Tom Dumoulin heeft klassementsambities: “Of dat ook realistisch is, is een beetje onzeker”

vrijdag 6 mei 2022 om 11:00
Video

Na twee jaar afwezigheid verschijnt Tom Dumoulin weer aan de start van een grote ronde, met als doel de eindzege. Of dat haalbaar is, weet hij zelf ook niet. Dat liet de renner van Jumbo-Visma daags voor de Giro-start weten aan WielerFlits.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

De voorbereiding
Dumoulin kende geen vlekkeloos begin van het seizoen. Aan het begin van het jaar trok hij met ploegmaat Koen Bouwman naar Colombia voor een hoogtestage. In de omgeving van Medellín legde hij de fundering voor zijn seizoen. Maar tijdens de UAE Tour, zijn eerste wedstrijd van het jaar, kon hij vanwege een rugblessure niet optimaal profiteren van de trainingsarbeid. In de individuele tijdrit eindigde hij achter Stefan Bissegger en Filippo Ganna als derde. In de ritten naar de top van Jebel Jais en Jebel Hafeet kon hij geen rol van betekenis spelen. In het algemeen klassement eindigde hij als 41e, op meer dan tien minuten achterstand van eindwinnaar Tadej Pogačar.

Ook de Strade Bianche werd een tegenvaller. Beter gezegd: hij haalde de start niet doordat hij besmet raakte met het coronavirus. En ook in de Ronde van Catalonië stond het geluk niet aan de zijde van de Limburger. In de derde etappe moest hij ziek opgeven.

In de Volta Limburg Classic (zesde) en Amstel Gold Race (dertigste) waren er positieve opstekers. Op zijn hoogtestage op Tenerife keerde het goede gevoel definitief terug. “Dat is een heel goed trainingskamp geweest. Ik voelde me echt weer goed. Binnen de mogelijkheden is dit de best mogelijke voorbereiding geweest”, vertelde Dumoulin tijdens de persconferentie van Jumbo-Visma, voorafgaand aan de Giro d’Italia.

De selectie
Jumbo-Visma begint aan de wedstrijd met drie kopmannen. Naast Dumoulin dragen ook Tobias Foss en Sam Oomen de status van kopman. Het verloop van de wedstrijd zal uitwijzen wie die status behoudt. “De afspraak is dat we alle drie vol naar de meet rijden in de eerste bergritten en daarna maken we de balans op”, vertelt Dumoulin, die geen gevaar ziet in drie kapiteins op een schip. “Ik kan het met Tobias en Sam goed vinden. We hebben er alle drie helemaal geen moeite mee als er een van ons duidelijk de beste is. Dat levert geen discussie op.”

De drie kopmannen kunnen rekenen op de steun van Edoardo Affini, Jos van Emden, Pascal Eenkhoorn en Koen Bouwman. Gijs Leemreize werd op het laatste moment nog opgeroepen, als vervanger voor Chris Harper. De Australiër geraakte niet op tijd klaar voor de start van de Giro na zijn val in de Ronde van het Baskenland.

voor

De ambities
“Ik wil sowieso graag een rit winnen. De grootste kans voor mij is in een tijdrit”, zegt Dumoulin. “Op papier ziet de tweede etappe er goed uit. Ik heb het parcours nog niet verkend omdat het hier in Boedapest te druk is met verkeer. Met de ploeg hebben we besloten om zaterdagochtend te gaan verkennen.”

“Maar ik ben hier ook met de gedachte om voor het eindklassement te gaan. Of dat ook realistisch is, is een beetje onzeker. Het is alweer twee jaar geleden dat ik nog eens voor een klassement ben gegaan, maar ik heb nog steeds het vertrouwen dat het mogelijk is.”

“Wat dat betreft is deze start van een grote ronde niet anders dan anders. Vooraf heb ik altijd wat vraagtekens gehad. Zodra het begint, zie je vanzelf hoe het gaat.”

De Giro d’Italia begint vrijdag met een heuvelrit naar Visegrád. Zaterdag staat er in het centrum van Boedapest een ruim negen kilometer lange individuele tijdrit op het programma. Na een rit voor de sprinters op zondag, vliegt het Giro-peloton naar Italië, waar op dinsdag meteen een aankomst bergop is gepland op de top van de Etna.

Dit artikel delen:

15 Reacties

ThorHushovd 5 mei 2022 om 19:43

Lekker Tom, staat daar met veel vertrouwen en straalt plezier uit en dat hij weinig druk ervaart. Lijkt me heerlijke spirit om mee aan te vangen. Rode na dag twee!

ThorHushovd 5 mei 2022 om 19:43

Rose moet daar staan.

ThorHushovd 5 mei 2022 om 19:44

Bewerken op mobiel werkt niet. Dus daarom maar zo.

Derierre de la course 5 mei 2022 om 22:05

De mobiele app heeft sowieso wat mankementen m.b.t. reageren op berichten.

Maar wel een stuk minder reclames.

Eroba 5 mei 2022 om 19:56

Ben het helemaal zat. Laat die jongen gewoon rijden!

thorsen 5 mei 2022 om 20:12

Dan doet Van Aert niet eens mee en wordt alsnog zijn naam in beeld gebracht. Oops.

Quincy Adams 5 mei 2022 om 20:51

Die staat er goed op!

IlPirata 5 mei 2022 om 22:29

Als hij er maar weer plezier in krijgt en een ritwinst (tijdrit) is zeker mogelijk.
Je bent toch al een held want je hebt gewoon de giro al op zak als enige Hollander.
Echter voor het AK om podium te rijden zou zeer mooi zijn, maar ik ben bang dat dat iets te hoog gegrepen zal zijn (Of ze moeten de Dolomieten eruit halen). Hopelijk zit ik hier helemaal verkeerd, veel succes in ieder geval deze giro.

FDJ 5 mei 2022 om 23:19

Ik vind hem vooral ontspannen ogen en dat is wel even geleden als het om een grote ronde ging. Voorbereiding was slecht, maar dat zegt bij Tom niet zo heel veel. Het jaar dat hij tweede werd in de Giro achter Froome was de voorbereiding ook heel slecht.

Op de Spelen in de tijdrit heeft hij ons ook enorm verrast. Ik gun het hem enorm in ieder geval.

evanderwel 5 mei 2022 om 23:44

Ik hoop zo dat we hem nog eens echt mee mogen zien strijden om het klassement, maar eerlijk gezegd verwacht ik het niet meer.

Barry Batsbak 6 mei 2022 om 00:13

Tom moet gewoon lekker gaan koersen. Misschien onderweg eens een praatje maken met VdP. Tom zou het wellicht best leuk doen bij AF, geen klassements-strop meer om je nek. Rustig van wedstrijd naar wedstrijd en vooral lol hebben in het rijden. Verandering van spijs enzo.

FDJ 6 mei 2022 om 10:22

Zo simpel werkt het niet. Ook als Tom bij Alpecin Fenix binnenkomt zijn er verwachtingen door hetgeen er in het verleden gepresteerd is. Dat zal altijd aan Tom blijven hangen. Ik heb vooral het idee dat hij de laatste maanden,inclusief zijn break vorig jaar, hard eraan heeft gewerkt om gewoon weer te gaan genieten. Dat straalt hij hier uit, maar vond ik hem ook na de Volta Limburg en Amstel in interviews al.

Barry Batsbak 6 mei 2022 om 11:21

Als het simpel was noemden we het wel voetbal. Het is inderdaad niet heel simpel. Aan de andere kant, als een andere ploeg Tom binnenhaalt dan snappen ze natuurlijk zelf ook wel dat ze Tom anno 2022 krijgen en niet per definitie Tom-in-Giro-winst-vorm. Het is natuurlijk nog steeds een renner die potentieel veel in zijn mars heeft. Maar het mes snijdt aan 2 kanten; als AF volgend jaar WT wil zijn moeten ze nog wel wat extra kwaliteit in huis halen. Ik vind de gedachte van Tom bij AF echt niet zo raar en ik denk ook dat hij er qua koersplezier best goed zou passen.

Alfons Haavers 6 mei 2022 om 12:02

Vraag me dan wel af welke (financiële) ambities Dumoulin zelf nog heeft.

Wil hij nog een rol spelen in klassementen (zoals hij die ambitie zelf dezer dagen uitspreekt) of echt vol inzetten op het tijdrijden, dan lijkt AF me niet het team dat hem de begeleiding kan bieden van een TJV. Ook op vlak van ploegmaats (ondersteuning) en financiële slagkracht lijkt me dat wel een stap van zwaar inbinden.

Zo’n transfer zie ik eerder als een mogelijkheid mocht hij er deze Giro compleet doorheen zakken als klassementsrenner en zich moet/wil heroriënteren richting vrijbuiter.

Barry Batsbak 6 mei 2022 om 12:59

Ik zie Tom eerlijk gezegd geen top-klassement in een grote ronde meer rijden (ik laat me graag positief verrassen hoor, hou me ten goede!!!) dus ik denk dat we (lees; ik) hem in het rijtje Mollemaoïden kunnen plaatsen. Inderdaad vrijbuiten en af en toe een mooie rit pakken in een GT of een fraaie klassieker.

Headlines

Materiaalzone