Boonen over Evenepoel: “Deceuninck-Quick Step gebruikt geen tramadol, toch niet zolang ik er renner was”

maandag 31 augustus 2020 om 10:03
Boonen over Evenepoel: “Deceuninck-Quick Step gebruikt geen tramadol, toch niet zolang ik er renner was”

foto: Cor Vos

Tom Boonen vindt de vraagtekens die worden gezet bij de video na de val van Remco Evenepoel in de Ronde van Lombardije erg ver gaan. Op de beelden is te zien dat ploegleider Bramati iets uit de achterzak van zijn renner haalt. “Laat Remco zelf het antwoord geven.”

Ook de Ierse journalist Paul Kimmage, toentertijd een van de grootste critici op Lance Armstrong, trok de handeling die te zien is op de beelden, al in twijfel. In de Irish Independent zegt hij dat hij ‘enkele bekende waarschuwingssignalen’ zag toen Evenepoel in het ravijn was gevallen en vraagt hij zich af of we de Belgische renner kunnen vertrouwen. “Dat gaat echt ver”, stelt Boonen in zijn column in Het Laatste Nieuws.

De wereldkampioen van Madrid (2005) hoorde zaterdag voor het eerst van de beelden. “Op de verjaardag van mijn broer. Ik heb het filmpje niet gezien. Mijn pa begon erover. Moet je nu elk flesje dat je in je zakken hebt, verantwoorden? Iedereen weet dat renners eten en drinken en dat er soms supplementen worden genomen. Ik heb het over energieflesjes, geconcentreerde Red Bull of zoiets. Dat gaat over niks.”

Evenepoel moet zelf het antwoord maar geven, vindt hij. “Er zullen geen wondermiddelen uit die achterzak vallen. Wellicht heeft iedere renner in de Tour een flesje met geconcentreerde suikers of iets dergelijks in zijn achterzak. Ik snap de commotie niet goed. Tramadol? Een pijnstiller die ook valpartijen veroorzaakt? Ik kan u nu op een blad papier geven, door mij ondertekend, dat ze in de ploeg van Patrick Lefevere geen tramadol gebruiken. Toch niet zo lang ik daar ­renner was.”

Dit artikel delen:

102 Reacties

madeinstars 31 augustus 2020 om 10:08

Wat mij betreft helpen dit soort uitspraken helemaal niets. Dat is als zeggen “Laat Armstrong maar zeggen of hij doping gebruikte”. En dat er in ploegen van Lefevre nooit Tramadol gebruikt zou zijn, tja… Het is in ieder geval niet zo dat er in ploegen van Lefevre nooit iets anders gepakt is, dus waarom daar überhaupt over beginnen?

Hoe harder (oud-)wielrenners roepen dat er niets aan de hand is, hoe meer ze de schijn tegen hebben. Dat is misschien niet eerlijk, maar dat is nu eenmaal zo.

Gewoon dat onderzoek afwachten en er verder zo min mogelijk over zeggen, lijkt me het beste.

Michelangelo 31 augustus 2020 om 10:15

Ook boonen heeft gefietst in het verkeerde tijdperk. En daar versloeg hij bewezen pakkers.

Ik heb boonen hoog zitten maar bij dit soort uitspraken ben ik niet overtuigd. Zeker ook omdat ik lefevere niet vertrouw als ploegleider. En dan ” bij ons in de ploeg….”

Hmmm. Benieuwd naar het echte verhaal. Als dat ooit komt. Want voorlopig zie ik veel mist, schimmigheid en rookgordijnen.

Wheely 31 augustus 2020 om 10:10

Tommeke heeft waarschijnlijk gelijk maar zijn mening is uiteraard zo gekleurd als wat. Die gaat echt niet opeens in zijn column lopen verkondigen dat ze bij DQS naast de pot piesen.

Secondant 31 augustus 2020 om 10:11

Bestaat er uberhaupt een middel wat past in je achterzak en wat als je het inneemt, je er vrijwel direct resultaat van ziet? En wat vervolgens ook niet op de dopinglijst vermeld staat of niet opgemerkt wordt bij een dopingtest?
Amfetamine werkt snel, maar wordt opgemerkt. Ik heb echt geen idee wat zo verdacht is aan de hele situatie. Ik hoor aardig wat mensen in de media of op Twitter roepen dat het verdacht is, maar niemand geeft een uitleg wat het dan wel zou kunnen zijn.

Wheely 31 augustus 2020 om 10:27

Er zijn toch een hoop oppeppende of verdovende middelen die oraal genomen vrij snel werken? Het overgrote deel is echter ook direct traceerbaar. Dit zou dan ook iets nieuws moeten zijn wat nog niet op een lijst staat of niet te traceren is.

