Tom Dumoulin na Amstel Gold Race: “Nu het werk doen dat nodig is voor de Giro”

zondag 10 april 2022 om 19:01
Tom Dumoulin na Amstel Gold Race: “Nu het werk doen dat nodig is voor de Giro”

foto: Cor Vos

Voor Tom Dumoulin zit het eerste deel van het seizoen erop. De Limburgse kopman van Jumbo-Visma werd zondag dertigste in ‘zijn’ Amstel Gold Race, op twee en een halve minuut van winnaar Michal Kwiatkowski. “Het was prima, voor wat ik mocht verwachten en heb laten zien”, geeft Dumoulin aan na afloop.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“Ik zat in het derde groepje na de Keutenberg”, stelt hij tevreden in gesprek met het AD. “Ik ben blij, want dat is goed genoeg om met vertrouwen de komende periode in te gaan. Maar dit was niet mijn hoogste niveau ooit. Ergens hoop je altijd op meer, maar die benen had ik niet. Die kans was ook dik aanwezig dat ik ze niet ging hebben.”

Nu wacht voor Dumoulin de voorbereiding op de Giro d’Italia, die op 6 mei begint in Boedapest. “Ik ga morgen naar Tenerife. Daar gaan we ons voorbereiden op de Giro”, zegt hij. Verwachtingen spreekt hij nog niet uit. “Het heeft weinig zin om daar naar de koers over uit te wijden. Ik heb al vaker gekke dingen laten zien met een beetje gebrekkige voorbereiding. Ik ga het werk doen dat nodig is, en dan ben ik niet bezig met de vraag of het genoeg gaat zijn of dat ik mee kan doen. Dat zien we wel in de eerste week van de Giro.”

Een doelstelling staat al wel op papier voor Dumoulin en Jumbo-Visma. “Ik hoop twee heel goede tijdritten te rijden en ik hoop mee te kunnen doen voor het klassement. Dat is altijd het doel geweest en dat houden we nog even vast, ondanks dat ik op dit moment niet de benen daarvoor heb”, vertelt de winnaar van 2017.

Dit artikel delen:

27 Reacties

EricV 10 april 2022 om 19:15

Laten we hopen op een mooie giro anders is het misschien wel exit

0
Merlinappa 10 april 2022 om 19:17

Tom heeft gewoon een prima AGR gereden.

0
Quincy Adams 10 april 2022 om 19:43

Zeker! Goede basis om mee verder te kunnen.

0
Spirit 10 april 2022 om 19:25

Ik verwacht in de Giro ook helemaal niets meer van hem. Jammer

0
Quincy Adams 10 april 2022 om 19:29

Je kunt ook gewoon je verwachting aanpassen… scheelt een hoop teleurstelling

0
Spirit 10 april 2022 om 19:49

Ik blijf het jammer vinden.
Het zou toch zo mooi zijn als hij nog eens de Giro zou kunnen winnen

0
Baard 11 april 2022 om 02:43

Ik denk dat ie de derde groep van de bus net haalt.

0
MoonChild 10 april 2022 om 19:29

Kan in elk geval geen druk meer ervaren nu. Eigenlijk houdt al niemand meer rekening met hem

0
Tony 10 april 2022 om 19:30

De Giro wordt een onmogelijke opdracht voor Tom.je krijgt geen topconditie in een paar weken.Bij geen enkele rit is Tom tot nu toe overtuigend geweest. Jammer….

0
Thijmen.cycling 10 april 2022 om 20:33

Je bedoelt de Volta en AGR, en hij heeft daar prima gereden.

0
Dikke Vrouw 10 april 2022 om 19:44

Het enthousiasme spat er niet derect vanaf .. ze m op tom je kan de giro winnen !!

0
bunchsprinter 10 april 2022 om 19:51

Goede prestatie. Fijn achter Benoot en voor Laporte zodat hij zich volledig op zijn eigen proces kan richten

0
bunchsprinter 10 april 2022 om 19:53

Voor het toewerken naar de giro is het een prima prelude als ie nog een x top 10 Giro kan doen ,zou knap zijn.

0
Blackcanyon 10 april 2022 om 20:03

Voor de Keutenberg zat hij al lang veel te ver achteraan in de groep. Daar had hij met parcourskennis verder van voren moeten zitten. Als hij er dan op de Keutenberg afgepegeld was, zou ik zeggen dat t ruime voldoende was. Nu is t toch een hakken over de sloot zesje.

0
Zadelsnuffelaar 10 april 2022 om 20:07

En zo is het maar net Tom! Je bent een levende legende en ik geniet van elke seconde die je fietst. Men zou meer dankbaar en respectvol moeten zijn gezien jouw palmares. Je bent daarnaast een voorbeeld voor andere mensen die met mentale problemen kampen.

0
VerstandOpNul 10 april 2022 om 21:49

Dat laatste zal hij je niet in dank afnemen getuige zijn interview enkele dagen terug..

0
Bontempi1962 12 april 2022 om 23:09

Die laatste zin zou nog eens heroverwegen, ook al bedoel je het waarschijnlijk goed.

0
Panache 10 april 2022 om 20:57

In 2020 nog knap 7e in de Tour (ook kwakkelend), met zulke benen doe je gewoon mee voor top-5 Giro. Alles staat of valt bij de benen. Kan hij 98-99% van zijn beste vorm bereiken dan zit een dikke top-10 plek er zeker in. Andersom kan het elastiek ook snel knappen ‘omdat het toch niet gaat lukken’. Totaal onvoorspelbaar. Laten we gewoon blij zijn met hetgeen ons geboden wordt.

0
assen 10 april 2022 om 21:00

Top 10 in Giro zal lastig worden.

Hopelijk rijdt Tom de Giro uit en tankt hij zelfvertrouwen voor een mooie toekomst in het wielrennen.

0
Mitchel1975 10 april 2022 om 21:27

Denk dat we helaas moeten constateren dat Tom echt geen kans gaat maken voor het klassement in de Giro!

0
Eljorro 12 april 2022 om 15:39

Als hij in dit deelnemersveld geen top 10 kan rijden dan is het bedroevend.

0
sooike 10 april 2022 om 22:39

“Dankbaar en respectvol” gaat mij wat ver, maar alla. Maar ik ga niet mee in de visie dat LV en AGR prima waren. De eerste koers was een tweederangswedstrijd waar hij in de finale ontbrak en vandaag bij AGR reed hij wel erg ver van achter toen de finale begon. Dus niet overdrijven graag !

0
S. Morgenstern 10 april 2022 om 22:46

Dumoulin ontbrak in de finale van Volta Limburg?

0
YogiBear 10 april 2022 om 22:54

@sooike Je hebt VL classic gezien en je weet dat Dumoulin in de laatste paar km een leegloper had? En anders gewoon mee had gesprint om plek2.

0
Amio1998 10 april 2022 om 23:41

In de Giro excelleren in de tijdritten en verder lekker knechten en evt voor een ritzege gaan!

0
meqadon 12 april 2022 om 12:41

En daar zal je 3 weken in de marge rijden tom.

0
paul s 13 april 2022 om 11:32

Zal mij benieuwen

0

Headlines

Populair

Materiaalzone