Tom Dumoulin over eerste dagen in koers: “Ik heb het niet alleen maar leuk gevonden”

vrijdag 11 juni 2021 om 20:14
Tom Dumoulin over eerste dagen in koers: “Ik heb het niet alleen maar leuk gevonden”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin moest even wennen in de eerste dagen van de Ronde van Zwitserland, maar komt steeds beter in de wedstrijd. “In de eerste dagen had ik even een moment waarop ik me afvroeg waar ik nu weer ‘ja’ tegen had gezegd”, vertelt hij in gesprek met het AD. “Ik heb het dus niet alleen maar leuk gevonden, maar de laatste dagen heb ik er echt weer lol in.”

Dat komt onder meer door de taken die Dumoulin elke etappe van de ploeg krijgt, maar ook door de goede sfeer binnen de ploeg. “Elke dag een taak hebben is belangrijk voor me. Sam helpen aan een goed klassement is dat nu, bijvoorbeeld. Ik vind het fijn om onderdeel te zijn van het team. Het zijn ook jongens waarmee ik al jaren optrek. Sam Oomen, Antwan Tolhoek en Mike Teunissen.”

“Ik kom zelf nog een beetje tekort, natuurlijk. Het is voor mij goed om die ritten te gebruiken om weer in het peloton te zijn. Om af te zien. Om uren te maken”, gaat hij verder. “Met zestig per uur door een vallei rijden, dat doe ik niet op een training. Dat is dus een goede prikkel. Net als soms aanklampen op een klim. De basis is nog heel smal, dus het is zaak om verstandig te blijven en niet over mijn theewater te gaan. Dat lukt tot nu toe goed.”

Klimtijdrit op zaterdag
Zaterdag staat er met de klimtijdrit een nieuwe test voor Dumoulin op het programma. Na zijn zestiende plaats in de openingstijdrit kijkt de renner er naar uit: “Ik heb er veel zin in. Voor mij is het een mooi meetmoment. Na mijn eerste tijdrit hier was ik blij dat de kop eraf was. De zestiende plaats was niet slecht, maar ik was gematigd tevreden.”

“Er is zeker nog werk aan de winkel, want zestiende is niet waar ik wil staan. Ik ben absoluut nog niet op het niveau waar ik kan zijn en waar ik over anderhalve maand hoop te zijn, maar die stap is wel maken”, eindigt hij.

Dit artikel delen:

30 Reacties

josi 11 juni 2021 om 20:21

Goed dat hij er lol in heeft. Ik ben wel benieuwd hoe het morgen zal gaan. Da’s toch weer een heel ander soort tijdrit, waar hij zijn klimmersbenen zal moeten aanspreken.

bartp25 11 juni 2021 om 20:25

Ik hoop stiekem dat Dumoulin geen olympisch kampioen wordt, ook al ben ik fan van hem. Want mocht hij winnen, en ja er zijn een aantal topfavorieten die echt nog wel boven hem staan, denk ik dat hij de fiets definitief aan de kant zet.

bongie 11 juni 2021 om 22:28

En dan begint ie een wielercafé in Vaals.

roeleur 12 juni 2021 om 00:09

Dan gaat Tom gratis taartjes eten bij Tarteletto- Isorex en soms aanklampen, soms uitbuiken. (Kijk, dat dikkertje daar, dat was vroeger TDM).

Murcia 11 juni 2021 om 20:35

Als altijd is hij open over wat er in hem omgaat, en hij gaat echt vol voor de OS. Toch bekruipt mij het gevoel dat ik iemand zie en hoor die opgaat voor zijn laatste kunstje, al hoop ik dat ik mij vergis en dat hij volgend jaar zich toont in de klassiekers.

Chris 12 juni 2021 om 07:39

Ik hoop met je mee

mooiman 11 juni 2021 om 20:50

Ik vind het allemaal nogal wankel klinken. Anderhalve maand is heel kort en wat daarna? Ik vrees veel teleurstellingen, maar hoop het niet

skylimit 11 juni 2021 om 20:51

Ik denk dat hij zich nu teveel focust op de OS. Met welk doel gaat hij naar de OS en is dat doel wel realistisch ? Links of rechtsom zal de OS inderdaad wel zijn laatste kunstje als wielrenner kunnen zijn, want ronderenner/klassementsrenner die ambities schijnt hij niet meer te hebben en knechten is ook niet zijn ding.
Als ploeg lijk je aan deze Dumoulin niet veel meer te hebben helaas.

ghostwriter 11 juni 2021 om 20:55

Ik verwacht dat Dumoulin zich op eendaagse koersen gaat richten zodat hij op een normaler gewicht rond kan rijden en een normaler leven kan leiden dan de klassementsrenners doen (minder vaak op hoogte stage, normaler kunnen eten, etc.). Dan kan Dumoulin zich ook weer op de tijdritten richten als fysiek sterkere hardrijder. Volgens mij kan Dumoulin zo nog meer dan genoeg waarde voor Jumbo hebben zoals hij vroeger voor Sunweb had voordat hij zich geheel op de klassementen ging richten.

Bazzz 11 juni 2021 om 23:40

@ghostwriter

Denk dat hij beter gewoon een echte baan kan zoeken, kan hij fijn op normaal gewicht komen

Chris 12 juni 2021 om 07:43

Volgens mij zegt hij hier dat hij een opdracht meekrijgen erg motiverend vind. Dus weet niet of die dat straks zo erg vind. Dat is toch een kenmerk van een knecht. En Sam helpen de top 10 te halen is ook een puur knechten doel.

Hopelijk idd. de klassiekers en verder misschien een rol als Tony Martin? Die rijdt minder koersen om meer thuis te zijn.

nickdt 12 juni 2021 om 09:44

En misschien een beetje in de Gesink/Martin rol in de grote rondes.

Pietspeed 11 juni 2021 om 21:27

Rijdt hij podium, dan kan hij met misschien tevreden gevoel stoppen of voldoende inspiratie hebben om nog een jaartje door te gaan. Heeft wellicht genoeg van het wielerwereldje (gezien) en het eeuwig blijven rondmalen. Of hij pakt een studie op en blijft fietsen in dienst van.

Westhoek Express 11 juni 2021 om 21:41

Klinkt niet echt heel opbeurend, maar hij is pas begonnen. Het zou goed zijn als hij in de klimtijdrit top 10 rijdt.

Turtlehead 11 juni 2021 om 21:49

Top 10 zou heel goed zijn zelfs.

platteprijs 12 juni 2021 om 08:29

@Westhoek vind je dat hij top tien moet rijden of vind je het net als Turtlehead een heel goede prestatie?

Glorious 11 juni 2021 om 21:41

Hoop dat we er nog wat aan gaan hebben.

dit is mijn achterwiel 11 juni 2021 om 23:15

Ik hoop vooral datie er zelf nog wat aan gaat hebben.

ProfrondeZevenbergen 11 juni 2021 om 22:00

“maar die stap is wel maken”, eindigt hij.”

Heeft Dumoulin dit echt gezegd??

Dikke vrouw 11 juni 2021 om 22:07

Ja,samen met nog wat andere woorden.
Verder geen druk voor tom, laat m de lol terugvinden, een olympische diploma is ook mooi

SpeedyLegs 11 juni 2021 om 22:06

Wat is dat toch met al die zieleroerselen van Tom Dumoulin?
Kan ie niet gewoon koersen en zijn fietsprestaties toelichten, zonder te vervallen in gebrek aan zelfvertrouwen of overschatting?
Voor de renner zelf lijkt het me overigens beter om zo min mogelijk aandacht van de media te krijgen tot de OS, tenzij er sprake is van goede koersresultaten die een OS medaille lijken te indiceren.

Turtlehead 11 juni 2021 om 23:44

Nee, heeft ie nooit gekund. Het is altijd ‘vriezen of dooien’ bij hem. We zien wel of het fietsen weer gaat lukken, ik hoop van wel.

Hans Boer 12 juni 2021 om 05:20

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Het is weer eens wat anders dan “Parijs is nog ver.” Dumoulin denkt nu eenmaal te veel, anderen te weinig.

dit is mijn achterwiel 11 juni 2021 om 23:16

Gek, he? Om de mens te zien onder het topsportmasker…

Veloburto 11 juni 2021 om 23:16

Ik word wel een beetje moe van de dagelijkse berichten over de gevoelens van Tom

Chris 12 juni 2021 om 07:46

Ik zie ze niet dagelijks en waarom klik je erop?

Hans Boer 12 juni 2021 om 05:17

Dumoulin is een fantastische renner, en ik ben blij dat hij terug is. Maar ik geloof nooit dat hij met zo weinig wedstrijden het podium haalt in Tokio.

Jean Dumas 12 juni 2021 om 06:22

Niet zo gek dat hij gemengde gevoelens heeft. Hij heeft een missie in Tokio en dit vindt hij niet meer leuk.

Verweggistan 12 juni 2021 om 07:57

Soms is het net werk.

Julien Van der Aert 12 juni 2021 om 13:41

Blij om Tom weer in het peloton te zien! Dat het de eerste dagen weer tegenvalt lijkt me ingecalculeerd. Ten slotte stond Tom een paar maanden stil en terwijl de rest zich ontwikkelde. Niks mis mee toch? Als je comeback dan ook nog eens in de regen is, dan snap ik dat t ff tegenzit. Zonder dalen geen pieken!