Tom Dumoulin voelt zich niet goed: “Paar dagen nodig om te herstellen”

woensdag 11 mei 2022 om 11:06
Tom Dumoulin voelt zich niet goed: “Paar dagen nodig om te herstellen”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin heeft daags na zijn inzinking in de Giro-etappe naar de Etna aangegeven zich niet goed te voelen. “Ik heb zeker een paar dagen nodig om te herstellen”, tekent Eurosport-verslaggever Sander Kleikers op uit de mond van de Jumbo-Visma-kopman.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

“Het is weer een nieuwe dag. IK baal wel van gisteren. Het is niet anders, maar het is niet leuk… Gelukkig is het een makkelijke rit vandaag. Ik moet de dag goed doorkomen en dan even resetten de komende dagen. Vandaag duik ik een beetje weg in het peloton”, aldus Dumoulin, die dinsdag bijna zeven minuten verloor op de grote groep met favorieten voor het eindklassement.

Daardoor is de Nederlander nu gezakt naar de 49ste plaats in het algemeen klassement. “Ik kwam hier ook voor een etappe, maar daar ben ik zeker niet klaar voor. Ik voel me niet goed. Zelfs in een ontsnapping zou ik nu niet kunnen winnen.”

Dinsdag, meteen na de finish, zocht Dumoulin ook naar antwoorden. “Het komt er niet meer uit. Het lichaam reageert niet meer zoals ik wil”, zei hij. “Mijn benen lopen vol. Ik heb niet meer de power van een paar jaar terug. Dus ik kan ook niet zeggen waar het aan ligt.”

Addy Engels: “Er verandert niet heel veel voor ons”
Ploegleider Addy Engels heeft de scherven ook bij elkaar kunnen rapen. “Er verandert niet heel veel”, vertelt hij aan Eurosport. “De komende dagen doen we niets anders. Voor Tom kost het wel wat tijd om te resetten, maar vooral om zijn gevoel te verbeteren.”

“Je kan nog zoveel plannen hebben, maar als de benen zoals gisteren zijn, kom je niet ver”, doelt Engels op Dumoulin. Voor Tobias Foss en Sam Oomen ziet het er wat beter uit, al verloren zij ook tijd. “Met die andere twee gaan we gewoon door voor het klassement. De Giro is nog lang. We moeten de focus behouden. De eerstvolgende test is op de Blockhaus. Daar proberen we het opnieuw en gaan we kijken of we verschil zien.”

Dit artikel delen:

91 Reacties

pirazzi 11 mei 2022 om 11:11

Beterschap!

Yeez 11 mei 2022 om 11:16

Wat is niet goed voelen? Met alle respect, maar gisteren gaf hij aan dezelfde voorbereiding te hebben gedaan als andere jaren en niks onder de leden te hebben, maar dat het er simpelweg niet uitkomt. Waar voelt hij zich dan niet goed van en moet hij van herstellen? Zijn prestatie? Het begint langzamerhand gênant te worden…

D.Koch 11 mei 2022 om 15:10

Gênant? Meen je dat? Hij heeft een slecht dag gisteren en staat 49ste en rijd nog mee.

ZureVla 11 mei 2022 om 16:52

Ja, het is inderdaad gênant. Drie jaar lang een topsalaris vangen, vrijwel niets presteren, daags voor de Giro melden dat alle waarden als vanouds zijn en de lichten op groen staan om een goede Giro te rijden om na de eerste bergetappe met excuses te komen dat het juist niet zoals vroeger was. Is het op training wel Giro 2017 waardes kunnen trappen maar in koers niet? Dat is raar en met de zeurexcuses zelfs gênant.

Michelangelo 11 mei 2022 om 11:16

Misschien ook wel precies wat hij NIET moet doen. Tenminste, als het tussen de oren zit.

Ik denk dat je jezelf uiteindelijk meer coureur voelt in een kopgroep (en de koers mee maakt) dan in de buik van het peloton (waar je de koers ondergaat).

Makkelijk praten vanaf de bank zonder data of zijn gevoel in de benen. Maar persoonlijk kan ik altijd net wat meer als ik het gevoel heb de anderen pijn te doen (al is het maar in mijn fietsgroepje van 4 man).

D.Koch 11 mei 2022 om 15:11

De koers ondergaat! Mooi verwoord

roeleur 11 mei 2022 om 18:01

Maar hij heeft het gevoel zichzelf teveel pijn te doen ipv de anderen.

Johnny7 11 mei 2022 om 11:17

Tom, eeuwig respect voor je prestaties in het verleden. Ga je alsjeblieft richten op tijdritten de komende jaren. Daar kan je nog vele mooie overwinningen behalen. Nooit opgeven en als hoofddoel de OS tijdrit over 2 jaar. Succes!

Maenhout 11 mei 2022 om 12:27

En misschien een keertje de Amstel Gold Race winnen. In eigen geboortestreek.

Pietspeed 11 mei 2022 om 11:19

Het is hier taboe om er over te spreken. Echter, de laatste 2 jaren gaan niet in je koude kleren zitten.

DonQuijote 11 mei 2022 om 12:10

Je bedoelt mentaal of fysiek qua "preventie" ?

Guushovd 11 mei 2022 om 12:13

Altijd leuk als mensen zeggen dat het taboe is om ergens over te spreken terwijl er continu over dat onderwerp gesproken wordt. Vanuit allerlei perspectieven.

Ik heb toch een andere definitie van het beprip taboe. Maar het is heel erg in om verongelijkt te doen over het gebrek aan ruimte om een mening te hebben. Terwijl de ruimte om een mening te hebben iedere dag onder iedere krantenkop op het internet weer blijkt.

Panache 11 mei 2022 om 14:04

Duimpje omhoog Guushovd.

Pietspeed 11 mei 2022 om 15:06

O ja Guushovd?
Al een aantal keer benoemd, en geweigerd te plaatsen.
Dus, Guushovd open het thema / debat maar!

joowii 11 mei 2022 om 15:20

Over doping praten is wel een beetje taboe op Wielerflits natuurlijk :), maar dát bedoel je toch niet Piet?

Pietspeed 11 mei 2022 om 16:43

Uiteraard niet

Wheely 11 mei 2022 om 16:49

Is het taboe om over mentale problemen te praten? Steeds minder toch?

Het lijkt een grote stap maar je kunt gewoon hulp zoeken Piet.

Pietspeed 11 mei 2022 om 21:38

Voor je veiligheid snel je prikkies halen Wheely. Het is zo weer herfst. En zolang de voorraad strekt.

skylimit 11 mei 2022 om 11:27

Afstappen Tom !!! Zonder plezier in fietsen gaat het niet. De ploeg heeft helemaal niets aan je als je nu weer de zielepiet gaat uithangen.

Michiel 11 mei 2022 om 11:28

Wat een slap gelul zeg, ik voel me niet goed. Lijkt me onderhand mentaal

madeinstars 11 mei 2022 om 11:33

Al zou het mentaal zijn, dat maakt het nog niet minder echt.

japio 11 mei 2022 om 11:33

OK, misschien is het mentaal. En wat dan nog? Dat zijn reële zaken waar je wat mee moet. Van de zijlijn is het heel makkelijk om daar een oordeel over te vellen.

Ik kan de situatie verder niet beoordelen. Ik kan niet in zijn hoofd kijken of zijn benen voelen.

Hij heeft de laatste jaren zo weinig gefietst door allerlei oorzaken, dat presteren op niveau niet mee zal vallen. Ik hoop dat hij de moed heeft door te fietsen en koershardheid op te doen.

Michiel 11 mei 2022 om 11:42

Als het mentaal is is zn carrière over, iig bij JV. Na 2,5 jaar aanmodderen en jammeren is het wel een keer klaar

Dikke Vrouw 11 mei 2022 om 11:36

Tom heeft vast iets onder de zoden

Wheely 11 mei 2022 om 12:46

Ik hoop dat je onder de leden bedoelt anders moeten ze zijn tuin in België maar eens omspitten…

Joop Zoetemelk 11 mei 2022 om 11:37

Hmmm Tom Dumoulin misschien is het wel een beetje een utopie om zo makkelijk te denken dat je weer tot de beste renners behoort.
Wielrennen gaat steeds harder en je wordt sneller ingehaald door een jongere variant dan dat je aan de top blijft.
Een enkeling lukt dit wel en wint 5x de Tour en blijft constant op niveau.
De meeste renners zijn 1 a 2 jaar goed en winnen een GC en daarna is het vaak als knecht of hoppen ze steeds van ploeg.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 11 mei 2022 om 11:38

Edit redactie: S.v.p. respectvol reageren.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 11 mei 2022 om 12:03

Wees dan wel zo netjes om te zeggen wat er niet respectvol was aan mijn post, want zonder melding reacties geen editten kan natuurlijk niet @redactie .

En even offtopic nu we toch bezig zijn: waarom is het feedback forum gesloten?

Michiel 11 mei 2022 om 12:06

Dat hebben we je al zo vaak proberen uit te leggen, maar het is je andere oor al uit voor het bij je ene oor erin is

Marik 11 mei 2022 om 12:26

Dat wat Michiel zegt.

Michelangelo 11 mei 2022 om 13:09

@Jachtluipaard,
Je moet je vileine opmerkingen gewoon wat netter verpakken. Dus niet met veel geraas door de voordeur naar binnen om stennis te schoppen, maar via een zijdeurtje.

Bijten doen ze uiteindelijk toch wel. Of je nu grof en direct bent, of wat subtieler.

Michiel 11 mei 2022 om 13:21

Ja, wees een Johan Derksen. Vanaf maandag gelukkig weer op de buis.

Dikke Kleuter 11 mei 2022 om 11:39

Werkelijk alles wat nu gebeurt had ik al lang en breed voor aanvang van de Giro voorspeld. Het zit al heel wat tijd niet meer goed tussen Dumoulins oren. Dat sommigen nog altijd volharden in het feit dat zijn falen te maken heeft met longcovid of te weinig afgelegde meters vind ik frappant. De enige ziekte die Dumoulin nog onder de gelederen heeft is faalangst. Het is einde verhaal met hem. Wordt niks meer.

FDJ 11 mei 2022 om 12:00

Met faalangst wordt je geen 2e in een Olympische tijdrit. Wat het wel is weet ik niet, maar het komt bij mij over dat Tom een slimme jongen is, hoog geschoold en alles tot in de puntjes zit te analyseren. Niet alleen waardes, maar ook gevoel. Structureel op zoek naar het gevoel van weleer. Blijkbaar komt dat er bij Tijdritten nog enigszins in de buurt, maar op klimmen niet meer.

Pietspeed 11 mei 2022 om 15:11

Wat is dat nu voor een opmerking :longcovid. Ter bescherming is hij 2x geprikt en geboosterd!! Dus de overheid houdt de mensen voor de gek als het ter bescherming en voor ieders en andermans veiligheid is. En daarboven nog de bubbels en maskers. Maar ok, ieder zijn mening.

JopieZ 11 mei 2022 om 18:06

@Piet, de overheid heeft niemand voor de gek gehouden. Virussen werken nu eenmaal zo. Maar Tom heeft geen longcovid. Hij kan minder pijn lijden in vergelijking met zijn top jaren. Van nature is hij geen top klimmer, maar op karakter kon hij bij blijven of de schade beperken door enorm veel pijn te lijden. Welnu dat laatste lukt hem niet meer

Puncheur du Framboise 11 mei 2022 om 11:41

Wat een enorme blunder om Kooij niet mee te nemen. Had al die oude sprinters erop kunnen leggen

tak 11 mei 2022 om 11:44

Word altijd een beetje kriebelig van amateurpsychologen die nu tevoorschijn komen. Tuurlijk is dat een belangrijke factor in de sport, maar dat het fysiek nu niet lukt lijkt me goed te verklaren. Dat hij gisteren niet besten mee omhoog kan vind ik als je zijn afgelopen 3 jaar bekijkt best logisch. Ik ben fan dus hoopte natuurlijk dat het mee zou vallen, maar verwachtte er niet veel van.

Tel maar op: vanaf 2019 een jaar niet gekoerst. Knieblessure en darmproblemen. In 2020 een aardige comeback, niet top, maar ook niet slecht. Waarbij de basis nog meer aanwezig was dan nu. Toen nog pauze door mentale shizzle, dit jaar amper gekoerst, corona waarvan je niet weet wat de impact nu nog is.. kortom, volgens mij gewoon te veel malheur en te weinig basis om zo’n matige voorbereiding op te vangen en een klassement te rijden. Geen idee of het er nog inzit als hij wel langere tijd op niveau kan koersen, ik weet niet of we daar nog achter gaan komen..

VerstandOpNul 11 mei 2022 om 12:47

Dat heb ik nou ook!! Al die opmerkingen over Tom’s gemoedstoestand, of hij al dan niet goed in zijn vel zit, of hij een vrolijke indruk maakt.. Commentatoren bij de koers, analisten in podcasts, hier op het forum.. Aarghhh

japio 11 mei 2022 om 13:51

Helemaal mee eens! Vanaf onze luie stoel kunnen wij de oorzaak niet aanwijzen. De Giro nu uitrijden zonder al te veel verwachtingen en dan kijken hoe het seizoen evolueert.

LaurentJalabert 11 mei 2022 om 11:44

Tot gisteren voelde hij zich juist prima. Niet te groot maken. Hij kan gewoon niet meer afzien op zo’n lange klim. Focus verleggen naar andere dingen.

SchoonGeweten 11 mei 2022 om 11:46

Of dit is een praatje om aan te kondigen dat ie over een paar dagen afstapt.

Mystery Rider 11 mei 2022 om 12:08

Op basis van de artikels op WF en wat hij zelf allemaal zegt, kan ik mij moeilijk voorstellen dat het makkelijk ‘herstellen’ is in de buik van het peloton.

En als hij dan later deze week op de Blockhaus opnieuw als 1 van de eerste ‘favorieten’ moet lossen, kan ik mij best voorstellen dat hij op de rustdag naar huis gaat.

Explorer 11 mei 2022 om 11:47

We zijn pas drie dagen aan het fietsen, Tom heeft nauwelijks koersdagen in de benen(net als Foss overigens) en ""we gaan al een paar dagen nodig hebben om te herstellen"".
Kom op Tom, jij weet als geen ander dat je koershardheid moet hebben voor het starten van de giro. Die heb je niet/nauwelijks gehad, temper je verwachtingen. Rij die drie weken uit, de laatste week is bepalend voor jou. De trainingsarbeid data liegt niet, je koppie wel. Lopen je benen mentaal vol? Niet denken en denken, maar doen. Op wattage naar boven, niet klagen maar trappen, verstand op nul.
De fiets,de fiets en verder niets.

ghostwriter 11 mei 2022 om 11:52

Dumoulin moet natuurlijk doen waar hij plezier uit haalt maar volgens mij zou het sportief gezien beter zijn als hij zich op eendaagse wedstrijden en etappes van rondes gaat richten.

KnightBiker 11 mei 2022 om 11:57

Voor de directe toekomst zeker: ambities bijstellen en zorgen dat er ergens resultaat gereden word. Een etappe hier of elders is ook een resultaat: de doelen wat kleiner/haalbaarder maken alvorens weer aan een Grote Ronde te denken lijkt me inderdaad de beste weg.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 11 mei 2022 om 11:56

Die uitspraken van Engels zijn trouwens ook echt om te janken. Die gelatenheid en nikszeggendheid, topploeg onwaardig.

En het meest bizarre is dat ze totaal geen idee lijken te hebben van de fysieke conditie en vorm van hun renners. Gewoon een paar dagen meebollen en dan maar hopen dat ze op Blockhaus spontaan wel met de besten mee kunnen? Wat zijn ze aan het doen op al die trainingskampen? Je hebt toch een karrevracht aan data en weet precies hoe ze er voor staan? Dan kan het verval in een wedstrijd nooit zó groot zijn, of ze waren op het trainingskamp al waardeloos..

Aerts 11 mei 2022 om 12:32

Klopt, maar nu ken ik geen enkele ploegleider die ’topploeg-waardige’ uitspraken doet. Het zijn allemaal amateurs.

En wat te denken van de vele genante opmerkingen van teammanagers: Brailsford, Lefevere, Vinokourov, Gianette.
Die Zeeman komt bij mij wel goed over. Hij lijkt tenminste transparant en eerlijk.

VerstandOpNul 11 mei 2022 om 12:45

Ik denk dat de invloed van een ploegleider op de koers vrij beperkt is..

Addy Engels daarentegen heeft al meerdere malen stevig zijn stempel op de koers van zijn renners gedrukt..

paul s 11 mei 2022 om 13:02

En die durft Dumoulin een jankerd te noemen!!?? Kap zelf een lekker met dat kinderlijk verwende gejank

Van_der_Zwembad 11 mei 2022 om 12:04

Het is al enige tijd een vicieuze cirkel. Of het einde carrière is, wie weet. Einde ronderenner is denk ik wel met zekerheid te zeggen inmiddels.

wiebipedia 11 mei 2022 om 12:22

Eigenlijk zou ik de reacties niet moeten lezen, maar wat een shitshow komt er altijd tevoorschijn als het niet helemaal lekker loopt.
Een paar dagen terug wordt hij nog 2de in een ITT deze Giro en nu kan hij wel inpakken want einde carriere. Hoe leven mensen zo in de waan van de dag.

