Tom Dumoulin: “Er was veel stress voor niets”

maandag 13 mei 2019 om 19:41
Tom Dumoulin: “Er was veel stress voor niets”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin is blij dat hij ongeschonden uit de derde etappe van de Giro d’Italia is gekomen. De kopman van Team Sunweb noemt na afloop de rit naar Orbetello de hele dag stressvol. “We waren altijd aan het vechten voor onze plek en wisten dat we goed moesten zitten bij elke bocht”, reageert hij.


Er werd door de harde wind in Toscane gevreesd voor waaiers. “De wind kwam alleen niet uit de goede richting, dus het peloton brak uiteindelijk niet in stukken. Er was veel stress voor niets”, concludeert de Limburger. “Het is wel goed hoe scherp we waren, de valpartij vermeden in de finale en door de dag gekomen zijn.”

Team Sunweb-ploegleider Marc Reef spreekt na afloop ook op de grote kans op waaiers. “We hadden een paar momenten aangewezen om iets te proberen en druk te zetten, maar uiteindelijk was er niet genoeg wind. Het peloton brak nog wel na een val en een hectische finale van tien kilometer. We zijn erin geslaagd om Tom veilig in het peloton te houden”, aldus Reef. Dumoulin werd uiteindelijk 34ste in de rituitslag. Hij blijft vijfde in het klassement.

Dit artikel delen:

22 Reacties

evos01 13 mei 2019 om 20:07

Tom ,binnekort weer een tijdrit.Kun jij je ding doen!!! (langere tijdrit).
TOM GOGO!!

Titaantje 13 mei 2019 om 20:22

Voor iemand die “de puzzel van grote rondes zo goed weet op te lossen”, vind ik dat Tom wel vaak klaagt over stress en onrust in het peloton. Zou hij liever zien dat alle renners iedere etappe solo rijden, of wil hij de roze trui gewoon gratis krijgen voor alle trainingsarbeid die hij heeft verricht?

montventoux 13 mei 2019 om 20:36

Stress in het peloton die overigens voortkomt uit de angst-om-te-falencultuur bij de klassementsploegen. Misschien kan KPMG dan ook doorrekenen wat effectiever is: relaxt door het peloton laveren en soms pech tegenkomen of gespannen als een veer in de rondte rijden en soms pech tegenkomen.

Wildebert 13 mei 2019 om 20:40

Tom en stress. Geen goed voorteken voor de komende weken. Hij gloreert het beste vanuit een relaxte houding. Hoop dat Ten Dam hem nog even apart neemt.

HSV 13 mei 2019 om 21:05

Dat puzzle verhaal vind ik niet zo sterk eigenlijk. Ja hij heeft de giro gewonnen maar verder geen klassementen. Moet dus beetje beter nog. Liever zie ik hem met meer lef en explosiviteit zoals paar jaar terug. Zie em de tijdritten niet meer winnen voorlopig. Maar vergis me graag in deze.

rovi 13 mei 2019 om 21:38

Volgens mij zegt hij nergens dat hij last van stress had. Alleen dat er veel stress in het peloton zat vanwege de wind.

Vlinder 13 mei 2019 om 22:29

Zowat elke kopman vond het een ‘nerveuze’ rit. Voor de kijker gebeurt er nauwelijks iets maar met kans op waaiers is er (logischerwijs) altijd veel nervositeit in het peloton. Hij zegt toch gewoon altijd hoe hij het heeft ervaren zonder hele ‘gemaakte’ antwoorden? Vind ik juist altijd prettig, het meest eerlijke verhaal.

DemarrErik 13 mei 2019 om 21:04

Laatste 20km miste ik z’n ploeg eigenlijk. Hij zat veel in z’n eentje in het wiel bij quick step. Bakelants was bij hem in de buurt, maar die was hem veel kwijt. Verder zag ik niemand….

fietsvriend 13 mei 2019 om 22:21

Opvallend idd

Romāns Vainšteins 13 mei 2019 om 21:55

Het is wel geinig om zo op dit forum de geleidelijke overgang van Dumoulin – adoratie naar Roglic te zien verhuizen. Geheel volgens de Vrienten & Brood – theorie.

Spurter 13 mei 2019 om 22:07

Totdat Dumoulin straks prima gepiekt lijkt te hebben richting de laatste week.

fietsvriend 13 mei 2019 om 22:22

Op het mentale vlak valt er voor de sportkijker nog veel te winnen.

Vlinder 13 mei 2019 om 22:30

@ RV precies wat je zegt. Ik verbaas me erover hoe snel het om kan slaan…

Djoop 13 mei 2019 om 22:30

Het zou toch wat zijn als Dumoulin de Giro niet wint omdat Jumbo zo nodig een Sloveense skischansspringer aan een zege moest helpen. Denk niet dat ik daar nou heel enthousiast van word. Die half tamme, in scene gezette Roglic hype is al irritant genoeg.

Romāns Vainšteins 13 mei 2019 om 22:47

Zowel Roglic als Yates vind ik spannender coureurs dan Dumoulin maar ik had zijn aanhang toch wat honkvaster ingeschat. Het kan zijn dat ze rustig afwachten maar normaliter zouden er onder zijn uitspraken draden vol lofuitingen te ontwaren zijn geweest. Zijn permanente weigering om als knuffellandgenoot de buhne te pakken alsmede de opkomst van ene MvdP zullen er zeker mee te maken hebben doch hebben we het hier van doen met de eerste NL grote rondewinnaar/tourpodiumklant sinds weet ik veel wanneer precies.

Jacco van Stierop 13 mei 2019 om 23:09

Roglic en Yates zijn steengoede coureurs maar ik heb er niets mee. Mooie aan Dumoulin is dat hij kwetsbaar durft te zijn en de “alles kits, hoor”-houding aan die Yates-bros overlaat. Dumoulin weet wat hij wil maar laat ruimte voor twijfel; vind ik geen onaardige eigenschap. Hup hem!

Viktrodriguez 14 mei 2019 om 08:25

Tja, Jacco, en ik heb tig keer meer met renners als Roglic en Yates die het hele jaar meedoen dan renners die je nooit ziet en voor de schaatsmethode gaan: geen wedstrijden en veel trainen.

Ik weet verder dat het populair is om een hekel te hebben aan alles wat Brits is in de wielrennerij wegens Sky/Ineos en hun Tours, maar juist dan zou zo’n iemand een Simon Yates moeten kunnen waarderen. Hij maakt bewust zijn eigen keuzes van bewust niet die ploeg wegens dat keurslijf en liever de Giro dan de Tour rijden wegens een meer aansprekende ronde.

Spurter 14 mei 2019 om 09:55

Als Dumoulin ’n Brit was geweest, hadden ‘we’ het ook ’n saaie klassementsrenner gevonden. En wie weet ons ook nog wel afgevraagd hoe ’n tijdrijder zo snel omgeturnd kon worden in ’n klimmer.

Zo werkt dat nu eenmaal.

Djoop 14 mei 2019 om 00:03

In principe geldt hetzelfde voor Kruijswijk. Er moet eerst een of ander slap verhaal gecreëerd worden zodat de horde reaguurders hun opinie kunnen geven; bij voorkeur een overdreven lofzang voor een goede prestatie. Lekker veilig.
Zo ook Roglic; stelletje schapen halen er de gekste zaken bij, compleet met persoonlijke anecdotes en ander geneuzel. Frappant hoeveel nederlandse WF-ers het talent al herkende toen ze door het veel bezochte Slovenië reisden.

leegloper 14 mei 2019 om 08:44

Denk je echt dat de persoonlijke anekdotes gecreeerd zijn?

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 12:17

Lekker Djoop, niks mis met een beetje leeglopen !

Ultras100 14 mei 2019 om 10:22

Als je met een moderne bril op naar het wielrennen kijkt is het toch een teamsport?Dan is het toch logisch dat Roglic bij Jumbo Visma veel fans heeft? Men zou toch ook liever hebben dat Ajax of PSV de CL wint dan Bayern met Robben?
Daarnaast heb ik het Idee dat Sunweb hier en daar wat sympathie verloren heeft door de “KPMG benadering”….
Ik verwacht dat Tom zondag het roze aantrekt na die tijdrit, die veel beter bij hem past.
Hopelijk lukt het om dan al een gaatje te slaan op Yates en Lopez!
Daarna mooie strijd tussen Tom en Primoz!