Tom Dumoulin zegt lidmaatschap MPCC op: “Parijs-Nice vond ik een farce”

maandag 25 mei 2020 om 08:00

Tom Dumoulin heeft zijn persoonlijke lidmaatschap bij de MPCC opgezegd. De kopman van Jumbo-Visma legt in een nieuwe aflevering van WielerFlits Update uit waarom hij zich teruggetrokken heeft als lid van de beweging voor een geloofwaardige wielersport.

“Ik vind het gedachtegoed van de MPCC heel mooi. Zij streven een schonere sport na en vinden de huidige dopingregels nog niet streng genoeg, vooral op het gebied van cortisonengebruik”, aldus Dumoulin. “Daar kan ik wel inkomen. Ze hebben strengere regels dan officieel. Team Sunweb was lid van de MPCC en ik was persoonlijk ook lid.”

“Maar ik vond het een farce rondom Parijs-Nice”, legt de Limburger uit. “Naar mijn mening had die koers niet verreden moeten worden. Toen was er al de corona-uitbraak, ook in Frankrijk. Er waren echt flinke problemen. Toen heeft de MPCC daar niets over gezegd. Hun motivatie is dat ze er voor de volksgezondheid zijn, maar het rijden van Parijs-Nice – wat gezondheidsrisico nummer één was op dat moment – was helemaal prima.”

Ketonen
“En vervolgens kwamen ze met het verhaal dat het gebruik van ketonen héél gevaarlijk is. Dat vond ik een heel hypocriete opstelling van de MPCC”, zegt hij. “Onze ploeg gebruikt ketonen, dus dan is het ook een beetje hypocriet van mezelf om lid te zijn van de MPCC. Die twee zaken samen hebben mij doen bewegen om mij af te melden.”

Jumbo-Visma (destijds nog LottoNL-Jumbo) was lid van de MPCC, maar stapte daar in 2015 uit nadat George Bennett volgens de ploeg ten onrechte uit de Giro d’Italia werd gehouden wegens een te lage cortisolwaarde. LottoNL-Jumbo stelde dat de MPCC-procedure rondom cortisolmetingen niet honderd procent waterdicht was.


Maandag verschijnt de volledige uitzending van WielerFlits Update met Tom Dumoulin op onze website.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

93 Reacties

VerstandOpNul 24 mei 2020 om 16:52

De titel deed me de wenkbrauwen wat fronsen, maar in de 3e alinea kwam de echte aap uit de mouw..

Jungle Man 24 mei 2020 om 17:10

Tja, dat ketonen gebeuren …..
Ik heb er geen verstand van, maar het komt toch vaak in het nieuws dat het niet helemaal kosher is. Maar TJV vaart er blijkbaar wel bij.

Merlinappa 24 mei 2020 om 17:41

Er is echt níks geks of niet kosjer aan ketonen. Het enige wat ze doen is zorgen dat je (bij goed gebruik) wat langer je vet verbranding als energiebron kan gebruiken ipv suikers.

Glorious 24 mei 2020 om 16:55

Paris Nice was ook lachwekkend

VerstandOpNul 24 mei 2020 om 19:27

Maximilian Schachmann is gewoon een steengoede renner!!! ;-)

LB108 24 mei 2020 om 20:12

Edit redactie: Niet doen

Sagan=hulk 24 mei 2020 om 17:05

Tom moet niet rond de pot draaien, de enige reden is dat verhaal rond die ketonen.

Yeez 24 mei 2020 om 17:38

En jij moet niet voor een ander praten

LB108 24 mei 2020 om 19:15

Maar gelijk heeft Sagan

Panache 24 mei 2020 om 19:18

Hij draait niet rond de pot. Het is de keus van wielerflits om deze titel te gebruiken.
Ze hadden ook kunnen gebruiken:
“Dumoulin achter ploeg en zegt MPCC op”
Of “Dumoulin niet langer lid van ‘hypocriete’ MPCC”.

Merlinappa 24 mei 2020 om 17:42

Ach, hij is tenminste eerlijk en niet hypocriet. Niks mis met ketonen. Als caffeine mag dan mag ketonen al helemaal.

LB108 24 mei 2020 om 19:15

Maar als effect van ketonen op langere termijn nog niet kan aangegeven worden..

Panache 24 mei 2020 om 19:20

Het effect van je hele leven stevia, of sucralose als zoetstof is ook niet bekend. Bij producten met een fysiologisch effect (in plaats van farmacologisch effect – leer dat verschil) is het uitgangspunt altijd legaliteit.

Veloburto 25 mei 2020 om 13:06

Ik vind Tom juist wel hypocriet in dezen.

xistnc 24 mei 2020 om 17:48

Hij begint weer babbels te krijgen, dat zou (sportief althans) een goed teken kunnen zijn.

ChefSpijker 24 mei 2020 om 17:56

‘Dat vond ik een heel hypocriete opstelling van de MPCC’

Waarom?

r525 24 mei 2020 om 18:18

Das de tweede die wordt terug gefloten in zijn team in een korte tijd…

Romāns Vainšteins 24 mei 2020 om 18:33

Tom is een prima kerel maar dit is natuurlijk even verplicht de nasleep van normen en waarden mbt de oude broodheer naar buiten vegen. Jumbo is geen lid en vreet ketonen dus moet ook Dumoulin geen lid meer zijn en gewoon ketonen vreten, klaar.

Wel erg suf dat Jumbo’s PR spindokters dat kennelijk onnozel over de rug van Paris Nice en het coronavirus willen zien gebeuren, misschien omdat het dan fraai te verbinden is aan het eerdere ploegstatement en dat dan ook met terugwerkende kracht een uitstekende persoonlijke mening van Dumoulin is ?

Ik kies er voor om dit moment snel te vergeten want het is tenenkrommend allemaal.

KimJungPoels 24 mei 2020 om 21:01

Precies mijn gevoel hierbij!

Veloburto 25 mei 2020 om 13:07

Precies dat

Panache 24 mei 2020 om 18:46

Het gaat dus om de ketonen. Dumoulin zegt het zelf. Let maar eens goed op 2:20 (terwijl de vraag over Parijs Nice gaat).
Verder helemaal prima hoor. Ketonen hebben bewezen minder zuurstof nodig per gefabriceerde kJ, dus een Tour win je nu niet zonder ketonen. Dumoulin wil (sowieso binnen het legale) álles optimaal, dus de overstap naar TJV, het afmelden van MPCC (nieuwe ploeg), ketonen gebruiken: allemaal logisch en professioneel. Dumoulin kan presteren zonder wedstrijdritme, het belooft wat voor eind augustus.

Joachim Agostinho 24 mei 2020 om 18:53

Ach gossie, exact dezelfde tekst als Zeeman onlangs uitbraakte. Het ketonen aapje komt uit de mouw, van kopman tot slaafse volger!
Het zal steken dat zijn vorige werkgever in P.N. scoorde zonder deze huilebalk!

guyremgabdel 24 mei 2020 om 19:02

Wat zegt Dumoulin over PN ? Dat er toen al gevallen gesignaleerd waren ?
Weten jullie nog dat ik enkele weken terug zei dat er een ploegleider was die besmet was met corona en dit kort nadat PN was afgelopen ? Nee, het was niet Plugge en niet Verbrugghe. Het is wel een belg. Ik kan zijn naam niet noemen aangezien hij het zelf niet bekend gemaakt heeft (privacywet die ik respecteer). Maar wie in het wielerwereldje zit, weet wel over wie het gaat.

Emergo 24 mei 2020 om 19:09

Het respect druipt van je reactie af.

LB108 24 mei 2020 om 19:14

Ja guy allemaal goed en wel maar wie zegt dat hij niet op de luchthaven in Brussel besmet is?
Is iemand anders binnen de ploeg ook besmet? Neen… hoe zou dit kunnen als ze iedere dag met 3 in de auto zitten en gezellig samen op de bus en aan tafel…

iLLan 24 mei 2020 om 19:17

Bedankt voor je belangrijke informatie. Ik voel me zeer vereerd dat je het met mij hebt willen delen.
Geniet van de veren in je eigen reet!

Panache 24 mei 2020 om 19:35

guyremgabdel wanneer stop je met die idiote uit de duim gezogen verhalen?
Je zult vast ‘iets’ gehoord hebben, maar je kan zin en onzin niet van elkaar scheiden, dat is inmiddels wel duidelijk.

Polleke 24 mei 2020 om 19:47

Na de UAE tour zijn ook meerdere stafleden van nooit genoemde ploegen (!) achtergebleven in het hospitaal aldaar… ik weet dat 100% zeker maar net als bij Guy zou ik die namen nooit in het openbaar gooien, maar het is wel raar dat de ploegen in kwestie daar nooit over gerept hebben maar wel graag de pers halen met allerlei onbenuligheden…

guyremgabdel 24 mei 2020 om 20:07

@Polleke, klopt wat je zegt. Maar ja, je merkt hier duidelijk dat sommigen eigenlijk evenveel van wielrennen kennen als wat ze maar zien op TV. Ik vraag me af of ze ooit al wel eens een koers "live" meegemaakt hebben van start tot aankomst en vooral wat er zich voor en na de koers afspeelt in bus en hotel alsook bij de organisatoren.

LB108 24 mei 2020 om 20:08

@guy, nu heb je het ook wel verkeerd ;)
@polleke, je moet geen namen noemen maar kan dan toch zeggen welke ploeg(en)..

Romāns Vainšteins 24 mei 2020 om 20:31

Guy heeft volgens mij nog zo’n old school petje met propellertje er op, vette dingen zijn dat op het juiste hoofd.

Polleke 24 mei 2020 om 20:51

Als die ploegen dat zelf niet willen benoemen zullen ze daar wel een reden voor hebben, je leest hun pr nonsens dan wel net een beetje anders en hun geloofwaardigheid is uiteraard serieus gedaald…

vincenzo 24 mei 2020 om 21:10

We horen lang niet alles (in de media) wat er in werkelijkheid is gebeurd. Maar als je daarop insinueert, krijg je op dit forum mensen over je heen die "bewijzen" willen hebben en je voor een fantast uitmaken.

Maar maakt het zoveel uit of er een medewerker van een ploeg met Corona is besmet tijdens PN??

guyremgabdel 24 mei 2020 om 21:20

RV je bedoelt dit waarschijnlijk weer als “grapje” ?

LB108 24 mei 2020 om 22:20

Vincenzo, eigenlijk wel want nu doen ze alsof PN mede voor een uitbraak gezorgd heeft..
Terwijl nergens aanwijzing is dat er tijdens PN besmettingen waren.
Misschien hadden ze net moeten doorrijden tot Nice en hadden ze de volgende dag hun besmetting niet opgelopen..

FDJ 24 mei 2020 om 23:50

Op een paar interessante roeptoeters die anoniem vanaf hun laptop wat Coronagevallen de wereld in proberen te slingeren om hun punt te maken is er geen enkele aanwijzing voor een Coronauitbraak in Parijs Nice. Zelfs de UAE Tour is geen brandhaard geweest met een paar positieve renners.

De kans is extreem groot dat de renners daar, evenals het personeel, de besmetting in het hotel hebben opgelopen. In de buitenlucht, zo zijn er steeds meer aanwijzingen, is de kans op besmetting nihil. De afgelopen weken zou het meermaals ‘te druk’ zijn geweest, maar de IC cijfers blijven dalen en ook de ziekenhuisopnames.

Kortom fietsen in een peloton lijkt op zeker geen superspreadevent te zijn. Dat interessante gedoe van mensen die menen iets te weten mogen wel stoppen. Of namen noemen of niet zo interessant willen doen.

Vergeet niet dat die hele UAE Tour tot in den treuren getest is voor ze naar huis toe mochten. En alsnog enkele besmettingen en dan waarschijnlijk in hotels opgelopen en niet in het peloton.

Derierre de la course 25 mei 2020 om 00:16

Denk ook niet dat ze bang zijn voor de renners. Eerder voor de toeschouwers. Die waren er in zowel de UAE als PN nauwelijks.

guyremgabdel 25 mei 2020 om 00:42

FDJ, als we spreken over een koers (hier PN) bedoelen we daarmee niet zozeer dat de besmetting tijdens de wedstrijd (dus ts start en aankomst) is geweest maar eerder in de hotels waarnaar ik ook al eerder verwees. Dus zou kunnen via ploeg- of hotelpersoneel. Naast de renners telt het vergezelende ploegpersoneel al rap 8 à 10 man en die komen bij bepaalde ploegen werkelijk vanuit alle windstreken en nogal veel uit I.

vincenzo 25 mei 2020 om 08:35

Nergens wordt door Dumoulin of anderen gesuggereerd dat PN voor een uitbraak heeft gezorgd, maar het punt dat Dumoulin wil maken is dat het houden van de wedstrijd in zijn ogen een onverantwoord gezondheidsrisico inhield (waarop de MPCC had moeten acteren).

De mogelijkheid op besmetting zit 'm, als je het mij vraagt, niet zozeer op de weg in de buitenlucht, maar in de binnenruimten als hotels en bussen waarin renners en staf tijdens meerdaagse wedstrijden langere tijd verkeren.

Emile Tichelaar 25 mei 2020 om 10:31

@FDJ

“In de buitenlucht, zo zijn er steeds meer aanwijzingen, is de kans op besmetting nihil. ”

Geen enkele van deze onderzoeken geeft bewijs dat besmetting in de buitenlucht niet kan. Wel dat het overgrote deel van besmettingen binnen plaatsvindt.

Absence of evidence IS NOT evidence of absence!

Wil de echte roeptoeter nu opstaan?

LB108 24 mei 2020 om 19:12

Dus.. Tom vond Paris Nice heel gevaarlijk ook al is er nauwelijks iets uitgekomen maar Ketonen waar nog geen weet van is wat het doet op lange termijn is super goed.
Begrijpen wie begrijpen kan.
Hoe langer hoe minder fan en hoe meer ergernis aan Tom en om het groter te zien Jumbo Visma want die blijven steeds zeuren over Paris Nice.. blijf maar lekker tegen elkaar koersen voor de tv en houd jullie stil

HV 24 mei 2020 om 20:32

– Parijs Nice WAS gevaarlijk. Midden in de uitbraak van een pandemie een rondreizend circus laten doorgaan is een waardeloos plan.

‘Nauwelijks iets uitgekomen’ is een kulargument. Als jij nu 5 x de snelweg gaat oversteken, is de kans heel klein dat er iets gebeurd. Toch is het wel gevaarlijk. En dus moet je het niet doen. Dat de MPCC daar niets mee doet terwijl het een instantie is die staat voor gezondheid, is een farce.

– Ketonen zijn goedgekeurd door de verantwoordelijke instanties. Die hebben het getest en goed bevonden. Dus mag je er als consument vanuit gaan dat het veilig is. En effecten op lange termijn zijn nooit aan te tonen op de korte termijn (zie je de tegenstelling?) maar de inschatting van experts is dat die er niet is.

Dat de MPCC hier dus een statement over wil maken, is flauwekul. Het is geen doping product, net zo min als koolhydraten dat zijn. Dat statement is politiek gedreven. De ploegen die de drijvende kracht zijn, noemen expliciet dat ze het ‘te duur’ vinden. Zeg dat dan ook gewoon en maak geen statement waarin je doping impliceert. Een farce.

Waar je fan van bent, moet je zelf weten. Maar hij zegt hier nuttige zaken. Ook klojo’s (in jouw ogen) zeggen soms nuttige dingen. Doe er je voordeel mee.

LB108 24 mei 2020 om 20:39

Prima zo als je het zo ziet.
Ik vind het flauwekul wat Tom en jij zeggen, jullie omgekeerd.

Deel Koeper 24 mei 2020 om 21:19

@HV

En als MPCC zou zeggen dat ketonen oneerlijk zijn omdat enkel de rijken zich dat momenteel structureel kunnen veroorloven, zou het dan een acceptabel standpunt zijn?

HV 24 mei 2020 om 22:09

Niet echt maar dan zijn ze in ieder geval eerlijk.

Wat mijn – los van deze discussie – steekt is dat gedaan wordt alsof ketonen doping zijn. Daarmee zet je de wielersport (want bij andere sporten hoor ik deze discussie niet terwijl ketonen daar ook onderdeel zijn van de voedingsstrategie) weer in een kwaad daglicht.

Vind ik jammer.

LB108 24 mei 2020 om 22:14

HV
Heb ik nooit beweerd. Ik zeg alleen dat er nog geen bewijs is wat er op langere termijn mee is. Wat ook het MPCC zegt..

Explorer 25 mei 2020 om 16:10

@HV leg mij eens uit, want ik zie ketonen als prestatie bevorderend, wat het dan is.
Ik zie het als een toevoeging van een stof die tijdens rust en tijdens sporten niet verloren gaat. Überhaupt niet aangesproken wordt. De caffeine, gelletjes, suikers, snickers gebruik je omdat je lichaam dat verbrand en je voedsel nodig hebt omdat aan te vullen en verder te kunnen. Ketonen vul je niet aan dat neem je extra. En is dus helemaal niet nodig. Je pakt wat extra ketonen, valt af verbrand meer, wat het ook is je lichaam krijgt er meer van dan nodig is. Dit is nu grijs terrein, maar wel erg gevaarlijk terrein voor op de lange termijn.

Jokke 24 mei 2020 om 20:53

Tom Dumoulin is een farce.

vincenzo 24 mei 2020 om 21:01

Ach ja.

Ik wijs liever hierop: We gaan nog wat meemaken in juli en augustus (en daarna) als PN door sommige ploegen en renners vanwege de kans op besmetting met Corona al "heel gevaarlijk" werd gevonden.

Romāns Vainšteins 24 mei 2020 om 21:18

En had je ook nog een on topic mening met betrekking tot Dumoulin die ineens van #NoKetonesMPCC4life! naar #NoMPCCKetones4life switcht ? Of blijft het bij een halfraadsel dat een zucht van insiderschap in het coronawereldje met zich meebrengt.

Wat net zoals bij de mysteryploegleider van Guy is het de vraag wat je nou precies bedoelt en wil zeggen.

vincenzo 24 mei 2020 om 21:31

RV, Grappig dat juist jij dat zegt, omdat je originele schrijfstijl door sommigen op dit forum niet altijd gevolgd kan worden en zij zich nogal eens afvragen of je weer een grapje maakt.

Weinig toe te voegen aan de overheersende meningen die al gegeven zijn over de doorzichtige, onvermijdelijke switch van Van der Molen. Het verhaal over PN had hij weg kunnen laten, maar het feit dat hij het noemt zegt wel iets over wat te wachten kan staan als wedstrijden weer gereden worden bij identiek gevaar van besmetting met Corona als in PN. Wat dacht je van ploegen die zich terugtrekken of renners of staf die na etappe X in quarantaine (in hun hotel) moeten blijven vanwege vastgestelde of vermeende besmetting met het zo gevaarlijk geachte virus?

Samlambeej 24 mei 2020 om 21:49

Had het gewoon heel kort en sec moeten afdoen met uitstraling: "Ketones IN, sorry MPCC."
Dit pottendraaien en vooral het alles maar weggniffelen gaat me steeds meer tegenstaan bij hem. Zijn zogenaamd intellect komt er niet echt uit.

LB108 24 mei 2020 om 22:17

Opvallend vind ik ook dat het dag 2 is waarop een renner van JV zich minder populair maakt voor de buitenwereld..
Eersta Groenewegen, nu Dumoulin,..
Hebben ze hun PR mannen enkel bij de DS en manager ingeschakeld?

