de derde ronde nam Pidcock opeens afstand van Van der Poel. De Brit trok de gashendels open en pakte al snel een voorsprong van een halve minuut. In de strijd om de tweede plek kreeg Van der Poel gezelschap van Flückiger. Pidcock bouwde zijn voorsprong ondertussen verder uit tot meer dan een minuut.

Een ronde voor het einde slaagde Van der Poel erin om weg te rijden bij Flückiger. Pidcock zou hij echter niet meer achterhalen. De Brit gaf zijn voorsprong niet meer uit handen en boekte zijn eerste zege in een wereldbekerwedstrijd MTB.

Pidcock mag naar de Olympische Spelen
Hoewel het vooraf een lastige opgave zou worden, heeft Pidcock zich vandaag alsnog gekwalificeerd voor de Olympische Spelen. Hij heeft dit te danken aan de Roemeen Vlad Dascalu. Die werd vandaag (ondanks materiaalpech onderweg) namelijk zeventiende, waardoor Roemenië op de landenranking over Slowakije gaat. Het startbewijs van de wereldkampioen U23 van 2019 schuift nu door naar Groot-Brittannië.

Mathieu van der Poel is wel de nieuwe leider in de Wereldbeker. Voor zijn overwinning in de sprintrace en zijn tweede plaats op zondag verdiende de Nederlander 325 punten, waarmee hij nu aan kop gaat. Pidcock is tweede met 490 punten, Victor Koretzky, winnaar in Albstadt, is derde.

Wereldbeker mountainbike 2021
Cross-country mannen, flag-cz Nove Mesto
1. flag-gb Tom Pidcock op 1u20m55s
2. flag-nl Mathieu van der Poel op 1m00s
3. flag-ch Mathias Flückiger op 1m15s
4. flag-cz Ondřej Cink op 2m00s
5. flag-fr Jordan Sarrou op 2m21s
6. flag-za Alan Hatherlyop 2m28s
7. flag-ch Nino Schurter op 3m04s
8. flag-nz Anton Cooper op 3m14s
9. flag-fr Titouan Carod op 3m37s
10. flag-fr Thomas Griot op 3m51s

14. flag-nl Milan Vader op 4m55s

Tussenstand Wereldbeker
1. flag-nl Mathieu van der Poel – 570 punten
2. flag-gb Thomas Pidcock – 490 punten
3. flag-fr Victor Koretzky – 483 punten
4. flag-ch Nino Schurter – 435 punten
5. flag-ch Mathias Flückiger – 419 punten

Dit artikel delen:

65 Reacties

FW07 16 mei 2021 om 16:45

Haha bizar dit allemaal toch. Hopen dat hij gewoon mee kan naar de Olympische Spelen. Dan lijkt het toch wel de topfavoriet.

Gilberto 16 mei 2021 om 16:46

Hopen van niet, ik wil uiteraard goud voor Mathieu

FW07 16 mei 2021 om 16:49

Dat heb ik ook graag, maar je wil toch zo’n strijd hebben tussen deze twee toptalenten en dan nog de legende Schurter.

Maenhout 16 mei 2021 om 16:49

Zou oneerlijk zijn, hij heeft zich niet op tijd gekwalificeerd. Een van de moeilijkheden bij dat soort toernooien is nu eenmaal dat je eerst moet pieken, ruim tevoren, om je te kwalificeren en dan te zorgen dat je op het toernooi zelf nog steeds/weer in vorm bent.

antilek 16 mei 2021 om 16:50

Mee eens Gilberto, maar ik vraag me toch af wat er onderweg is gebeurd. Binnen een tijd had Pidcock een voorsprong van een minuut.

adelaarvanantwerpen 16 mei 2021 om 16:51

@Maenhout

Hij had gewoon de pech dat al zijn uitslagen van vorig jaar zijn geschrapt door de corona. Het maakt eigenlijk niet uit want hij gaat toch naar de spelen, want de roemeen werd 17de en eindigde dus in de top 24.

xistnc 16 mei 2021 om 17:55

Youri mag wel een factuurtje sturen naar Ziggo. Zijn werkstuk heeft Marc de Maar toch door een flink stuk van de uitzending geholpen en een bronvermelding heb ik niet opgevangen – maar ik heb een kwartiertje gemist, dus wie weet.

Mad 16 mei 2021 om 22:02

Die tijdrithouding is bij het wielrennen verboden, maar Pidkock reed vandaag ook zo rond op z’n mountainbike – duidelijk in beeld bij de finish passage. Mag dat hier dan wel?

Westland95 16 mei 2021 om 16:48

De vraag is, mag hij naar de Spelen?

jooprioolpijp 16 mei 2021 om 16:52

als ik Youri goed heb begrepen: ja, want ene Vlad Dascalu is in de top-20 geëindigd.

The Whaler 16 mei 2021 om 16:53

hangt toch ook af wat die slovenen doen?

Handige Harry 16 mei 2021 om 17:23

Het lijkt erop dat die Slowaken een aanmoedigingspremie hebben gehad.

twaalfballen 16 mei 2021 om 16:49

Zou MVDP in die 3e ronde toch van de fiets geweest? Had twee seconden op TP en volgende frame was het verschil 31 sec in voordeel van TP

antilek 16 mei 2021 om 16:52

Precies dat vraag ik me ook af. Pech of gevallen??

adelaarvanantwerpen 16 mei 2021 om 16:56

Nee VDP verloor 14 seconden op de tweede klim en verloor daarna ook 13 seconden op de laatste klim. Zo kom jij al snel aan 30 seconden.

Barry Batsbak 16 mei 2021 om 16:59

Volgens mij een aanval op een klim. Die gozer hoeft 17kg minder mee omhoog te slepen, dat scheelt nogal en de klimmen waren hier behoorlijk giftig met die wortels. Een gat slaan en dan de rest van de race het verschil controleren, weet Van der Poel ook gelijk hoe dat voelt… maar prima prestatie van Mathieu. Is hiermee de 2e startplek voor Vader op de OS ook gegarandeerd?

rennerske 16 mei 2021 om 16:52

Zou toch een Olympische miskleun zijn wanneer deze klasbak niet naar de Spelen gaat.

Emergo 16 mei 2021 om 17:07

Heeft met een miskleun niets te maken. De kwalificatieregels zijn duidelijk, daarmee rekeninghoudend stikt het van de miskleunen die het dus niet zijn.

Dion 16 mei 2021 om 16:53

Wat brengen ze MTB waardeloos in beeld zeg. Je mist bijna alle momenten omdat ze nummer 143 ook in beeld willen.

zacht 16 mei 2021 om 16:55

Gelukkig doen er op de O.S. maar een stuk of 40 mee.

Michelangelo 16 mei 2021 om 17:25

Jammer dat ze niet “Renaat Schotte op de Motor” hebben. Of moto 1, 2 en 3 plus een helicopter om het bladerdek te filmen.

Het is wat het is. Ik ben blij met de beelden die ik krijg. En al zie je de beslissende aanval misschien niet, je krijgt wel vaak een indruk van hoe de renners moeten ploeteren om ergens boven (en beneden) te geraken.

Massimo Bataille 16 mei 2021 om 18:41

yup vind ik ook.
Daarom dat ik het altijd zo raar vindt dat dit zogezegd zoveel hoger staat aangeschreven als veldrijden.
Daar heb je alles perfect in beeld, vaak meer spanning en soms (net als in MTB) ook loodzware en spectaculaire parcoursen.
Ik hou van alles op een fiets, maar dit staat toch wel op de laatste trede.
Slecht in beeld waardoor je veel van de actie mist en de 4de komt al op 2 minuten binnen, dus spanning is vaak ook ver te zoeken…

RidderSchwobin 16 mei 2021 om 16:54

Geweldenaar!

