Tom Pidcock baalt na tweede plaats: “Ging de sprint te laat aan”

zondag 18 april 2021 om 17:53
Tom Pidcock baalt na tweede plaats: “Ging de sprint te laat aan”

foto: Cor Vos

Tom Pidcock moest na de Amstel Gold Race op zijn lip bijten. Het Britse toptalent van INEOS Grenadiers was net met minimaal verschil verslagen door Wout van Aert en daar had hij het moeilijk mee. “Het was echt heel close, maar ik ging de sprint te laat aan”, was hij meteen kritisch bij de NOS.

“Ik had als eerste moeten aangaan, omdat ik sneller was. Dat is een groot leermoment. Ik heb wel een goede koers gereden. Ik was denk ik de sterkste in de wedstrijd en ik ben blij met dat gevoel. Maar het is frustrerend dat het verschil zo klein is”, zei Pidcock toen hij de officiële finishfoto nog niet had gezien. Die toonde aan dat het verschil 0.004 seconden was, vier duizendsten van een seconde. “That is pretty close.”

Pidcock, die woensdag nog Van Aert verslagen had in de Brabantse Pijl, had het graag beter gedaan. “Ik gaf Wout een klein gaatje voor de sprint, maar we waren te dicht bij de finish. Ik zat te ver achter hem en had in zijn wiel moeten blijven”, legt hij uit.

Na afloop sloeg de twijfel toe. De televisiebeelden op de finish gaven geen uitsluitsel en dus was het wachten op de jurybeslissing en de officiële finishfoto. “We dachten dat ik had gewonnen, omdat iemand juichte voor mij. Daarna zeiden ze ia mijn oortje dat het niet duidelijk was. Ik had natuurlijk graag gewonnen…”, aldus Pidcock, die met zijn 21 jaar de jongste renner ooit op het podium van de Amstel Gold Race is.

De twijfel bij Van Aert en Pidcock na de streep – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

39 Reacties

lander luypaert 18 april 2021 om 18:32

Hier gaat Ineos nog heeel veel plezier aan beleven.

Turtlehead 18 april 2021 om 19:42

Ja, jammer van zijn ploeg. Maar ik ga zeker ook van hem genieten.
En Ome Leo baalt een beetje dat WvA won in zijn plaats.

Glorious 18 april 2021 om 18:36

V Aert voortaan laat sprinten tegen deze man. Acceleratie is beter van v Aert.

lapras ice 18 april 2021 om 18:39

Na een koers met veel hoogtemeters heeft pidcock gewoon veel meer krachten kunnen sparen omdat hij 20 kg minder weegt. Ik denk dat alaphilippe het meest last van hem gaat hebben.

antilek 18 april 2021 om 18:39

Pidcock is voor mij de winnaar.

lapras ice 18 april 2021 om 18:40

Logisch, in al je reacties probeer je van Aert neer te halen.

Beer 18 april 2021 om 18:43

Slechte verliezer.

Vrijhoef 18 april 2021 om 18:49

Nee hij is de nummer 2

djerkson 18 april 2021 om 19:08

Je mag je mening hebben, net zoals ik die als onsportief mag labelen.

Aart van Woud 18 april 2021 om 19:16

Misschien de morele winnaar op zijn hoogst. In de daguitslag is hij toch echt nummer twee. Je mag je favorieten hebben natuurlijk, maar blijf een beetje reeël.

Chasse_patate 18 april 2021 om 23:03

Je bent wel lekker anti.

TI Rellie 19 april 2021 om 19:56

Wout is de “eerlijke” winnaar. Dus wat is je probleem? Mwahh, de naam antilek doet zoiezo niet bijster intelligent aan.

Murcia 18 april 2021 om 18:41

INEOS ook als blok heel sterk, maar Pidcock zelf is echt wel de toppion aangezien van Baarle en Carapaz alleen moeten aankomen en Kwiat mede door zijn blessure wel wat procenten mist. Zo verliezen is klote maar er komt nog meer voor hem aan.

xistnc 18 april 2021 om 18:56

Erg knap gereden van Ineos. Eerst overtal gecreëerd, vanuit dat overtal de gewenste man in een goede groep weg laten rijden. En dan daarachter storend werk verrichten. Uiteindelijk net niet de beoogde beloning, maar desondanks kudo’s.

WernerFranke 18 april 2021 om 18:46

Pidcock reed redelijk snel weg uit de groep met nog Kwiat en Carapaz, benieuwd of ze dat bij Ineos misschien liever anders hadden gezien.

BTW: wat verwachten we van deze man op de muur van Hoei?

Gelei 18 april 2021 om 18:51

Bingo natuurlijk.

Murcia 18 april 2021 om 18:53

Zet hem er maar bij, naast Roglic en Tadej.

S. Morgenstern 18 april 2021 om 19:03

Ik denk dat hij de zo’n muur kansloos is, maar heb me wel vaker vergist in de kansen van dit soort punchers.

Davide Lappartiente 18 april 2021 om 19:37

Met zo’n sprint op het vlakke voor een pluimgewicht zijnde, is hij huizenhoog topfavoriet voor de Muur van Hoei. Jammer van zijn oorbel en dat hij zei de sterkste te zijn, maar te laat begon. Dan had hij minder lang in het zog van Wout moeten sprinten of zelf op kop beginnen.

WernerFranke 18 april 2021 om 22:38

@davide
Explosief pluimgewicht? Dan zou Ewan ook moeten kunnen meedoen.

blix 19 april 2021 om 11:52

Zie Ewan op de Hatta Dam (x2). Hoei is uiteraard veel langer, maar de kleine Aussie zou hier toch ook geen mal figuur slaan, lijkt me.

Vrijhoef 18 april 2021 om 18:54

Opnieuw een heerlijke koers met een mooie finale. Van Aert en Pidcock zijn super talenten en maken het geheel waar

deffil 18 april 2021 om 18:55

Mee eens, dit had ineos beter kunnen uitspelen

Michelangelo 18 april 2021 om 19:00

Als je achter iemand begint, dan moet je altijd ruim 2 meter goed maken. Begin je voorop, dan heb je 2 meter voorsprong.

Nu weet ik niet of de sprint wind mee was, maar hij had echt maar weinig tijd om die 2 meter goed te maken. Het lijkt me in ieder geval wel iemand die hier weer het nodige van leert. En zijn belangrijkste les is misschien dat hij net zo rap is als Wout in sprints als deze….

lapras ice 18 april 2021 om 19:05

Klopt, ze gaan elkaar alleen niet vaak tegenkomen. Vanaf er kasseien bijkomen wordt het moeilijk. Alaphilippe zal zich meer zorgen moeten maken.
Ik denk dat de belangrijkste les woensdag is gebeurd en dat van Aert goed heeft opgelet.

Murcia 18 april 2021 om 19:13

De les die Wout meenam van woensdag pakte goed uit, Matthieu is explosiever dan Wout maar Wout heeft tegenover Pidcock weer een snellere aanzet. Dan is de kortere sprint een juiste tactiek. Verder blijft de brit geen liefhebber van de kasseien en zal hij nog meer op de heuvelklassiekers gaan inzetten denk ik. De kaap van 250 blijft ook een vraagteken, in de MSR wordt hij 15e maar verder zijn de resultaten allemaal top in de koersen rond 200 km. Dat extra uur is in LBL al een eeuwigheid. Niettemin een prettige aanwinst die nog wel wat groeimarge heeft denk ik zo.

Michelangelo 18 april 2021 om 19:13

Dat denk ik ook… hij was toch wat minder gretig in de overnames. En waarschijnlijk brengt hem dat nu net wel de overwinning.

fietsvriend 18 april 2021 om 19:27

Wat een sportieve reactie. Ontwikkelt zich ook als een malle.

Handige Harry 18 april 2021 om 20:59

Hij heeft wel een korte voorbereidingstijd voor het MTB seizoen.
Tenminste als hij naar de spelen wil dan zal hij toch punten moeten pakken.

VerstandOpNul 18 april 2021 om 21:01

Ik had niet verwacht dat hij dit seizoen al zo’n hoog niveau zou halen. In het veldrijden reed hij de meeste wedstrijden nog op zeer respectabele achterstand achter Mathieu en Wout (op die ene uitschieter na)..

roel-westra 18 april 2021 om 21:32

Pidcock hebben ze de overwinning afgenomen ….schandalig

roel-westra 18 april 2021 om 22:07

ben er nog steeds ziek van …..voor mij is Pidcock de verdiende winnaar van de Amstel

horsm 18 april 2021 om 22:18

Het zag er idd zo uit op die tv-beelden die ze eerst in slow-mo lieten zien, maar op de uiteimdelijke finish-foto bleek het wel degelijk Van Aert. Maar zo close heb ik het niet eerder gezien!

xistnc 18 april 2021 om 22:58

Sterkte, Roel.

Scott Sunderland 19 april 2021 om 01:38

Gelukkig dat Van Aert het extreem nipt dan toch weet af te maken. Pidcock was mogelijk de beste man in koers en had Van Aert wederom kunnen kloppen in de sprint. Maar een gewaarschuwd man telt voor twee. Van Aert speelt het slim en wint terecht.

Romāns Vainšteins 19 april 2021 om 07:11

Bizar goed dit volledig uniek type coureur, ik zie ook de pijl en Luik wel binnen zijn bereik liggen waarmee hij bij dubbele winst nog Asgreen voorbijsteken kan als lente koning.

antilek 20 april 2021 om 12:26

Met het blote oog was zondag niet waarneembaar wie nou de Amstel Gold Race had gewonnen. Een lijnenspel bracht uitsluitsel: Wout van Aert drukte zijn wiel net iets eerder over de finish dan Tom Pidcock. Maar was dat wel zo? Emeritus hoogleraar sportstatistiek aan de RUG Gerard Sierksma betwist dat. ,,Pidcock moet als de wiedeweerga bezwaar aantekenen.’’

Normaal gesproken rijdt Gerard Sierksma ieder jaar de Amstel Gold Race, maar vanwege het coronavirus werd de toertocht ook dit jaar afgelast. En dus was de emeritus hoogleraar sportstatistiek aan de RUG dit weekend gewoon thuis en zag hij op tv hoe Jumbo-Visma-renner Wout van Aert met een nauwelijks waarneembaar verschil het sprintje won van de Brit Tom Pidcock en werd uitgeroepen tot winnaar van de klassieker. Tot grote ergernis van Sierksma.

xistnc 20 april 2021 om 12:35

De tweede alinea is bedoeld als argumentatie bij de eerste?

Murcia 20 april 2021 om 12:46

Achterhoedegevecht, maar Gerard Sierksma zet zichzelf maar mooi op de kaart. Andere emeritus hoogleraren zitten achter de geraniums maar hij is de grote redder van Pidcock. DVHN is ook blij, want jongens dit levert toch 10 extra clicks op.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair