Tom Dumoulin ondanks rugklachten naar NK-zilver: “Het zat er niet in”

woensdag 22 juni 2022 om 20:16
Tom Dumoulin ondanks rugklachten naar NK-zilver: “Het zat er niet in”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin kampt nog altijd met rugklachten en die speelden hem ook parten tijdens het NK tijdrijden in Emmen. De Limburger van Jumbo-Visma, die na dit seizoen stopt, werd uiteindelijk tweede op 31 seconden van winnaar Bauke Mollema. “Ik was gewoon niet goed genoeg”, concludeert hij.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Bij de start was er nog een hachelijk moment, omdat Dumoulin niet goed werd vastgehouden. Hij moest daardoor even voet aan de grond zetten bij de start. “Maar dat is absoluut niet die halve minuut”, doelt hij op zijn achterstand. “Ik was gewoon niet goed genoeg. Ik moest afstappen in de Giro met rugpijn en heb het daarna twee weken rustig aan gedaan, maar ik heb toch nog veel last van. Je hoopt altijd op meer. Ik had gehoopt de trui mee te pakken, maar het zat er niet in.”

Niet lang na de Giro d’Italia maakte Dumoulin bekend te gaan stoppen na dit seizoen. In zijn hoofd is hij nog echt coureur. “Ik had echt de focus op vandaag, maar ook op de koersen die nog komen gaan”, zegt hij tegen de NOS. “Ik zou Polen, Benelux Tour en WK doen. Maar de Benelux Tour is afgelast, dus we moeten even kijken of er een alternatief is in die periode. We moeten nog zien hoe we dat gaan doen.”

“Ik heb aangekondigd dat ik ga stoppen, maar dat verandert niet dat ik het mooi wil afsluiten. Ik wil mijn focus nog vasthouden op de tweede helft van het jaar, dus het is niet dat de teugels in mijn hoofd al losgelaten zijn. Ik wil er nog voor gaan. Dat brengt wel wat onrust in mijn lijf mee, maar dat heb ik ook nodig om te presteren”, aldus Dumoulin.

Dit artikel delen:

19 Reacties

fransestinkkaas 22 juni 2022 om 20:28

Het was hem gegund, snaar stiekem wel blij dat er volgend jaar gewoon een rood-wit-blauwe trui rondrijdt.

0
Renaissance 22 juni 2022 om 20:29

Ik geloof niet dat hij in zijn hoofd nog coureur is. Ik denk dat hij nog 1x kan vlammen op WK TT en dat hij de rest van de koersen gaat rondrijden zoals hier. Prima, maar niet zoals hij kan.

0
josi 22 juni 2022 om 20:50

Als de rugpijn blijft aanhouden, zal het WK tijdrijden ook niet echt een succes worden. Een alternatief voor de Benelux Tour zal trouwens niet makkelijk te vinden zijn. De Tour of Britain zit wellicht wat te dicht op het WK en de Deutschland Tour rijden ze vermoedelijk niet.

0
Oblomov 22 juni 2022 om 21:02

Weet niet hoeveel plekken we op dat WK hebben, maar met het oog op de toekomst moet je natuurlijk altijd Hoole meenemen. Kan dan mooi met Mollema en Bouwman de mixed-relay doen. Lijkt me als knecht voor Van der Poel ook minder problematisch/iets betrouwbaarder dan Dumoulin.

0
Reutemeteut 22 juni 2022 om 21:14

Over met het oog op de toekomst gesproken, absurd ook dat Van Emden vorig jaar in Brugge een WK TT-slot in beslag nam.

0
Anton van Valouwe 22 juni 2022 om 21:04

Eens! Ik heb zelfs gelezen op facebook ofzo, dat Mollema hem eerst een schop in zijn rug heeft gegeven voor de start, wellicht kun jij die beelden even opzoeken…?

0
skylimit 22 juni 2022 om 21:20

Kan hij niet beter nu gelijk stoppen? Hij houdt alleen zichzelf voor de gek en dat hij het mooi wilt afsluiten. Gaat er echt niet van komen. Het smoesje van de rugpijn kan hij de rest van het seizoen nog mooi gebruiken. Jammer, dat hij het gewoon niet meer kan opbrengen.

0
NDI22 22 juni 2022 om 21:24

Hij blijft speciaal voor jou nog even doorgaan, waar moet je anders je zure frustratie reacties achter laten?

0
Pietspeed 22 juni 2022 om 22:10

Hij heeft een arbeidsovereenkomst.

0
YogiBear 22 juni 2022 om 21:20

Want hij heeft geen last van de rug? En dat weet jij omdat?

0
evelineroos 22 juni 2022 om 21:47

Die beelden van zijn start zijn wel bizar.

https://www.ad.nl/video/productie/dumoulin-tweede-op-nk-tijdrijden-ik-heb-er-de-pest-in-311469

1:00

0
platteprijs 23 juni 2022 om 08:09

Dank voor de link. Ik heb al heel wat tijdritten gezien maar dit heb ik nog nooit gezien. Zo’n gepruts.

0
EmPeHa 23 juni 2022 om 09:57

@Platteprijs: in 2015 was het nog erger. 3 Renners vielen van het startpodium, waarbij Remco Grasman zijn arm brak. Alleen de beelden deden al pijn en dan duurde het ook nog lang voor dat hij werd geholpen. Blijkbaar zijn de lessen uit 2015 al weer vergeten.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/grasman-houdt-knwu-verantwoordelijk-voor-val-van-startpodium/

0
Koers 23 juni 2022 om 10:07

Laat ze maar gewoon een stang/hek beethouden en vandaaruit starten. Het is wel vaker gedonder.

0
Bontempi1962 22 juni 2022 om 21:57

Azijnpisser van de week.

0
Pietspeed 22 juni 2022 om 22:09

Respect dan voor zijn prestatie. Matje was al afgestapt ;-)
Eind van het liedje : Tom rijdt nog een paar mooie uitslagen en komt op z’n beslissing terug. Hij kan die tenslotte die 1,5 miljoen van AF of BEX niet weerstaan. En gelijk heeft hij. Nog veel te jong om te stoppen.

0
Mystery Rider 23 juni 2022 om 09:17

Ik denk ook dat hij nogmaals op zijn beslissing gaat terugkomen, er zijn nog zat ploegen die hem een salaris willen betalen, eventueel AF of BEX, maar hij kan ook Froompie gaan vervangen bij Israel of eventueel de plaats van Cav innemen bij PatLev om daar de mentor te worden van Remco.

Bij die laatste moet hij dan wel zijn zeurpiet gehalte en motivatie problemen onder controle krijgen – want anders flipt PatLev in zijn wekelijkse column :)

0
Koers 23 juni 2022 om 10:04

Als je hem elke keer over die rug hoort vind ik 1,5m nogal een risico. Prestatiebonus zou ik dan meer aan denken. Het is absoluut een klasbak, maar de laatste jaren zijn toch behoorlijk wisselvallig.

0
007 22 juni 2022 om 22:27

Hoho niet zeuren over iemand van Jumbo he. Dan krijg je Projumbofan yogi iig over je heen

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone