Tom Pidcock afgevoerd naar ziekenhuis na val in Tour de l’Avenir

dinsdag 20 augustus 2019 om 18:05
Tom Pidcock afgevoerd naar ziekenhuis na val in Tour de l’Avenir

foto: Cor Vos

De zesde etappe van de Tour de l’Avenir heeft voor flink wat slachtoffers gezorgd. Zo moest Thymen Arensman – de nummer twee van vorig jaar – opgeven na een valpartij. In de laatste kilometer zagen we ook nog een crash van Tom Pidcock. Het Britse multitalent wist nog wel de finish te bereiken, maar werd niet veel later afgevoerd naar het ziekenhuis.


En dat terwijl de etappe nog zo goed verliep voor Pidcock. De 20-jarige renner uit Leeds maakte namelijk deel uit van een kopgroep van veertien renners. De rappe Brit zat net voor de eindsprint nog ideaal geplaatst, maar de winnaar van de Tour Alsace ging vervolgens hard onderuit.

Het is nog niet bekend hoe erg de schade is, maar de valpartij komt voor Pidcock wel op een ongelukkig moment, ruim één maand voor het WK in eigen land. Het is maar de vraag of de wegrenner annex veldrijder donderdag van start gaat voor de zevende etappe naar La Giettaz.

Opgave topfavoriet Rubio
Einer Rubio en Filippo Conca zullen de Tour de l’Avenir zeker niet uitrijden, aangezien beide klimmers moesten opgeven op weg naar Privas, de finishplaats van vandaag. De Colombiaan Rubio – die volgend jaar zal koersen voor Movistar – begon de ronde nog als topfavoriet, terwijl Conca dit jaar vijfde werd in de Giro d’Italia U23.


Update 18.05 uur

Tom Pidcock zal donderdag niet meer van start gaan voor de zevende etappe in de Tour de l’Avenir. Dit laat de Britse wielerbond weten via een korte mededeling. Het is nog niet bekend wat de exacte schade is en of zijn valpartij gevolgen heeft voor de wereldkampioenschappen wielrennen in Yorkshire.

Dit artikel delen:

13 Reacties

jessevdalen 20 augustus 2019 om 16:55

Die zijn met hayter en pidcock dadelijk twee topfavorieten kwijt..

Melkzuur 20 augustus 2019 om 18:57

Topfavorieten voor het WK waarschijnlijk wel, maar niet voor de eindzege in deze wedstrijd hoor.

bilthoven 20 augustus 2019 om 16:59

Het zal toch niet waar zijn? Twee topfavorieten allebei afwezig tijdens de WK in eigen land?

Matxin 20 augustus 2019 om 18:16

https://mobile.twitter.com/matteojorg/status/1163827037343236101

Dus hij zat in een afdaling met haardspeldbochten blijkbaar op zijn tube en was nog aan het bijtrappen ook. En dat terwijl het kletsnat was

Tja…

Hollow Knight 20 augustus 2019 om 18:23

Die “Froome” manier van dalen heb ik nooit begrepen. Ik dacht zelf dat dat een bepaalde universiteit had bewezen dat dit geen goede manier van dalen was.

Nibali blijft veruit de beste daler van de klimmers.

Pizzi 20 augustus 2019 om 19:25

Het is de Matej-Mohorič-manier. Tenminste, die zag ik dit als eerste doen (op het WK U23 in 2013).

Nibali de beste daler van de klimmers? Dat zou kunnen. Of je moet Alaphilippe (ondertussen) als klimmer zien.

Tonydepony 20 augustus 2019 om 23:06

Eigenlijk ben ik dat kotsbeu dat er zo gekeken wordt naar die daalstijl. Ik heb nog geen enkele valpartij gezien die daardoor veroorzaakt is gedurende al die jaren. Ze doen het alleen ook in de rechtere stukken dus ik snap het probleem helemaal niet.

Hollow Knight 21 augustus 2019 om 04:49

@Tony

Het probleem is niet op de tube dalen, maar het bijtrappen terwijl je op de tube zit. Daardoor is Pidcock gevallen.

Een universiteit heeft de effectiviteit daarvan getest en kwam tot de conclusie dat het geen goede manier van dalen is. Je rijdt er met andere woorden niet sneller door naar beneden…

Verweggistan 20 augustus 2019 om 18:20

Het is echt een miniversie van de tour met al die favorieten die vallen.

peervaneynthoven 20 augustus 2019 om 18:25

Zoals ik al eens eerder in andere fora heb onderstreept zijn het ook de renners die eens bij zichzelf te rade moeten gaan over hun eigen gedrag als het gaat om (on) veiligheid in de koers. Ook zij zijn mede verantwoordelijk voor de vele valpartijen die de laatste tijd veel schade hebben aangericht door onverantwoordelijke risico’s te nemen. Niet alleen de parcoursbouwers dus!!

SnellePelle 20 augustus 2019 om 18:58

Waar reageer je nu op?

Niemand heeft het in het artikel over onveiligheid.

Wil je een sticker of zo?

Vinyakke 20 augustus 2019 om 19:07

@snelle pelle
Toch wel, doe de moeite en lees de link van matxin dan maar eerst voor je een ander probeert belachelijk te maken!

SnellePelle 21 augustus 2019 om 06:43

Ik heb het over het artikel, jullie maken het er zelf van.
Er staat namelijk in de tweet van Matteo nergens dat hij in de afdaling is gevallen. Matteo maakt er zelf van dat hij onveilig bezig is.

Het Britse team en het liveverslag geeft aan dat Pidcock in de laatste km is gevallen, die was vlak, technisch maar spiegelglad. Op Twitter bij SEG is te lezen dat Groves de winst verspeelt vanwege door slippen tijdens de aanzet in de sprint.

Ook is er ergens te lezen dat Arensman over olie is gevallen.

Dan kan je als reaguurder wel van achter je laptopje kan claimen dat het allemaal aan de renners ligt, maar als ze met bosjes uitvallen is er meer aan de hand.

Jij was er niet bij, ik ook niet. Dus kan je wel tal van aannames maken, maar dan ben je niet meer dan een stemmingmaker.