Tom Dumoulin, een dag later: “Die versnelling was onnodig en niet slim”

zondag 6 september 2020 om 13:48
Tom Dumoulin, een dag later: “Die versnelling was onnodig en niet slim”

foto: Cor Vos

Er is al veel gezegd en geschreven over het koersgedrag van Tom Dumoulin in de finale van de achtste etappe naar Loudenvielle. De Limburger besloot zichzelf op te offeren voor zijn ploeggenoot Primož Roglič. Dumoulin kijkt na een nachtje slapen met de NOS terug op zijn optreden en erkent dat hij een tactische fout heeft gemaakt.

“Op de Port de Balès zat ik er nog bij, maar dat was met hangen en wurgen. We zijn hier om de Tour te winnen, in eerste instantie met Primož of met mij, maar ik voelde vandaag dat het voor mij niet zal lukken”, zo liet Dumoulin gisteren na de finish weten. Een dag later blikt hij nog een keer terug op de etappe en komt hij tot eenzelfde conclusie.

“Ik begon de Tour als mede-kopman, dat was het plan. Maar ik heb elke dag met een minder gevoel rondgereden. Ik voelde op de Balès dat ik een gaatje moest laten, toen was al duidelijk dat ik gewoon nog iets tekort kom. Dat is de realiteit, al baal ik natuurlijk wel. Ik was gisteren na de finish dan ook niet te genieten. Ik had gehoopt mee te doen voor het klassement.”

“Niet slim, want we verloren de controle”
“Ik voelde de hele week al dat het moeilijk zou worden en gisteren lukte het gewoon niet.” En dus besloot Dumoulin zich volledig op te offeren voor de ploeg. En daar ging het mis, zo beseft de Nederlander nu. “Achteraf heb ik een versnelling gedaan met mijn laatste krachten. Dat was op dat moment niet nodig en niet slim, aangezien we daarna de controle verloren.”

“Ik maakte een fout omdat ik baalde dat het er niet in zat. Ik wilde echter heel graag laten zien: ik ben er ook voor de ploeg. De ploeg wil de Tour winnen en ik wilde aan iedereen laten zien dat ik hier ben met dezelfde mindset. De inspanning had echter niet het gewenste effect”, aldus Dumoulin, die aan de streep meer dan twee minuten verloor op de overige klassementsrenners.

foto: Cor Vos

Zelfonderschatting? “Ik weet inmiddels heel goed wat ik wel en niet kan”
Na afloop werd de vraag gesteld of Dumoulin zich niet te snel neerlegt bij de suprematie van zijn rivalen. Heeft de Girowinnaar van 2017 last van zelfonderschatting? “Dat verhaal is een beetje ontstaan, maar als ik beter had gekund dan had ik het wel gedaan. Ik koers inmiddels negen jaar, ik weet heel goed wat ik wel en niet kan. Ik ben er ook niet bang voor om uit te spreken als mijn benen wél goed zijn.”

“Ik ben goed maar kom gewoon net iets te kort. Ik hoop echter nog te verbeteren tijdens deze Tour, aangezien ik er zo lang ben uit geweest. Ik hoop nog heel ver te komen om Primož nog te helpen. Het is nu niet de bedoeling dat ik op kop ga rijden als we nog vier of mannen in steun hebben. Ik moet nu de laatste man zijn voor Primož. Ik ga nu niet opeens twintig minuten verliezen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Tijmuh 6 september 2020 om 14:18

Oprechte benadering. Zaak is hiermee afgedaan en hopelijk heeft hij er niet te veel over gepiekerd. Alles gaat nog steeds goed voor JV, dus op naar de volgende finale. Zijn rol als meesterknecht zou best goed uit kunnen pakken.

Krul 6 september 2020 om 14:43

Verhelderend. Mooi om te zien dat hij de noodzaak voelt om zich ook voor het team in te zetten. Alleen was dit helaas net niet het moment.

horsm 6 september 2020 om 14:25

Altijd leuk en verhelderend om Tom zelf te horen.

KnightBiker 6 september 2020 om 14:26

En toch, hij had prima in de groep Mollema moeten kunnen finishen als hij niet even met zijn krachten had gesmeten & meer in de wielen had gereden. Dan hadden we het gewoon gehad over een slechte dag en hadden we hem nog niet afgeschreven.

Probleem was natuurlijk ook dat de mannetjes al op waren maar eigenlijk zetten ze Gesink heden te vroeg in, gezien wat Bennet deed had hij beter de Port de Bales kunnen doen met Van Aert om Gesink Het begin van de Peyresourde kunnen laten doen. Mijn indruk is dat Gesink vaak wel erg vroeg gebruik wordt en dat zou okay zijn als Kuss en Bennett op niveau waren maar heden niet.

Joachim 6 september 2020 om 14:30

Terug een goed niveau halen als je er een tijd hebt uit gelegen lukt bij de meeste renners wel vlot, maar die laatste procentjes van heel goed naar het allerbeste niveau zijn vaak de lastigste. Hopelijk voor Dumoulin lukt dat nog, is het niet dit jaar dan volgend jaar. Al denk ik daarbij ook aan Chaves en Aru, waarbij ik de voorbije jaren ook al vaak heb gedacht dat ze weer hun beste vorm benaderden na een hoop pech, maar dan toch weer een terugval kenden in plaats van de volgende stap te zetten.

Rufusvb 6 september 2020 om 14:43

Ik denk dat Tom nog wel weer terug op zijn oude niveau gaat komen. Echter zijn er inmiddels een aantal renners (Roglic, Pogacar, Bernal in deze ronde) die een hoger niveau hebben.

We moeten niet vergeten dat hij bijna twee jaar geen echte koers heeft gehad.
Nu gewoon lekker als meesterknecht meefietsen en misschien een top 10 klassering eruit trekken.
Dan doorpakken en eventueel een andere ronde (Vuelta) meepakken om nog een stapje te kunnen zetten met het oog om volgend seizoen misschien te pieken in een grote ronde met een parcours waar hij meer kans heeft (met twee lange tijdritten bijvoorbeeld)

CechRepublic 6 september 2020 om 14:40

De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen…. Misschien ook wat gebrek aan koersinzicht door de afwezigheid van een jaar? Toch soort ontbreken van routine misschien.

nickdt 6 september 2020 om 14:41

Dumo dacht dat ie slecht was, maar toen ie het terugkeek of ging reflecteren, besefte ie waarschijnlijk dat hij toch niet zo slecht is vergeleken met anderen.

KnightBiker 6 september 2020 om 15:43

+1 hij is nu op het niveau van Mollema met een beetje goede wil en met marge want hij zou nog kunnen verbeteren en heeft de betere tijdrit.

Brummel 6 september 2020 om 15:53

Als van Aert niet zo hard op kop knalt, gaat TD ook niet aan zichzelf twijfelen. Van Aert dus voortaan verplicht met aanlopende remmen laten starten.

Man met de hamer 6 september 2020 om 17:01

Meesterlijk plan. :)

DeGroteMolen 6 september 2020 om 18:13

Wat een instelling van een ex wereldkampioen en giro winnaar: mijn ambitie is Roglic te helpen. Het zou andersom moeten zijn.

edit wf: dat laatste mag je achterwege laten

Emergo 6 september 2020 om 18:47

Wat een geleuter.

Headlines

Materiaalzone

Populair