Persoonlijk denk ik dat (als het echt iets wat achtergehouden wordt) het gewoon om ketonen gaat waar volgens mij DQS geen open kaart in wil spelen en wat ze blijkbaar zelf als iets controversieels zien.

Beekman 31 augustus 2020 om 10:54

@secundant, dacht jij nu werkelijk dat ze dit aan je neus zouden gaan hangen mocht het zo zijn. Toen de Italianen tich jaren geleden opeens wel erg hard gingen fietsen heb je daar ook niets over gehoord. En was dat toen niet Parijs-Roubaix waar enkel drie man van Lefevre voorop waren en wonnen?

Romāns Vainšteins 31 augustus 2020 om 10:13

En hoe, de fk, gaat dat onderzoek in zijn werk dan?!
Wat er in zat heeft Bramati dus klaar onderzoek, wat zij zeggen dat het is is het of in ieder geval niks anders dat op welke manier dan ook bewezen kan worden.
Echt te lachwekkend voor woorden, onderzoek, sjongejonge.

madeinstars 31 augustus 2020 om 10:19

Ja, dat kan je vinden en dat is waarschijnlijk ook zo, maar wat hebben DQS en hun vrienden (zoals Boonen) er aan om dat op die manier te gaan roepen? Hoe meer ze zich verzetten tegen een onderzoek (al is het een wassen neus) hoe meer ze verdenkingen op zich af roepen. Zo wert het nu eenmaal bij het het publiek dat al vaak genoeg bedrogen is om Tommeke op zijn blauwe ogen te geloven. Daar komt nog eens bij dat iedereen wel weet dat Lefevre niet Roomser is dan de paus en dat er een hoop mensen zijn die liever zien dat die Wolfpack eens een toontje lager zingt.

Dat kan je allemaal wel heel oneerlijk en stom vinden, maar zo is het wel. Dan kan je maar beter gewoon stil zitten als je geschoren wordt, anders heb je er alleen maar meer last van.

Romāns Vainšteins 31 augustus 2020 om 10:25

Aja, die bad boy rol nemen ze graag op zich en Putten ze kracht uit bij de Wolfpack.
Zeker als mr Proper zonder lijk of wapen op de zaak wordt gezet, lekker kont tegen de krib en duidelijk maken dat zij gek zijn, niet wij.

Ook geloof ik niet dat er al te veel publiek afhaakt door deze casus en als klap op de vuurpijl heeft Tom donkerbruine ogen.

nummer3 31 augustus 2020 om 10:29

Maar sponsoren zijn meestal niet zo dol op dopinggeruchten. Ongeacht of het nu waar is of niet.

Frank V 31 augustus 2020 om 10:57

@madeinstars
Ze verzetten zich niet tegen het onderzoek. Lees het oorspronkelijke artikel.

Melkzuur 31 augustus 2020 om 10:23

De mensen die dit verdacht vinden, moeten er dus eigenlijk van uitgaan dat er een middel (doping) bestaat dat je een uur voor het einde van de wedstrijd kan innemen, waardoor je daadwerkelijk sneller gaat fietsen, maar dat enkele uren later niet (meer) kan worden opgespoord. Zijn er echt mensen die dat geloven?

Romāns Vainšteins 31 augustus 2020 om 10:26

Ik neem wel eens een red bull mee op tocht die ik op een moeilijk moment inzet, dat verhaal is in ieder geval plausibel.

Hollow Knight 31 augustus 2020 om 10:28

Genoeg domme mensen in de wereld.

madeinstars 31 augustus 2020 om 10:30

Tsja, dat mensen bloed gingen afstaan dat werd geprepareerd en dan in koelcontainers werd bewaard om later weer in te brengen op de hotelkamer klonk ook ooit redelijk vergezocht.

Melkzuur 31 augustus 2020 om 10:39

Inderdaad, maar een infuus heeft Bramati toch niet uit zijn zakken gehaald, daar ben ik redelijk zeker van.

madeinstars 31 augustus 2020 om 10:41

Nee, maar ik bedoel maar te zeggen dat we op moeten passen met denken dat dingen absoluut onbestaanbaar zijn. Dat vind ik toch een vrij naïeve houding.

Thoin 31 augustus 2020 om 10:50

Niet alle verboden middelen zijn prestatiebevorderend e, denk maar aan de neusspray van Tosh Van Der Sande.
Ik vind het vreemd dat als het toch niks is, DQS niet met een statement naar buiten komt, wat het wel is.

Barry Batsbak 31 augustus 2020 om 10:55

De "middelen" zijn er altijd eerder dan de opsporingsmethoden. Ik suggereer niet dat Evenepoel dat op zich droeg ten tijde van de val. Maar laten we nou ook niet suggereren dat het onbestaanbaar is. Evenpoel is opvallend goed, de handelingen van Bramati opvallend schimmig en de tweet van Lefevre die out of the blue over Tramadol begint op zijn minst opmerkelijk. Die laatste deed me nog het meest denken aan een sketch van Hans Teeuwen; Ga je wel eens vreemd? NOOIT!! Ook niet met je zus gisteren.

Frank V 31 augustus 2020 om 10:59

@Thoin
Ze zijn Wel met een statement naar buiten gekomen.

Cochise 31 augustus 2020 om 12:23

Dat er mensen zijn die dat geloven, daar kan ik nog inkomen. Complottheoriën doen het altijd goed en er zijn heel veel domme mensen op de wereld. Maar dat de UCI daar dan in meegaat, daar zakt mijn broek dan toch van af.

VDB44 31 augustus 2020 om 12:47

@Barry Batsbak: Lefevre begint over Tramadol omdat dat zoals de meeste wielervolgers wel weten een paar jaar terug wijdverspreid was in het peloton toen het nog niet op de lijst met verboden middelen stond. Hij doelt erop dat zij daar toen niet aan meededen en Boonen vertelt nu eigenlijk hetzelfde. Maar wat ik in heel de discussie ondertussen wat mis is realiteitszin. Denken sommigen nu echt dat als zo’n renner in een Italiaanse kliniek aankomt, dat ze daar die z’n zakken gaan leegmaken en analyseren? Ik ben in Italië eens gevallen en ik was al blij dat ik daar wat standaard medische zorgen kreeg en ze zeiden “you go to Belgium, better hospital” :-) Op deze manier kan je trouwens elke drinkbus in koers verdacht vinden. Die worden ook verdacht weggegooid als je door een conspiracy-bril kijkt.

Barry Batsbak 31 augustus 2020 om 14:26

VDB44, ik snap wel dat Tramadol gevoelig ligt. Wat ik gewoon opmerkelijk vind bij Lefevre is dat hij het niet gewoon casual laat bij wat er wél in de achterzak zat, maar begint uit te sluiten wat er níet in zat. Want dat doet niet ter zake. Maar dat zal wel een beetje bij het DQS-theater horen.

Polleke 31 augustus 2020 om 10:31

De UCI hadden dit nooit publiek mogen maken, na het fiasco met de Fuglsang/Ferrari saga zouden ze een flink proces aan de broek moeten krijgen als ook deze duidelijk weer met een sisser gaat aflopen…

Mechanieker 31 augustus 2020 om 11:32

+1

Botte de Bouilloire 31 augustus 2020 om 13:24

Yup, UCI doet dit soort dingen natuurlijk voor de bühne. “We zitten er bovenop, niets ontgaat ons nog!”

Joachim 31 augustus 2020 om 10:31

Als er nu 1 renner is die zoveel klasse heeft dat hij nooit naar verboden middelen hoeft te grijpen om te winnen is het toch wel Evenepoel zeker. :)

thorsen 31 augustus 2020 om 11:17

Lance had ook ontzettend veel klasse. Dus dat is natuurlijk geen argument :)

Ritsz 31 augustus 2020 om 10:31

Ik heb het filmpje niet gezien, en weet dan ook niet wanneer er iets uit zijn zak is gehaald. Maar zou het ook niet kunnen dat hij het er heeft uitgehaald voor hij op de brancard werd gelegd? Het scheelt natuurlijk als je op je rug ligt op zo’n plank als je wel of niet harde dingen in je achterzak hebt zitten.

Thoin 31 augustus 2020 om 10:47

Dat is inderdaad de uitleg van DQS.
Nu je ziet enkel dat het een wit (bol) ding is, het kan een kleine finale bidon zijn.
Hier zitten dan cafeïnepillen ed. in vermengd met water.
Maar er zouden ook andere dingen kunnen inzitten…
Het zou ook kunnen dat het een GPS was, waarmee ze konden zien waar Remco zit op welk moment van de koers.
Dit is verboden en zou dus ook een boete kunnen opleveren.
Het is veel speculeren, maar als ze bij DQS zo zeker zijn dat ze niks verkeerd doen, dan moeten ze toch gewoon zeggen wat het wel was?

AdZ 31 augustus 2020 om 10:59

Het gaat om de eerste uitleg van de ploeg, dat er van alles uit de achterzakken moest voordat Remco op zn rug op een brancard afgevoerd kon worden en Bramati, die gericht en snel een ding uit de achterzak haalt en wegstopt.

Maar kijk zelf nog eens…

https://twitter.com/festinaboy/status/1298121818390376448?s=09

karl66 31 augustus 2020 om 12:58

Het probleem is natuurlijk dat op dat moment nog helemaal niet bekend is wat de exacte aard van de verwondingen is en dat hij nog niet gestabiliseerd is. Dan hoor je als ploegleider gewoon van de rug van je renner af te blijven en de verzorging aan de juiste mensen over te laten. En als die mensen hem Remco op zijn rug op een brancard willen leggen, dan zijn ze zelf prima in staat om zijn zakken leeg te halen.

Er was gewoon geen enkele goede reden voor Bramati om iets uit zijn zak te halen.

Ritsz 31 augustus 2020 om 23:22

Nu ik het filmpje wel gezien heb ziet het er toch heel stiekem uit hoe snel hij het uit zijn zak haalt en weg stopt.

xistnc 31 augustus 2020 om 10:44

Fruit? Nee, ik eet geen appels.

Jacob Lohof 31 augustus 2020 om 11:00

Gelukkig fietst hij niet bij Astana, dan werd hij direct veroordeeld. Lage landen hypocriet

Melkzuur 31 augustus 2020 om 12:02

Euh… DQS werkt hier veel meer als een rode lap op een stier dan Astana. Het zou Evenepoel maar geweest zijn daar bovenop de berg samen met dokter Ferrari. Minstens 1000 reacties zou dat opleveren hier op WielerFlits.

SnellePelle 31 augustus 2020 om 11:05

Ik ga hier niet inhoudelijk op reageren, maar duw de billen bij elkaar voor de storm die komt..

Klaver 31 augustus 2020 om 11:19

Stel , Bramati had het gewoon op de grond gegooid. Wat waren dan de commentaren geweest? Waarom gooit hij het op de grond, mag het het daglicht niet meer zien? Sommige mensen zien enkel wat ze willen zien.

Miko1983 31 augustus 2020 om 11:26

Dan hadden ze het in ieder geval kunnen testen hè….benieuwd wie dan het hardst geroepen zou hebben achteraf

Klaver 31 augustus 2020 om 11:28

Als het doping zou zijn, dan test hij toch positief? Leef gerust verder in uwe droomwereld…

Miko1983 31 augustus 2020 om 11:38

Als het geen erg had dan hadden we dat schimmige gedrag van Bramati ook niet gezien hè. Lance is ook nooit positief getest. Ik zeg niet dat het in dit geval zo is…maar wees eens niet zo naïef als dat lukt…

Klaver 31 augustus 2020 om 11:51

Misschien is hij wel zenuwachtig dat zijn poulain in het ravijn ligt en denkt hij aan die andere renner van een week daarvoor die ze hebben moeten reanimeren? Misschien is Bramati al een zenuwachtig persoon op zich? Gisteren ben ik op verplaatsing gaan fietsen, ik ben na 1 minuut terug uit de auto gestapt om mijn achterzakken leeg te maken omdat mijn suikerwafels en regenkleding mij irriteerden. Ik moest spontaan aan dit “nieuwsitem” denken. Kan mij goed inbeelden dat het dan bij een draagberrie en een gebroken bekken nog wat minder prettig zit. Maar deze redenering is te simpel voor jou zeker?

Miko1983 31 augustus 2020 om 11:59

Vrij simpel inderdaad, maar sommie mensen zijn niet capabel om sommige dingen in te zien…kan er ook geeneens boos om worden.

Wat ik wel een zeer kwalijke zaak vind is dat je bewust het reanimeren van Jakobsen noemt. Terwijl we allemaal weten dat het een vertalingsfout was toch?? Heb je dat zeer trieste ongeluk nu echt nodig hier op deze (onjuiste) manier je punt kracht bij te zetten?

Melkzuur 31 augustus 2020 om 12:04

Een dooddoener heet zoiets. Aangezien Armstrong wel degelijk doping heeft gebruikt, ondanks 1.000 negatieve testen, dan is dat bij DQS in het algemeen en Evenepoel in het bijzonder ook maar zo. Hoe kan je daar nu tegenop?

Miko1983 31 augustus 2020 om 12:10

Absoluut niet…maar naïef om te zeggen dat als de renners negatief getest worden ze dus ook zeker niets gebruikt hebben wel??

Hollow Knight 31 augustus 2020 om 12:11

Armstrong testte trouwens wel positief, zelf in 1999 tijdens zijn eerste Tourzege al.

De corrupte UCI heeft dat echter opgelost met een backdated TUE.

Klaver 31 augustus 2020 om 12:19

Niet geïntubeerd krijgen zodat de kans op sterfte reëel was. Nu tevreden? Op 2 weken tijd maken 2 renners een doodsmak, je zou voor minder zenuwachtig worden.

Panache 31 augustus 2020 om 11:30

Ik vermoed dat Evenepoel geen idee heeft wat er in die ‘finalebidon’ zit.

Er zijn legio legale en illegale producten waar je euforisch van wordt, pijn mee bestrijdt (plus suf wordt), of die een energiekick geven. De vraag waar het eerder om draait mbt veiligheid is of die samenstelling een rol speelde bij het missen van de bocht en de val. Tramadol is vanwege dit effect verboden, maar er zijn meer soortgelijke middelen. Zeker wanneer je gaat experimenteren met combinaties en hogere doseringen begeef je je op glad ijs. Speelt dit? Geen idee. Het is niet perse illegaal en zeker niet vergezocht. Ik zie het als een serieuze optie.

Frank V 31 augustus 2020 om 12:42

Maar je zal het nooit weten. Brikje is al weg. Pure speculatie die tot negativiteit leidt.

Miko1983 31 augustus 2020 om 13:11

sorry foutje

Tripodboom 31 augustus 2020 om 11:35

Ik denk nog steeds aan het NK waar Niki Terpstra in zijn eentje de hele achtervolgende Rabobank ploeg versloeg. Lachen was dat en eigenlijk ook om te huilen.

Miko1983 31 augustus 2020 om 11:39

Bij welke ploeg was Niki toen actief??

Massimo Bataille 31 augustus 2020 om 11:45

Natuurlijk was het een iets ander parcours, maar vervang Terpstra door Van der poel , Rabobank door Jumbo en 2010 naar 2020.

Natte spons 31 augustus 2020 om 11:57

Op dit NK reed natuurlijk niet de sterkst mogelijke Jumbo-ploeg. Bij Terpstra weet ik het niet meer.

Cadellie 31 augustus 2020 om 11:58

Bij Milram ;-)

Klaver 31 augustus 2020 om 12:20

Tja Miko. Daar ga je dan…

Miko1983 31 augustus 2020 om 12:26

Klaver…je denkt dat ik gek ben ;)
Weer zo naïef van je, het wordt bijna aandoenlijk menneke :P

Klaver 31 augustus 2020 om 12:32

Een grondbeginsel in onze westerse wereld is dat je pas schuldig bent als je schuld bewezen is. En maar goed ook. Als jij dat principe overboord wilt gooien om de coureur waarvoor je anti-supportert te willen afkraken dan is dat jouw zaak. Maar dat is dus een foute redenering…

Panache 31 augustus 2020 om 12:56

“ Een grondbeginsel in onze westerse wereld is dat je pas schuldig bent als je schuld bewezen is.”
Goede zaak binnen ons strafrecht. In het tuchtrecht gelden andere regels, op een openbaar forum al helemaal.

Miko1983 31 augustus 2020 om 13:12

Dus je zegt nu dat ik Evenepoel antisupporter? Kritisch zijn is toch echt wat anders, ik kan op sommige momenten zeker genieten van die jongen, op andere momenten inderdaad ook zeker minder. Lijkt me niet ongezond wel?
Maar wat heb je toch weer een geweldig inzicht Klaver, zoals hier al door meerdere aangegeven krijg je vanzelf een hekel aan Evenepoel door de aanwezigheid en uitspraken van een (gelukkig klein) deel van zijn adepten.

Velominatus 31 augustus 2020 om 11:41

Het hele verhaal lijkt me storm in een glas water.
Maar als DQS daadwerkelijk iets te verbergen heeft gaat het UCI onderzoek dat niet boven water brengen.
En Tom Boonen kan zich er beter niet in mengen. Zijn verklaring heeft geen enkele waarde. Hij heeft er belang bij om het niet te vertellen als er wel iets zou hebben gespeeld in “zijn” periode.
Als Kimmage meer “waarschuwingssignalen” heeft gezien dan lijkt het me logisch dat hij die openbaar maakt dan zo schimmig te doen.

Melkzuur 31 augustus 2020 om 12:12

Het enige "waarschuwingssignaal" is dat hij sneller rijdt dan de anderen, vermoed ik. We zullen het moeten afwachten. Als hij 15 jaar na elkaar zo snel rijdt, zonder ooit tegen de dopinglamp te lopen, dan zal Kimmage niet anders kunnen dan het te geloven.

Robert Rodenburg 31 augustus 2020 om 12:08

Heb het filmpje zo vaak bekeken,de manier waarop blijft vreemd hij pakt het gericht uit z’n zak en ook niet ff voelen of er nog wat in de andere zakken wat zit,dan snel in ze zak stoppen en meteen opstaan.
Hij zeg ook niks tegen hem je zou toch op z’n minst denken dat hij nog ff blijf zitten om hem gerust te stellen of zoiets.
Maar ja zoals hier al eerder is aangegeven geen bewijs case closed.

Klaver 31 augustus 2020 om 12:23

Geert Van Bondt zit aan de andere kant bij hem en heeft de hele tijd zijn hand vast gehouden. Maar dat ik moeilijk om af te leiden uit een filmpje van 10 seconden. Dat het heel verdacht is daarentegen wel he Robertje.

boenk 31 augustus 2020 om 12:44

Zeg eens, waar in dat filmpje zou er de tijd zijn om dat te tonen? Stel je misschien eens vragen bij het waarom dat dat filmpje zo kort is en NIETS toont van wat er aan vooraf gaat, of wat er volgt. Het is niet omdat het niet getoond wordt in het filmpje, dat het niet gebeurd is.

platteprijs 31 augustus 2020 om 12:49

Klaver je hoeft het niet met iemand eens te zijn maar ga zijn naam dan niet zo denigrerend opschrijven

Klaver 31 augustus 2020 om 16:15

Vergeef het mij. Mijn tenen gaan krommen van bepaalde figuren hier die hier nu en dan ook nog eens wansmakelijke posts posten. Dan valt dat "Robertje" nog best mee…

boenk 31 augustus 2020 om 12:48

Iedereen focust zich hier op die Tramadol en het al dan niet dat Boonen zou liegen en of QuickStep geen andere middelen zou gebruiken. Het meest belangrijke is echter dit:

“Moet je nu elk flesje dat je in je zakken hebt, verantwoorden? Iedereen weet dat renners eten en drinken en dat er soms supplementen worden genomen. Ik heb het over energieflesjes, geconcentreerde Red Bull of zoiets. Dat gaat over niks.”

Elke renner neemt zo’n flesjes. Dumoulin nam er eentje in toen hij in beeld reed op de eerste dag van de TDF. Of was dat ook Tramadol? Of een 4g modem? Elke renner rijdt daar op een bepaald moment in de koers mee rond. Dat Evenepoel het dus op zak zou hebben is dan ook helemaal niet speciaal of verdacht. Als de UCI dit wil onderzoeken, dat ze dan meteen ook alle renners onderzoeken.

Hollow Knight 31 augustus 2020 om 13:07

De UCI werkt op dezelfde manier als de maffia. Dit is gewoon een vergeldingsactie tegen Lefevere.

Maenhout 31 augustus 2020 om 13:17

Her probleem is niet dat een renner een flesje bij zich heeft, maar dat Bramati heel gericht één flesje uit de broekzak haalt en gauw in zijn eigen zak steekt. Hi kijkt verder niet eens naar wat er nog in de zakken van koerstrui zit, of naar het radiootje. Het ziet er allemaal verdacht uit.

Vervolgens heeft DQS zelf het woord ‘Tramadol’ in de mond genomen, en dan gaat het ook opeens verdacht klinken… Maar dat iets verdacht oogt of klinkt, zegt feitelijk verder niets natuurlijk. Behalve dat de speculatie-tap lekker helemaal open kan gaan!

Mijn duit in het zakje: DQS heeft een eigen geheim recept voor het finaleflesje, en dat willen ze geheim houden. Dat is verder niet echt bijzonder.

CechRepublic 31 augustus 2020 om 14:10

En Hollow Knight werkt op dezelfde manier als Roger Stone, Rudy Giuliani en Sean Hannity. Iedereen die niet a la minut diep buigt voor Lefevere’s godenzonen is dom, onwetend, laf of corrupt en meestal dat allemaal tegelijk.

boenk 31 augustus 2020 om 14:28

Maenhout, je slaat de bal compleet mis. Het filmpje is bewust geknipt zodat er enkel dat te zien is. We weten niet of Bramati enkel dat uit die zak neemt, omdat er niet getoond wordt wat eraan vooraf gaat of op volgt. Dit filmpje werd op sociale media geplaatst door Vayer, een mediageile conspiracy theorist. Als Bramati echt enkel dat item wegnam, dan zouden de momenten vlak voor en na het voorval dat nog meer benadrukken. Maar dat wordt niet getoond. Als dat dus effectief zo zou geweest zijn, zou Vayer het er 100% in gelaten hebben. Maar hij laat het er niet in, wat er voor mij op wijst dat als je het hele stuk zou kunnen bekijken, het er een stuk minder verdacht of onnatuurlijk zou uitzien, of misschien gewoon één van de vele zaken die hij uit de zakken van Evenepoel haalt. Jou redenering is dezelfde als deze: dat als je vrouw op geen enkele vakantiefoto staat, dat dat bewijs is dat zij er niet bij was.

Verder ivm die Tramadol. Lefevere ging daar eenvoudigweg in op de geruchten die meteen de kop opstaken op sociale media. “Wat er dan in zou gezeten hebben”. Ook het enige denkbare dat er zou kunnen in gezeten hebben dat niet aan de finish al opspoorbaar zou zijn. Dus helemaal niet zo raar als je wil laten uitschijnen. Heel deze zaak is gewoon mensen die iets willen vinden en zullen blijven zoeken tot ze iets gevonden hebben dat verdacht genoeg kan worden gemaakt.

UCI weet dit. Denk je dat zij ervan uitgaan dat Bramati na 2 weken dat ding nog in zijn zak heeft steken? Wat gaan ze dan onderzoeken? Niks. Dit is gewoon één groot afleidingsmaneuvre. Sinds dit bekend werd, heeft er geen kat meer getweet over de veiligheid van de renners.

AdZ 31 augustus 2020 om 14:57

@Boenk,

Het kan best dat Bramati voor zijn gefilmde greep in de rugzak van Remco al andere items had verwijderd. Dan heeft ie blijkbaar wel dit item vergeten, want nogmaals… hij zit eerst naast Remco en doet niets, grijpt dan plots bewust en gericht iets uit de rugzak en staat dan gelijk op en steekt t weg.

Volgens mij zitten de rugzakken van Remco dan nog steeds vol duimpjes, maw het lijkt niet t laatste item wat erin zit. Het opstaan wekt vervolgens niet de indruk dat Bramati van plan is nog meer items uit de zak te halen…

Raar gedrag dus. Daarna nog de verschillende verklaringen van het team, dus logischerwijs voer voor roddel en achterklap…

Robert Rodenburg 31 augustus 2020 om 15:05

Ik zeg alleen wat ik zie en dat vind ik apart,ik vindt het nog vreemder dat er hier sommige zo in een stuip schieten,he klavertjuhhh.

boenk 31 augustus 2020 om 15:28

Nee AdZ, hij zit helemaal niet “niks te doen naast Remco om dan plots dit te pakken”. Dat is nu dus net wat je NIET ziet en waarover ik het heb. Bekijk de beelden nog eens. Er wordt geen seconde getoond van het moment voordat zijn hand naar die zak gaat.

Frank V 31 augustus 2020 om 19:12

Hij had het niet in zijn zak moeten steken. Hij had het daar in de natuur moeten droppen.

john 31 augustus 2020 om 13:10

Wat gebruikte jij dan Meneer Boonen ???

Miko1983 31 augustus 2020 om 13:23

Ik heb gehoord dat hij een klein wit envelopje in zn achterzak had….en dan zn pinpasje of sleutel gebruikte ;)

Joost Mehrtens 31 augustus 2020 om 13:38

Het lijkt me niet vreemd of verdacht dat Evenepoel iets in zijn achterzak bewaarde. Daarvoor is die toch?
En als daar iets zat dan lijkt het me logisch dat je dat eruit haalt voor je hem op een brancard legt.
Ik begrijp niet echt waarom het verdacht is.

reusjen 31 augustus 2020 om 13:52

Het probleem is dat het er niet uit ziet alsof hij de zakjes leeghaalt. Hij pakt doelbewust 1 ding staat meteen op en frommelt het weg. Het is lastig te duiden omdat het een korte clip is, maar zo ziet het er gewoon apart uit.

Daarnaast lijkt het me niet handig aan een renner te zitten die net 4 meter naar beneden gelazerd is.

boenk 31 augustus 2020 om 14:39

Reusje.. Je ziet hem één ding pakken omdat het filmpje enkel dat laat zien. Hoe komt toch dat dat voor zovelen zo moeilijk te begrijpen is. Meelopen met de kudde dat gaat blijkbaar heel goed, maar kritisch denken of je ervan bewust worden dat je compleet gestuurd wordt, dat is blijkbaar een brug te ver. Dat Vayer het hele fragment laat zien. Als het zo gegaan is als jij beweert en zoals hij insinueert, dan moet je Bramati duidelijk naar Evenepoel zien stappen, dat item wegnemen (en niks anders!) en weer weggaan. Maar dat toont het filmpje dus niet. Het toont enkel het moment dat hij dat spul pakt.

