Tom Dumoulin: “Ik ga in 2022 weer een klassement in een grote ronde rijden”

donderdag 23 december 2021 om 09:47
Tom Dumoulin: “Ik ga in 2022 weer een klassement in een grote ronde rijden”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin gaat zich volgend seizoen weer richten op het rijden van een algemeen klassement in een grote ronde. Om welke grote ronde het gaat, wil de kopman van Jumbo-Visma nog niet zeggen. Wel lijkt het zeker dat het om de Giro d’Italia of de Tour de France gaat.

Dumoulin reed in 2021 geen drieweekse rittenkoers, nadat hij eerst mentale problemen kende en zich na zijn comeback focuste op de Olympische Spelen. Sinds hij in Tokio zilver won op de individuele tijdrit, is hij opgeleefd. Een polsbreuk gooide weliswaar roet in het eten voor het WK in Vlaanderen, maar inmiddels werkt Dumoulin toe naar 2022.

“We hebben er de afgelopen maanden in de ploeg veel over gesproken. Ik vind het rijden van een klassement heel bijzonder. Dat is de ultieme uitdaging, het summum van het wielrennen”, laat hij weten in een interview met De Telegraaf. “Die highs zijn mijn drijfveren. Niet alleen dat natuurlijk. Plezier moet er altijd zijn, maar als die speciale hoogtepunten er niet waren, had ik het ook niet zo leuk gevonden.”

‘Lekker in mijn vel’
“Ik vind het bijzonder dat ik die kans heb, en gaaf dat ik het goed kan. Hoe moeilijk het ook is hè, want er komen heel veel stress en druk bij kijken. Maar als ik tot nu toe terugkijk op mijn loopbaan, zijn juist die momenten waar je onder moeilijke omstandigheden maximaal presteert de meest speciale”, aldus Dumoulin, die zich – vergeleken met de vorige winter – nu heel goed voelt. “Vorig jaar merkte ik in december dat het gevoel niet goed was, overtraind en heel moe. Nu voel ik me fit en zit ik lekker in mijn vel.”

De Giro-winnaar van 2017 zegt niet bang te zijn voor de jonge, talentvolle klassementsrenners. “Ik vind het alleen maar mooi dat er elk jaar weer een paar van die jonge gasten bij komen. Het maakt het nog moeilijker om een goed klassement te rijden, maar voor de wielersport is dat geweldig”, geeft hij aan.


Dit artikel delen:

89 Reacties

Bars Loom 23 december 2021 om 09:51

Zie hem meer als knecht voor ons Koen Bouwman

0
Bontempi1962 23 december 2021 om 20:31

Echt? Het lijkt me toch dat de verhoudingen ietsje anders liggen.

0
Wheely 23 december 2021 om 09:52

Heel mooi! Combi Giro Vuelta misschien?

0
Marco 23 december 2021 om 10:07

Als hij daar voor winst gaat wel.. anders kan hij beter gaan knechten voor Roglic denk ik. 2e man om op te moeten reageren.

0
peter s 23 december 2021 om 11:40

@ Marco Ben er haast zeker van dat Vingegaard 2e man is tijdens de tour

0
Wheely 23 december 2021 om 12:55

Vingegaard wordt een interessant stukje in de puzzel. Ik zou zeggen Kruijswijk en Dumoulin naar de Giro en Roglic en Vingegaard naar de Tour. Vuelta voor Tom plus de herkansers.

0
peter s 23 december 2021 om 13:42

Eens!! Nu maar hopen dat ze luisteren Wheely

0
Marik 23 december 2021 om 09:57

Gek genoeg vind ik La Vuelta het meeste bij hem passen. Dat is toch de ronde waarin hij boven kwam drijven als potentiele klassementman. Die etappe dat hij Froome er op het allerlaatst uitpoefde vind ik nog steeds zijn mooiste etappezege ooit.

0
zacht 23 december 2021 om 10:28

Zo gek is dat niet, het Italiaanse eten valt slecht bij hem, voor de Tour komt hij tekort, in Spanje reed hij naar mijn mening zijn beste grote Ronde, tot die laatste dagen.

0
the_tank 23 december 2021 om 15:30

@zacht: te veel olijfolie denk ik

0
Stelvio-fan 23 december 2021 om 10:03

Superleuk, altijd leuk om hem bij de eerste toppers te zien rijden.
Mocht het tegenvallen, dan net als andere tegenvallende klassementsmannen een of meer ritjes uitpikken

0
Aart van Woud 23 december 2021 om 10:10

Fijn om te lezen dat hij er weer voor wil gaan. Of het ook winst gaat opleveren verwacht ik niet (meer) maar een podiumplek zou onder goede omstandigheden nog moeten kunnen.

0
Krakowic 23 december 2021 om 10:13

Kan goed uitpakken, maar zou ook weleens een gooi kunnen gaan doen naar de Zubeldia award. Maar ja, als ie goed in z’n vel zit blijft het een speciale, dus hopen op een mooi scenario!

0
Wheely 23 december 2021 om 10:21

Tom staat sowieso wel in de picture dus dan wordt de Zubeldia award al lastig naar mijn idee.

0
Romerike 23 december 2021 om 10:24

Daarvoor is zijn tijdrit gewoonweg te goed, zal daar echt wel goed in beeld worden gebracht.

0
Eljorro 23 december 2021 om 10:27

Dat wordt de Giro. Geen plek voor de Tour. En waarom wachten op de Vuelta als hij zich nu al goed voelt?

0
Kopinkas 23 december 2021 om 10:35

Ik had vooral gehoopt dat hij eens vol zou gaan tijdens de klassiekers dit jaar. Iemand van de allure van Tom Dumoulin die nog nooit top 10 gereden heeft in een monument – en zelfs nog nooit een eendagswedstrijd gewonnen – dat blijft toch een gapend gat op zijn erelijst.

0
Jvosje90 23 december 2021 om 12:42

Hoeft hij voor mij absoluut niet te doen. Geef mij maar een wekenlang gevecht om het eremetaal dan een top-10 klassering in de klassieker, die je nagenoeg de volgende jaren bent vergeten.

0
Kopinkas 23 december 2021 om 13:27

@jvosje90
Met er vol voor gaan in de klassiekers, bedoelde ik natuurlijk vol gaan voor winst, en dan kijken waar het schip strandt. In LBL, maar lang niet enkel daar. Een offensief van ver, om dan Roglic achter de hand te houden. Episch een uur strijden voor winst in LBL, de Waalse Pijl, de Ronde van Vlaanderen zelfs (herinner je de Nibali aanval die Terpstra lanceerde), ipv wekenlang aanklampen voor een vijfde plek in de Tour.
Stel je een scenario voor waarbij Dumoulin met Philippe Gilbert (in zijn allerlaatste strive for five) en pakweg Mauri Vansevenant al voor de Cipressa in de aanval trekt in MSR en dan alleen stand houdt op de Poggio (waar hij in voorbereiding op Matthews al eens superveel indruk maakte). Voel de adrenaline, voel de vibes…

0
Alfons Haavers 23 december 2021 om 10:35

De Giro lijkt het meest voor de hand liggend, want geen Roglic/Vingegaard. Maar ik zou hem naar de Tour sturen.

De Giro heeft hij al op zak, en het parcours van de Tour moet hem liggen.

Samen met Roglic en Vingegaard is het misschien wel mogelijk om Pogi te kraken, en er zal er wel sowieso al minstens eentje van de 3 worden weggeslagen door tijdverlies op de kasseien of pech.

0
Sjonge Jonge 23 december 2021 om 11:35

Daarnaast van Aert, 2 klimknechten (Kuss, Benoot) en 2 knechten voor vlakke (Dennis die ook bergop goed mee kan en Teunissen, ook in dienst van van Aert voor diens groene trui).

Maar ik verwacht eerder nog een type Bouwman als pure knecht ipv Dumoulin, die zich als kopman mag laten zien in de Giro

0
De Cabybara van de Conradkade 23 december 2021 om 10:43

Ik hoop zelf ook de Tour in combinatie met de Waalse klassiekers.

0
koos1 23 december 2021 om 10:46

Lijkt de Giro te gaan worden. Nu Groenewegen weg gaat kunnen ze in de Giro een mooie klassementsploeg sturen met Dumoulin als kopman en daarnaast oa Bouwman, Foss en Oomen.
Misschien na de Giro dan nog de Tour in een vrije rol (3e kopman).

0
Panache 23 december 2021 om 10:50

Podium Vuelta ontbreekt nog op zijn palmares, maar het gaat uiteraard de Giro worden. Mooi nieuws, iets om naar uit te kijken!

0
Geel Zwarte Bril 23 december 2021 om 10:51

Giro:
Dumoulin
Foss
Bouwman
Oomen
Harper
Leemreize
Affini
Dekker

0
peter s 23 december 2021 om 13:50

Daar had ik enkel een Kuss tussengezet,

0
Romāns Vainšteins 23 december 2021 om 10:53

Prachtig nieuws. Dat moet dan als kopman in de vuelta en terug ronderenner leren worden in de giro, zou ik zeggen. Buiten de tourstress houden en niet meteen de giro alles meteen willen. Het is natuurlijk een droom om hem in de vuelta de degens te zien kruisen met lokale held Mas, super kid REVKET en Superman Lopez.

Ik kijk daar meer naar uit dan Pog, Rog & Jody in de tour.

0
Geel Zwarte Bril 23 december 2021 om 11:11

Zal wel dom zijn maar Jody?

0
fietsvriend 23 december 2021 om 11:17

… Bernal

0
Dikke Man 23 december 2021 om 12:22

Geel zwarte bril, wat moet jij een heerlijke tijd hebben als je hem hebt weten te ontlopen.

0
Wheely 23 december 2021 om 14:06

Misschien zie je hem wel niet met zo’n hippie brilletje.

0
Geel Zwarte Bril 23 december 2021 om 18:30

Ik kan RV zijn bijdrage altijd wel waarderen. Kom hier al jaren, dus ken hem wel. Maar legde even de link bij Jody niet. Maar ik vind hem leuk.

0
Dikke Man 23 december 2021 om 19:31

Jody is geen Vainšteins. Het is al breed ingeburgerd. Weet iemand of het Jodyisme Vlaanderen al heeft bereikt?

0
Kelder is de Man 23 december 2021 om 20:08

Wie maakt zich druk om Vlaanderen.

0
Dantiest 23 december 2021 om 20:50

Idd wie maakt zich druk om een jochie uit het Pajottenland of de toon waarin de Vlaamse journallie schrijft?

0
Baukema Tomoulin 23 december 2021 om 11:00

In de vuelta heeft TD nog een rekening open staan. Een podium daar zou hem gegunt zijn. Er vanuit gaan dat Roglic dit keer niet de vuelta doet na een 'geslaagde' tour. Anderzijds mist de gele trui (ook voor 1 dag) ook nog in de kast. Die roze en rode heeft hij al

0
Anas Abbassi 23 december 2021 om 11:18

Ik heb de indruk dat hij is vrijgelaten.
Als hij mikt op de Giro, zal hij de enige leider zijn, zo niet een schaduwleider bij de TDF.
de Vuelta kan te laat zijn als hij mikt op het WK en Lombardije.
De TDF past goed bij hem, dus kijk of het team hem laat gaan.
De Giro is net zo goed, zelfs met zo weinig tijd, 9 etappes zijn alleen voor sprint en tijdrit. En ik denk dat Tom bij 100%
is boven Lopez, Ciccone, Vlasov, Almeida …

0
Mystieke_Monnik 23 december 2021 om 11:26

De giro, ook vanuit concurrentieperspectief: er heeft zich bij mijn weten nog geen echte klasbak gemeld voor de Giro.

0
Sjonge Jonge 23 december 2021 om 11:43

Tja, het is ook wat je verstaat onder echte klasbak.
Als je kijkt naar echte klasbakken voor klassementen kom je eigenlijk alleen uit bij Pogacar, Roglic en in iets mindere mate misschien nog Bernal.

Toch denk ik dat hij zijn handen in de Giro vol zal hebben aan MAL, Almeida, Landa, S Yates, Carapaz en wellicht Quintana en Gaudu.
Maar inderdaad, geen namen waar hij op voorhand kansloos tegen is

0
I Langof 23 december 2021 om 11:26

Tom in de Telegraaf:

Ik ga in 2022 weer een klassement in een grote ronde rijden. Dat wordt dan de Giro d’Italia of Tour de France. Of misschien wel alle twee, zoals al in 2018 ook deed en in beide gevallen als tweede eindigde.

0
Japsie 23 december 2021 om 11:26

Mooi nieuws! Daar is hij voor gemaakt. Wel een dilemma. Giro ligt meest voor hand, maar het parcours is speciaal neergelegd om geen klimmende tijdrijder te laten winnen.
Tourparcours wat meer, met die 40km afsluitende TT. Maar daar heb je de Rog en de Vin. Andere kant, de Vin moet nog maar bevestigen en den Rog kan zomaar een wesp inslikken of door een kwak weer op het asfalt belanden.

0
fietsvriend 23 december 2021 om 11:28

Lees dit artikel met tranen in mijn ogen. Als ik terugdenk aan alle weelde van de afgelopen 10jr NL wielrennen dan heeft een AK Dumoulin me toch het meeste in vervoering gebracht. Ik ben blij dat hij terug is in die rol.
Zal wel Giro worden en dan Tour als schaduw/ondersteuning, hoewel ik het vanuit historisch perspectief wel mooi zou vinden als ie voor podium gaat in de Vuelta – alle grote rondes podium, start in NL.
De dagen worden langer en Dumoulin is weer AK man. Kom maar op met 2022.

0
Wim Kruithof 23 december 2021 om 14:29

Voor mij het exact tegenovergestelde. Ik kan het niet perse duiden in woorden, maar ik heb moeite met de enorme melancholische sluier die over Dumoulin heen hangt.

Nog een reden dat ik Roglic dit jaar bijzonder graag de Giro had zien doen. Topfavoriet om ook die Grote Ronde te winnen en dan had geheel Nederland kunnen mee kwijnen op de emotionele golven van Neerlandsch trots tijdens de Tour. Publiciteit alom, elke verbale ruft van Dumoulin wordt uitvergroot.

En had ik de volledige zomer afgestemd op Eén.

0
Sjonge Jonge 23 december 2021 om 15:05

Want op Een kent men absoluut geen chauvinisme?
Ik stem zelf ook af op Een, maar dat komt meer omdat de commentatoren van NOS spreken alsof kijkers nog nooit wielrennen hebben gezien en op Eurosport het wielrennen tussen de reclames door te zien is.
De commentatoren op Een zijn over het algemeen prima, alleen het chauvinisme is daar voor mij af en toe het minpuntje.

0
5211 23 december 2021 om 16:13

Nou Wim José en Michel Wuyts vooral zijn anders ook groot fan van Dumoulin. De bewieroking zal ook daar ongeveer en te vergelijken met chauvistische proporties bereiken als hij het goed doet.

Hoewel Wuyts achter de geraniums is klatgestellt.

0
fietsvriend 23 december 2021 om 22:49

Kom op, Wim, een beetje gezellig ajb. Heerlijk toch, drie weken stress om een NL AK man. Laat het lekker op je afkomen.

0
Wim Kruithof 24 december 2021 om 06:07

Chauvinisme is niet verkeerd, daar doe ik als Jumbo-Visma fan eveneens aan mee. Maar de preoccupatie richting Dumoulin heb ik niet, omdat ik zijn onderstroom (verongelijkt, zuur) zwak trek.

Maar ik was ook de enige Nederlander geloof ik die van harte hoopte dat Hamilton de titel zou prolongeren, ipv Verstappens eerste.

Dus het zal ongetwijfeld aan mij liggen. Maar geen zorgen, ik houd me afzijdig als het eenmaal zo ver is.

0
Romāns Vainšteins 24 december 2021 om 07:45

Dumoulin is lekker eerlijk iig ipv zo’n plastic thunderbirdbek op te zetten en allerlei sportieve ABC’s op te rakelen. Melancholie, vind je het vreemd?? Als je de godganse tijd gedwongen wordt te pedaalhengsten, dat werkelijk serieus te nemen en ook nog eens allerlei dom gezeik over je heen krijgt als het even wat minder gaat?

Hup Dumoulin en bij voorbaat vergeven la het niet lukt.