Olly 16 mei 2021 om 16:56

Ik denk dat we hier het verschil zien tussen twee super multitalenten waarvan de ene 75 KG weegt en de ander 58KG. Dat maakt in dit soort wedstrijden echt een groot verschil. Hier moet MvdP nog een list voor verzinnen. Mss nog een paar procentjes verbeteren.
Geweldig om Pidcock dit te zien doen overigens.

MichielH 16 mei 2021 om 17:02

Oeh, ik moet een list verzinnen om te winnen, iets unieks waar niemand aan gedacht heeft. Ja, ik weet het, ik wordt nog een paar procent beter, dat ziet niemand aankomen.

Handige Harry 16 mei 2021 om 17:03

Gewicht is zeker een factor hier.

Noordbiker 16 mei 2021 om 17:00

Ik denk dat Mathieu toch weer wat rugproblemen had onderweg, vandaar dat hij Pidcock heb moeten laten gaan. Wortelstroken vergen enorm veel van het lichaam weet ik zelf. Rij zelf marathons en wanneer er wedstrijden zijn met wortelstroken, heb ik met name na de finish en dagen erna erg veel last. Je core is zo enorm belangrijk met fietsen en met mountainbiken in het bijzonder.
Waarschijnlijk zullen we nog wel het 1 en ander te horen krijgen waarom.

Franco Ballerini 16 mei 2021 om 17:10

Ik zag hem meerdere keren bij de finish overgang naar zijn rug grijpen. Ik hoop echt dat hij kapt met dat MTB want zijn houding op die lage fietsen ziet er niet goed uit. Straks is het niet meer én, én en nog eens en, maar is hij door rugproblemen niet meer in staat om in welke dan ook van zijn drie disciplines uit te blinken.

Tom De Kenner 16 mei 2021 om 17:38

Hij zal de komende jaren nog veel rugproblemen krijgen als Pidcock meerijdt, vrees ik :-) Wat een topper. Wat kan die eigenlijk niet? Wacht als ie zich gaat moeien met Giro-Vuelta-Tour.

twaalfballen 16 mei 2021 om 17:01

Doet me een beetje denken aan die koppenbergcross van MVDP dat ie er totaal doorheen zakte in 2018 en niet veel later weer presteerde

Barry Batsbak 16 mei 2021 om 17:04

Ik vind erdoor zakken en in de krochten van de uitslag eindigen of niet meekunnen en als tweede finishen nog wel een verschil…. de onderlinge verschillen in het mountainbiken zijn sowieso vaak groter dan in het veldrijden.

Noordbiker 16 mei 2021 om 17:02

Vind dat Pidcock absoluut naar de OS moet. Ken het parcour daar nog niet, dus benieuwd wat het gaat worden in Tokyo.

Barry Batsbak 16 mei 2021 om 17:05

Zeker! Als de beste mountainbikers van de wereld aan de start moeten staan op de OS, hoort Pidcock daar zonder meer bij.

The Whaler 16 mei 2021 om 17:07

Ik zie dat anders. De regels zijn er niet voor niets. Matthieu heeft bewust vorig jaar en jaar ervoor extra mtb’s gedaan om maar zeker te zijn van plek met NL, had Tom ook kunnen doen.
Hoe vaak zijn er niet discussie’s over plaatsing voor een OS. Kijk dit jaar naar Epke Zonderland die als 1 van de beste op de rekstok maar moet afwachten wat een japanner gaat doen in een komend world cup terwijl hij vorig jaar gewoon geplaatst was geweest.

adelaarvanantwerpen 16 mei 2021 om 17:11

Ik heb VDP vorig jaar toch geen mountainbike cross zien rijden en pidcock wel.

Michelangelo 16 mei 2021 om 17:29

Ben het met the Whaler eens. Regels zijn regels. Als je als kleine MTB-er veel van je spaarcenten geinvesteerd hebt, en jezelf met de hakken over de sloot zou kwalificeren volgens de regels, en dan komt er ineens een Brit (hoe goed ook) die jouw eerlijk verdiende startplek zou krijgen, dan zou ik het onrechtvaardig vinden.

Gelukkig lijkt dit niet aan de orde. Pidcock als lucky bastard toch naar de OS. Geduchte concurrent voor de gouden plak als je vandaag bekijkt.

Massimo Bataille 16 mei 2021 om 18:52

Tuurlijk hoort Pidcock op de olympische spelen.
Velen van jullie zaniken nu dat de regels de regels zijn, maar het probleem is dat al zijn resultaten in 2020 gewoon niet meetellen en dat hij in 2019 nog in de jeugdcategorie reed, waardoor hij geen uci punten kreeg voor zijn MTB races.
Is niet kwestie van hij rijdt nu snel wat MTB races en neemt de plaats in van een andere renner die veel tijd, moeite en geld steekt in zijn carriere.
Hij rijdt ook al jaren MTB races, maar al zijn resultaten tellen gewoon niet.

Los van nu die deelname, het blijft gewoon super raar dat Groot-Brit geen enkele andere fatsoenlijke MTB’er heeft, als redelijke wielernatie.

Theo H 16 mei 2021 om 21:51

@TheWhaler: Je bent gewoon een nationalist (dat mag, ieder het zijne), maar probeert dat te verdoezelen door over regels te beginnen. Zie reactie Adelaar van Antwerpen. Ligt er veel te dik bovenop.

RidderSchwobin 16 mei 2021 om 17:02

MvdP lijkt niet echt ontgoocheld te zijn in het finish interview. Dat is in ieder goed om te zien.

Tom De Kenner 16 mei 2021 om 17:46

MVDP is één van de fairste renners van het pak en niet te beroerd om toe te geven wanneer iemand anders beter is. Zelfs in de periodes dat hij duidelijk beter is dan Van Aert in het veldrijden geeft hij altijd respectvolle interviews.

Romāns Vainšteins 16 mei 2021 om 17:06

Er zal minimaal 1 patriot straks ergens tot een opperwezen bidden dat die kleine heymate lekker gne puh niet naar de spelen mag.

The Whaler 16 mei 2021 om 17:08

tuurlijk. ik bijv.

Handige Harry 16 mei 2021 om 17:25

Het wordt echt met de dag triester met dat gestook van jou.

wietje 16 mei 2021 om 17:07

Bep heeft zijn lichaamsbouw tegen voor MBT

Aart van Woud 16 mei 2021 om 17:25

Fietst Beppe Saronni nog dan?

Barry Batsbak 16 mei 2021 om 17:30

Het gaat hier uiteraard om Fumiyuki Beppu van EF.

oscarito1908 16 mei 2021 om 17:35

Wie is bep?

Fast-jelle 16 mei 2021 om 17:22

Iemand bekend met het Olympisch parcours qua hoogtemeters tov dit rondje?

Aart van Woud 16 mei 2021 om 17:24

Klasse van Pidcock! Vraag me af of deelname aan de OS wel zo slim is indien het parcours lijkt op dit parcours. Tweede worden is natuurlijk niet slecht, maar het verschil in tijd is toch wel duidelijk. Ik vind overigens dat Pidcock er natuurlijk wel bij hoort te zijn als een van de beste MTB-ers.

Luc La 16 mei 2021 om 17:27

Denk dat matje de tour best uitrijdt..want die gouden medaille gaat niet gebeuren. Geeft hem ten andere ook weer een excuus.

Benieuwd ook of hij straks daadwerkelijk tot volgende spelen blijft mtbiken. Pidcock gaat er zo bovenuit steken dat ik matje snel zijn ambities zie opbergen. Als hij niet kan winnen doet hij liever niet mee.. Zie wk Imola ook..

Tripodboom 16 mei 2021 om 17:30

Ik denk dat Mathieu dan al zijn fietsen kan opbergen, want ik zie hem niet meer winnen in races waar Pidcock aan mee doet. Die heeft net zoveel power maar is inderdaad zo’n 15 kilo lichter.

lapras ice 16 mei 2021 om 17:36

Pidcock heeft het niet met kasseien

Tom De Kenner 16 mei 2021 om 17:43

Pidcock werd in de Belgische media bij zijn intrede bij de profs aangekondigd als “een verbeterde versie van Mathieu Van der Poel”. Ik weet dat velen hier niet hoog oplopen met de Belgische media, maar dat zou zo maar even de nagel op de kop kunnen blijken. Die jongen is nog maar 21 en wordt zeer goed begeleid.

TheBigShow 16 mei 2021 om 19:21

Lol, ze hebben dit seizoen (vanaf het veldrijden) 50x tegen elkaar gereden en 3x daarvan is Pidcock de betere geweest…

Tripodboom 16 mei 2021 om 17:28

Gekke regels bij de OS. The lord of the rings Yoeri van Gelder mocht ook niet naar de OS ondanks dat hij wereldkampioen was. Afschaffen dat opgeklopte prestige gedoe.

Har77 16 mei 2021 om 17:56

Mooi dat Tom naar de Spelen mag.
Hopelijk zorgt dat ervoor dat VDP zn kromme stuur voor 2021 aan de haak hangt.
Zo niet: dan geen goud.

Die conclusie heeft ie duidelijk zelf al getrokken, dus hij zal het van Canyon moeten hebben om die Roode Hooftjes en Alpecin daar ook van te overtuigen.

Melkzuur 16 mei 2021 om 18:13

Matje zal niet goed slapen vannacht, en niet omdat hij vandaag maar tweede werd.

TheBigShow 16 mei 2021 om 18:20

In Dendermonde werd hij op minuten gereden door van Aert. Leek hij ook niet zoveel last van te hebben…

Har77 16 mei 2021 om 18:39

@tbs: op minuten GELOPEN

@melkzuur: eens. Seizoensplanning zal op de schop moeten, en flink ook. Met rijden van de TdS en TdF ipv uitgebreid blok op de mtb is Tokio geen haalbare zaak. Hij is 2018 goed, niet 2019 super

JTR 16 mei 2021 om 18:48

Er zijn gelukkig met een beetje verstand van fietsen. Tokyo is zwaar, heet en vochtig. Daar wordt het zeker niet voor vdP. Pidcock is de naam en dat weet vdP donders goed ná vandaag. Rijd geen mtb wedstrijd meer richting de spelen. Na vandaag weet hij ook zeker dat dat hem ook niet verder zal brengen. Ben benieuwd naar de komende maanden met zijn ambities.

rennerske 16 mei 2021 om 20:06

Gerechtigheid.

DeGroteMolen 16 mei 2021 om 21:27

Wat mij betreft wordt dit ook de volgorde in Tokio. En dan nooit meer meedoen aan deze freubelarij voor VdP. Keer volwassen worden en keuzes maken. Op de weg is geschiedenis te schrijven voor hem met voldoende focus, niet op de mtb.

super 16 mei 2021 om 22:18

Ja vooral niet de dingen doen in het leven die je leuk vindt. Dan ben je “echt” volwassen.

jooprioolpijp 16 mei 2021 om 21:42

Gutteguttegut, vdP wordt geen eerste en kan meteen beter maar met deze waardeloos in beeld gebrachte prutsport ophouden. Tuurlijk. En na deze race is Pidcock onoverwinnelijk. Net als Bernal.

Pietspeed 16 mei 2021 om 22:03

75 vs 58, en het zou me niet verbazen als pidcock 56 aan de haak is. Vraag me keer op keer of waar dat megatalent van 21 jr. dan zit bij die kerel. Legt Van Aert er bijna op. Is toch wel een stukje beter dan een enigszins vergelijkbare, maar oudere Iserbyt. Echt veel spiermassa heeft hij niet. Misschien een enorme Vo2max icm een zeer snel herstelvermogen. Snelle energieopname? Heeft iemand enig idee?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair