Tom Dumoulin heeft het naar zijn zin in Colombia: “Ik ben hier blijkbaar heel populair”

zondag 6 februari 2022 om 08:44
Tom Dumoulin heeft het naar zijn zin in Colombia: “Ik ben hier blijkbaar heel populair”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin vertoeft momenteel in Zuid-Amerika. In Colombia bereidt de renner van Jumbo-Visma zich op hoogte voor op het nieuwe seizoen. Dumoulin heeft geen spijt van zijn keuze, integendeel, zo laat hij weten in gesprek met AS América. “Ik vermaak me hier prima. Het wielrennen leeft hier echt.”

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

In de omgeving van Medellín hoopt de Limburger zich, samen met ploegmaat Koen Bouwman en een verzorger, optimaal voor te bereiden op de eerste wedstrijd van 2022, de UAE Tour. Het vliegveld van Medellín ligt op 2.142 meter hoogte, waar zich ook het hele dagelijkse leven ruim boven de 2.000 meter afspeelt. “Ik wilde heel erg graag naar Colombia. Ik heb er veel verhalen over gehoord, onder meer van Annemiek van Vleuten”, aldus Dumoulin.

Populair 
“Ik wilde iets nieuws proberen. Normaal trek ik naar de Sierra Nevada of Tenerife voor een hoogtestage, nu wilde ik iets anders proberen. De ploeg vond het een uitstekend idee. Ik ben nu met Koen (Bouwman, red.) en een verzorger in Colombia. Ik vermaak me uitstekend.” In de luwte zijn trainingsritjes afwerken, dat zit er overigens niet in voor de Girowinnaar van 2017. “Ik ben hier blijkbaar heel populair”, laat een glimlachende Dumoulin weten.

“Heel veel Colombianen weten wie ik ben. Het zijn echt enorme wielerfans. Het zijn fans van mij, maar ook van de ploeg. Dat is echt supergaaf en ik was wel een beetje verrast. Het wielrennen leeft hier echt.” De 31-jarige Dumoulin, die zich dit seizoen weer zal focussen op de Ronde van Italië, kan zich naar eigen zeggen perfect voorbereiden in het Zuid-Amerikaanse land. “Ik hou van de regio, de wegen zijn hier goed.”

foto: Cor Vos

Avontuur
“We trokken deze week bijvoorbeeld naar Las Palmas om wat bergop te trainen. Er zijn hier heel veel mogelijkheden op hoogte. Dat is normaal niet het geval. We slapen dan op hoogte, maar trainen ook op zeeniveau. Dat is hier bijna niet mogelijk. Je traint hier ook bijna altijd op hoogte. Dat is wel zwaar, maar ook leuk om mee te maken. Ik kan hier een goede trainingsstage combineren met een vleugje avontuur.”

Dumoulin is kortom erg positief over zijn verblijf in Colombia, maar het is vaak wel uitkijken voor hachelijke situaties in het verkeer. Zo raakte Egan Bernal twee weken geleden zwaargewond bij een verkeersongeval. “Dat is voor hem zeer slecht nieuws en het doet wel weer discussie oplaaien over de verkeersveiligheid, maar ik heb zelf nog geen gevaarlijke momenten meegemaakt”, aldus Dumoulin.

De Limburger rijdt na zijn hoogtestage in Colombia eerst de UAE Tour en vervolgens Strade Bianche, de Ronde van Catalonië en de Amstel Gold Race, waarna hij zich via een hoogtestage op Tenerife voorbereidt op zijn hoofddoel van 2022: de Giro d’Italia.

Dit artikel delen:

33 Reacties

lo squalo dello Stretto 6 februari 2022 om 09:08

“Dat is voor hem zeer slecht nieuws en het doet wel weer discussie oplaaien over de verkeersveiligheid, maar ik heb zelf nog geen gevaarlijke momenten meegemaakt” – heeft hij echt zo koel/droog gereageerd daarop?

0
Primoz Zomirp 6 februari 2022 om 11:45

Je kunt luisteren naar wat hij zei:
https://twitter.com/AS_Colombia/status/1489662310754881538
(Het volledige interview hier: https://www.elcolombiano.com/deportes/ciclismo/dumoulin-esta-feliz-de-entrenar-en-colombia-GD16517643)

Hij bevestigde ook dat het poleg enthousiast was over zijn voorstel naar Colombie te gaan en gaf ze een soigneur mee.

Hij vertelde al in het interview met Thijs hoe kijkt er naartoe om zich te meten met de grote jongens. In Colombie zegt hij nu “Het wordt interessant om te zien of ik [Pogacar/Remco] nog kan verslaan en bij de besten kan horen.” Du is klaar om te vechten in de UAE-tour en zijn vorm te verzilveren.

0
Laura 6 februari 2022 om 09:15

Plezier bewaren
Doen ze goed daar

0
Turtlehead 6 februari 2022 om 12:09

Ja, dan kun je langer meer arbeid leveren.
Als hoogtestage zou het volgens alle jarenlange PR-verhalen daarover dan weer minder goed zijn: je moet immers op zeeniveau trainen, zodat je ’s nachts optimaal gebruik maakt van de hoogte?
Maar ja, voor wat dat waard is. Hard fietsen op training helpt nog altijd het beste.

0
Derierre de la course 6 februari 2022 om 12:39

Wellicht dat hij daarom de hoogtestage in voorbereiding dicht op zijn hoofddoel dan wel zo doet? Dit is volgens mij meer om inhoud op te bouwen, wat dan op hoogte misschien sneller/beter gaat.

0
Panache 6 februari 2022 om 17:37

“Als hoogtestage zou het volgens alle jarenlange PR-verhalen daarover dan weer minder goed zijn: je moet immers op zeeniveau trainen, zodat je ’s nachts optimaal gebruik maakt van de hoogte”

Nee, dat heb je dan verkeerd begrepen.

0
Johnny7 6 februari 2022 om 09:28

Blijf het toch een gek land vinden om te trainen, vooral voor niet-Colombianen. Dit in verband met de veiligheid. Zowel de verkeerssituatie als de prive situatie. Of hebben ze full time security bij zich? Daar leek het niet op namelijk in de filmpjes die we zagen. Dit vraag ik mij best af, toch een makkelijk doelwit voor bepaalde groeperingen.

0
kleomantre 6 februari 2022 om 10:10

Of misschien moet ons wereldbeeld simpelweg bijgesteld worden, dat kan ook

0
mocca 6 februari 2022 om 10:48

Het is niet zo gevaarlijk in Colombia als in de tujden van Farc.
Het is tegenwoordig gewoon goed te doen. Ja net als overal moet je gewoon bepaalde plekken vermijden.

0
Blackcanyon 6 februari 2022 om 11:30

Zo’n kleerkast met kale kop en opgepompte biceps van de security kan doorgaans niet zo hard fietsen als Tom.

0
Baukema Tomoulin 6 februari 2022 om 11:59

Ja inderdaad, want in Nederland/België/Frankrijk/Italië kan je niet door tuig overvallen worden, aangereden worden, slachtoffer zijn van een verkeersruzie, bestolen worden… oh wacht…

0
Schollekop 6 februari 2022 om 13:31

Verkeerssituatie daar is wat chaotischer inderdaad, maar niet zodanig dat je elk moment van de sokken kan worden gereden. Ben verschillende malen daar geweest en heb me nooit echt onveilig gevoeld. In bepaalde wijken van grote steden kun je als europeaan echter beter niet komen.

0
Wim Kruithof 6 februari 2022 om 09:32

Wat een mooie start van 2022. Een genietende Dumoulin is een verademing voor de wielersport, maar ik ben altijd huiverig voor een ommezwaai. In ieder geval een prima keuze dit. Hulde ook voor Jumbo-Visma dat zij willen meebewegen bij wensen van renners.

0
Romāns Vainšteins 6 februari 2022 om 09:38

Geen enkel ander land heeft de wielersport meer verrijkt dan Colombia in de afgelopen pakweg 12 jaar. Hoog tijd voor een uitgebreid circuit daar met een goede ronde en een handvol neoklassiekers op WT niveau.

0
Primoz Zomirp 6 februari 2022 om 10:26

Ik was ook al in Zuid-Amerika en vind de landen echt prachtig. Bovendien, de mensen zijn zeer aardig.
Maar we moeten rekening houden met de verhoudingen. Colombia is ongeveer zo groot als Frankrijk, Spanje en de Benelux samen en heeft meer mensen dan Spanje en bijna net zoveel als Italië.
Absoluut gezien zijn er niet meer goede renners in vergelijking met Spanjaarden of Italiaanen.
Maar het land die relatief het meest heeft bijgedragen, is volgens mij zeker Slovenië :) met Pog-Rig uit het land met slechts 2 miljoen mensen en UCI nation ranking op plaats 2.

0
Lalsacien 6 februari 2022 om 11:03

Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw al met de tuinman als initiator.

0
Cochise 6 februari 2022 om 14:12

@RV: er is al een redelijk uitgebreid circuit, zij het niet op WT-niveau. De nieuwe Ronde van Colombia (de 2.1 versie, niet de 2.2 die al van de jaren ’50 bestaat) was wel een veelbelovend initiatief. Je zag dat grote ploegen toehapten en er een hoogtestage aan vast knoopten. Helaas voor het tweede jaar op rij niet kunnen doorgaan omwille van corona.

0
Marik 6 februari 2022 om 10:01

Denk dat deze positieve ervaring heel belangrijk is voor Dumoulin. Hij is zo'n renner die deze ontspanning nodig heeft en dit mee kan nemen in zijn komende wedstrijden.

0
Limal 6 februari 2022 om 10:29

Erg benieuwd naar de vorm waarmee hij (en Bouwman) uit die Colombiaanse hoogtestage komt. De UAE Tour en de Strade bieden in elk geval mogelijkheden om een eventuele vroege vorm te verzilveren.

0
vanSpringel 6 februari 2022 om 11:10

“kampioen vam Columbia” , van Gabriėl Garcia de Marquez.

0
Pietspeed 6 februari 2022 om 11:53

Nieuwe omgeving, omstandigheden, afwisseling, inspiratie, uitdaging altijd goed.

0
De Cabybara van de Conradkade 6 februari 2022 om 12:01

Bont gezelschap daar met Dumoulin, Bouwman, Taco van der Hoorn, Jan Hirt, Jan Willem van Schip en Laurens ten Dam.

0
bellevue 6 februari 2022 om 13:28

Ik dacht dat hij het net niet leuk vond om veel aandacht te krijgen? Of is dat alleen als hij aandacht krijgt van Nederlanders?

0
Kelder is de Man 6 februari 2022 om 14:09

Een paar passerende auto’s, handtekening hier en daar voor de locals. Is wat anders dan eindceremonie van de Giro, inclusief huldiging Maastricht. En natuurlijk interviews en aanschuiven bij talkshows.

0
bellevue 6 februari 2022 om 15:40

klopt ja, dat enthousiasme van die Colombianen werkt aanstekelijk.

0
Panache 6 februari 2022 om 17:45

Ik denk dat Dumoulin doelde op het normale leven. Als hij met zijn vrouw gaat lunchen in Maastricht dan zijn er altijd een handvol mensen die op de foto willen, een praatje houden of adviezen hebben. Gewoon drie uurtjes ongestoord quality time met zijn vrouw kan in Nederland niet meer, overal waar hij komt heeft iemand een mening. Natuurlijk is dat vervelend voor iemand die niet streeft naar een celebrity status.

0
Dr.Watt 6 februari 2022 om 14:24

In zijn Skill en Sunweb periode was ik een ongelooflijke van van hem. Helaas is dat serieus verminderd in de laatste jaren.
Dat hij nu terug klassementen wil rijden lijkt me eerder op ingeven van zijn manager en advocaat te zijn dan echt een persoonlijke ambitie.
Hopelijk ben ik fout.

0
Lay On 6 februari 2022 om 14:42

Die Skil-periode van Dumoulin was inderdaad legendarisch.
Moet op de middelbare school zijn geweest, in de lessen techniek en vormgeving. Hij schijnt nu een boormachine van Bosch te hebben.

0
xistnc 6 februari 2022 om 14:54

En nog een paar andere elektrische gereedschappen. Steeds de accuvariant, waarbij je een accu op elk apparaat kunt gebruiken. Op zich handig, behalve toen ze laatst met een aantal man tegelijk op het dak van Karsten Kroon aan het werk waren. Toen had iedereen een apparaat, maar waren er niet genoeg accu’s.

0
Dr.Watt 6 februari 2022 om 15:29

Hoog niveau. Kennerspubliek.

0
Kelder is de Man 6 februari 2022 om 15:42

Hoog niveau.. Van van.

0
poeskescherens 6 februari 2022 om 15:49

De door Tom gesigneerde bolletjestruien schijnen het waanzinnig goed te doen daar, er wordt grof geld voor betaald volgens lokale media.
Ik hoop dat hij veel mag winnen dit jaar, te beginnen met de Strade.

0
Primoz Zomirp 7 februari 2022 om 18:24

Tom neemt serieuze risico’s voor niet veel…

https://mobile.twitter.com/RenaudB31/status/1490719688615149572

0

Headlines

Populair

Materiaalzone