Tom Dumoulin baalt na openingsrit in Vuelta: “Ik hoop er doorheen te komen”

woensdag 21 oktober 2020 om 09:05
Tom Dumoulin baalt na openingsrit in Vuelta: “Ik hoop er doorheen te komen”

© Cor Vos

Tom Dumoulin verloor gisteren 51 seconden op dagwinnaar en ploegmaat Primož Roglič. Dat bezorgde de Nederlander duidelijk een dubbel gevoel. “Dat Primož wint is goed, heel goed. Maar zelf baal ik.”


Het was net na de finish, op de top van de Alto de Arrate, dat Tom Dumoulin met NOS praatte. “Ik baal, ja. Ik voel me niet honderd procent, voel me wat moe”, gaf hij aan. “Of ik dat voelde aankomen? De afgelopen weken was ik wel moe, ja. Ik heb een druk programma gereden nadat ik er lang uit ben geweest.”

“Gewoon mijn best doen en dan zien we het wel. Met die mindset ben ik van start gegaan”, vervolgde hij. “Helaas was dat voor vandaag niet goed genoeg.” Of hij er nog doorheen gaat komen, werd Dumoulin nog gevraagd. “Dat hoop ik. Ja, dat hoop ik.”

En intussen is Primož Roglič , net als in de Tour de France, de leider. “Ja. Zo zijn we deze Vuelta ook ingegaan. We gingen kijken wie de sterkste was. Dat is vandaag duidelijk geworden.” Waarna hij aan de afdaling van de Col de Arrate begon, op weg naar de teambus.

Dit artikel delen:

69 Reacties

Jowinho 21 oktober 2020 om 09:08

Toch pijnlijk dit. Denk dat Dumoulin er geen probleem mee had da Roglic beter was dan hem op dit moment, maar ook Kuss en Bennett zijn gewoon beter dan hem en hij eindigt in een groep met Gesink (die wel fantastisch reed). Moet toch wel een mentale klap zijn.

Panache 21 oktober 2020 om 09:31

“Ik ga niet op hoogte en niet in de bergen trainen. Het verleden heeft me geleerd dat het wel heel lastig wordt om in een grote ronde mee te doen voor de prijzen als je niet in de bergen hebt getraind. Maar dat zie ik later wel weer”.
Kan dus geen héle grote verrassing zijn. Lijkt mij meer een experiment om te zien wat het verschil voor hemzelf nou exact is.

Yeez 21 oktober 2020 om 09:42

@panache niemand van de favorieten hier is op hoogte geweest, dus dit is een onzin reden

La Primavera 21 oktober 2020 om 09:58

@Yeez Dat is helemaal geen onzin. De een heeft meer effect van een hoogtestage dan een ander. Tom is een tijdrijdende klimmer en kan het dus meer nodig hebben dan echte klimmers.

Panache 21 oktober 2020 om 10:01

@Yeez: Heb jij helder voor ogen wat Mas, Chaves, Carapaz en Valverde na het WK hebben gedaan, of roep je maar wat? Ze hebben in ieder geval geen wedstrijden gereden. Jij vermoedt dat ze op zeeniveau getraind hebben, of op zeeniveau gerust hebben? Ik heb het niet nagekeken maar denk wel te weten waar deze mannen getraind hebben voor een van hun seizoensdoelen…

Boomie1 21 oktober 2020 om 10:09

Er was uberhaupt geen tijd genoeg om effect te hebben van een hoogtestage!

Derierre de la course 21 oktober 2020 om 12:32

@boomie Jawel hoor, wanneer je voor de tour op hoogte bent geweest en erna heeft dat wel degelijk een effect.

Gras 21 oktober 2020 om 14:22

Kan even slikken zijn, maar alles bij Dumoulin hoeft niet per se pijnlijk en dramatisch te zijn. Hij ziet wel waar hij staat, is een wereldklasse renner – zagen we in de Tour met zijn bergop rijden, tijdrit, knechterij en een top 10 – en met Roglic kan alles nog gebeuren: instorting, slechte dag, pech, vallen etc.

Als Tom top 5 rijdt, heeft hij toch weer bevestiging. Dan is het volgend jaar vlammen. Hij heeft de Giro. Alles meer is meegenomen.

Zelf vind ik het redelijk absurd hoe goed die Roglic een heel jaar is. Niet normaal.

appiett 21 oktober 2020 om 09:15

@ redactie: “dat hoop , ja dat hoop”

Kan zijn dat Tom D dat zei, maar ik hoop dat er het woordje ” ik” (2x)mist .

Bazzz 21 oktober 2020 om 09:51

Of hij moest een hoop

Seppie 21 oktober 2020 om 09:19

Ik hoop ook dat hij er door komt en anders op naar volgend jaar. Maar ik vrees dat een podiumplaats in een grote ronde in een jaar zonder corona er niet meer inzit, volgend jaar wordt hij 30 en de jonge garde wordt als maar beter.

Joaquim Agostinho 21 oktober 2020 om 09:44

Dit jaar wordt hij 30….

Johnny7 21 oktober 2020 om 09:27

Dumoulin heeft een verkeerde voorbereiding op de Vuelta gehad. Die had niet al die eendagskoersen moeten rijden na de Tour. Noodgedwongen waarschijnlijk door Jumbo maar daar maken ze wel vaker fouten. Helemaal na zoveel koersdagen in zo’n korte periode had hij meer rust moeten pakken. Dan had hij er beter gestaan in de Vuelta.

SnellePelle 21 oktober 2020 om 09:31

Probleem is dat hij bij Sunweb weg is. Die wisten wel hoe ze hem conditioneel goed konden krijgen. Maar ja, Tom moet altijd wat te miepen hebben.

Panache 21 oktober 2020 om 09:33

Voor Tom zijn Vuelta was meer rust en op hoogtestage inderdaad beter, maar voor TJV misschien niet. Zonder Dumoulin is het de vraag of LBL gewonnen zou zijn (met MvdP in de groep).

Johnny7 21 oktober 2020 om 09:35

Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken. Dat kunnen ze niet alleen bij Sunweb toch? Dat ze dat niet bij jumbo kunnen is me ondertussen wel duidelijk ja.

Zoals de situatie Kuss. Deze man kan gewoon top 5/podium rijden samen met Roglic maar schijnbaar hebben ze bij Jumbo oogkleppen op en denken ze dat deze renner alleen kan knechten en knallen ze hem altijd op kop van de laatste renners. Wat is dat nou van onzin. Er is geen regel dat Kuss ALTIJD op kop moet rijden. Gekkigheid daar bij juMBO.

Joaquim Agostinho 21 oktober 2020 om 09:37

Het belangrijkste is natuurlijk dat hij de lol in het fietsen heeft terug gevonden, je ziet hem genieten, het plezier spat er vanaf.

bartp25 21 oktober 2020 om 10:05

@johnny, Kuss geeft zelf aan zichzelf niet te zien als klassementsman in een grote ronde, dit omdat zijn tijdrit niet goed genoeg is en hij zichzelf ook nog te wisselvallig vindt. Als de renner dit zelf aangeeft, meerdere malen zelfs, waarom betwijfel je dat dan? Denk dat ze bij TJV er echt wel kijk op hebben en ze met Kuss een traject ingaan om hem op termijn kopman te maken in een grote ronde. Nu is hij hier absoluut nog niet klaar voor.

Boomie1 21 oktober 2020 om 10:08

En Roglic dan? Die reed toch ook gewoon Luik? Dan Martin idem ditto.

tetedelacourse 21 oktober 2020 om 10:24

Dumoulin heeft prima gereden in die eendaagse wedstrijden na de Tour. En Jumbo heeft er prima uitslagen gereden. Wat vooral niet logisch is, is terugkijken naar gewonnen wedstrijden, die als “fout van Jumbo” bestempelen. Nota bene op basis van een eerste etappe van een grote ronde waarin de ploeg, jawel, weer in de leiderstrui staat.

Andere logica: Dumoulin heeft 1,5 jaar geen koershardheid opgedaan. Hoe doe je die op? Door veel te koersen. Wat doen ze bij Jumbo met Dumoulin? Veel laten koersen. Nou nou wat een gek verhaal van die Jumbo ploeg.

tendam 21 oktober 2020 om 11:18

@johnny7
Kuss wil dat opgelegde kopmanschap niet, die moet je een beetje laten freewheelen. Het lijkt erop dat hij nu vanzelf in die rol terecht komt, hij is gewoon te goed, maar hij vindt het zelf volgens mij prettiger om een beetje vanuit de schaduw te opereren. Zoals hij nu doet dus eigenlijk.

Ik weet niet wat je van Dumoulin verwacht, als hij hier ineens top zou zijn had dat mij persoonlijk wel verbaasd. Het zit er nu ’n beetje tussenin, misschien komt hij er nog door, misschien ook niet. We gaan het snel genoeg zien, en anders kan hij bv. alleen voor de tijdrit gaan.

Derierre de la course 21 oktober 2020 om 12:35

Volgens mij rijdt Tom dit jaar gewoon zo veel mogelijk koersen met het oog op volgend jaar. Hiervoor offeren ze wellicht dit jaar een 5e plaats in de Vuelta op maar hebben ze een luxeknecht terug in de klassiekers.

kleomantre 21 oktober 2020 om 13:54

Orakel Johnny7 weet het weer allemaal beter.

Neen, bij TJV kunnen ze niet logisch nadenken. Hoe hebben ze in een paar jaar tijd het team van een nietszeggend lelijk eendje omgeturnd naar zo ongeveer de meest succesvolle ploeg.

Tuurlijk het budget is verhoogd, tuurlijk ze hebben er wat renners voor. Maar ze hebben die renners wel moeten vinden en overhalen en dan alsnog tot een prestatie moeten zien te krijgen. Ze hebben daar echt wel bovengemiddeld een idee van wat ze aan het doen zijn, van welke renners ze moeten aantrekken en hoe ze zcih moeten voorbereiden.

Is alles compleet vlekkeloos? Waarschijnlijk niet en ik denk dat ze zich tactisch nog wat mogen verbeteren. En de klassiekerploeg moeten ze niet een te ondergesneeuwd kindje van maken met Wout van Aert in je team. Maar diezelfde Wout van Aert logenstraft al jouw commentaar. Die heeft tussendoor maar heel beperkt z'n rust gepakt. Hier op WF zag je heel veel commentaren dat hij met die inspanningen in de Tour en de twee WK's nadien opgebrand zou zijn voor de klassiekers, waar zijn trainer wel dacht dat het kon. En zie, stak in RvV nog met kop en schouders boven het hele spul uit muv het andere megatalent en de WK. In GW wellicht de sterkste. Was dat dan achteraf nog steeds dom?
Ik denk dat ze bij TD dit seizoen heel goed doorhebben dat het 'm niet gaat worden en 'm veel laten koersen.

Michelangelo 21 oktober 2020 om 09:31

Glas half vol… of half leeg.

Denk dat Tom meer uit halfvolle glazen moet drinken. Ja, hij staat op 1 minuut. Maar er staan veel meer mensen achter hem dan voor hem, hij zat niet tussen de pannenkoeken, en er liggen nog Vuelta km’s voor hem dan achter hem.

Ik hoop vooral dat TJV blijft koersen, en niet meteen nu al gaat inzetten op treintje rijden. Gesink, Bennett of Dumoulin mee vooruit sturen om achteraan de benen stil te houden en anderen uit hun kot te lokken. Of je nu bij Carapaz in het wiel zit of bij Kuss, je zit uit de wind.

sverige1977 21 oktober 2020 om 09:34

Tom Dumoulin is de Erik Breukink van deze tijd

Cap 21 oktober 2020 om 09:39

Erik Breukink heeft geen grote ronde gewonnen. Dat was altijd een net-niet met eventueel een slechte dag / hongerklop in de derde week en natuurlijk totaal geen demarrage in de benen (op zijn eerste overwinning in de tour na). Meer zoals Kruijswijk dus.

mackie 21 oktober 2020 om 09:37

ik denk dat deze Vuelta vooral belangrijk is voor volgend seizoen. veel koersen veel hardheid op doen. Nu lekker knechten en tijdverliezen zo nu en dan en een paar keer proberen te gaan rijden voor een rit overwinning. Het gevoel van winnen en strijden voor elke seconde/meter weer terug krijgen

Veloburto 21 oktober 2020 om 12:01

Precies dat. Volgend jaar moet Tom er staan. Lukt dat niet, dan ben ik bang dat hij geen grote ronde meer gaat winnen

josemanuelfuente 21 oktober 2020 om 09:37

Komt goed, bijna 10 minuten voor op Froome!

HoofdIsVrij 21 oktober 2020 om 09:37

Ik hoop vooral dat hij het plezier in het fietsen terugvindt. En met een 7de plaats in de Tour kan je echt nog wel wat. Daar stonden we een paar jaar geleden nog voor op de banken (ja, ik ben ook van de Rob Ruijgh generatie).

Geit in mijn Kelderman 21 oktober 2020 om 10:02

Als ik die interviews met de NOS bekijk krijg ik toch niet het idee dat hij met veel plezier op z’n fiets zit. Het is allemaal erg plichtmatig.

Boomie1 21 oktober 2020 om 10:10

Hij irriteert zich gewoon aan z’n niveau, dat gewoon niet is zoals 2018 (Giro en Tour).\
2019 is geen referentie.

Chris Van Uden 21 oktober 2020 om 10:15

Ik denk ook dat dat gaat over zijn eigen prestatie, niet over de ploeg. Zo me niet verbazen als hij zelf ook twijfels heeft of hij weer op het niveau komt dat hij mee kan doen voor het podium in een grote ronde.

Peetvader 21 oktober 2020 om 09:38

Op een aantal ritzeges van Groenewegen in het begin van het jaar na enkel buitenlandse overwinningen bij Jumbo.

Die trend lijkt zich verder te zetten.

boehoe 21 oktober 2020 om 10:08

Wanneer de ploeg geen Nederlandse kopmannen heeft voegt zo’n “Nederlandse” ploeg voor mij weinig toe.

tdola 21 oktober 2020 om 10:33

Met het aantrekken van dekker en halverwege volgend seizoen Kooij is de blik daarom zeker op de toekomst gericht met hopelijk ook weer meer kans op nl succes vanuit tjv.

Normaal had groenewegen natuurlijk wel zijn overwinningen binnengehaald.
Door het afgelasten van veel net iets minder topkoersen voor de 2e lijn binnen tjv weinig kans op overwinningen.
Laten we hopen dat Gesink en/of dumoulin (itt?) nog een zege pakken in Vuelta.

Derierre de la course 21 oktober 2020 om 12:38

En andersom? Kelderman die voor een Duitse ploeg rijdt. Of van der Poel voor een Belgische. Doet dat minder zeer?

SolitaryShell 21 oktober 2020 om 12:44

Wist niet dat Eenkhoorn een buitenlander is.

Geit in mijn Kelderman 21 oktober 2020 om 09:53

Tja, het zal ongetwijfeld z’n medische of psychische redenen hebben, maar ik vind de breuk tussen Tom en Sunweb tot nu toe voor een partij erg goed uitpakken. Sunweb straalt precies dat plezier en koersdynamiek uit die ze onder Dumoulin miste, en Dumoulin rijdt verre van het niveau dat hij in 2016-2018 behaalde.

molovin 21 oktober 2020 om 10:08

Sunweb ‘onder Dumoulin’? Wat een reactie zeg, heeft niks met Tom te maken maar met toptalent wat nu doorbreekt wat altijd zou gebeuren (Hirschi etc) en Kelderman die top rijdt en een keer geen pech heeft.

Lendilonus 21 oktober 2020 om 10:56

Kelderman is nu vooral goed omdat hij eindelijk eens op zijn fiets blijft zitten en daardoor niet een blessure heeft of moet herstellen van eentje, of was het vallen van Kelderman ook de schuld van Dumoulin? Voor de rest zijn er veel jonge renners die dit jaar gewoon weer een stapje extra hebben gezet(Kragh, Hirschi). Hun andere meer ervaren renners zijn dit jaar echter ook niet goed(Matthews, Oomen die nu inmiddels ook al een jaar of 5 meerijdt, Benoot ben ik ook nog niet van onder de indruk dit jaar) dus ik denk dat het een goede keuze was van de ervaren Dumoulin die dit jaar wat minder druk wilde om te vertrekken. Dumoulin heeft nu gewoon een hersteljaar om weer op niveau te komen met aardige resultaten(7de in de Tour is natuurlijk ook geen drama en die tijdrit in de Tour was hij ook weer op niveau). Je kan ook zeggen dat Wout van Aert, Roglic, Bennett en Kuss zich dit jaar optrekken in de training aan de kampioen Dumoulin( en deze jongens onder andere daarom zo goed rijden. Tom mag je volgend jaar afrekenen op zijn resultaten.

Geit in mijn Kelderman 21 oktober 2020 om 11:11

Roglic die zich in de trainingen optrekt aan de kampioen Dumoulin? Tsja, wat zal ik zeggen. Das ook een manier om er naar te kijken.

tendam 21 oktober 2020 om 11:14

@geit
Sunweb heeft nu gewoon betere renners dan in pakweg 2017. Ze halen al een paar jaar vrijwel alle toptalenten, logisch dat er dan een paar gaan presteren. Dat hadden ze ook gedaan als die verschrikkelijke Dumoulin er nog wel reed. Die overigens uitdrukkelijk verzocht of ze niet allemaal voor hem wilden rijden, dat wilde hij helemaal niet. Maar jongens als Roche en Geschke konden zelf niet zo heel veel voor elkaar boksen.

Lendilonus 21 oktober 2020 om 11:38

In het geval Roglic kan je het misschien beter over sparren hebben, maar hij heeft natuurlijk met Dumoulin wel iemand naast zich die net zoals hij ervaring heeft met topklassementen(dus echt voor winst meedoen) rijden en ik denk dat die ervaring van Dumoulin in de Giro en Vuelta die hij nipt verloor misschien ook wel heeft geholpen bij het snelle verwerken van die Tour waardoor Roglic meteen mentaal klaar was voor het WK en Luik(gedeelde smart is toch halve smart).

Domestique 21 oktober 2020 om 11:51

Is Primoz dan bij Tom op de bank gaan liggen om over zijn ontgoocheling te praten?

Roglic lijkt mij eigenlijk niet het soort van figuur die vraagt ‘Tom hoe verwerk ik dit?’, maar gewoon bij de volgende koers zelf alweer de knop heeft omgedraaid en volle bak voor winst gaat.

Lendilonus 21 oktober 2020 om 12:35

@Domestique, denk inderdaad zelf niet dat het zo zal gegaan(de sessie bij psycholoog Dumoulin op de bank) zijn maar denk wel dat Tom en Primoz even gesproken hebben en dat je dan met behulp van Tom iets beter kan relativeren dan met een Kuss die pas net aan zijn carrière is begonnen waardoor het omzetten van de knop net iets makkelijker is. Tom zal dus niet de rede zijn dat Primoz Luik wint(dat is toch vooral Primoz zelf met goede benen en onze Franse vriend die zich in de sprint als een idioot gedroeg) maar zal er wel een kleine bijdrage aan hebben geleverd.

Derierre de la course 21 oktober 2020 om 12:41

Ik denk dat Sunweb en Jumbo-Visma een andere groepsdynamiek hebben. Bij TJV trekken de subtoppers zich ontzettend op aan de toppers en worden zelf wereldtop. Bij Sunweb stuwt het team juist zichzelf de hoogte in, juist niet aan de toppers.

Wheely 21 oktober 2020 om 09:57

Ergens geen verrassing toch, dit is al het hele seizoen zijn niveau. Waarom zou hij nu opeens veel beter zijn in deze korte periode? Zoals al aangegeven is er qua training, hoogtestage of rust niets ingrijpends gebeurt. Betekent ook niet dat het een waardeloze Vuelta wordt natuurlijk, hup Tom! En vooral op naar volgend jaar!

molovin 21 oktober 2020 om 10:07

Die komt er nog wel doorheen vermoed ik, eerste etappe pas mensen. Zie hem dit jaar goed als basis meenemen naar volgend jaar en dan knallen!

Chris Van Uden 21 oktober 2020 om 10:14

Het verbaasde mij (even off-topic) trouwens dat Dan Martin weer ineens mee deed in een kopgroep. Zo lang geen aansprekende dingen van gezien.

hjjanssen1973 21 oktober 2020 om 10:23

Verbaasde mij ook. Idem dito Chavez…

Maillot à Pois 21 oktober 2020 om 10:25

In de Waalse Pijl was hij toch ook al op niveau.
’t Was ook het type rit dat hem echt wel ligt, ik zie hem niet als kandidaat voor het AK met wat nog volgt.

Chris Van Uden 21 oktober 2020 om 10:29

Dat is waar, maar vorig seizoen was hij eigenlijk nergens, ook niet in de koersen die hem lagen en waar hij wel startte. Of heb ik wat gemist met bv ziek zijn of blessures?

Domestique 21 oktober 2020 om 10:17

Toch weer een hoog basisniveau dat Tom dit jaar haalt. Biedt zeker mogelijkheden om in een beter seizoen nog eens voor de knikkers mee te doen in een grote ronde.

Zou hem dan wel opstellen waar Roglic niet meedoet, want die is altijd en overal zodanig flitsend en heeft in elke koers zo’n hoog niveau dat Tom al snel in een helpersrol terechtkomt binnen het team.

Als hij rustig in zo’n grote ronde kan groeien, kan Tom mits een nog iets betere vorm zeker nog eens podium rijden. Winst zal een beetje afhangen van wie er dan nog allemaal start, want de top wordt ook weer breder met al dat jong geweld.

Chris Van Uden 21 oktober 2020 om 10:21

Eens, met de aanvulling dat het goed zou zijn te beginnen hem als kopman te laten starten in een ronde van een week, met de juiste ploeg om zich heen. Bijvoorbeeld een Ronde van Zwitserland zou hem moeten liggen.

skylimit 21 oktober 2020 om 10:39

Hij is moe! Uffffffffffffffffffffffffff. Zijn basisniveau is gewoon niet hoog genoeg momenteel. Roglic is niet moe ?, heeft het vergelijkbare programma gereden.

Chris Van Uden 21 oktober 2020 om 10:45

Of er speelt wellicht iets anders op het fysieke vlak dat nog niet aan het licht is gekomen.

S. Morgenstern 21 oktober 2020 om 11:26

De basis van Dumoulin is toch veel smaller dan die van Roglic?! Die laatste ging met het winnen van de Vuelta de winter in, terwijl Dumoulin nog terug kwam van een blessure en daarnaast in het voorjaar opnieuw tegen fysieke tegenslag aan liep. Niet zo moeilijk om dat verschil door te trekken naar de tijd waarin ze hun vorm tijdens dit seizoen door kunnen trekken.

KopOpOverKopOp 21 oktober 2020 om 10:47

Raar dat Kuss op kop gaat rijden terwijl Tom eraf is.. Terwijl vervolgens de enige twee die lossen hij en Benett zijn.

Tony van Raamsdonk 21 oktober 2020 om 11:02

Ik denk dat het bij Tom tussen de oren zit. Ik mis de gretigheid en de vechtlust die ik Primoź wel zie. Ik vraag me echt af of hij zichzelf nog kan motiveren om te blijven wielrennen. Als je ziet tegen welke nieuwe talenten hij moet opboksen zal er een andere houding nodig zijn. Als je als toprenner de slechtste van je ploeg bent dan is er meer aan de hand. Maar ik hou hoop…..

Jan Blokland 21 oktober 2020 om 11:29

Nee hoor, niets tussen de oren. Ik denk dat wij met z'n allen gewoon teveel verwachten van Tom Dumoulin.
Vergeet niet dat hij van heel ver moet komen. Veel tegenslag gehad. En dan ook nog terugkomen in Coronatijd wat ook niet meewerkt aan herstel.
Kijk ook maar weer eens naar Froome. Oké, een heel ander verhaal, maar toch.
Je ziet het ook weer aan Pinot gisteren. Vlasov, Bernal, Buchmann, Chaves, idem dito. Allemaal wat gehad maar presteren nadien blijkt gewoon lastig te zijn. Chaves begint er nu pas weer een beetje door te komen.
Wat Dumoulin tot nu toe heeft laten zien is eigenlijk helemaal niet zo slecht. Hopelijk komt hij er nog door en anders alle vizier op het volgend seizoen.

sudlowe 21 oktober 2020 om 11:33

Hij zal niet meer een grote ronde gaan winnen dat is toch wel duidelijk. Er zijn nu een paar renners opgestaan die gewoon beter zijn. Hij heeft een grote ronde gewonnen en dat is toch iets fantastisch

Jan Blokland 21 oktober 2020 om 12:01

Nou, zo duidelijk is dat niet hoor. Er is veel talent, mee eens. Maar kijk eens naar Bernal, de Yates Brothers zijn de laatste tijd toch ook niet wat ze hebben laten zien voorheen. Je kunt nog zo goed zijn, maar een klein beetje tegenslag en het wordt een ander verhaal. Ook Evenenpoel kan er dit jaar over meepraten.
Dus of Dumoulin nooit meer een grote ronde kan winnen is voor mij geen zekerheid.
Kijk nu weer eens naar Kelderman. Wie had dat gedacht dat hij kandidaat Girowinnaar zou kunnen zijn.

Koers 21 oktober 2020 om 12:26

Eens met blokland, gooi een boel tt in een ronde en hij kan zomaar winnen. Uiteraard zijn er meer goede tijdrijders, maar hoe vaak zien we niet dat een kopman wat tegenkomt. En daarnaast is vrij weinig informatie te halen uit 1 jaar, voor hetzelfde geldt dat hij volgend jaar de beste klassementsman is.

SjorsPatate 21 oktober 2020 om 11:37

Goh, als je toch kijkt waar Tom eerder dit jaar stond (bijna willen stoppen), en waar hij nu weer is. Dan heeft hij toch enorme stappen gemaakt. Natuurlijk verwacht iedereen het allerhoogste van hem, maar is dat wel echt mogelijk binnen deze tijd? Ik heb er vertrouwen in dat hij er volgend seizoen gewoon weer staat hoor.

Dr op en dr over 21 oktober 2020 om 12:55

Ik sluit me helemaal bij je woorden aan SjorsPatate,

Dumoulin mag gerust een beetje teleurgesteld zijn omdat hij zelf hoopt dat bepaalde fases, in zijn rehabilitatie tot serieus renner, sneller zouden gaan. Maar als het lichaam aangeeft dat dit het is voor dit moment, dan moet je daar gewoon vrede mee nemen.

Blij zijn met waar je nu staat ten opzichte van een jaar geleden. En beseffen dat de kilometers die je nu maakt, en zo dadelijk in de winterbreak, er voor zullen zorgen dat je volgend seizoen wel dat stapje hoger weer aan kan.

En voor deze ronde hoop ik dat hij er enkele ritten uitpikt waarin hij probeert te strijden om de dagzege. Het gevoel weer eens een rit te pakken in een ronde zal Tom volgens mij ook veel goed doen.

Scott Sunderland 21 oktober 2020 om 13:03

Best pijnlijk voor Tom dat Kuss en Bennett wel bij Roglic konden blijven en dat hij direct kopman af is deze Vuelta. Ik vind Tom vaak erg melancholisch overkomen. Alsof hij verdrietig is.

Navardauskas 21 oktober 2020 om 13:11

Tips aan Merijn en Tom:
Tom verliest maar 50 seconden, op zijn eigen mede kopman. Dus de rest staat nog dichterbij. Valverde en Mas zijn ook niet samen gebleven. En Ineos heeft ook nog maar 1 kopman (Sosa is nog geen ‘meneer’).
Tom moet de komende dagen gewoon blijven aanklampen zo lang het kan en daarna eigen tempo pakken. Vrije rol in stand houden, en niet gaan knechten. Binnen een paar minuutjes blijven, zodat je de top 5 kunt blijven bedreigen. Eén goeie dag maakt ook voor types D. Martin, Chavez of Carthy nog geen zomer.
Carapaz en Mas hebben het sterkste team.
Boven Tom staan maar 6 niet-teamgenoten met tijdsverschil. De rest zat in zijn groepje 10-17e

Als je zondagavond nog steeds de beste 10 zit, kun je daarna een een dag uitzoeken en lekker in de aanval rijden, op de 2e of 3e berg van de 4, druk van de ploeg halen en kijken of je tijd kunt terugwinnen. Dus aanvallen als Kuss en Bennet en de Condor nog bij Roga zitten en nog niet iedereen kapot zit. en dat hoeft niet solo, Uitgeschakelde types als Pinot of Woods zullen nog wel eens op pad gaan voor de bollen of een rit. Das prima samenwerken: Jij de rit en de punten ik de tijd. en dan op de slotklim toch sterker blijken.

Dat kan sowieso meer in de tactiek: Gebruik de vrije rol, en ga kansen creëren i.p.v. alleen controleren. Want dan mogen Ineos, Movistar en wat solo mannen je gaan halen, met de angst dat de jumbo brigade daarna alsnog vertrekt. In de kop zitten heel wat solo kopmannetjes die het moeten hebben van andermans treintje. De concurrentie oproken voordat je je eigen team aan het werk zet.

Je knechten kunnen zich in de bergtreintjes zetten om af te stoppen, laat dat gaatje naar Amador op kop maar eens vallen bergop als Carapaz een keer naar achter draait. Beetje ontregelen, het mag wel wat puntiger. En als de grote mannen dan solo weg willen omdat het tempo ontregeld wordt, kan Roglic er achteraan of eerst nog een stuk met Bennett en Kuss om tempo te rijden (evt een dal over te steken).

Als de concurrenten je moeten halen, verspillen ze energie en kan Roglic sparen.
En als ze je niet gaan halen, ben je weer een wapen met een tijdrit in de benen èn met een ritwinst op zak. Win-Win.

Froompie won de Giro ook niet vanaf p2 de laatste keer. Die stond 4e op 3.22 van Yates en bijna 3 minuten van Tom (Yates ging die dag 45 min verliezen). Reken dan eens dat jouw kopman boven je staat, je knechten beter zijn, en je zet Roglic in een zetel.
Zoveel leuks te doen als je een beetje op gevoel en met een sneaky plannetje mag koersen.

Vlinder 21 oktober 2020 om 13:42

Lendilonus schrijft het hier mooi. Het ‘hersteljaar’ van Dumoulin. Zo kijk ik er het hele jaar al naar. Het is een soort re-integratie periode voor hem. En hem vergelijken met anderen is onzinnig want elke blessure (en de gevolgen zowel fysiek als mentaal) is anders. Je doet er altijd iemand tekort mee .
@SjorsePatate; Mooi gezegd, ik sluit me er bij aan.

Headlines

Materiaalzone

Populair