Tom Dumoulin na comeback in Zwitserland: “Mooi om weer terug te zijn”

zondag 6 juni 2021 om 17:04
Tom Dumoulin na comeback in Zwitserland: “Mooi om weer terug te zijn”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin heeft in de Ronde van Zwitserland zijn comeback gemaakt. Om klokslag 15.00 uur rolde de coureur van Jumbo-Visma, die een maandenlange pauze had ingelast, van het startpodium in de openingstijdrit. Meedoen om de winst, dat lukte nog niet. “Het ging wel oké, maar ik moet wel nog iets verbeteren”, vat hij samen na afloop.

“Ik merkte toch dat ik zeker in het tweede deel niet meer de power had. Toen zakte ik een beetje weg. Dat kan, hè?”, relativeert hij zijn prestatie in de tijdrit. “Het was even wennen en ik vloog bijna uit een bocht, maar ben wel vol proberen te gaan.”

Dumoulin hoopt in Zwitserland zijn vorm aan te scherpen richting de Olympische Spelen, waar de tijdrit zijn grote doel is. “Ik vind het wel mooi om weer terug te zijn, maar ben niet teleurgesteld”, geeft hij aan. Toch miste hij nog het echte gevoel. “Af en toe deed ik de spanning wat te vroeg van de beentjes af voor een bocht, dat soort dingen. Dan merk je dat je nog iets te kort komt. Het was spannend, maar wel goed.”

De Limburger keek uit naar deze eerste echte koersdag. “Het was een mooie dag en er zijn ook wat verbeterpuntjes. Ik houd graag voor mezelf wat nog beter kan. De voorbereiding was kort, dat wist ik, maar ik hoop deze week te gebruiken om af te zien en ook een aantal aspecten tegen te komen wat beter kan”, zegt Dumoulin. “Vanmorgen na het ontbijt was ik echt nerveus. Dat gevoel heb ik al heel lang niet gehad. Dat was gek om te ervaren. Daarom ben ik ook hier, om die kop eraf te hebben.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

FritsvanHoefelen 6 juni 2021 om 17:14

Dumoulin kent de tijd van zijn ploeggenoten

Anketieletje 6 juni 2021 om 18:08

Reactie was niet voor jou!

hjjanssen1973 6 juni 2021 om 17:34

Roemloze terugkeer, begrijpelijk, en roemloos pensioen dadelijk, ook begrijpelijk.

JDclimber 6 juni 2021 om 17:40

Nee jij trekt volle zalen…

Ontframed 6 juni 2021 om 18:04

Sneue reactie, begrijpelijk, en sneu blijven reageren als pessimist, ook begrijpelijk.

dit is mijn achterwiel 6 juni 2021 om 18:09

Joh. Ga ff lekker f1 kijken of zo.

Anketieletje 6 juni 2021 om 18:10

Het enige wat je niet begrijpt is zo’n totaal onzinnige, domme en non-empathie tonende reactie!

Pietspeed 6 juni 2021 om 19:32

Waarom Jansen? Leg uit, verklaar je nader. Zomaar wat roepen kan elke gek.

hjjanssen1973 6 juni 2021 om 23:32

Dumoulin realiseert zich dat ie zijn laatste kans op de OS niet wil missen, terwijl hij eigenlijk al is afgehaakt. Daarom geloof ik er niet in. Voor de rest natuurlijk een fantastisch talent.

Veloburto 6 juni 2021 om 17:38

Ok prima, hopelijk komende tijd geen berichten over Tom, tenzij hij wint

WernerFranke 6 juni 2021 om 17:41

Kan nog een poosje duren

horsm 6 juni 2021 om 17:48

Je hoeft het niet te lezen.

DunJay 6 juni 2021 om 23:18

Misschien om de druk van de media / buitenwereld er een beetje af te houden…?

André Hilgersom 6 juni 2021 om 17:49

Ben fan. Weet dat je dat niet mag zijn, maar vanmiddag om 15.00 uur herbegon voor mij het wielerseizoen. Tom Dumoulin én Mathieu van der Poel weer op een racefiets. Hoe mooi kan het leven zijn?

