Tom Dumoulin: “Nooit een optie geweest om Vuelta te rijden voor het klassement”

maandag 7 augustus 2017 om 09:35
Tom Dumoulin: “Nooit een optie geweest om Vuelta te rijden voor het klassement”

Foto: Marcel Koch

Tom Dumoulin start vandaag in de BinckBank Tour als een van de favorieten voor de eindoverwinning. Het is een van zijn belangrijkste doelen van dit najaar. De Ronde van Spanje slaat hij namelijk over. “Het is nooit een optie geweest om de Vuelta te rijden voor het klassement”, vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.

“Er is in het begin van het jaar al beslist dat Wilco Kelderman daar kopman is. En ik ben niet zo’n eikel die de Giro wint en dan meent dat hij overal kopman moet zijn”, geeft hij aan. “Zelf zag ik het ook niet zitten om in de Vuelta weer voor het klassement te gaan. Ik ben pas 26. Ik wil de komende tien jaar nog voor klassementen in grote rondes rijden. Het hoeft niet allemaal nu, meteen, ten koste van alles. Ik wil mezelf niet opbranden.”

Dumoulin sloeg dit jaar de Tour de France over, maar kijkt met belangstelling uit naar het etappeschema van de komende editie. “Natuurlijk hoop ik dat de Tour met een mooi parcours komt. Maar ik weet ook dat de organisatie waarschijnlijk rekening zal houden met de Franse klassementsrenners. Bardet, Pinot en Barguil moeten het niet van hun tijdrit hebben, dus de kans bestaat dat ze het aantal tijdritkilometers drukken. En ik ga niet naar de Tour als er een parcours ligt dat me niet past. Ik rij liever om te winnen in de Giro of de Vuelta, dan dat ik achtste word in de Tour.”

Aanstaande dinsdag mag Dumoulin tijdens de individuele tijdrit in Voorburg zijn nationale driekleur weer aantrekken. Op het tenue van ploeggenoot en wegkampioen Ramon Sinkeldam kwam veel kritiek, maar ook Dumoulin rijdt komend seizoen in een aangepast shirt met dunne strepen.

Dit artikel delen:

53 Reacties

Blaudzun 7 augustus 2017 om 09:37

Ben benieuwd wat ze doen als Tom wereldkampioen wordt.

Romāns Vainšteins 7 augustus 2017 om 09:41

Volgens mij mag je officieel de wereldkampioentrui niet ver-Hendrik-Bart-van-marketing-kloten.

Scott Sunderland 7 augustus 2017 om 09:51

Heel verstandig om geen Vuelta te rijden. Ik denk dat in twee grote rondes voor de eindzege gaan in hetzelfde jaar echt te veel is voor hem. Zelfs Froome lukte het vorig jaar niet de Vuelta te winnen. Lekker elk jaar op één grote ronde concentreren. Er zijn ook nog andere wedstrijden die mooi zijn om te winnen.

thepsyck 7 augustus 2017 om 09:52

zeker zou hij elke grote ronde kunnen winnen,op voedsel , opbouw naar een ronde toe kunnen nog grote stappen gemaakt worden.Maar dat valt allemaal te samen met de ervaring.hopen dat hij dit jaar het wk tijdrijden maar wint,kan hij zich daarna op de rondes gaan concentreren

Wheely 7 augustus 2017 om 10:05

Tom kan ook tijdens eendagskoersen, kampioenschappen en rondjes van een week voor de prijzen mee doen. Waarom zou hij zich vanaf nu tot het grote ronde werk beperken?

Spinergy 7 augustus 2017 om 10:05

Viel me nog mee dat Sunweb Barguil en Matthews wel gewoon in de bolletjes- en groene trui liet rijden…

Cadellie 7 augustus 2017 om 10:08

@Spingery daar mogen ze ook niet aankomen. Die trui moet blijven zoals die is, met de transferts van de sponsor op de borst

Secondant 7 augustus 2017 om 10:09

De woorden van een echte leider, een man die respect afdwingt bij iedereen en weinig tegenstanders zal kennen. Klasse Tom! Kijkt verstandig naar de toekomst, respecteert zijn ploeggenoten en plant afgewogen.

Charlie33 7 augustus 2017 om 10:14

Tom heeft nog geen enkel goede klassering in een monument. Tijd om daar wat aan te doen.

Romāns Vainšteins 7 augustus 2017 om 10:19

edit WF: niet doen

Thailand 7 augustus 2017 om 10:21

Goed dat ze zich aan het plan houden, en heeel goed dat hij rustig blijft nadenken en stap voor stap zijn volgende doelen kiest. Verstandige vent is dit toch.

