Tom Dumoulin: “Vraag me af of ik in 2019 wel alles op de Tour moet zetten”

maandag 19 november 2018 om 08:57

foto: Sirotti (archief)

Tom Dumoulin heeft zondag tijdens de Amstel Gold Race experience zijn twijfels geuit over deelname aan de Tour de France. “Ik denk niet dat er de afgelopen jaren een grote ronde is verreden die zo slecht bij mijn profiel past”, klonk het volgens De Telegraaf.


Bij de onthullingen van de parcours van de Tour en de Giro viel al direct het grote verschil in aantal kilometers tegen de klok op. “In alle opzichten ligt de Giro me veel beter”, aldus Dumoulin. De Giro telt volgend jaar bijna zestig tijdritkilometers, terwijl de Tour het moet doen met slechts 27 chronokilometers.

Dit zorgt voor twijfels bij de voormalig Giro-winnaar. “De tweede plaats achter Geraint Thomas afgelopen zomer maakt het mijn grote uitdaging om de Tour te winnen, maar ik vraag me af of ik in 2019 wel alles op de Tour moet zetten”, aldus de Nederlander.

“Ik heb momenteel niet echt een voorkeur qua grote ronde, dus de ploeg heeft de doorslaggevende stem”, legt Dumoulin de keuze bij zijn ploegleiding. “We zullen spoedig die knoop doorhakken omdat het hele programma afhankelijk is van die keuze.”

Of er opnieuw een dubbel Giro-Tour in zit zoals afgelopen jaar? “Na dit seizoen weet ik hoe zwaar die dubbel weegt en het is verre van ideaal om ieder jaar twee grote rondes te rijden”, lijkt de Limburger te hinten naar een ‘nee’.

Dit artikel delen:

71 Reacties

Cadellie 19 november 2018 om 09:06

Ga maar naar de Giro, Tom. Doe het!

Rhohan 19 november 2018 om 09:17

Ik denk dat Sunweb ervoor kiest om hem naar de Tour te brengen. Kelderman is een jongen die het in de Giro ook kan doen met al die TT-kilometers.

Cadellie 19 november 2018 om 10:06

Klopt, ik snap het ook als Sunweb hem naar de Tour stuurt.

Pietspeed 21 november 2018 om 05:52

Kom op Tommie, live your dream, naar de Tour! There are always excuses to do not..

JaBo 19 november 2018 om 09:14

Giro en Vuelta zou een mooie combi zijn.

Dolledriesoldebroek 19 november 2018 om 09:15

Giro en vuelta tom! Wk is toch niks voor je dit jaar..

Fck aso, fck sky

baswallet 19 november 2018 om 10:39

De Vuelta is ook ASO

kielabokki 19 november 2018 om 09:25

Had dit jaar de Giro niet moeten doen. Zou wel eens dingetje kunnen worden in retrospectief.

Samlambeej 19 november 2018 om 09:33

Elke Grote is ook wel vaak tweede geworden !

Mwielerfan 19 november 2018 om 21:50

En dan heb je nog figuren als leif hoste en vanmarcke die er vaak heel dichtbij waren. In de rondes bijvoorbeeld kuijper. Kan het ook worden.
Vorig jaar een grote fout gemaakt. Nu is duidelijk dat hij echt mee kan doen met de beste. Froome is pp een leeftijd dat elke grote ronde zijn laatste kan zijn. Dumoulin heeft al veel meer rondes meegedaan voor de top dan Thomas. Als je nu nog niet voorde grootste prijs gaat kun je net zo goed a la vdp mini rondjes gaan rijden ergens waar niemand kijkt.

josi 19 november 2018 om 09:30

Zal vermoedelijk toch wel de Tour worden, al ligt het Giroparkoers hem beter. Vergeet niet dat in 2020 de Spelen weer op het programma staan, wat voor hem zeker een groot doel zal zijn en lastig te combineren is met een Tourklassement. Dan zit je dus al snel weer 2 jaar verder met je Tourambities.

Viktrodriguez 19 november 2018 om 15:09

Zolang Sky nog met die Froome meedoet, valt die schade nog wel mee.

AWestie 19 november 2018 om 09:42

@JaBo & @Dolledriesoldebroek, lees even goed jongens. Ook al is het niet de combi Giro/Tour, Tom zegt wel:”het is verre van ideaal om ieder jaar twee grote rondes te rijden”

Jungle Man 19 november 2018 om 10:44

Ik hoop dat ie de Giro gaat rijden, maar ben bang dat er voor de Tour wordt gekozen.
M.i. kan de Giro voor Sunweb meer publiciteit opleveren

Rico. 19 november 2018 om 10:54

Ook al wint Tom 5 etappes en het eindklassement in de Giro, dan nog kan het qua publiciteit niet op tegen een podiumplek in de Tour.

Neemt niet weg dat ik hem dat graag zie doen… :)

Chris Van Uden 19 november 2018 om 12:45

Ik denk dat je als sportman van dit kaliber voor het hoogste moet gaan, en dan is een overwinning in het eindklassement van de Giro in mijn boekje toch net wat meer waard dan bv. een 3e plek in de Tour. Ik zie hem liever naar de Giro gaan!

Mwielerfan 19 november 2018 om 21:52

Alleen als dumoulin elke dag live voor de camera gaat poepen komt een beetje in de buurt van de publiciteit die een 7de plek in de tour sunweb zou opleveren.

Baukema Tomoulin 19 november 2018 om 10:53

Ik ben benieuwd als Dumoulin niet de tour doet of SKY dan 1,2,3 kan rijden in de tour. Op die manier zouden ze het wielrennen definitief kapot maken voor mij

Simon1 19 november 2018 om 13:55

Tour is de saaiste wedstrijd van het jaar. Sky doet het erg slecht in de wedstrijden waar het omgaat.

Mark 19 november 2018 om 14:21

@Simon
Ja, in de tour bakt Sky er al jaren niets van.

Mwielerfan 19 november 2018 om 21:53

Je kunt net zo goed zeggen dat dumoulin dan het wielrennen kapot maakt doordat hij de uitdaging met sky niet aandurft

achterhoeker 19 november 2018 om 11:20

Sowieso Giro doen…past beste
Tour is te lastig voor Tom en een slangenkuil natuurlijk…
Al zie ik hem wel weer de dubbel doen…

Bever 19 november 2018 om 11:30

Eens met @Rhohan. Met Kelderman naar de Giro en Dumoulin naar de Tour heeft Sunweb dubbel kans op succes. Ik hoop alleen dat Sunweb niet besluit om 100% in te zetten op de Tour te zetten en daardoor Kelderman niet laat starten in de Giro.

girardengo 19 november 2018 om 12:27

Lastige keuze. Het hart ligt bij de Giro en het hoofd bij de Tour. Het probleem is dat de status van de Tour hoger is.

r_nijman 19 november 2018 om 12:56

Alles blijft uiteraard afhankelijk van de tegenstanders, maar met een parcours als dit is het winnen van de Tour alles behalve. Weinig tijdritkm’s is 1 ding, maar vooral die vele km’s in het echte hooggebergte zullen flink in Tom’s nadeel zijn. Tenminste, afgaand van de Vuelta 2016 en Giro 2017, waar hij in de leiderstrui meerdere keren is aangevallen. Natuurlijk is hij sindsdien wel sterk verbeterd in de bergen, maar toch….

Zou het voor Sunweb ook publicitair beter zijn als Tom 5e tot 8e wordt in de Tour ipv meedoen voor de winst in de Giro? Achter betere klimmers als Froome, Quintana, Bardet, Lopez, Bernal, Landa, Yates is dat best mogelijk.

Moeilijk om dat in te schatten, geen idee wat voor Sunweb nu het belangrijkste argument zal zijn om voor deze sportsponsoring te kiezen. Is het alleen naamsbekendheid (Tom naar Tour) of identificeren met winnaars (Tom naar Giro)….

Hoe dan ook, uit de poll op wielerflits valt duidelijk op te maken wat wij willen dat Tom kiest….. 83% Giro

FDJ 19 november 2018 om 15:45

Maar op wielerflits mag je dan ook echt niet positief zijn over de Tour en vooral de Giro helemaal de hemel inprijzen.

Die eerste en laatste tijdrit in de Giro zijn ook helemaal niet zo geschikt voor Tom. Pakt hij echt niet heel veel tijd zoals in de tijdritten in de Giro die hij won. Pakt hij in de TTT in de Tour meer op bv Bardet en Pinot.

Krul 19 november 2018 om 16:17

De tijdritten in de Giro worden overschat. Het zijn tijdritten waar enkele klimmers zich zeer goed mee kunnen redden.

Bovendien vergeet iedereen de TTT in de Tour van 2019. Ik zie Sunweb hier tijd pakken op Sky.

Dus qua tijdrit kilometers slaat de redenering van veel volgers nergens op.

Enige nadeel zijn de vele hoogte meters in de Tour.

Mwielerfan 19 november 2018 om 21:57

Vuelta was 2015 dacht ik.
Verder zou ik bij veel andere renners adviseren juist de giro te rijden. Gesink vroeger toen ie nog goed was bijvoorbeeld had daar echt kunnen scoren en dit jaar kelderman. Maar dumoulin heeft al een jaar de concurrentie proberen te mijden. Dus bij hem is het duidelijk.

dikkechaap 19 november 2018 om 12:57

Ik hoop en vermoed dat hij nog 1 keer de dubbel giro-tour gaat doen, met daarna een vroeg einde aan zijn seizoen om overbelasting te voorkomen.

Chaba 19 november 2018 om 12:59

Keuze ligt bij de ploeg dus wordt gewoon de Tour.

Matje VdP 19 november 2018 om 13:20

Ik zou starten in de giro ook slim vinden met het oog op eventuele pech. Stel je valt in het begin dan kun je nog overschakelen naar de tour. Andersom lukt dat uiteraard niet.

Mark 19 november 2018 om 14:23

Dan heb je ook nog Vuelta als optie, natuurlijk.

Mwielerfan 19 november 2018 om 21:58

Behalve dat je dan zeker niet optimaal kunt voorbereiden op de tour.

Kruisberg 19 november 2018 om 15:11

Ik weet dat het niet gaat gebeuren maar hoop toch dat hij eigenlijk weer Giro en Tour gaat doen. Vond beide rondes extra leuk afgelopen jaar en beleef dan daar ook meer plezier aan dat dat hij er maar een van beide rijdt. Giro en Vuelta zou ook zeker heel goed kunnen!

UrbanSteel 19 november 2018 om 15:47

Je kunt het draaien en keren zoveel als je wil, de Tour is de belangrijkste meerdaagse koers van het jaar, nou ja, na de Tour of Hainan. ;)

Mwielerfan 19 november 2018 om 21:59

Maar binnenkort is het de tour of guanxi II

horsm 19 november 2018 om 15:52

Tour natuurlijk! Vanaf nu elk jaar blijven proberen totdat het een keer raak is.

Maar natuurlijk de ASO wel laten merken dat hun parkoers zuigt en je twijfelt…

Krul 19 november 2018 om 16:13

Ik denk inderdaad dat dit de beste redenatie is. De persoonlijke flirt met de Giro mag naar mijn mening zelfs nog wel groter zijn om de parcours bouwers een geschiktere parcours te bouwen. Uiteindelijk is het toch Sunweb die wil dat Tom de Tour rijdt (wat commercieel ook helemaal logisch is) en kan hij zich altijd achter dat excuus verbergen.

KennyKlimmen 19 november 2018 om 15:57

2019 Giro en Vuelta
2020 Tour en spelen

Maar ja, ik word steeds maar niet benaderd voor het ploegleiderschap van Sunweb…. Wat op zich best vreemd is wanneer je mijn kundige posts leest hier op het forum…..

girardengo 19 november 2018 om 16:10

Je hebt veel concurrenten hier.

Mwielerfan 19 november 2018 om 22:00

Lol dat heb ik nou ook ;)
Ze hebben nog steeds te weinig renners naar het aantal ploegleiders zou direct opgelost zijn

Samlambeej 19 november 2018 om 22:05

haha @girardengo

KennyKlimmen 19 november 2018 om 16:24

lol.

assen 19 november 2018 om 16:44

Hier mijn kosten-baten analyse
– kans op winst in TdF is kleiner door parcours en tegenstand
– kans op winst in Giro is groot door parcours en tegenstand
– meedoen aan Giro verlaagt vorm voor Tour
– publicitair is Tour veel belangrijker dan Giro

—> meedoen aan Giro om winst, en Tour meedoen omwille van publicitaire waarde en wetende dat je Tour met heel grote kans niet wint, of zelfs kans op podium niet groot is

Mwielerfan 19 november 2018 om 22:01

Dus met twee grote rondes jezelf opblazen voor de rest van je cariere?

tendam 19 november 2018 om 17:16

Krijgen we nou weer hetzelfde liedje? We hebben duidelijk kunnen zien dat de Tour hem veel beter ligt, vanwege het soort beklimmingen. Zelfs terwijl hij naar eigen zeggen minder goed was dan in de Giro speelde hij nog mee om de winst. En dat lag niet aan de tijdritten.

Mwielerfan 19 november 2018 om 22:02

Sterk argument

jessevdalen 19 november 2018 om 17:29

Zwak mocht hij weer de giro doen. Daag jezelf uit en gooi alles op de tour. Bardet gaat toch ook niet naar de giro de laatste jaren voor minder tt kilometers

Skele 19 november 2018 om 18:02

Alsof hij de confrontatie met Froome niet aandurft..
De TT’s in de Giro zijn stuk voor stuk voor de klimmers, en als je 1 van de favorieten voor de tour bent zou je imo altijd voor die uitdaging moeten gaan.

platteprijs 19 november 2018 om 18:03

Hij moet niet zo zijn oren naar de ploeg laten hangen. De ploeg luistert andersom ook niet zo goed naar Dumoulin (versterkingen binnenhalen). Hij heeft maar een aantal jaren kans om grote rondes te winnen, dus komend jaar voor de Giro kiezen. En niet aan de Tour beginnen als de kansen zo klein zijn. En dan de dubbel Giro-Vuelta.

Mwielerfan 19 november 2018 om 22:03

Hij heeft maar een aantal jaren de kans om de tour te winnen dus dat proberen. Kun je net zo goed zeggen

platteprijs 20 november 2018 om 08:25

Je snapt het niet. Het gaat om grote rondes winnen en de Tour is er daar maar een van. De kans dat hij de Tour wint in 2019 is klein, dus is de kans groot dat 2019 een jaar zonder zege dus een verspild jaar wordt. De kans op de girozege is vele malen groter, lukt dat niet dan is een herkansing in de Vuelta goed te doen. Wat ik zeg, dus geen Tour volgend jaar.

  • 1
  • 2