Kelder is de Man 6 juni 2021 om 17:57

Mag best, fan zijn, maar beter van de sport dan een enkele renner.

dit is mijn achterwiel 6 juni 2021 om 18:09

@kelder want…?

FritsvanHoefelen 6 juni 2021 om 18:10

Ik hoop dat je meer lichtpuntjes in het leven hebt

Verweggistan 6 juni 2021 om 19:43

Een echte Dumoulist, mooi toch

Kelder is de Man 6 juni 2021 om 20:24

Dit is mijn Achterwiel.
Dat de focus op 1 of een paar renners en/of alleen Nederlanders het genot van het kijken behoorlijk naar beneden haalt. Scheelt wel tijd, aangezien je niet alles hoeft te kijken.

dit is mijn achterwiel 6 juni 2021 om 22:25

Whats in a name, kelder(is de)man… ik deel je punt overigens.

Jowinho 6 juni 2021 om 17:51

Toch wat teleurstellend. Want als die top wil zijn op de OS moet die toch al dichter zitten bij de winnaar qua tijd. Je hebt namelijk nog maar 7 weken tot de OS.

En je moet hem beoordelen als topper ondanks dat die pas terugkeert. Hij heeft die plek op de OS gekregen, dus dan moet je ook presteren. Je neemt namelijk een plek af van iemand die daar ook kan presteren zonder dat je referenties had over het niveau van Dumoulin.

WernerFranke 6 juni 2021 om 18:00

3 sec per kilometer is inderdaad wel best veel op zo’n vlak parcours, maar kan me wel inbeelden dat een deel van dat tijdsverschil komt door het verschil in risico dat Kung durft nemen op deze natte straten.

Franco Ballerini 6 juni 2021 om 18:02

Eens, maar welke Nederlandse renner wordt hier benadeeld?

Pietspeed 6 juni 2021 om 19:45

Op zich heb je een punt gezien zijn verlies en afwezigheid van andere toppers. Tenminste als je er vanuit gaat dat hij perse podiumkandidaat moet zijn. Maar je vergeet dan wel dat hij een half jaar met de hond heeft gewandeld. En idd, welke andere nlse renner doet het beter? Van Baarle misschien.

dit is mijn achterwiel 6 juni 2021 om 20:13

Het is voor TD goed om zichzelf te meten met de rest. Referentie heeftie niet gehad afgelopen tijd. In kader van opbouw gaf dit veel info lijkt me. Deze prestatie (lees: plek) is denk ik moeilijk op zichzelf staand te duiden. Laten we eens kijken wat er nog volgt. Het is een mooi verhaal, van hier naar tokyo. Ik ga het iig zorgvuldig lezen.

SpeedyLegs 6 juni 2021 om 18:00

Niet je power verdelen over de hele rit en niet scherp opletten. Wat heb je dan wel geoefend?
Bijna 4 procent langzamer dan Kung. Minstens 10 procent meer gemiddeld vermogen nodig. Dat is veel, te veel voor de OS. Zeggen dat je nog zeven weken hebt. Raad eens hoeveel weken die anderen nog hebben?

Erica-de-moeder-van-Niki 6 juni 2021 om 18:00

Volgens verwachting gepresteerd lijkt me toch? Misschien volgens de stiekeme hoop van ons allen als liefhebbers, misschien niet wens volgens zijn eigen stiekeme hoop. Maar realistisch gezien gewoon wat je had kunnen verwachten. Nog niet in de top, maar ook zeker niet slecht. Met zijn intrinsieke klasse gaat hij nog heel veel verbeteren komende tijd.

poortje de dijkenstoemper 6 juni 2021 om 18:11

Wel fijn dat Tom terug is , zal altijd nog wat verbeteren richting OS heb wat vertrouwen in deze sympathieke vent

nhou 6 juni 2021 om 18:13

Blijkbaar was het weer voor de start van de uitzending (toen TD reed) een stuk slechter. En risico’s in natte bochten zal hij niet veel genomen hebben. Denk dat zijn werkelijke plek een stuk hoger had gestaan.

dit is mijn achterwiel 7 juni 2021 om 07:26

Zinvolle opmerking… dit wist ik niet! Reden de mannen boven hem onder andere omstandigheden?

