Tom Dumoulin met andere mindset in 2022: “Het besef is er dat ik een heel bijzonder talent heb”

vrijdag 31 december 2021 om 12:59
Tom Dumoulin met andere mindset in 2022: “Het besef is er dat ik een heel bijzonder talent heb”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin is, na een periode vol twijfels, weer helemaal klaar om te schitteren als wielrenner. In een uitgebreid en openhartig interview met het Algemeen Dagblad blikt de Nederlander terug op een veelbewogen jaar, maar kijkt ook alvast vooruit naar 2022. “In training of voeding of weet ik veel wat ga ik niet zoveel anders doen. Daar zit mijn winst niet. Het is vooral een andere state of mind”, klinkt het.

Dumoulin is ook aan het einde van 2021 bijzonder openhartig als het gaat over de voorbije periode en zijn mentale problemen. De winnaar van de Giro d’Italia 2017 was lange tijd op zoek naar zichzelf. 2021 was op sportief vlak misschien niet het beste jaar uit zijn carrière, maar was om andere redenen wel zeer leerzaam, zo laat Dumoulin weten. “Dit jaar is veel waardevoller geweest voor mij.”

“Het is een speciaal en bijzonder jaar geweest, op meerdere vlakken. Niet te vergelijken met 2017, wat op prestatieniveau een topjaar was. 2019 en 2020 hebben me ook veel opgeleverd, maar waren geen leuke jaren. Dit jaar heb ik als heel leuk ervaren. Het gevoel van vrijheid. Niks moet, alles mag in de maanden februari, maart en april. Dat heb ik als geweldig ervaren. Ik heb mogen beleven hoe het is om helemaal geen wielrenner te zijn.”

En toch begon het al vrij snel weer te kriebelen bij Dumoulin, die zijn rentree van extra elan wist te voorzien door een zilveren medaille te pakken op de Olympische Spelen in Tokio. De inmiddels 31-jarige renner van Jumbo-Visma zal zich volgend seizoen weer richten op het rijden van een algemeen klassement in een grote ronde. Om welke grote ronde het gaat, dat is nog niet duidelijk, maar Dumoulin kijkt weer uit om zichzelf pijn te doen over drie weken.

“Deze uitdaging ga ik nooit meer vinden in de rest van mijn leven”
“Ik ben wel benieuwd waar ik nu sta tussen de grote mannen in rondes. Dat is het gevoel wat ik nog één keer wil ervaren. Ik wil gewoon weer eens een keer een grote ronde rijden. Mezelf daar volle bak zo goed mogelijk op voorbereiden. En dan kijken waar het schip strandt zonder daar verwachtingen aan te hangen. Er zullen altijd verwachtingen zijn, maar dat is ook niet waarom ik ben gestopt of waarom ik een pauze heb genomen.”

Dumoulin kijkt nu anders naar zichzelf. “In training of voeding of weet ik veel wat ga ik niet zoveel anders doen. Daar zit mijn winst niet. Het is vooral een andere state of mind. Het besef dat ik een heel bijzonder talent heb. Dat ik het mega uitdagend en gaaf vind om daar alles proberen uit te halen. Op dit moment in mijn leven. Vaak geeft me dat ook heel veel plezier. Soms niet. Maar die uitdaging ga ik nooit meer in de rest van mijn leven vinden.”

“Ik vond het fantastisch toen ik even pauze had, met de hond ging wandelen en de bladeren in de tuin op ging ruimen. Dat kan ik misschien nog wel vijftig jaar doen. Deze uitdaging in mijn leven komt nooit meer terug.”

Dit artikel delen:

70 Reacties

Alexander 31 december 2021 om 13:24

Jij leest de mentale groei. Spat af van zijn woorden. Ik hoorde Merijn Zeeman ooit in interview zeggen dat de laatste 10% voor een wielrenner mentaal zijn en dat hij dat daarom het belangrijkste vindt. Mooi dat Jumbo dat dan ook echt heeft laten zien door Tom deze ruimte te geven. Nu hoop ik voor alle betrokkenen dat dit zich ook gaat laten uitbetalen in resultaten.

Charlie33 31 december 2021 om 16:19

Vind Tom in het interview juist erg met zichzelf bezig, erg ik-gericht. Gezien zijn statuur als kopman verwacht ik juist dat hij bezig is met strategie, groei van jonge renners in de ploeg en zijn ontwikkeling als leider. Maar niets van dit alles. Beetje mysterieus doen over programma en toekomst en veel te veel zelfreflectie.

Mwielerfan 1 januari 2022 om 00:19

Ik lees dit soort verhalen juist vaak met in het achterhoofd dat iedereen vaak graag een verhaal verteld waarin ie het issue overwonnen is. Dat zegt niet dat dat daadwerkelijk zo is

Edwin Jansen 31 december 2021 om 13:28

Zo te horen gaat hij volgend jaar nog 1 grote ronde rijden en dan stopt ie er mee. Lijkt me een verstandig besluit als ie die zou nemen. Heel veel succes Tom! Er is zoveel meer in het leven dan profwielrennen.

Michelangelo 31 december 2021 om 13:45

Dat hoor ik er niet 1 op 1 in.
Wat ik wel hoor is dat hij beseft dat hij een heel bijzonder kunstje kan, wat tevens ook tijdelijk is. En waarbij hij heeft beseft dat het kunstje ook heel leuk is om te doen, mits je de juiste mindset hebt om alles te kunnen blijven plaatsen, waarderen en relativeren.

Ik denk dat hij uiteindelijk stopt zodra hij beseft / vindt dat zijn kunstje niet meer bijzonder genoeg is. Dat hij ofwel gewoon niet meer mee kan met de besten, ofwel dat hij opnieuw in de sleur uitkomt van het moeten presteren voor anderen ipv voor zichzelf.

Van mij mag hij nog jaren blijven fietsen. Mooie coureur, geen 13 in een dozijn renner, prachtige interviews en ook heel vaak een prachtig kijkje in de ziel van een wielrenner. En wie weet na volgend jaar wel de switch naar het klassieke werk… dat zou ik zelf wel erg mooi vinden.

Rooie Jos 31 december 2021 om 16:30

“Dat is het gevoel wat ik nog één keer wil ervaren.” Als Dumoulin hier niet mee bedoelt dat het volgend jaar de laatste keer wordt dat hij voor een klassement gaat in een grote ronde, dan is er in het opschrijven van dit interview iets grondig misgegaan.

Edwin Jansen 31 december 2021 om 17:19

Zoals altijd zegt mijn reactie meer over mij dan over degene waarop ik reageer. Als kind droomde ik ook wel vaker over profwielrenner zijn. Achteraf gezien kan ik wel concluderen dat ik trainen vele malen leuker vond dan de wedstrijden en met alles wat ik geleerd heb over de wereld van het profwielrennen ben ik zeer dankbaar dat ik het niet doorgezet heb. Ik was er compleet aan kapot gegaan. Zeker met alle leugens en doping en de omerta. Dat had ik nooit volgehouden. Dus mss is dat wat ik herken in Tom’s woorden. De liefde voor het fietsen en het verleggen van je grenzen zonder de rest van het profwereldje.

vanSpringel 31 december 2021 om 22:47

oh ja ! wa dan ?

thorsen 31 december 2021 om 13:57

Van alle wielrenners geeft hij altijd de leukste interviews, ik hoop dus dat hij die bladeren in de tuin nog even laten liggen.

Alfons Haavers 31 december 2021 om 14:29

Puur fysiek wellicht 1 van de beste en meest complete renners van het peloton. Alleen, hij denkt te veel na…

In topsport (maar bv. ook in het ondernemerschap) werkt dat vaak meer tegen je dan dat het je helpt.

Verder lijkt het me wel een sympathieke kerel die ik wel nog eens wil zien meeknokken voor eindwinst in een grote ronde.

In 2018 voor de malaise begon, was hij met zijn prestaties in achtereenvolgens de Giro, de Tour en op het WK toch fenomenaal. De grote zege ontbrak toen en daardoor blijft dat jaar misschien wat onderschat, maar de potentie om grootse prestaties te leveren zit toch in hem.

Blackcanyon 31 december 2021 om 14:43

Tom beseft nu dat hij iets bijzonders kan ….. daar is hij in 2021 achter gekomen. Hadden Spekenbrink of Zeeman ‘m dat niet even iets eerder kunnen verklappen?

Emergo 31 december 2021 om 15:24

Iedereen kan roepen wat hij/zij wil maar als betrokkene zelf…….. Vul maar in.

5211 31 december 2021 om 14:52

Dit jaar heb ik als heel leuk ervaren.
En kennelijk begint het nu weer te kriebelen dat hij ervoor wil gaan, kijken waar hij staat of podium rijden. Persé winnen schijnt hij niet te zeggen.
En dan dat ik besef dat ik bijzondere gave heb. Ofwel moet ik er nu het nog kan gebruik van maken.

Ik zie hem graag presteren en hoop dat hij nog eens een kunstje opvoert.
Maar alles wat aan info hij geeft komt mij eerder over als kwetsbaar zodra het even niet gaat. Hoe zal dan de state of mind zijn?

Theo Middelkamp 31 december 2021 om 15:07

hij neemt geen blad voor de mond

I. Karner 31 december 2021 om 15:24

Het loont de moeite om de volledige podcast “In het wiel” (45 minuten) te beluisteren, op basis waarvan het artikel in AD en de samenvatting hier in WF is geschreven. Er is veel meer gezegd daar. Op basis hiervan krijg ik langzaam het gevoel dat TD iedereen een beetje “manipuleert”: het team, de journalisten en de fans. Een keer, fietsen is leuk, maar dan weer helemaal niet. Maar nu wil hij weer een race van drie weken rijden, misschien morgen niet meer. Hij wil ook niet vooruit te denken en planen, …. Hij heeft 4-5 maanden sabbatical genomen en de enige verandering is, dat hij nu weet dat hij talent bezit en dat hij nog 50 jaar met de hond wandelen kan en op de andere kant pro wielrenner mischien nu kan zijn en later niet meer? Dus andere mindset.

Hoe kan een team de voorbereidingen voor het seizoen plannen met zo’n “onbetrouwbare” renner, van wie je nooit weet of hij niet aftreedt omdat hij moe is (Vuelta 2020 als voorbeeld) of omdat hij gewoon fietsen niet meer leuk vindt? Ik zal zeer verrast zijn als TD deel uitmaakt van het team voor de Tour van 2022.

Misschien is mijn mening een beetje hard, maar als ik het vergelijk met Primoz … precies het tegenovergestelde. Hij valt, staat op, gaat verder, hij geeft nooit op. Toen hij bij TJV aankwam, presenteerde hij een plan dat hij de 2020 Tour wil winnen. Dat lukte hem echt bijna, en bovendien scoorde hij een pak overwinningen… En het doel is nu steeds hetzelfde. Tour overwining en winnen, winnen …. Hja, een kampioen van hiel tot hoofd….

Maar goed, misschien heb ik het ook verkeerd, dus ik sta steeds nog open voor positive verrassingen ook van TD….

lo squalo dello Stretto 31 december 2021 om 15:55

Klopt; na die Tour van 2020 waarin hij zichzelf als een kopman gedroeg maar continu commentaar had en Roglic duidelijk de betere was en de Vuelta waarin hij gewoon afstapte hoewel Roglic daar voor de eindzege vocht… Qua gebrek aan cooperation kan dat tellen. Ik zou hem nooit naar de Tour meenemen want daar heb je 100% commitment nodig voor Roglic (en Van Aert). Hij komt mij ook heel onbetrouwbaar over; wilt hij er wel 100% voor gaan of gaat hij na enkele dagen de handdoek gooien als blijkt dat het niet loopt zoals hij wil…

Murcia 31 december 2021 om 16:37

Ik begrijp de opmerkingen van I. Karner wel, het worden altijd van die ego interviews zo waarbij de interviewers ook nog eens vol op het mentale doorgaan zodat het alleen lijkt maar te gaan om Tom zijn gevoelens die ook nog eens aan verandering onderhevig zijn. De vraag hoe stabiel hij nu in zijn topsport loopbaan staat is voor mij niet te beantwoorden. Zijn status is veranderd, toen hij kwam op gelijke voet met Primoz en nu onder hem en Wout met een Vingegaard die aan de deur klopt. Hij heeft echt een dijk van een seizoen nodig maar ook zou ik hem graag meer zien als een onderdeel van de ploeg in plaats van de status aparte van dit jaar.

Staf V 31 december 2021 om 18:42

Na de ervaring in de TDF 2020 zullen ze bij JV wel slimmer zijn zeker, mss mag hij de Giro rijden en eind 2021 salu en de kost. Dat hij na zijn sabbat periode nog steeds bij JV rijdt is alleen om dat ze bij het team beseffen dat het geen mooi plaatje zou zijn als ze een Nederlander met zijn status geen tweede kans zouden geven.

Staf V 31 december 2021 om 18:57

Eind 2022 uiteraard.

Explorer 31 december 2021 om 19:09

Als je topsport bedrijft ben je altijd in gevecht met jezelf. Mentaal aspect kan de ene sporter beter plaatsen als e ander. De een zal op jonge leeftijd bewuste juiste keuzes maken, de ander komt er op een andere manier pas later achter.
Weerbaarheid en persoonlijk leiderschap is uitermate belangrijk. Die mannen en vrouwen kunnen allemaal verschrikkelijk hard fietsen lichamelijk zijn ze top, psychisch/mentaal krijg je door groei in ervaring/ leeftijd.
Dumoulin, mooi dat jejezelf weer hervonden hebt. Heel veel succes!

Martijn Arensman 31 december 2021 om 15:26

De oorspronkelijke podcast is tenenkrommend

“wat een vervelende gesprek” zegt Tom. “Ik vind het niet fijn om ten overstaan van iedereen over mijn gevoel te praten”

En toch vragen Thijs en Daan nog een half uur door over tal van persoonlijke en gevoelsvragen.

Franco Ballerini 31 december 2021 om 15:59

Inderdaad. Ze bleven er maar over doordrammen. Waardeloze journalistiek.

Cyclebeatle 31 december 2021 om 18:53

Eens, hoe duidelijk moet iemand het aangeven.

vanSpringel 31 december 2021 om 22:50

spiegeltje spiegeltje aan de wand. This en Daan houden ‘m een spiegel voor. Das niet altijd fijn, vooral confronterend en vooral inzicht en groei tot zelfkennis.

Verweggistan 31 december 2021 om 15:28

Voorlopig vooral talent voor interviews geven.

vanSpringel 31 december 2021 om 22:51

plus zestien

lo squalo dello Stretto 31 december 2021 om 15:53

“Dat is het gevoel wat ik nog één keer wil ervaren.” – dus hij wilt nog maar één keer schitteren in een grote ronde (als klassementsman) ?

lo squalo dello Stretto 31 december 2021 om 15:56

Klopt; na die Tour van 2020 waarin hij zichzelf als een kopman gedroeg maar continu commentaar had en Roglic duidelijk de betere was en de Vuelta waarin hij gewoon afstapte hoewel Roglic daar voor de eindzege vocht… Qua gebrek aan cooperation kan dat tellen. Ik zou hem nooit naar de Tour meenemen want daar heb je 100% commitment nodig voor Roglic (en Van Aert). Hij komt mij ook heel onbetrouwbaar over; wilt hij er wel 100% voor gaan of gaat hij na enkele dagen de handdoek gooien als blijkt dat het niet loopt zoals hij wil…

KevinK1986 31 december 2021 om 16:13

Tom blijft voor mij toch echt een uniek renner en één van de grootste ooit. Totaal niet van de Hollandse Bluf of zelfingenomenheid. De puurheid van de grote Tom en de kwetsbaarheid van onzekere Tommeke, opgegroeid in de uithoek van Nederland ver van de rivieren vandaan.. Iemand die geen “rol” wilt spelen, maar zichzelf is en probeert te blijven op de fiets in een peloton aan renners die ZO anders zijn. Deze man verdient de mogelijkheid zoals TJV hem die geeft..
fantastische renner, fantastisch persoon en hij verdient bij uitstek een biografie als hij dalijk zijn ontdekkingstocht voortzet, zonder fiets.

Juist die kwetsbaarheid, die twijfels, die onzekerheid.. maken voor mij de renner Tom Dumoulin.

Romāns Vainšteins 31 december 2021 om 16:15

‘ver van de rivieren vandaan’

Dat natte ding in het midden van de stad, is dat eigenlijk dezelfde als die ik in Luik zag?

Derierre de la course 31 december 2021 om 16:47

Ja maar ondanks de naam wel een andere dan die in Rotterdam.

I Langof 31 december 2021 om 17:02

We worden verscheurd tussen de unieke renner en zijn bijzondere talent en zijn twijfels en resultaten die maar niet komen. Ik heb ook naar de podcast geluisterd en ik ben perplex. Hij is nog steeds dezelfde twijfelaar.

Aan de ene kant denk ik dat zijn “onbetrouwbaar” dichter bij “twijfelachtig” ligt, maar ik ben het ermee eens dat dit een uitdaging is voor het ploeg.

Sander Kleiker zei onlags in Avond Gasten, dat Tom als schaduwkopman naar Tour moet. Als ik het goed heb begrepen, zou en wil Tom dan maar één grote ronde rijden.
Primoz en Tom zijn nu volgens Tom goede vrienden, en beiden zien het als een avontuur. Zou het met allebei leuken? Ik wil het, maar ik twijfel.

Ik vrees dat de handdooek gooien dichterbij is dan we willen erkennen.
Emotioneel ben ik geneigd zijn contract verlengd te zien en hem alle tijd te geven om kleine stapjes te zetten en vooruit te kijken naar de Tour in 2023 of 2024. Maar, hij verdient volgens l´Equipe 1,8 miljoen euro. Voor dit geld kun ploeg 3-4 jonge talenten of ervarene knechten aantrekken.

Staf V 31 december 2021 om 18:55

Een twijfelaar? bij ons hoor je dikwijls ouders over hun kinderen over schoolresultaten ‘als hij wil kan hij het wel’, dat is nu juist de kern, ge moet het kunnen en het 200% willen, en dat niet één keer maar constant, en dat mis ik bij TD.
Al wat ik in het interview lees komt bij mij er op neer dat het zijn laatste seizoen is bij JV, en daarmee gepaard gaande een kans om bv een Giro te rijden.
In de kern van de Vlaamse klassiekers zal hij zeker geen plaats hebben en in de TDF ook niet, de ervaring van 2020 in de tour en zijn sabbat, (in de steek laten), net voor het Vlaamse seizoen zullen de kopmannen zeker niet vergeten zijn, remember hoe hij WVA zou steunen in de klassiekers.

Primoz Zomirp 31 december 2021 om 17:23

Ik heb ook de podcast beluisterd en Dumoulin vermeed elke verwijzing naar 2023 en was niet geamuseerd toen Thijs wees op zijn contract dat in 2022 afloopt.

Ik heb geen oranje bril, mag Team Jumbo Visma omdat ze Primoz de kans gaven, en kan de vreugde voelen bei overwinningen van Primoz of Wout voor Jumbo en ik voelde hetzelfde toen Kooi of van Dijke in Kroatië won of toen Vingegaard Coppi&Bartali won.
Ik waardeer andere renners omdat ze bijdragen aan het teamsucces (Gesing, Tony Martin, ….).

In deze context en met een nieuwe mindset zal misschien Dumoulin met zijn onzekerheid niet zo’n storende factor blijken te zijn als in het verleden.

Staf V 31 december 2021 om 19:18

Een voorbeeld van hoe het zou moeten gaan was de ronde 2021, na de desastreuze start waren ze nog met 4 van de 8, en wat een prachtresultaat hebben ze behaald, tweede in het eindklassement en vier ritoverwinningen, één voor allen en allen voor één, prachtig hoe ze dat afgewerkt hebben.
En daarom , ze mogen er maar acht meenemen en dat zullen stuk voor stuk renners zijn met de juiste mindset, één voor allen en allen voor één.
En daarom denk ik dat TD geen kans maakt op een selectie voor de TDF, ps al eens bekeken wie er allemaal staat te drummen om mee te kunnen naar de tour, mss eens interessant om eens een provisoire ploeg op te stellen.
Roglic, Vingegaard, Van Aert, Teunissen, Kruijswijk, Dennis, Benoot, Affini, Kuss, Gesink, Oomen, Laporte, Van Der Sande, oei oei, dat zijn er al 13, begin maar te schrappen.

Titaantje 31 december 2021 om 17:58

Ik word zo moe van deze man. Hij hoefde even helemaal niks met zijn miljoenen-salaris, vond hij zo heerlijk. Het totale onbewustzijn dat meer dan 90% van de volwassenen in onze maatschappij wel iedere dag moeten, ongeacht hun mentale gesteldheid, voor een salaris die nog geen 10% is van het zijne, is echt nog nooit in zijn hoofdje doorgedrongen.

Anton van Valouwe 31 december 2021 om 18:13

Waarvan akte!

EmPeHa 31 december 2021 om 19:00

Ik ga er vanuit dat het onbetaald verlof was. Anders was het ziektewet wegens burn-out en overtraint. Net alsof er mensen met een gewone boterham nooit een burn-out hebben.

Titaantje 31 december 2021 om 19:07

Betaald of onbetaald, het enorme gezaag komt op mij nog altijd wereldvreemd en egoistisch over. Vooral voor iemand die gewoon zijn hobby als beroep mag uitoefenen.

Napoleon 31 december 2021 om 19:19

Elk leven zijn eigen problemen, toch? Ik hoor waarschijnlijk bij die 90%, maar ik klaag op mijn werk weer over dingen die 90% van de arbeiders in de Vietnamese kledingindustrie als luxeprobleem zullen zien. Dat plaatst wel een en ander in perspectief maar maakt mijn klachten niet onterecht.

Enig verschil is dat niemand de moeite neemt mij te interviewen.

Titaantje 31 december 2021 om 19:34

nee het verschil is dat jij klaagt maar wel doorgaat, en juist bovenstaand perspectief kan plaatsen. ik heb tom nog nooit horen zeggen: ” maar ik besef me ook wel dat ieder ander mens ook iedere dag moet werken”. Dat zou enorm in de sympathiepunten schelen. In Tom’s wereld zouden we allemaal gewoon lekker een WW’tje trekken.

I Langof 31 december 2021 om 19:46

Ik denk dat hij tegen Limburgs Radio tijdens Amstel Gold Race vertelde dat hij 25% van zijn salaris moest inleveren. Maar dat hij nog steeds volledige toegang had tot cervelo fietsen en Jumbo ondersteuning qua kleding, uitrusting en voeding..

Derierre de la course 31 december 2021 om 20:32

Volgens mij toont bovenstaande discussie vooral aan dat geld absoluut niet gelukkig maakt.

Primoz Zomirp 1 januari 2022 om 13:21

@I langof
Hoe weet je dit? Ze zeiden dat het onbetaald verlof was. Ik vind het erg raar.

I Langof 1 januari 2022 om 13:30

Heeft volgeng mij iets met dopping-controles te maken. Zowel ploeg als active renner hebben verplichtingen i.v.m. lokalisatie en systeem Adams. Geen salaris – geen verpflichting …

Derierre de la course 1 januari 2022 om 13:43

Ja sowieso moeten ze hem in die maanden het minimumsalaris betalen denk ik. Maar lijkt me sterk dat hij maar 4x minimumsalaris verdiende. Daarnaast lopen de controles ook nog even door wanneer je stopt als renner, daar kom je niet vanaf.

Wheely 1 januari 2022 om 13:48

@Derierre misschien maakt geld juist wel ongelukkig, ik zie de laatste tijd toch een hoop "succesvolle" mensen die vooral heel erg ongelukkig zijn met zichzelf en al dan niet de meest gekke dingen uithalen. Ik snap het onbegrip van Titaantje ergens wel want waar zou Tom in godsnaam ongelukkig over moeten zijn… als je zijn "leed" alleen al vergelijkt met wat velen de afgelopen periode hebben meegemaakt door bv ziekte en/of financiële malaise. Maar ja geluk is een gevoel en zit hem nou eenmaal niet in geld of oppervlakkig succes.

achterhoeker 31 december 2021 om 19:02

Als Tom zijn hoofd fris en helder houd en gespaard blijft van pech is ie kandidaat voor podium in elke grote ronde, dat weet hij en dat weet de ploeg..
Stel Pogacar gaat op zijn snufferd in de tour en valt uit of is niet meer fris..
Dan kan er als alles meezit zomaar een heel JumboVisma podium staan in Parijs..de volgorde maakt me dan nog niet zoveel uit..

We zullen zien maar Tom du Moulin is gewoon een wereldtopper

Staf V 31 december 2021 om 19:23

Wel dat is het nu juist , Tom wil als enige kopman naar de tour voor het best mogelijke resultaat, en dat is niet alles voor het geel, dat is, we doen ons best op mijn manier en we zien wel.

achterhoeker 31 december 2021 om 19:41

Ja Staf V dat is het dilemma misschien wel…met 4 kopmannen (van Aert voor groen) wie doet dan nog het werk, wie houd Primoz, Tom en Jonas uit de wind en natuurlijk Dennis, Gesink, Teunnisen, Kuss alleen maar werken en niet zelf wat proberen..

Maar verder heeft JumboVisma goud in handen

Derierre de la course 31 december 2021 om 20:35

Ik ben vooral benieuwd welke grote ronde dit wordt en of hij absolute-, mede- of zelfs schaduwkopman wordt.
Daarnaast denk ik dat de leiding van TJV als geen ander kan beoordelen hoe het met de betrouwbaarheid van Dumoulin gesteld is.

Tot slot ben ik erg benieuwd wat Dumouling in het klassieke werk zou kunnen bereiken wanneer hij zich daar een jaar op toelegt. Laat hem een klassiek voorjaar rijden met daarnaast een focus op tijdritten in kleine rondes en en/of een grand-tour. Wellicht een WK wanneer het parcours hem ligt.

Romāns Vainšteins 31 december 2021 om 20:37

Ik zeg naar de giro terug coureur worden en de vuelta voor het AK.

Nonkel Jef 31 december 2021 om 21:31

Deze Dumoulin neem je natuurlijk niet mee naar de Tour. Kopman in de Giro en zich daar opnieuw bewijzen tegenover team en werkgever. Hij heeft vorig jaar wel laten zien dat hij niet in dienst kan/wil rijden.
Los daarvan moet hij eindelijk dat kampioens ego loslaten. Hij heeft in het verleden wereldresultaten neergezet en dat speelt hem nu parten. Hij lijkt niet te kunnen accepteren dat hij niet meer de beste is of met de besten meekan. Daarop reageert hij wispelturig en vaak nogal kinderachtig zoals in die docu over de Tour van Jumbo Visma.
Tabula rasa dus en vol voor de Giro gaan. Hij wordt tenslotte ook als kopman betaald.

Tony 31 december 2021 om 23:05

Mentale kracht heb je of je hebt het niet. Tom geeft mij niet veel vertrouwen als ik hem plaats naast Primoz en Van Aert. Deze 2 geven nooit op. Tom krijgt nog 1 kans.

Mwielerfan 1 januari 2022 om 00:35

Ik vraag me af, waar die woorden van merijn zeeman op slaan. Dat er vroeger mensen bij de ploeg zaten die niet voor het allerhoogste gaan. Is dat echt zo veranderd?

Bazzz 1 januari 2022 om 12:18

Bijzonder hoe iemand zichzelf enorm voor de gek kan houden.
Hij is mentaal nogal beperkt en dat zal door een wandelingetje met de hond of wat blad opruimen niet veranderen (heel veel mensen doen dit en nog heel veel meer huidhoudelijke taken trouwens in combinatie met een fulltime job).

Hij komt steeds meer over als een persoon die alleen voor zichzelf koerst en alleen wat wil bewijzen om zichzelf nog enigszins in de spiegel aan te kunnen kijken.
Het zou hem veel meer sieren dat hij had gezegd te willen gaan werken voor zijn team en van hieruit verder kijken. Als team ga je zo’n onzeker persoon toch ook niet als kopman uitspelen als je zoveel andere renners hebt die het al hebben laten zien en mentaal wel sterk zijn

Wheely 1 januari 2022 om 12:32

Taken zoals scrubben en epileren bedoel je?

Bazzz 4 januari 2022 om 00:50

Zou dat hem niet teveel druk geven?

John Bidon 1 januari 2022 om 12:45

Op dit moment rijden er maar 12 man die bewezen hebben een grote ronde te kunnen winnen. Natuurlijk staat Jumbo achter hem. En natuurlijk fietst hij voor zijn eigen. Zeker niet voor die anonieme zeikerds die nog geen 100 watt kunnen trappen.

I Langof 1 januari 2022 om 12:51

Ik heb naar de hele podcast geluisterd.
Wat vervelend en jammerend interview.

Thijs stelt precies de juiste vraag. Hetzelfde als een paar jaar geleden, leest Tom’s antwoorden en vraagt wat is er nu an de hand. Tom vindt het ineens te persoonlijk. Over Tom de mens met angsten en twijfels will je nu niet meer praten. Over resultaten kun je niet, want die zijn er niet. Wat wilt jij überhaupt?

Je wilt je vergelijken met grote jongens.

Qua tijdrit, zit je in een ploeg met beste tijdrijders ooit. Je hebt gezien waar je staat (nadat je je gedurende 3 maanden slechts op een race van één uur had voorbereid en anderen geblesseerd of moe waren van OS wegrit).
Qua klassiekers: je heb Wout, Tisj and Laporte in je ploeg. Je zit well waar je bent.
Qua klassement en klimmers: vergelijk je met Primoz, Jonas of Sepp …
Waar sta je in vergelijking met Colbrelli hebt je gezien in de Benelux-tour?

Je wilt zien wat je tegen Pogacar mag? Ga naar UAE Tour of Ronde van Slovenië. Of zijn deze races onder jouw niveau? Bernal? Ga naar Tour de Provence of Paris Nice.

Grote rondes zijn voor jongens die niet huilen.

Headlines

Materiaalzone

Populair