0
Wim Kruithof 24 december 2021 om 08:08

Melancholie niet, dat past inderdaad, maar afgeven op anderen is minder mijn gading. Maar Romans, niet totaal verwonderlijk dat wij er ietwat anders in staan. ;-)

Ieder het zijne…

0
tdola 23 december 2021 om 11:34

Vuelta met start in nl, ttt 1e dag en nog flinke tijdrit van 31 km ofzo. Zou t wel mooi vinden.

Ondersteuning van maatje van emden en oomen, gesink, kuss, kruijswijk en nog wat andere toppers. Combi met giro zou zeker kunnen.

0
xistnc 23 december 2021 om 11:52

Vreemd dat dit artikel claimt dat het om Giro of Tour zou gaan, terwijl dat nergens onderbouwd wordt.

Met een Vuelta-start in NL lijkt me dat ook een serieuze optie, mede omdat hij daar nog 'unfinished business' heeft.

0
Wheely 23 december 2021 om 12:09

Vuelta zou ik zelf het mooist en meest kansrijk vinden. Weet alleen niet of Tom het zelf leuk vind om als middelpunt van de belangstelling in Utrecht op zijn Cervelo rond te rijden.

0
Romāns Vainšteins 23 december 2021 om 12:19

Ook daar, te Utrecht, nog een rekening open toch? Het was zo heet dat k kwijt ben wie er won maar ik gok Cancellara.

0
Wheely 23 december 2021 om 12:25

Nee nog erger, zijn huidige ploegmakker Dennis. Wat was het prachtig weer die dag inderdaad.

Die Tourstart met was overigens wel de opmaat naar zijn geweldige opmars in de Vuelta. Het zou de cirkel rondmaken.

0
I Langof 23 december 2021 om 12:07

Ik denk dat die vuelta voorbehouden is aan Primoz (als hij het mag). Zeker gezien zijn recente verlenging. Dumoulin kan niet wachten tot de herfst om te bewijzen dat hij het waard is om in TJV te blijven.

0
Koers 23 december 2021 om 13:48

Zit wel een TTT in, dus dan heb je aan Tom ook geen verkeerde.

0
Klein Verzet 23 december 2021 om 12:08

Top. Tom heeft z’n oude liefde herwonnen: drie weken dag in dag uit op ’t scherpst van de snede bikkelen tegen de wereldtop. De Nederlandse spoeling wordt helaas toch al maar dunner op dat specifieke terrein; Gesink is verwezen naar het knechtendom, Mollema naar de troostprijzen, Kruijswijk naar “ja wat eigenlijk?”, en Kelderman naar de terug-naar-af situatie na de zoveelste tegenslag.

Voor mij als zijlijndeskundige en TV-kijker gaat er niets boven ’n Nederlander die me drieweken lang op ’t puntje van m’n stoel weet te houden. Daarom alvast:

Hup Tom. Hup Steven. En, hup Wilco.

0
Wildebert 23 december 2021 om 14:49

Yep, herkenbaar. Zit ook zo in (naast) de wedstrijd.

0
5211 23 december 2021 om 16:17

Zou mooi zijn maar vrees dat mentale weerbaarheid toch een deukje gekregen heeft en afwachten dat hij straks onder veel aandacht, stress en leven volgens een schema etc dan ook nog zo stevig in schoenen staat. Hoop dat uiteraard wel.

Anderzijds een Primoz die de Tour wint of erom strijd zou ik evengoed geweldig vinden. Zeer goede sportman en sinds profbestaan al in Nederlands team waar hij nog minimaal 3 jaar blijft.

0
DeSjors 23 december 2021 om 23:26

Mollema naar de troostprijzen? Jongen toch, ga je schamen in de hoek en kom eruit als je je weer kunt gedragen.

0
Derierre de la course 23 december 2021 om 12:22

Ik denk de Giro, maar benieuwd of dat naast Vinegaard of Kruiswijk zal gaan zijn.

De tour zou ook kunnen, maar dan als backup voor Roglic, en dal zal Vinegaard de Giro doen. Zou ook logisch zijn voor van Aert. Tom kan met zijn ervaring zelfs 3e man voor Teunissen zijn.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone