Tom Dumoulin na derde plek: “De winnaar in mij hoopt altijd op meer”

woensdag 12 juni 2019 om 17:41

foto: Cor Vos

Liever had Tom Dumoulin vandaag op het hoogste treetje van het podium gestaan na de tijdrit in het Critérium du Dauphiné. Maar de Nederlander kon leven met zijn derde plaats, zijn beste resultaat sinds hij de Giro d’Italia moest verlaten met knieproblemen.


“Er zit altijd iets in mij dat op meer hoopt dus ik zal altijd teleurgesteld zijn hierover, ook al was dit te verwachten”, liet Dumoulin na afloop weten op de ploegsite van Team Sunweb. De Nederlander deed 34:25 over de 26,1 kilometer lange tijdrit en daarmee voerde hij enige tijd de ranglijst aan. Uiteindelijk moest hij alleen ritwinnaar Wout van Aert en Tejay van Garderen voor zich dulden.

“Voor nu, als je in alle redelijkheid kijkt naar vandaag, was dit een prima resultaat. Maar de winnaar in mij is er niet blij mee. Ik wilde graag wedstrijd-klaar zijn en winnen, maar dat is niet het geval. Ik weet waarom en ik weet dat ik niet meer zou moeten verwachten. Maar het is wat het is”, aldus Dumoulin.

Ploegleider Aike Visbeek zag een degelijk optreden van zijn kopman. “We moeten onder ogen zien dat hij nog altijd werkt aan zijn vorm omdat hij nog niet de juiste hoeveelheid kon trainen om op zijn topniveau te kunnen meedoen. Technisch gezien reed hij een erg goede tijdrit. Zijn bochten waren goed en alles pakte goed uit. Zijn vorm moet nog altijd verbeteren om voor de overwinning mee te strijden vandaag, maar dat kunnen we accepteren en we zijn tevreden met waar hij staat.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

boehoe 12 juni 2019 om 17:48

En hoe verhoudt dit zich dan weer tit de metaalsplinter?

roeleur 12 juni 2019 om 22:23

De splinter begint zwaar te wegen op den duur. Ook mentaal gezien moet ie weg. Ben die indringer nu wel zat.

Wheely 12 juni 2019 om 22:35

Eerst hadden we alleen de pin van Gesink, nu komt de splinter van Dumoulin er nog bij. We hebben het maar zwaar.

Pat McQuaid 12 juni 2019 om 17:51

Toch super gereden.

VerstandOpNul 12 juni 2019 om 18:01

Gegeven de omstandigheden mag je hier toch gewoon blij mee zijn?

west 12 juni 2019 om 18:07

Hij moet nog aardig wat verbeteren. Als Dumoulin in een tijdrit in dezelfde tijd eindigt als Kruijswijk en Buchman en erop gelegd wordt door Van Garderen (laten we WvA buiten beschouwing), met alle respect, dan is er iets echt niet in orde. Ik hoop dat Matthews in orde is voor groen, dan is er iig iets wat de focus een beetje kan verleggen.

madeinstars 12 juni 2019 om 18:13

Eh… er is ook iets niet in orde: hij is namelijk gevallen in de Giro, heeft nog een metaalsplinter in zijn knie en heeft een trainingsachterstand t.o.v. de concurrentie. Dat in ogenschouw nemend is het gewoon een goede uitslag voor hem.

west 12 juni 2019 om 18:47

Dat is precies niet wat ik zeg. Wat ik zeg is dat Sunweb straks aan een Tour de France gaan beginnen met een kopman/favoriet die inderdaad niet in orde is. Dan kan je maar beter een goed plan B hebben. Al is het maar voor het moraal.

Jasperdewaal11 12 juni 2019 om 18:52

Volgens mij zijn er nog een aantal weken om in vorm te komen. En volgens mij heeft het de voorkeur te pieken in de slotweek dan vanaf het begin (zie de giro van Roglic)

west 12 juni 2019 om 19:53

Die zijn er zeker, maar het seizoen van Sunweb is vooralsnog nog geen enkele keer gegaan zoals ze gehoopt hadden. Dus als het aan mij lag had ik er het moment supreme misschien voor gezorgd dat, voor de verandering, mijn plan B een keer op en top in orde is. Al is het maar om de druk een beetje weg te nemen.

madeinstars 12 juni 2019 om 18:12

Een heel positieve uitslag voor Dumoulin. Is natuurlijk veel minder ver in de voorbereiding dan de andere klassementsmannen hier.

Daarnaast denk ik ook dat de dagen dat Dumoulin een minuut of twee pakte in tijdritten op alle concurrenten wel achter ons liggen. Hij is veel beter bergop tegenwoordig en dan lever je gewoon altijd wel iets in in de tijdrit.

Al met al gewoon heel goed nieuws voor de tour. Nog een van de komende bergetappes zichzelf testen en dan na de dauphine op hoogtestage om wat van die achterstand in te halen. Tom gaat er staan in de tweede en derde week van de tour.

Romāns Vainšteins 12 juni 2019 om 18:16

Lijkt me dat Dumoulin superblij is hiermee.

Martino87 12 juni 2019 om 18:19

Zou wel jammer zijn als hij niet top zou zijn in de tour, want dit is misschien wel de kans om te winnen.

Tripodboom 12 juni 2019 om 18:30

Ze zijn weer tevreden. Typisch Nederlands. De leeuwinnen zijn tevreden, Sjinkie is tevreden, Kruiswijk is tevreden, het Nederlands elftal verloren maar wel tevreden. De Amerikaanse dames waren met 10 – 0 nog niet tevreden. Met tevredenheid win je geen wedstrijd.

madeinstars 12 juni 2019 om 18:45

Gelukkig is Tripodboom nooit tevreden! Fijn leven heb je dan.

Tompot 12 juni 2019 om 18:48

Vandaar ook dit kleine tevreden landje het buitengewoon doen op grote sport evenementen en in verhouding qua aantal inwoners tot de wereldtop hoort, getuige medaillespiegel op diverse spelen. Daar mag je best tevreden mee zijn.

jan jansen 12 juni 2019 om 18:49

Dit alles stemt tot tevredenheid.
Voor alles wat is geweest, voor alles wat is en voor alles wat nog gaat komen.

rennerske 12 juni 2019 om 18:50

Een tevreden Dumoulin, mmmm

HennieK 12 juni 2019 om 19:05

Was je te laat voor het eten vandaag? Worden mannen een beetje humeurig van.
En dan ook nog de hele dag al die tevreden koppen om je heen, vreselijk!

Sunnyweb 12 juni 2019 om 19:30

Met de achterstand in vorm en de pijn in de knie mag hij tevreden zijn al zegt hij ook dat de winnaar in hem had willen winnen. Vooraf kon hij het niet voorstellen de tijdrit te winnen. Kruijswijk mag ook tevreden zijn want dit is maar een testkoers en dit geeft aan dat je op schema zit voor doelstelling tdf. Deze wedstrijd is toch voor niemand met tdf ambities een hoofddoel… Had hij ontevreden moeten zijn omdat hij niet gewonnen heeft? De leeuwinnen waren vooral opgelucht. Als je voetbalt tegen een muur en er altijd net een been tussenzit dan mag je tevreden zijn dat je toch gewonnen hebt want voetbal is vooral resultaat. Maar allen wisten te ,elden dat het beter moet. Ik heb Koeman en het ndl elftal nooit horen zeggen tevreden te zijn over het resultaat tegen Portugal. Koeman gaf aan dat de voorhoede niet wereldtop is, maar dat hij verliezen haat. En met zijn sjachrijn liet hij meer dan genoeg blijken dat oranje met deze voorhoede tekort gaat komen op een ek of wk. Ik denk dat u heel veel niet goed hebt overgenomen uit de media en dit vooral uw eigen interpretatie is.

Tuubke 12 juni 2019 om 20:23

Ik ben heel tevreden dat Dumoulin zegt dat hij liever had gewonnen.

Romāns Vainšteins 12 juni 2019 om 21:00

Joepie, voetbal!

Maenhout 13 juni 2019 om 08:53

De teneur van het artikel is volgens mij niet dat Dumoulin “tevreden” is met dit resultaat, maar dat hij er gezien de specifieke voorgeschiedenis enigszins “vrede mee kan hebben”. En terecht, in dit geval, want hij is nog niet in topvorm, de piek moet nog komen.

pirazzi 12 juni 2019 om 18:32

Gaan ze na afloop van de Dauphiné die metaalsplinter uit zijn knie nu verwijderen of niet?

madeinstars 12 juni 2019 om 18:47

Lijkt me wel. Dat kon niet voor de Dauphine, omdat Dumoulin dan de broodnodige wedstrijdkilometers zou moeten missen.

Volgens mij is het plan na de Dauphine: Splinter verwijderen, paar dagen rust, hoogtestage, NK, tour.

Abysmal 12 juni 2019 om 18:52

Dumoulin lijkt me iemand die altijd realistisch is. En het argument dat hij hier niet tevreden mee zou moeten zijn wat volgens mij meneer/mevrouw (genderneutraal he) tripodboom hier aan lijkt te dragen snijdt sowieso geen hout. Hij is namelijk niet tevreden maar moet er maar tevreden mee zijn. Hij wil winnen en dat lijkt me een uitstekende mindset als prof.

rennerske 12 juni 2019 om 18:57

Waar blijven de zuurpruimen? “ Er zit altijd iets in mij dat op meer hoopt dus ik zal altijd teleurgesteld zijn hierover, ook al was dit te verwachten”. Me dunkt, genoeg munitie voor een paar gepeperde reacties.

FDJ 12 juni 2019 om 19:13

Ik vind deze tijdrit eigenlijk gewoon heel bemoedigend in de richting van de Tour. Hij zal de komende weken nog verder herstellen en alleen maar sterker worden. Hoogtestage erbij en ik zou serieus overwegen het NK over te slaan. Geeft als voordeel iets langer op hoogte te blijven en nog verder aan vorm te schaven. dit NK is niks te winnen voor Tom. En met La planche al in week 1 moet hij er gelijk staan.

koos verrek 12 juni 2019 om 22:44

Als die splinter aan de roest ga met dat slechte weer, kan best gevaarlijk zijn!