Tom Dumoulin dacht aan afstappen in WK tijdrit

Tom Dumoulin dacht aan afstappen in WK tijdrit

foto: Sirotti

woensdag 12 oktober 2016 om 15:40

Tom Dumoulin is op het WK tijdrijden niet verder gekomen dan een elfde plaats. De Nederlands kampioen tegen de klok moest meer dan twee minuten toegeven op de nieuwe wereldkampioen, Tony Martin. “Het was niks, het was niet goed. Ik ben voor m’n gevoel goed gestart, maar ik zakte helemaal in op die lange weg”, zegt de Limburger na afloop bij de NOS.

“Mijn vermogen was dramatisch. Ik heb het nog nooit zo slecht gezien. Dat kwam door de hitte, maar daar heeft iedereen last van”, erkent Dumoulin, die er na een lang seizoen geen kracht meer voor had. “Het zit er niet meer in. Soms is het leven simpel. Ik had er wel zin in, zondag (de ploegentijdrit, red.) gaf mij vertrouwen. Toen had ik een beter gevoel dan vandaag.”

“Ik heb nog gedacht om af te stappen”, aldus Dumoulin, “maar dan maak je zo’n statement van ‘Flikker op’. Het is een rottig land om te zijn en een sfeerloos WK, maar ik wilde voor dat truitje gaan of een medaille.”

[poll id=”335″]

Dit artikel delen:

61 Reacties

ghostwriter 12 oktober 2016 om 15:43

Dumoulin moet het volgende jaar gebruiken om langzaam wat lichter te worden zonder daardoor (veel) vermogen in te leveren. Als hij nou zijn mond dicht had gehouden had hij Wiggins om advies kunnen vragen.

Koersmaniak 12 oktober 2016 om 15:45

Daar ga je zondag ook niets meer aan hebben.

Scotty 12 oktober 2016 om 15:45

Hmmmpff.. wel eerlijk, en het zal allemaal wel, maar hij moet ook oppassen dat hij zich niet teveel laat afleiden door dit soort randzaken. Met deze (mentale) insteek wordt je gewoon nooit WK hier, ookal ben je in topvorm.

koos1 12 oktober 2016 om 15:46

Bij Dumoulin zal het na een sterke Giro, Tour en OS ook wel aardig op zijn. Na een mooi en lang seizoen gewoon op waarde geklopt.
Nu vakantie, voorbereiden op volgend seizoen, met een WK TT parcours dat hem veel beter moet liggen dan deze zandbak.

pirazzi 12 oktober 2016 om 15:52

Zijn seizoen was al geslaagd met 1 etappe overwinning in de Giro en 2 in de Tour de France. Zilver op de OS ondanks een polsbreuk, chapeau!

achtpuntzes 12 oktober 2016 om 15:52

@ Lyndalid:
oei, Tom heeft niets met de prachtige cultuur van Qatar.

williams 12 oktober 2016 om 15:52

“De hitte,daar heeft iedereen last van”, behalve Tony Martin…

klootje kriekeljon 12 oktober 2016 om 15:53

Tom had beter thuis kunnen blijven en reageren of wf. Daar was zijn vorm meer naar.

James Highsand 12 oktober 2016 om 15:55

Je kunt ten aanzien van zo’n WK het op twee manieren goed doen en op1 manier fout. De twee goede manieren zijn: 1. Je gaat niet vooraf zeuren over de omstandigheden en je concentreert je volledig om de te leveren prestatie 2. Je gaat wel zeuren over de omstandigheden en besluit vervolgens thuis te blijven. De foute manier, die Dumoulin dus heeft gevolgd: 3 Je gaat wel zeuren over de omstandigheden, je pompt je vol met negatieve energie en besluit vervolgens wel mee te doen.
Sommigen zullen nu zeggen, dat is makkelijk praten achteraf, maar ik had echt na de K.U.T.- uitspraak van hem gisteren, al niet meer verwacht dat hij top 10 zou gaan rijden.
Met dit alles wil ik niet zeggen dat ik zijn kritiek op dit WK niet deel, voor een groot deel ben ik het daar mee eens. Maar op een gegeven moment moet je als deelnemer de knop omdraaien, en als je dat niet kunt dan moet je thuisblijven. Weet niet of de bondscoach voor zondag het team nog kan wijzigen, maar dat wordt zondag natuurlijk ook helemaal niks met Dumoulin.

vanSpringel 12 oktober 2016 om 15:57

Misschien kan TdM zondag nog wat gaten dichtrijden voor Terpstra in de finale.
Terpstra wordt in ieder geval WK

Purito 12 oktober 2016 om 16:10

Dumoulin kan gewoon buiten de medailles vallen op een dergelijk parcours. Tel daarbij een mindere dag, en je krijgt een dergelijke uitslag.

Overigens geen schande hoor: met ritzeges in de Giro, Tour en zilver op de OS heeft hij gewoon een keurig jaar gehad. Zelfs absolute toppers verliezen 60% van hun koersen. Het hoort er allemaal bij.

Vinyakke 12 oktober 2016 om 16:14

Het is een rottig land om te zijn… Vind ik en uitspraak dat weinig met wielrennen te maken heeft. Als je dan blijkbaar mag reageren zonder te onderbouwen: ik vind Dumoulin een vervelende zagevent!

Koel 12 oktober 2016 om 16:14

De boog kan niet altijd gespannen staan en de zijne is dat al even niet meer.
Toch denk ik dat hij zondag een belangrijke rol als helper kan spelen, daarna zal hij en vele andere renners met hem, blij zijn dat een lang seizoen er op zit!

@achtpuntzes – 12 oktober 2016 om 15:52
Zag pas nog een foto van een Indiase bouwvakker aldaar, die zich verhangen had in de top van een hijskraan, die zal deze verheffende cultuur ook wel met andere ogen bekeken hebben schat ik zo in…!

F e r o x 12 oktober 2016 om 16:18

Iemand die tenminste durft zeggen wat hij denk. Die Emiraten vind ik ook zo rot als wat, en ik zie niet in waarom dit niet zou mogen worden gezegd. Genoeg zaken die daar gebeuren die gewoon niet kunnen.

Vinyakke 12 oktober 2016 om 16:21

@ferox
Ah we gaan zo beginnen? Emiraten zijn rot, Amerikanen dik en sommige Nederlanders kunnen niet tegen hun verlies :)

Pédaleur de charme 12 oktober 2016 om 16:25

@Purito
Inderdaad een keurig jaar, maar net geen Grand Cru.

@James
Ik denk dat je zo’n WK op nog wel wat meer manieren goed of fout kunt doen, maar ben het in grote lijnen wel eens met je opmerking.

Baukema Tomoulin 12 oktober 2016 om 16:38

Pff laat die jongen toch gewoon even uitrazen en chagrijnig zijn. Niemand van jullie heeft ooit een baaldag? Hij zal zichzelf uiteindelijk toch wel de schuld geven van een tegenvallende race.
Deze winter gewoon even chillen, een paar feestjes en volgend jaar weer fris en vol motivatie starten

Johnny7 12 oktober 2016 om 16:45

Dit had ik wel verwacht na het zien van zijn interview vooraf de wedstrijd.

Blijf erbij, deze man is mentaal nog lang niet sterk genoeg om alles uit zijn talent te halen wat er in zit.
Dit heeft mede te maken met de leiding van zijn huidige ploeg, die hun renners teveel jn de watten leggen.
Kom op Tom, volgend jaar is het afgelopen met die halve gare interviews voor de wedstrijden. Meer positiviteit en winnaarsmentaliteit.

vlek 12 oktober 2016 om 16:53

Wie staat er reserve voor zondag? Vast nog wel een renner te vinden die zich kan motiveren vroeg oorlog te maken.

Il Cavaliere 12 oktober 2016 om 16:57

Valt wederom door de man als het er op aankomt. Misschien eens naar een sportpsycholoog..

Arema Pro Cycling Team 12 oktober 2016 om 17:26

Het is mooi geweest Tom. Op naar 2017.

Arema Pro Cycling Team 12 oktober 2016 om 17:27

Edit redactie: Niet op de man

Jan Blokland 12 oktober 2016 om 17:40

Ik vind niet dat Tom Dumoulin tevreden kan zijn over 2016. Hoewel menigeen daar anders over denken. Hoewel ik vol vertrouwen naar volgend seizoen kijk met Dumoulin.
Maar wat @il Cavaliere beweert slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Orakel 12 oktober 2016 om 17:49

Van de 6 grootste tijdritten dit jaar (2x Giro, 2x Tour, OS, WK) scoort Tom twee overwinningen en tweemaal zilver. Dat is gewoon uitstekend. Natuurlijk kan het altijd beter, maar in de wetenschap dat er 5 man zeer aan elkaar gewaagd zijn (Dumoulin, Martin, Dennis, Cancellara, Froome) en er enkele beresterke outsiders zijn (Castroviejo, Bodnar, Kiriyenka, Malori, Oliviera) dan is zo'n score gewoon uitstekend. Voor sommigen kan Dumoulin pas tevreden zijn (of kan hij de druk pas aan) wanneer hij nooit verliest. Gelukkig verliest Dumoulin zo nu en dan wat ook heel normaal is in een competitieve sport waar tientallen procentpunten (edit: 0.4 tot 0.5% minder) het verschil maken tussen goud en een krappe top-10.

Coldeportes 12 oktober 2016 om 17:49

@cavaliere
Lul niet @#$&
De man draagt het roze, rood en pakt etappezeges in Giro, Tour en Vuelta. Terloops ook nog zilver op WK's en Olympische spelen. En nog altijd pas 25 jaar jong!

En wat heb jij op WT-niveau gepresteerd de afgelopen 3 jaar?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair