Tom Dumoulin had koersverloop niet verwacht: “Moet scherper zijn”

Door Youri IJnsen, donderdag 17 mei 2018 om 19:26

foto: Sirotti

Tom Dumoulin is de twaalfde etappe in de Giro d’Italia 2018 goed doorgekomen. De finale was op papier niet heel lastig, maar door de weersomstandigheden was het geen gemakkelijke opgave. “Ik ben blij dat deze rit achter ons ligt”, haalt de kopman van Sunweb opgelucht adem in een persbericht van de ploeg.


Door een wolkbreuk brak het peloton op dertig kilometer van de meet in tweeën. Dumoulin zat aan de goede kant van de streep, ook al kwamen de twee groepen later weer bij elkaar. In de laatste vijftien kilometer moest de Limburger weer aan de bak, toen de klassementsrenners zich roerden op het laatste klimmetje van de dag. “We hebben het weer overleefd”, stelt Dumoulin. “Ik zag niet veel meer door de regen en het was best gevaarlijk. Ik verwachtte en hoopte op een massasprint, maar door het weer werd deze rit toch verraderlijk. Ik moet de knop omzetten en als klassementsrenner constant scherp blijven.”

16 Reacties

Finishfoto 17 mei 2018 om 19:29

Zat halverwege de laatste klim ook wat verder weg, terwijl wat ploeggenoten juist verder voorop in het peleton zaten. Zag er niet heel goed uit. Later op de helicopterbeelden zag je de ploegmaten ook wat verder inzakken, maar zal toch wel even over gesproken worden in de bus

Rebellin 17 mei 2018 om 19:32

Ik hoop toch dat LTD Tom flink op zijn lazer heeft gegeven. “Wil jij de giro winnen ofniet!?”

debbie1998 17 mei 2018 om 19:32

Iedere dag scherp zijn Tom, vanaf 7 juli hoeft dat niet meer.

Bettinwel 17 mei 2018 om 19:38

Na de Giro even gezellig bijkletsen met Lars Boom. Dan verslap je niet meer.

ikbenprocycling 17 mei 2018 om 20:07

OK !

horsm 17 mei 2018 om 20:20

OK, maar hij zat er itt Pozzo, Bennett en Carapaz toch gewoon voor de breuk?

Tuubke 17 mei 2018 om 20:53

@horsm Precies! Jammer dat die groep nog terugkwam, hier had weer een gaatje geslagen kunnen worden op een onverwacht moment.

jsprunk 17 mei 2018 om 21:00

Hij is wel scherp hoor. Vandaag “slechts” 27e, een keer 31, maar de rest alles in de top 20, ook de etappes die in een sprint eindigen.

Tripodboom 17 mei 2018 om 21:27

Vin dat hij in de finales vaak te ver van achteren zit. Ook nu weer toen Yates ging moest hij weer een extra poging doen om terug te komen! Gisteren idem dito. Yates ging en Tom zat te ver. In de finale moet hij alleen het wiel van Yates in de gaten houden!

kampie 17 mei 2018 om 21:31

Hij heeft oortjes . Ik vind de zelfkritiek v Tom goed maar zn ploegleiding mag dit zich ook aanrekenen toch ?

LutsenkoFan 17 mei 2018 om 21:51

@kampie nee.

Ideefiks 17 mei 2018 om 22:33

Afschuiven op de ploegleiding vind ik niet terecht. Tom is de kopman, en moet zèlf zorgen dat hij vooraan zit. Hell of a job, drie weken lang continu attent zijn !
Overigens vind ik het prachtig dat dat in deze Giro nodig is. Elke etappe is er wel een team dat probeert anderen te verrassen, ook in ogenschijnlijk ongevaarlijke etappes.

jan jansen 17 mei 2018 om 22:33

Rielekst boys, niks aan de hand

BMC-Team-Racer 18 mei 2018 om 00:34

Viel allemaal wel mee, werd toch nog wel een sprint amongst een groepje sprinters. Lastige finale, dat zeker.

ramonnl11 18 mei 2018 om 01:21

Tjonge wat een azijn hier weer.

Jean Dumas 18 mei 2018 om 07:45

De afdaling was breed en overzichtelijk, de groep op de top ongeveer veertig man groot. Daar zat hij bij. Tom moppert een beetje omdat hij een rustige dag had verwacht, maar op een aanval van Carapaz na viel het best mee.