Glorious 6 juni 2021 om 18:28

Wel wat verbeteren… ok…. heeft het überhaupt nut om de OS te rijden..

dit is mijn achterwiel 6 juni 2021 om 20:14

Wat bedoel je?

AZH 6 juni 2021 om 18:32

Snel tevreden deze jongen.

Als er nou een goede kop op zou zitten, had hij pas echt veel kunnen winnen.

Davide Lappartiente 6 juni 2021 om 19:01

Zo mooi was het weer daar nou ook niet

Edwardjanneke 6 juni 2021 om 20:03

Blij dat Tom weer terug is prima eerste tijdritje , op langere en lastiger tijdritten komt hij veel beter tot

Wildebert 6 juni 2021 om 20:21

…zijn recht. Hoop dat Tom het beter afmaakt op de Spelen.

evanderwel 6 juni 2021 om 20:47

Er zit komende week nog ren lagere en lastige tijdrit in toch? Benieuwd hoe hij het daar doet. Ik schrok vandaag eerlijk gezegd wel een beetje van het verschil in tijd.

Stoemper 6 juni 2021 om 21:07

Tom is verreweg onze beste tijdrijder. Als er 1 Nederlander is die een medaille kan halen dan is hij het wel. Bovendien kan een toptalent in weinig tijd veel verbeteren!

Michelangelo 6 juni 2021 om 21:32

Blij dat hij weer terug is in de koers. Niet een dertien-in-een-dozijn-renner, altijd een goed verhaal, genot om naar te kijken als hij op zijn tijdritfiets zit.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of hij de motivatie heeft om ook na de spelen door te gaan. Nu leek hij wel plezier te hebben in het renner zijn, hij zag er ook niet gestrest of getrokken uit. Maar is dat omdat hij nog 1 kunstje voor ogen heeft als renner, of omdat hij het gewoon leuk vindt om competitief te sporten….

Romāns Vainšteins 6 juni 2021 om 22:19

In het beste geval zijn die OS een middel en geen doel.

Hier als 16e finishen is geen directe opmaat naar een tijdrit medaille en zo’n weg koers is een dikke loterij. Stiekem hoop ik dat hij vol in voorbereiding is op de vuelta. Omkatten richting eendaagse renner gaat bij nader inzien toch wat uitdagend worden.

Marco 7 juni 2021 om 11:16

Vooropgesteld dat ik vorig jaar hoopte dat Tom de tour zou winnen ipv na een week zou gaan knechten, vind ik deze comeback een serieuze teleurstelling.

Als hij zich hervonden heeft en blijft fietsen zie ik hem volgend jaar de Giro weer winnen maar een kunstje op de spelen dat kan niet of hij moet nu met opzet halve kracht rijden.

VerstandOpNul 6 juni 2021 om 21:32

Dit is toch gewoon al best een sterk resultaat? Ik had er minder van verwacht.. 9 seconden langzamer dan Rohan Dennis en als ik zo tussen de regels door lees nog best wat ruimte voor verbetering..

Al Phila 7 juni 2021 om 07:46

Ondertussen schieten me allemaal namen door het hoofd die een rentree na een lange blessure, schorsing, mentale problemen, etc. hebben gemaakt:

Dumoulin
Jacobsen
Groenewegen
Evenepoel
Gesink
Degenkolb

Allemaal in hun eerste wedstrijd of wedstrijddagen door het ijs gezakt.

Alleen Valverde, die terug kwam van een schorsing, wist meteen zijn eerste wedstrijd te winnen. Ik heb liever dat Tom in het eerste rijtje plaatsneemt

flipper 7 juni 2021 om 08:14

Top 20 op de OS behoort zeker tot de mogelijkheden!

Reiger 7 juni 2021 om 11:01

Was Tom nu een paar kilo aangekomen of leek dat maar zo? Volgens mij is dat extreme dieet dat hij de afgelopen jaren heeft gevolgd mede de oorzaak van zijn dip van de afgelopen tijd. Mentaal gewoon niet vol te houden om als iemand van 1.89 m een gewicht van rond de 70 kg te behouden. Lekker op etappezeges mikken en de klassementen laten varen!

Headlines

Materiaalzone

Populair