Tom Dumoulin eindigt Dauphiné als zevende: “Hopelijk stap dichter bij topvorm”

Tom Dumoulin eindigt Dauphiné als zevende: “Hopelijk stap dichter bij topvorm”

foto: Cor Vos (archief)

Tom Dumoulin heeft zich op de slotdag van het Critérium du Dauphiné opgewerkt naar een zevende plek in het eindklassement. De Limburgse kopman van Jumbo-Visma zag Sepp Kuss winnen en werd zelf vijfde in de spectaculaire slotrit naar Megève. “Ik heb nog zulke zware dagen achter elkaar gehad. Ik ben echt helemaal af, ik denk iedereen”, aldus Dumoulin na afloop tegen de NOS.

In de laatste van de vijf bergetappes in de Dauphiné was van start tot finish volle bak gekoerst. “Dit maak je zelfs in de Tour niet mee, zulke bergritten achter elkaar”, zegt Dumoulin, die een pluim uitdeelt aan Kuss. “Ik zat er ook wel goed bij, maar ik kwam tekort om het verschil te maken. De laatste vijftien kilometer kwam ik er een beetje doorheen. Maar Sepp is een geweldenaar, dat hij dit nog afmaakt.”

De dag van Jumbo-Visma begon met het nieuws dat Primoz Roglic als leider opgaf na een val van gisteren. “Het is eeuwig zonde wat gebeurd is met Steven Kruijswijk (viel gisteren uit met een schouderblessure, red.) en Primoz, dus vandaag wilden we alles eruit halen wat erin zat. Dat is gelukt. Wout heeft groene trui gepakt, Sepp wint de rit en ik schuif wat plekken op in het klassement. Wat dat betreft kon het niet beter”, laat Dumoulin weten.

Met de Tour de l’Ain en de Dauphiné in de benen werkt Dumoulin nog twee weken toe naar de Tour de France, die over twee weken begint in Nice. “Ik heb acht dagen keihard afgezien, echt”, zegt hij. “Het is heel zwaar geweest. Nu ga ik lekker uitrusten en hopelijk heeft het mij een stap dichter bij de topvorm gebracht. Ik blijf nu nog een week hier in de bergen, voor de hoogteprikkel en om uit te rusten. En dan ga ik een paar dagen voor de Tour naar Nice toe.”

Dit artikel delen:

61 Reacties

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 17:03

Goed gereden. Die zal er wel staan in de Tour.

Piet 16 augustus 2020 om 17:04

Tom zie en hoor je genieten bij zijn nieuwe ploeg.

LB117 16 augustus 2020 om 17:05

Tom gaat de tour winnen,

Is verder dan al z’n concurrenten incl. Pinot op dit moment

bomb ba 16 augustus 2020 om 20:03

Moet er zelf ook in gaan geloven, vooral mentaal nog wat sterker. Je ziet dat hij elke rit weer denkt de enige te zijn met pijn in zijn benen of een ‘slechte’ dag te hebben, maar verliest telkens weinig of komt er nog doorheen. Tom gaat er deze Tour zeker staan, heeft zelfs een reuze kans om hem te winnen.

deharderpeter 16 augustus 2020 om 20:04

Dan hopen dat roglic en Kruijswijk niet gaan, de een de giro en de ander de vuelta. Win je ze als Jumbo zijnde toch gewoon ff alle 3

boehoe 16 augustus 2020 om 20:22

Bernal leek toch echt veel verder

Massimo Bataille 17 augustus 2020 om 10:02

Welke Dauphine heb jij gezien dan?
Buiten de laatste rit hebben alle andere concurrenten beter gepresteerd.

Roglic is uitstekend (samen met Kuss, G.Bennett en Van Aert)
Bernal, Pinot, Quintana, Landa, Lopez, Pogacar lijken allemaal goed en zitten wel op schema voor de Tour lijkt me.
Dumoulin, Bardet, Kruiswijk lijken mij OK. Zie ik wel nog goed worden voor de tour, maar die absolute topvorm lijkt me nog moeilijk.
al kunnen ze natuurlijk alles op Roglic zetten, met Kuss en Bennett in topvorm voor eerste 2 weken en kruiswijk en Dumoulin voor laatste week

VerstandOpNul 16 augustus 2020 om 17:08

Ik begin er steeds meer in te geloven voor Dumoulin.
En wat heeft hij een profetische woorden over de strategie van TJV uitgesproken eerder deze week.. Denk dat ze er goed aan doen om naar hem te luisteren..

fietsvriend 16 augustus 2020 om 17:14

Herinner me even

S. Morgenstern 16 augustus 2020 om 17:17

Dat ze in de Tour eerst Kuss en Bennett op kop gaan zetten, omdat kopwerk (met tijdverlies) van Dumoulin en Kruijswijk daar niet de bedoeling is.

Frank V 16 augustus 2020 om 17:09

Kan er zonder superfavorietenrol heen. Één ding is glashelder: Tom is weer Tom. Alles wat eruit komt is ongefilterd. Leuk om lezen.

bartp25 16 augustus 2020 om 17:10

Nu hopen op positief nieuws omtrent Roglic en dan zijn ze topfavoriet in de tour.

Marik 16 augustus 2020 om 19:43

Met Bennet, Kuss en Van Aert zou Tom toch ook een end moeten komen.

Wheely 16 augustus 2020 om 17:12

Als je kijkt naar de uitslag van deze rit dan is ie van de beoogde kopmannen in de Tour op Pogačar na als beste geëindigd. Aan de andere kant is knecht Kuss nog wel even een flinke slag beter.

Al met al mogen ze helemaal niet klagen bij TJV.

Panache 16 augustus 2020 om 19:39

Kuss is bergop beter, maar een Tourklassement is meer dan dat.

adelaarvanantwerpen 17 augustus 2020 om 04:53

In topvorm is Dumoulin nog steeds een duidelijk betere klimmer dan Kuss.

NCK17 16 augustus 2020 om 17:12

Hij begint voor mij steeds meer de favoriet te worden voor de tour. Zeker nu Roglic hard gevallen is en Bernal last heeft van rugproblemen.

Murcia 16 augustus 2020 om 17:15

Goede reactie en bovenal eerlijk, Hij geniet weer van het renner zijn en dan komen de prestaties ook wel. Moet er wel bij zeggen dat het altijd makkelijker is als je in een ploeg van dit kaliber komt te rijden want je wordt als het ware meegezogen. Primoz haalt de tour hopelijk, al twijfel ik meer over Steven en dan kunnen ze vol vertrouwen beginnen aan hun grote doel van een eindzege voor de ploeg.

Raafje 16 augustus 2020 om 17:16

Je kan zien dat Tom dit veel fijner vindt, samen in een sterke ploeg rijden voor de overwinning in plaats van de enige grote ster zijn van de ploeg en alle druk en last alleen te moeten dragen. Mooi om te zien dat ie er weer plezier in heeft.

Scibby 16 augustus 2020 om 17:29

Hij heeft afgelopen inderdaad laten zien dat hij niet beroerd is om voor anderen te werken. En ondertussen wordt hij zelf maar steeds beter.

Ballie 16 augustus 2020 om 17:18

Bij de bookmaker staat Dumoulin 9x je inzet voor het winnen van de tour. Buitenkansje?

Marik 16 augustus 2020 om 19:44

Nou idd, wie heeft er nog een paar honderd euro over?

Ultras100 16 augustus 2020 om 17:23

Even duimen voor Kruiswijk nog.
Maar had hier van te voren voor getekend. Ze kunnen niet om Tom heen als kopman en hij lijkt in goeden doen!
Beter dit dan dat Rogla ook vandaag had gewonnen en Tom nog niet op nivo was!

Steffelaar 16 augustus 2020 om 17:33

Ik heb met plezier gekeken naar de ontwikkeling van Tom vanaf de tour d’ain mooie vooruitzichten voor de TDF, zeker als je ziet dat hij vorig jaar het lachertje van het peloton was met al zijn knieproblemen en de hele slechte communicatie daaromtrent

Scott Sunderland 16 augustus 2020 om 17:34

Het plezier en het enthousiasme zijn terug, de basis voor succes, mits je fysiek gezond bent natuurlijk. Je zag hem hier per etappe groeien qua vorm én qua zelfvertrouwen. Als Roglic door de val iets van zijn vorm verliest en Tom nog iets beter wordt zijn ze aan elkaar gewaagd. Ik zou zeggen, twee volledige kopmannen in de Tour. En dan maar kijken wie over drie weken de beste is.

KevinK1986 16 augustus 2020 om 17:52

Ik hoop persoonlijk dat dit ook een buitenkansje is voor Sepp Kuss. Heeft natuurlijk nog nooit aangetoond 3 weken achter elkaar dit niveau vast te kunnen houden, maar op dit moment is hij sterker dan iedereen. Waarom hem niet in de eerste week eens een paar keer huis laten houden en de rest schrik aanjagen.
Dan kunnen Tom en Roglic in de luwte loeren op hun kansen…

Eddy Vroemm 16 augustus 2020 om 18:29

Begint het al. Aanval in eerste week van Kuss, en liefst ook Bennet. En natuurlijk ritje voor Wout en misschien de groene trui. Dan weet je zeker dat deze mannen in de derde week kapot gereden zijn. Beter scenario is in eerste week de leiding laten aan een kansloze outsider. Zeg maar type Alaphilippe, maar dan minder goed dan vorig jaar ;-)

KevinK1986 16 augustus 2020 om 19:22

Ik begrijp je beredenatie Eddy, maar het is toch doodzonde om zo’n jongen helemaal de vernieling te rijden, zonder dat ze wellicht de trui hebben. Alle ogen zullen immers gericht zijn op JV. Door hem in 1/ 2 etappes eens zijn gang te laten gaan, kun je de rest van de ploeg sparen incl favorieten Primoz en Tom. Anderen zullen uit hun schulp moeten komen, want ze weten dat ze Kuss niet zomaar uit die trui rijden. Zo laat je hem proeven aan het “grote werk” en ligt de druk bij de anderen ipv JV

Romāns Vainšteins 16 augustus 2020 om 20:00

Toch een beetje waan van de dag hoor. CD blijft toch de voorbereiding op en niet de tour zelf. Kuss is een 100% klimmer en ze hebben de afgelopen dagen niets anders gedaan, ik denk dat je zijn potentiële waarde moet vergelijken met Poels in zijn beste jaren binnen de tour ploeg.

Eddy Vroemm 16 augustus 2020 om 20:09

@KevikK
Zolang ze de trui niet hebben hoef zich helemaal niemand de vernieling in te rijden. Dan is het aan de anderen. Kwestie van het spel goed spelen. Wellicht moeten ze nog leren hoe ze dit doen terwijl iedereen naar hun lijkt te kijken.

KevinK1986 16 augustus 2020 om 21:23

@Romans,
Natuurlijk is het de waan van de dag, maar de manier waarop imponeert gewoon enorm. De vergelijking met Poels begrijp ik, maar dat zou ik echt enorm zonde vinden. Bewijst eigenlijk steevast met de besten naar boven te kunnen en ik denk dat hij (samen met Roglic) de beste renner was de afgelopen 2 weken.
Natuurlijk zullen ze hem als een “Poels” gaan gebruiken in de TdF, maar ik zie in hem wel een absolute outsider om een grote ronde te winnen, mits hij niet het Spilak syndroom heeft (goed in rittenkoers van een week, om vervolgens geen jus meer te hebben) en natuurlijk een redelijke tijdrit op de mat kan leggen.
Ik zou het gewoon fantastisch vinden om eens op een heel andere manier de Koers in te vliegen, dan de eindeloze treintjes en afvallertje. Alleen zullen de belangen in de Tour hier natuurlijk te groot voor zijn.

vincenzo 16 augustus 2020 om 18:23

“Ik heb nog zulke zware dagen achter elkaar gehad.”

Ontbreekt hier wellicht het woordje “nooit”?

Willeke 16 augustus 2020 om 18:31

Hartstikke leuk om te zien. Tom is weer zichzelf. Hij geniet ervan dat ook zijn teamgenoten goed rijden. Topvorm komt eraan. Nu konden Sepp en eerder Wout nog voor eigen kansen gaan. Straks gaan ze met zijn allen vol voor de Tour- zege. Ze hebben er zin in (en ik ook).

krypton 16 augustus 2020 om 19:07

Hij is wel weer op een aardig niveau, maar het gaat in mijn ogen niet genoeg zijn om top 5 te halen. Zijn woorden zijn ook de hele week al niet overtuigend.

S. Morgenstern 16 augustus 2020 om 19:15

Zijn er veel top vijf kandidaten die momenteel betere papieren kunnen overleggen?

Marik 16 augustus 2020 om 19:45

Krypton, Tom gebruikt altijd al twijfeltaal, dat hoort bij hem.

freirefreire 16 augustus 2020 om 19:11

Gisteren kwam Wout van Aert terug na een afdaling en ging weer tijdritje rijden op kop richting de slotklim. In de achtergrond was Dumoulin in beeld. Schaterlachend. Die gekke Wout is er gewoon weer bij!

Wat het voor mij zei: Dumoulin zit (ein-de-lijk) weer goed in z’n vel. Hij heeft plezier op de fiets, voor het eerst in hele lange tijd. En da’s de eerste voorwaarde voor prestaties.

mus van de maasstad 16 augustus 2020 om 19:57

Die grijns vond ik ook mooi om te zien

Eddy Vroemm 16 augustus 2020 om 20:01

Was inderdaad mooi moment.

tdola 16 augustus 2020 om 19:14

Voor dumoulin zou t niet ongunstig zijn als kruijswijk niet meedoet lijkt t.
Minder kans te moeten knechten namelijk en er lijkt niet een ander blok (ineos) met 2-3 eindwinnaar kandidaten.

Floris81 16 augustus 2020 om 19:41

Goed dat Dumoulin de versnelling bergop ook nog even oefende.

Weening overigens keurig samen met Froome over de meet..

SaulGoodman 16 augustus 2020 om 19:57

Ik zie geen problemen als kruijswijk toch meegaat naar de tour. Die weet dat hij niet zal winnen, heeft z’n podiumplek al gehaald vorig jaar, die gaat echt wel willen knechten als hij daarmee met z’n ploeg de tour kan winnen.

KnightBiker 16 augustus 2020 om 20:14

+1 mits voldoende in orde. Maar voor Kruijswijk individueel is een giro ook een mooie kans om nog voor zichzelf te gaan.
(Ik snap de behoefte om met het sterkst mogelijke team te rijden, maar deze dagen zag je toch dat er knechten nodig zijn om die kopmannen te ondersteunen: de 2e en vooral 3e kopman worden dan automatisch knecht)

Stacey Dijkstra 16 augustus 2020 om 20:35

Kruijswijk lijkt als
knecht gewoon niet op zijn best. Maakt ook echt een mindere indruk op mij dan Tom.

Turtlehead 16 augustus 2020 om 21:28

Klopt, Kruiswijk is niet zo goed in tempo op kop rijden. Was vorig jaar ook vrij pover als t erop aankwam. Echt een diesel die in een groep lang meekan.

S. Morgenstern 16 augustus 2020 om 21:34

Ik heb Kruijswijk in Romandië toch echt op kop zien rijden van elite klimgroepjes. Waarom zou hij dat niet kunnen? Vorig jaar had hij weinig redenen om dat te doen. Ik denk dat het niet gek is om in de derde week van de Tour de France meer van hem, dan van Bennett en Kuss te verwachten.

Jan Blokland 16 augustus 2020 om 20:27

Tom is natuurlijk gewoon podiumkandidaat. Voor winst gaan zal afhangen of Roglic goed hersteld. Maar ondanks de tegenslagen staat Jumbo Visma er goed voor.

Welke ploeg zou beter moeten zijn. Ik zie ze niet.
Ienos niet.
Movistar niet
Bahrein niet.
Quickstep niet
Trek Segrafedo niet
Bohra misschien maar Buchmann is een vraagteken
Arkéa niet met Quintana (knieblessure)
Groupema niet want dat was vandaag ook duidelijk dat Pinot het niet in zijn ééntje kan
UAE misschien met Pogacar. Maar ja, als team betwijfel ik dat toch ook.
Yates met Mitchelton ook niet geweldig.

Dus van iedere ploeg is wel wat te zegge.
En dan komt Jumbo er toch wel het beste uit ondanks de tegenvallers deze week.

Piet 16 augustus 2020 om 21:29

Zoals iedere tour; het is nog ver naar Parijs ;-) Maar ik kan je redenatie goed volgen..

Stacey Dijkstra 16 augustus 2020 om 20:33

Bij de bookies is Tom nu nummer 3 wat betreft quotering voor een evt. eindzege. Ik verwacht dat Roglic gewoon (voluit) kan koersen over twee weken, maar met een goede Tom achter de hand is ook niks mis!

Wheely 16 augustus 2020 om 20:39

Dumoulin is beter dan hij denkt. Vond dat hij leuk koersde vandaag een beetje rondhangen bij het groepje Pinot omdat Kuss vooruit was en op een gegeven moment toch maar de turbo aan en op eigen tempo naar de meet. Zeker op dit soort aankomsten kan hij dan in goede doen flink wat tijd pakken.

Headlines

Materiaalzone

Populair