Ingmar T. 24 mei 2020 om 22:31

Als je voor Jumbo kiest, moet je doen wat de broodheer zegt, en dat is ketonen vreten. Als je een echte vent bent en je geloofd “waar MPCC voor staat”, zeg je tegen je broodheer, die zooi vreet ik niet.
Tommeke was dus bij de MPCC omdat dat zo leuk uitzag naar buiten toe.
Blijkt nu wel.

rogierb 25 mei 2020 om 00:02

Gaan we nu groot nieuws maken van het feit dat een knecht zijn lidmaatschap opzegt van een nietszeggend clubje.

Kosmonaut 25 mei 2020 om 04:21

Je bent lid van een beweging voor een geloofwaardige wielersport maar wanneer je dan verkast naar een andere ploeg waar ze je vol proppen met één of ander obscuur supplement zeg je je lidmaatschap op. Dát is pas hypocriet.

Romāns Vainšteins 25 mei 2020 om 06:37

Nog even de video bekeken om zeker te zijn of het wel echt allemaal zo dom was maar dat ziet er nog erger uit. Ik misgun niemand opportunisme, ook de 2 jaknikkende journalisten niet die hier een gouden kans lieten lopen om een zwalkende Dumoulin te fileren, maar sjonge jonge jonge…. En omdat iedereen in de conversatie bekneld zit in belangen dan maar gebroederlijk op het allang vergeten Paris Nice inschoppen ter afleiding, farce is inderdaad het woord.

kleomantre 25 mei 2020 om 13:02

Vanuit de journalisten waarschijnlijk de gedachte dat ze Tom als paradepaardje van NL wegwielrennen niet voor de schenen willen schoppen. Moeten toch ook beetje aan de mogelijkheden voor de toekomst denken. Begrijpelijk maar bijzonder lafjes, want zo ben je meer een PR-uithangbord van een persoon of organisatie dan een 'onafhankelijke' journalist. Hopelijk kunnen de makers van dit item hierop wel reflecteren en zien dat ze niet vaak deze grens nog over moeten gaan. Of ze moeten een PR-functie ambiëren binnen een ploeg o.i.d.

@RV er dus mee eens dat het een farce is. In principe geeft hij er dus vooral blijk van zijn principes van zijn ploeg te laten afhangen en indirect, gezien z'n overstap naar JV, dat hij zelf een dubbele moraal heeft. Dat is op zijn minst kwalijk te noemen voor iemand die 'vals' spel van andere collega's regelmatig publiekelijk afkeurt.

Je zou er ook af kunnen leiden dat hij of toch niet zo intellectueel is als men hem graag wil neerzetten (zie hier de reacties maar hoeveel mensen dit niet zomaar voor zoete koek slikken). Of hij mist toch wat leiderschap gezien z'n volledige afzijdigheid van deze discussie tijdens z'n verblijf bij Sunweb. Heeft zich krampachtig in een keurslijf laten dringen en probeert dat nu krampachtig achter zich te laten.

Panache 25 mei 2020 om 14:40

Kleomantre, ik denk dat je volgende uitspraken heel wat toelichting vragen. Wil je die geven?
1) …vooral blijk van zijn principes van zijn ploeg te laten afhangen en indirect, gezien z’n overstap naar JV, dat hij zelf een dubbele moraal heeft.
2) Dat is op zijn minst kwalijk te noemen voor iemand die ‘vals’ spel van andere collega’s regelmatig publiekelijk afkeurt.
3) Je zou er ook af kunnen leiden dat hij of toch niet zo intellectueel is als men hem graag wil neerzetten.

Maxim Horssels 26 mei 2020 om 06:06

Het is maar goed dat jullie geen journalisten zijn. Het is bijna bewonderenswaardig hoeveel onzin en aannames jullie in een paar zinnen kunnen ophopen.

Romāns Vainšteins 26 mei 2020 om 07:02

Vast jou niet Panache, ik denk dat het om de opmerkingen gaat van mij en Kleo met betrekking tot hun gedweeig aandraven achter Dumoulin in plaats van hem een tikkie mee te geven wanneer hij staat te waggelen en zwalken op de sokkel.

Waar ik overigens totaal bij blijf en veel begrip voor heb, het is feitelijk niet veel anders qua brood en heer. Wel een reden voor mij om voortaan dit type interviews over te slaan want het heeft mij te veel een zweem van eerlijk zullen we alles delen. Of deze instelling dan de kwalificatie 'het is maar beter dat je geen journalist bent' vanuit een journalist verdient op een open discussieforum ? Wie het weet mag dat vinden.

Panache 26 mei 2020 om 10:47

Ik was daar al achter en verwijderde mijn bericht, maar je was ook vroeg wakker Romāns Vainšteins. Bij de verkeerslichten stopte ik achter een Toyata met zo’n knikkend hondje op de hoedenplank. Geen idee waardoor, maar ik moest direct weer aan dit topic denken… En kijk eens een nieuwe reactie in het draadje.
WF is “een interactief platform waar wielerliefhebbers het laatste wielernieuws vinden en met elkaar in discussie kunnen gaan” en dat is prima. Het verwarrende is dat er soms pretenties aanwezig lijken om meer te willen zijn dan dat.

Explorer 26 mei 2020 om 19:05

@maxim, blijf rustig maxim. Blijf objectief en laat je niet meesleuren in schrift die er niet toe doet.
Heeft geen meerwaarde voor deze prachtige site en jullie mooie journalistieke oogpunt. Tuurlijk zijn punten voor verbetering of waarop het anders zou kunnen. Maar dat hoort bij elk vakgebied. Ga zo door daar met z’n allen!

Limal 25 mei 2020 om 07:41

Over ketonen is alles al gezegd, maar ivm PN lijken sommigen het volgende over het hoofd te zien: begin maart was er een significante besmettingsgraad in de samenleving die we niet exact in kaart konden brengen omdat testcapaciteit onvoldoende was. Momenteel is de testcapaciteit vele malen hoger en in principe, als track-and-trace deftig wordt uitgevoerd, zullen we te allen tijde weten of en waar opflakkeringen zich voordoen. In dat opzicht geef ik Dumoulin dan ook gelijk: PN wás onverantwoord en hypocriet. (Gezien de competitiestop in andere koersen/sporten en beginnende graduele lockdown van de samenleving.)

Of het doorgaan van de koers effectief tot bijkomende besmettingen leidde of niet doet niets ter zake. "The past is often as distorted by hindsight as it is clarified by it."

jan jansen 25 mei 2020 om 08:06

Tom is de beste

Romāns Vainšteins 25 mei 2020 om 08:48

Laten we het hopen. Dit jaar voor het eerst als patatje met dus het is niet uitgeloten, erg interessant.

Dave Dröge 25 mei 2020 om 08:59

De enige reden dat Tom Dumoulin zijn lidmaatschap op heeft gezegd is zijn ketonengebruik. De rest is een excuus zoeken over de rug van zijn vorige ploeg(genoten).

harryjohan71 25 mei 2020 om 09:08

Er zijn naar mijn weten maar 9 van de 19 worldtour ploegen lid van de MPCC. Het belang van deze organisatie wordt door velen ernstig overschat. DQS, INEOS, Micheltom-Scott en Trek zijn bijvoorbeeld geen lid. Niemand weet of de ploegen dan wel renners die lid zijn van MPCC geen ketonen gebruiken. Want ook Tom Dumoulin kon gewoon lid blijven terwijl hij ketonen gaat gebruiken. Dan ben je als MPCC pas ongeloofwaardig en hypocriet bezig. De ploegen en renners die ketonen gebruiken had MPCC het lidmaatschap moeten afpakken. Als Dumoulin naar INEOS of DQS was gegaan had hij zijn lidmaatschap vermoedelijk ook opgezegd en was er hier heel anders gereageerd.

Olly 25 mei 2020 om 09:20

Zucht…. was het maar 01 Augustus, dan gaan we het weer over wielrennen hebben ipv dit gezever.
Ikkanniewachtuh

Limal 25 mei 2020 om 12:57

Newsflash: ook ná 1 augustus zal het nog vaak over covidketonen gaan :-)

Headlines

Materiaalzone

Populair