En ten aanzien van het truitje, tja, bijna iedereen is het erover eens volgens mij dat het ruk is, maar omdat nu bij iedere gelegenheid te herhalen….

Pietertje2 7 augustus 2017 om 10:22

@charlie33

Froome ook niet maar denk niet dat hij daar heel erg van wakker ligt.

Ik weet ook niet in welke klassiekers mannen als Dumoulin en Froome eigenlijk het beste tot hun recht komen.

schipperaar 7 augustus 2017 om 10:29

Dumoulin weet overal een mouw aan te passen en wat ie wel of niet aantrekt gaat niemand aan natuurlijk.

Thailand 7 augustus 2017 om 10:36

@ Pietertje, Froome komt volgens mij in geen enkele eendagswedstrijd tot zijn recht. Laat staan een momument.

Dumoulin zeker wel, heel andere renner. Hij zou mee moeten kunnen doen in monumenten. Zeker in LBL en Lombardije.

Jean Dumas 7 augustus 2017 om 10:41

TD kan goed doelen stellen en weet dat hij voor WK geen grote ronde in de benen nodig heeft.

Peletonfan 7 augustus 2017 om 10:42

Helemaal eens met secondant,en misschien zien ze Tom wel graag in de tour,gezien zijn achternaam.Klinkt toch Frans.

maklukzat 7 augustus 2017 om 11:03

Bardet en Dumoulin schelen maar 2 dagen qua leeftijd. Bardet gaat wel voor een 2e ronde.
Voor de ontwikkeling van Dumoulin zou het niet slecht zijn om een 2e grote ronde te rijden.

Bergje over 7 augustus 2017 om 11:08

Ik geniet stiekem wel van de keuzes die Tom en zijn ploeg iedere keer maken en hoe consequent hij daarmee omgaat en er ook weinig tot geen ego is die dit proces beïnvloed. Ik verwacht nog heel veel mooie dingen in de toekomst.

HoofdIsVrij 7 augustus 2017 om 11:09

Goed en duidelijk verhaal. Hopelijk knoopt iedereen dit goed in de oren.

Het zou toch zonde zijn dat door de druk van de buitenwacht en doordat hij zo geleefd wordt door Jan en alleman straks oververmoeid is.

Team Spaak 7 augustus 2017 om 11:14

“En ik ben niet zo’n eikel die de Giro wint en dan meent dat hij overal kopman moet zijn”

Heerlijk he!!!

“Ik rij liever om te winnen in de Giro of de Vuelta, dan dat ik achtste word in de Tour.”

Woorden van een échte winnaar! Ik ben bang dat hij gelijk heeft dat de Tour rekening houdt met de slecht tijdrijdende Franse GC-mannen. Bij een slecht Tour-parcours volgend jaar, gewoon weer voor de Giro of de Vuelta gaan. Wanneer hij die wint zal de mediadruk om een duel Froome-Dumoulin worden opgevoerd, waardoor de ASO uiteindelijk niet anders kan (hoop ik).

Taliesin 7 augustus 2017 om 11:41

Uitstekende en logische uitspraken weer van Tom.
Ik wil hem ook graag in de Tour zien maar niet als het parcours te voordelig wordt voor de frele Franse klimmers met minimale tijdritkilometers.

En ook zeker een juiste keuze om nu niet meteen weer 3 weken vol te moeten knallen in wat een loodzware Vuelta gaat worden.

rahimns 7 augustus 2017 om 11:41

@TeamSpaak dan mogen ze wel opschieten want ook op een renner als Froome zit een houdbaarheidsdatum en ik vond hem dit jaar toch al iets minder overtuigend dan de afgelopen paar jaar.

TeamNL 7 augustus 2017 om 11:51

@allemaal
Het etappeschema was toch uitgelekt? 2 Individuele tijdritten en een ploegentijdrit?

https://twitter.com/raykerckhoffs/status/889783208585330689

vlek 7 augustus 2017 om 11:56

Dumoulin rijdt volgend jaar natuurlijk gewoon de Tour de France, zelfs wanneer er geen meter tijdrit in zou zitten. Kapitaalvernietiging om zo’n renner niet in (met afstand) de belangrijkste koers van het jaar uit te spelen.

Arema Pro Cycling Team 7 augustus 2017 om 11:57

@TeamNL; fantasie Tour van de Belg..