Tom Dumoulin: “Misschien Tour verplaatsen naar vlak voor de Vuelta”

dinsdag 7 april 2020 om 19:20
Tom Dumoulin: “Misschien Tour verplaatsen naar vlak voor de Vuelta”

foto: Cor Vos

Een Tour de France in augustus? Tom Dumoulin ziet dat wel zitten. In gesprek met Sporza heeft de renner van Jumbo-Visma zijn mening gegeven over een mogelijke nieuwe kalender. “Verplaatsen naar september lijkt mij niet mogelijk, maar misschien kan het wel vlak voor de Vuelta?”

De 29-jarige ronderenner is voorstander van een verlengd seizoen. Wat hem betreft een permanente aanpassing. “Ze zouden het seizoen moeten verlengen tot half november en de voorjaarskoersen in het najaar rijden, in oktober en begin november. Het WK houden we op zijn plaats en daarvoor rijden we dan de Tour en de Vuelta. De Giro? Dat wordt moeilijk, tenzij op hetzelfde moment als een andere grote ronde.”

“Maar nu je erover begint: ik vind dat elk seizoen een maand zou moeten opschuiven. Half november is het hier in België en Nederland vaak nog fantastisch weer, terwijl we half februari soms nog sneeuw hebben of zo. Als we nu dit seizoen verlengen tot november, dan beginnen we in 2021 een maand later en dan houden we die periode in de toekomst aan. Dat lijkt mij fantastisch.”

Voor Dumoulin had 2020 het jaar van zijn terugkeer moeten worden. Zijn laatste wedstrijd reed hij in juni 2019. Door blessureleed (knie) en een transfersoap (overstap van Team Sunweb naar Jumbo-Visma) kwam hij niet meer aan koersen toe. “Ik kwam uit een rotjaar en had hoge verwachtingen van 2020: nu gaan we er na die knieblessure vol tegenaan. Maar dit jaar heeft tot nu toe ook geen geluk gebracht.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

bomb ba 7 april 2020 om 20:10

Jammer dat Nederlands grootste ronderenner van de laatste jaren al zo lang geen koersen meer rijdt.

Franco Ballerini 7 april 2020 om 20:20

Zeker jammer, maar ook jammer dat hij als aspirant-arts (ok, dit klopt niet helemaal; uitgelote student) er dit soort naïeve gedachten op na houdt.

Sauerpraum 7 april 2020 om 20:22

Zijn ze daar nu nog steeds mee bezig, haha? Er gaat het komende jaar echt niet gekoerst worden hoor. We gaan deze situatie nog zeker een jaar vol moeten houden. Tenzij men in de politiek beslist dat mensenlevens minder zwaar tellen dan verwoeste levens…

bomb ba 7 april 2020 om 20:32

De economie moet draaien, zo makkelijk is het. Koersen hoort bij een goeddraaiende economie. De koers gaat zeker weer open, anders kost het simpelweg teveel tijd. Jij denkt toch niet dat er bedrijven zijn die een jaar zonder geld kunnen?

Krul 8 april 2020 om 09:11

De economie moet enigzins blijven draaien om de zorg te kunnen blijven betalen. Ik verwacht dat er vanaf 1 mei weer enkele sectoren open kunnen met strenge regels (1,5 meter afstand, max aantal bezoekers, etc.), maar helaas denk ik dat wielrennen één van de laatste sporten is die weer starten. Het organiseren (afzetten van wegen, publiekscontrole, medici en de hele karavaan die je moet faciliteren) van een koers is stukken lastiger dan een voetbal of tenniswedstrijd.

Ajvenema 8 april 2020 om 15:25

Ik zou er al mn geld op durven inzetten dat er dit jaar nog gekoerst wordt:)

FDJ 8 april 2020 om 18:05

Nog zeker een jaar volhouden. En jij gelooft dat? Ik las dat Dietmar Hoop, de verguisde eigenaar van TSG Hoffenheim, verwacht in het najaar al een vaccin op de markt te hebben.

Het virus wordt veel minder actief in de zomer. We kunnen er dus gereguleerd op uit en weerstand opbouwen. En als het virus in het najaar de kop weer opsteekt zal er een vaccin zijn.

En kom dan niet met vergelijken naar landen waar de welvaart veel minder is en het warmer is. Die mensen zijn veel zwakker qua weerstand.

En mij zal het niet eens verbazen als er heel snel een vaccin is. Daar wordt zoveel werk achter gezet achter de schermen.

Deze hele situatie is niet een jaar vol te houden. Onmogelijk.

Tom Opheij 7 april 2020 om 20:29

In het artikel staat:
Zijn laatste wedstrijd reed hij in juni 2019. Door blessureleed (knie) en een transfersoap (overstap van Team Sunweb naar Jumbo-Visma) kwam hij niet meer aan koersen toe.

Wat heeft de transfersoap met het niet-koersen te maken?

Secondant 8 april 2020 om 06:34

Ben het eigenlijk niet eens met Dumoulin. Overigens wordt er pas gekoerst in Belgie (& Nederland) vanaf eind februari (de laatste 5 jaar is De Omloop altijd na 24 Februari geweest). Dat het in Februari/Maart koud is en kan sneeuwen hoort juist bij die koersen van die tijd en heeft zijn charme. Eenmalig de ‘voorjaarskoersen’ in het najaar is prima, maar vanaf volgend jaar graag weer gewoon vanaf eind februari!

Arry1337 8 april 2020 om 09:35

Ik vind wel dat we vaak nog te goed weer hebben wanneer het seizoen eindigt, en geloof dat dat septemberitis een fabeltje is dat bestaat omdat het wordt toegestaan te bestaan. Men praat elkaar na en helpt elkaar aan een excuus om te pauzeren. Wanneer we een jaar of 5 gewoon nog koersen in oktober zul je zien dat er sprake is van oktoberitis en niemand meer spreekt over vermoeide renners in september zoals we dat nu doen. Het heeft allemaal met de instelling te maken.

Secondant 8 april 2020 om 10:30

Ik ben ook zeker voorstander van het verlengen van het wielerseizoen, maar niet als het ten koste gaat van de koersen in februari of maart.
Van mij mogen ze het hele jaar koersen organiseren. Gooi de wedstrijden op het zuidelijk halfrond maar in onze wintermaanden. Wat mij betreft mag er zelfs een vierde ‘grote ronde’ komen. Maak er gewoon een 12-maanden seizoen van (net als bij tennis, al is het daar 11 maanden). Kunnen de ploegen en renners zelf bepalen wanneer ze rust houden en/of willen pieken.

ChefSpijker 8 april 2020 om 11:00

Het gaat toch niet ten koste van die koersen? Ze worden alleen maand later gehouden. Kleinere kans op afgelaste bergritten in bijv TA en PN. Kleinere kans op sneeuw in bergen tijdens Giro. Kleinere kans op extreme hitte in Tour. Ik zie eigenlijk wel voordelen bij Dumoulins idee. En voor de voorjaarswedstrijden verandert er toch niet zóveel? Volgens mij was mei de afgelopen jaren vaak natter dan april. Dus grotere kans op slecht weer met Ronde en Roubaix juist ;) je verliest geen koers. Alleen schuift alles maand op.

Panache 8 april 2020 om 11:14

Maar je schuift de tour dus ook een maand op, naar 1e vrijdag van augustus. Dat is een risico.

ChefSpijker 8 april 2020 om 11:23

Wat is precies t risico? Ze mikken nu ook op Tour grotendeels in augustus

Seppie 8 april 2020 om 10:46

Fuck de Tour, al jaren de minst leuke ronde. Viva La Vuelta

Ajvenema 8 april 2020 om 15:26

Tour van dit jaar ziet er dan wel weer erg leuk uit…

Jean Dumas 8 april 2020 om 12:01

Kalendertechnisch heeft hij een punt, maar dan zonder publiek en met een inkorting van parcoursen. Een Vuelta van twee weken, zonder Utrechtse start, verplaatsing naar Spanje, tweede rustdag en wellicht het Portugese deel, is best een te overwegen optie.

Ribbedebie 8 april 2020 om 12:58

Geen idee of het logistiek haalbaar is, maar ik voel er wel voor om Vuelta en Giro gelijktijdig te verrijden.

FDJ 8 april 2020 om 13:22

Dat zou een optie kunnen zijn, maar ik denk dat je World Tour ploegen dan ook de optie moet durven geven om voor 1 van beiden te kiezen. Jumbo, Quick Step en Lotto Soudal zullen de BinckBank Tour bv als heel belangrijk zien.

Je zou dan beide ronden aan kunnen vullen met meerdere Proconti’s voor deze keer. Zeker voor de Giro en Vuelta met meerdere Spaanse en Italiaanse proteams is dat best interessant.

Koers 8 april 2020 om 16:09

dan heb je in beide rondes een verzwakt deelnemersveld. Zeker omdat men geregeld kiest voor de combi giro/vuelta. Dan zie ik toch liever 1 ronde waar alle klasbakken aanwezig zijn.

Derierre de la course 8 april 2020 om 21:38

Ik vind dit serieus een goed idee. Wel de finishtijden afstemmen zodat beide rondes airtime hebben. En misschien ploegen van 6 of 7 (als een dubbel programma te veel impact heeft) renners en aanvullen met proconti’s. De sponsoren daarvan hebben ook klappen gehad en rijden zo mooi in beeld.
Teams die in die periode inhaalklassiekers willen rijden misschien een teamhome oid aanbieden aangezien elk team maximaal 2 bussen heeft.

Headlines

Materiaalzone

Populair