Tom Dumoulin: “Gedwongen rustperiode is bevrijdend geweest”

dinsdag 17 december 2019 om 11:50
Tom Dumoulin: “Gedwongen rustperiode is bevrijdend geweest”

Tom Dumoulin - foto: Cor Vos

Tom Dumoulin bereidt zich met Jumbo-Visma onder de Spaanse zon voor op het nieuwe wielerseizoen. De Nederlandse klassementsrenner heeft zich in een veelbewogen jaar weer helemaal kunnen opladen, zo stelt hij in gesprek met Cyclingnews.

“Het was een jaar met twee gezichten”, opent Dumoulin zijn verhaal. “Aan de ene kant was het natuurlijk ontzettend teleurstellend, maar het is aan de andere kant ook bevrijdend geweest, vooral op mentaal vlak. De maanden na mijn operatie waren eigenlijk heel leuk. Ik heb genoten van mijn tijd weg van het wielrennen en ik voel me weer opgeladen voor de komende jaren.”

“De afgelopen tien jaar ben ik gefocust geweest op het winnen van races en elke dag beter worden en ik voelde hoe veeleisend dat was. Het draaide om winnen, mijn conditie, mijn gewicht, de druk, interviews geven en het commerciële werk. Dit was de eerste periode waarin ik die dingen niet hoefde te doen. Ik voelde dat ik rust kon gebruiken. Daar ben ik uiteindelijk toe gedwongen. Dat vond ik eerst natuurlijk niet zo leuk, maar het is wel bevrijdend geweest.”

Met hervonden plezier in het fietsen werkt Dumoulin nu toe aan zijn eerste seizoen voor Jumbo-Visma, de ploeg waarvoor hij Team Sunweb verliet. “Het is gemakkelijk om te vergeten wat we samen bereikt hebben, maar ik en Sunweb hebben grote successen gekend. Ik kijk terug met gemengde gevoelens, maar ik denk dat dit zowel voor mij als Sunweb het juiste is.”

“Ik voelde hier mij meteen thuis”
Het bevalt Dumoulin voorlopig prima bij zijn nieuwe ploeg. “Ik voelde hier mij meteen thuis”, zegt hij. “Ik heb voor de opleidingsploeg van Rabobank gereden, dus ik ken nog veel stafleden, coaches en renners. Tijdens een diner heb ik de jongens meteen laten weten dat ik hier ben om de beste wielrenner te zijn die ik kan zijn. De sfeer is hier goed en ik wil van toegevoegde waarde zijn voor deze ploeg.”

Later deze week zal er tijdens de ploegenpresentatie van Jumbo-Visma meer duidelijk worden over de doelen van Dumoulin en zijn collega’s.

Dit artikel delen:

17 Reacties

freirefreire 17 december 2019 om 12:03

Ik ken Dumoulin ook wel als iemand die behoefte heeft aan rust en privacy op zijn tijd. Kan me daarom ook herinneren dat hij flipte toen hij na zijn Giro-winst thuiskwam en de fotografen bij de voordeur zag. Ik hoop oprecht dat de afgelopen periode hem goed gedaan heeft en dat hij komend jaar op 100 procent fitheid en met een goeie moraal een grote ronde kan betwisten.

assen 17 december 2019 om 12:37

Als Dumoulin helemaal fit is dat doet hij sowieso mee voor het podium, ongeacht de tegenstand, heeft hij bewezen. De vraag is voor mij of ie beter wordt en moet worden om nog eens een grote ronde te winnen.

Mike1973 17 december 2019 om 12:41

Zijn overstap naar Jumbo Visma zal daarom ook als een bevrijding voelen. Bij JV is hij een van de toppers en ligt niet alle aandacht op hem tijdens grote rondes. Roglic staat in de pikorde denk ik nu boven hem en tijdens vlakke etappes ligt alle aandacht bij Dylan.

skylimit 17 december 2019 om 13:23

Beetje dubbel gevoel bij dit verhaal. Ik denk niet dat het een gedwongen rustperiode was, maar meer een “geforceerde”. Raar om te zeggen dat die periode best wel leuk was. Maar ja, we gaan zien of hij nog de beste wielrenner kan zijn….

Panache 17 december 2019 om 14:01

“For about ten years I’ve been focused on winning races and getting better every day. After ten years I was slowly feeling how demanding it was, and that I could do with a little break. In the end, I was forced to take one, which I didn’t like in the beginning but I found it liberating during that period. But in that eight to ten years it was all about winning, my condition, my weight, the pressure, doing interviews and the commercial stuff. This was the first period is those years when I didn’t have those things.

“So when I was off I rode because I love riding my bike and it wasn’t about getting better. And of course, I worked on the injury and spent time at home with my wife but most of all I was riding my bike just for the joy of riding. There’s nothing better.”

rvb 17 december 2019 om 13:25

Op tijd rusten is belangrijker dan op tijd trainen.

skylimit 17 december 2019 om 14:22

@panache Hij is toch topsporter? Dan moet hij niet klagen over een periode van 10 jaar dat hij er zoveel voor moet laten etc. Ik zou graag met hem willen ruilen!
Over een paar jaar kan hij vermoedelijk met een gerust hart zijn fiets opbergen, dus dan mag hij toch wel wat opofferingen doen zonder daarover te klagen…;)
Wij moeten door tot 67+ en hoor je toch ook niet klagen,….hadden we maar topsporter moeten worden;);) toch of niet…

ghostwriter 17 december 2019 om 15:37

Volgens mij verwar jij het maken van een eerlijke analyse met een bak aan zelfkennis voor klagen. Dumoulin klaagt helemaal niet, hij analyseert. Je kan het leven van een topsporter ook niet vergelijken met dat van iemand met een normale baan. Een topsporter (zeker op het niveau van Dumoulin) moet 24/7 voor zijn beroep leven. De meeste mensen met een normale baan hoeven alleen voor hun beroep te leven vanaf het moment dat ze 's ochtends de duur uit gaan tot het moment dat ze 's avonds thuiskomen. Daarbij denk ik dat ook die mensen het als bevrijdend zullen ervaren als ze een half jaar gedwongen rust moeten nemen. Kijk hoe bevrijdend mensen een paar weken vakantie al ervaren.

vanSpringel 17 december 2019 om 16:53

+3

KimJungPoels 17 december 2019 om 18:32

En als je het dan toch per se wilt vergelijken. Als jou baas je gedwongen een aantal maanden met vakantie stuurt, nadat je 10 jaar lang ongeveer iedere dag het meeste uit jezelf hebt gehaald voor je baas, dan zeg je waarschijnlijk na die vakantie ook wel dat het best wel ff een prima gevoel gaf.

Covadonga 17 december 2019 om 19:41

Vind ik niet hetzelfde. Dumoulin was ziek. Geen enkele baas zal een zieke werknemer op vakantie sturen (tenzij er vrije dagen in worden geleverd en de werknemer de vakantie zelf betaald natuurlijk of de ‘vakantie’ deel uitmaakt van de reintegratie).

SnellePelle 17 december 2019 om 14:45

Dit klinkt niet best. Ik voel een Marcel Kittel aankomen.

Ook de toevoeging “10 jaar toegewijde topsport” baart mij zorgen. Het is een bevestiging die ik al eerder hoorde van renners uit de Rabo opleidingsploeg, namelijk dat het beroep op de renners veel te groot was voor het doel.

Te veel vragen van renners dat uiteindelijk niet loonde.

Voorbeelden genoeg vanuit die ploeg.

ghostwriter 17 december 2019 om 15:29

Wat heeft dit te maken met de Rabo opleidingsploeg? Dumoulin heeft maar één van die tien jaar voor de opleidingsploeg van de Rabobank gereden. Trouwens zijn er weinig opleidingsploegen met zo'n groot 'track record' qua opleiden van wielrenners als dat van de RaboCT ploeg. Met bijvoorbeeld Van Emden, Boom, Gesink, Mollema, Kruijsijk, Van Garderen, Kelderman, Teunissen, Van Baarle en Oomen heeft die ploeg een ongelofelijke bijdrage gedaan aan het (Nederlandse) wielrennen.

Sporten is gezond maar topsport is dat niet. Het is zowel fysiek als mentaal uitputtend en het is heel logisch dat Dumoulin (iemand die maniakaal voor zijn beroep leeft) een jaar waarin hij zowel fysiek als mentaal zichzelf heeft kunnen opladen als bevrijdend voelt. Dan kan je afvragen of hij wel zo maniakaal voor zijn beroep moet leven maar als hij dat niet had gedaan zal hij nooit de prestaties hebben neergezet die hij nu achter zijn naam heeft staan. Ik weet zeker dat Dumoulin nu (met een nieuwe fysieke en mentale energie) weer manikaal voor zijn beroep zal leven om het maximale uit zichzelf te persen. Zo'n type is hij nou eenmaal. Dat blijkt uit elk interview waarin hij over zichzelf spreekt.

Panache 17 december 2019 om 15:44

Juist Ghostwriter.
Dumoulin heeft noodgedwongen gas terug moeten nemen en geeft aan dat hij hier het beste van gemaakt heeft en op momenten genoten heeft van de gedwongen revalidatietijd. Hij geeft ook duidelijk aan dat hij, zo gauw het lichaam weer belast kon worden en de voorbereiding op 2020 startte (lees 1 november 2019), dat hij vanaf dat moment ook weer vol als prof alles heeft aangepakt. Geen klagen, geen mentaal probleem, maar een analyse en eerlijk verhaal over positief denken en doelen stellen.

SnellePelle 17 december 2019 om 19:48

Je kunt het wel proberen te bagataliseren maar lees tussen de regels van het interview door, en herinner zijn houding tijdens zijn glorie momenten: die man kan gewoon geen druk aan en is niet meer dan een berekenende hardfietser die er door opa Reichenbach in de afdaling wordt afgereden.
Wordt gewoon niks meer, ik denk dat Spekenbrink een gat in de lucht moet springen dat hij van die gast verlost is.

ghostwriter 18 december 2019 om 13:32

@SnellePelle
Dumoulin heeft in het verleden aangetoond de druk zeker aan te kunnen. Dat hij zich op bepaalde momenten opwind betekent niet dat hij de druk niet aankan. Hij kan zich duidelijk opwinden zonder dat hij daar zelf minder van wordt. Dat bleek bijvoorbeeld tijdens de door hem gewonnen Giro. Jij leest niet tussen de regels door maar je leest wat je zelf wil lezen.

west 17 december 2019 om 16:26

Of Dumoulin ooit weer absoluut topwielrenner gaat worden is niet echt een vraag. Dat komt wel goed. Wat nieuw is dit jaar is dat hij ook absolute topwielrenners als collega’s heeft. Het loopt ongetwijfeld ook wel weer los en hij heeft al aangegevendat hij het (tot nu toe) fijn vindt dat hij eindelijk het kopmanschap deelt, maar ik ben toch benieuwd hoe goed hij kan samen spelen met de andere kinderen…