Michiel 11 mei 2022 om 12:28

Hij rijdt al het hele jaar als een natte krant omhoog. TT gaan prima maar daar gaat het dan ook niet om

Barry Batsbak 11 mei 2022 om 13:46

Hij werd derde…

williams 11 mei 2022 om 12:22

Dit wordt echt een zielig verhaal.

FondriestTF3 11 mei 2022 om 12:25

Tom Dumoulin is een groot renner. Maar vooral een groot mens.

Derde worden in een tijdrit met zo’n voorbereiding, chappeau. Dat is gewoon erg, erg knap.

En lossen omdat je niet vol kunt gaan, dat is juist het mooie van sport. Het is soms ongrijpbaar. Op een lange klim kun je soms aanklampen en op het eind toch die sprint tevoorschijn toveren. Hoppakee. Winst. En dezelfde persoon kan ook net een gaatje laten en op 3 minuten binnen komen. Vorm is iets ongrijpbaars.

Wat een mooie sport.

(Wat minder mooi is, is het neersabelen van een renner die gewoon z’n best doet en waarbij het even niet lukt. Of het neerkijken op ‘mentale issues’, alsof die er niet mogen zijn. Wat een intellectuele armoede zeg.)

Van_der_Zwembad 11 mei 2022 om 13:26

Mooie reactie dit!

iLLan 11 mei 2022 om 13:58

Amen.
Dit is een veel fijnere manier om er tegenaan te kijken, scheelt zoveel frustratie!

Michiel 11 mei 2022 om 15:14

Ah de politiek correcte intellectuelen hebben elkaar gevonden. Wat fijn

joowii 11 mei 2022 om 15:28

@Michiel:
Kun je alsjeblieft even uitleggen wat je aan deze reactie nu precies “politiek correct” vindt?

erikvoncken 11 mei 2022 om 15:35

Wat fijn om ook nog fatsoenlijke reacties te lezen hier. De verwaandheid op dit forum is af en toe echt hemeltergend…

Michiel 11 mei 2022 om 15:38

Er alles aan doen niet discriminerend, beledigend, negatief uit de hoek te komen dmv taalgebruik en anderen vanzelfsprekend erop aanvallen vanuit een intellectueel verheven positie, past daar ook prima bij in het verlengde

Gewoon zeggen hoe het zit mag niet

Michiel 11 mei 2022 om 15:38

ZIe ook de reactie van erick

Pietspeed 11 mei 2022 om 16:54

‘Neersabelen’ en Dumoulin een bepaalde mentale gesteld toe dichten is beneden alle peil, zeker als buitenstaander.
Het interessante is juist de oorzaken, verklaringen voor zijn presteren te ‘vinden’. Zelf weet hij het niet, teminste zo zegt hij het tegen de buitenwacht. Hetzelfde geldt min of meer voor Foss en Oomen, voor zover ook als kopmannen aangewezen, beschouwd. De tijdritten van TJV waren eigenlijk allemaal top, maar een langere inspanning lukt kennelijk niet.

Anketieletje 11 mei 2022 om 16:57

Geweldige reactie is dit Fondriest! Dit krijgt van mij nog meer punten dan de wielrenner van de maand. Iedereen die het hier niet mee eens is moet zichzelf eens goed in de spiegel bekijken en vervolgens zichzelf met de meest negatieve kritiek toespreken.

reusjen 11 mei 2022 om 17:17

Wat mij vooral erg stoort is het label dat op Dumoulin geplakt is nadat hij eerder open is geweest over mentale problemen. Alsof bij hem vanaf nu bij elke tegenslag in het leven alleen zijn psyche de oorzaak kan zijn. Dit fenomeen bij psychische problemen is en blijft bizar, zeker als je een paralel trekt met het fysiek en daarnaast weet ik uit eigen ervaring hoe schadelijk het is.

Newschooler 11 mei 2022 om 17:19

Je zou bijna denken dat ze zijn salaris betalen.

In werkelijkheid is dit gewoon hun eigen teleurstelling die zich op een vreemde manier uit. Net als een 5 jarige die niet met z’n emoties kan omgaan.

Bontempi1962 13 mei 2022 om 03:32

Prima positieve reactie.

Gr.R. 11 mei 2022 om 12:29

Hij lijkt te willen doorfietsen, dat is in ieder geval wat.

Arema Pro Cycling Team 11 mei 2022 om 12:34

Rustig uitrijden en dan dienende rol voor Roglic in de Tour?

Reutemeteut 11 mei 2022 om 12:46

Ik stel voor dat Tom Dumoulin gaat veldrijden.

  • 1
  • 2

Headlines

Materiaalzone