Als jij halverwege een film de filmzaal binnenwandelt en het eerste halfuur niet gezien hebt, ga je dan ook beweren dat er wat in dat eerste halfuur zich afspeelde, niet gebeurd is?

Frank V 31 augustus 2020 om 13:50

Op deze manier moeten we iedere bidon onderzoeken. 'Hee hij gooit 'm haastig weg?! Waarom? Verdacht…'

Echt wie hier weer meer van maakt… "moet uitgezocht worden" "zie veel mist, rookgordijnen en schimmigheid" "verdovende middelen serieuze optie" Echt?! Op basis van wat? Niks! Verspreiders van negativiteit.

boenk 31 augustus 2020 om 14:45

Tom Dumoulin reed eergisteren met zo’n 4g modem in zijn mond rond. Ik begrijp niet waarom de UCI nog geen onderzoek gestart is.

https://pbs.twimg.com/media/EgoGGbDXsAEt3IA?format=jpg&name=large

vocsnor 31 augustus 2020 om 13:50

Heeft het eigenlijk zin om hier artikelen over te blijven schrijven? Het eerstvolgende zinvolle schrijfsel gaat over het resultaat van het onderzoek. Tot dan is volgens mij alles wel gezegd

Romāns Vainšteins 31 augustus 2020 om 14:15

Welk onderzoek? Het onderzoek naar iets kleins en ondefinieerbaars dat er niet meer is? Het is zoooooo dom dit.

vocsnor 31 augustus 2020 om 17:32

UCI moet wel met iets komen, Anders had Lappartient niks moeten melden

vocsnor 31 augustus 2020 om 17:32

UCI moet wel met iets komen, Anders had Lappartient niks moeten melden

Akiria 31 augustus 2020 om 14:39

Ik vermoed dat Tom wel ervaring heeft met stukjes karton….. of kleine zakjes…

Michelangelo 31 augustus 2020 om 15:30

Ik zie dat de Evenepoel politie weer druk in actie is; sommigen in hele nette bewoordingen, soms denigrerend alsof ieder met een andere mening niet beter is dan een stuk st..nt.

Je kunt het zien als een storm in een glas water, veroorzaakt door een conspiracy journalist. En dat de UCI hier heel nadrukkelijk op af duikt, om de aandacht af te leiden van alle andere problemen mbt veiligheid, en als pay-back voor wat DQS en TJV aan het doen zijn. En dat er niks aan de hand is.

Maar je kunt ook gewoon een stukje film zien waar iemand gericht iets uit de zak haalt van een gevallen renner, het snel wegsteekt en wegbeent. En waar vervolgens allerlei rook, schimmige verklaringen en onsamenhangende verhalen over komen vanuit de ploeg. En dat bij iemand die de stenen uit de straat fietst.

Wie heeft er gelijk? Ik denk dat op basis van de informatie die er nu ligt, niemand kan bewijzen hoe het zit. Enkel Bramati, Evenepoel en enkele insiders bij DQS weten écht hoe het zit, en wat er uit de zak gehaald wordt. En DQS is “omerta in het kwadraaat”.

Uiteindelijk denk ik dat er weinig te bewijzen gaat zijn, en is het wat je gelooft. Maar wat ik wel mooi zou vinden is als je niet verrot gescholden wordt als je niet gelooft wat anderen vinden dat je moet geloven. Want af en toe voelt het als types als Klaver op ouderwetse kruistocht zijn om hun geloof over te brengen…

Panache 31 augustus 2020 om 15:43

+1 juist.

Klaver 31 augustus 2020 om 16:12

Fijn dat je er mij bij betrekt…omdat ik enkel denk dat ze zijn zakken leeg maken. Geloof wat je wil, het maakt mij geen zier uit kerel. Ik dacht hier onderbouwde discussies te kunnen voeren met liefhebbers met enige kennis van zake. Een illusie, trouwens het is tijd voor je dagelijkse portie mentale en psychologische prietpraat in het kwadraat, ik kijk er reikhalzend naar uit!

Panache 31 augustus 2020 om 16:18

-1 Klaver
Voor iemand die het “geen zak uit maakt” wat iemand anders vindt, erg aanwezig en verongelijkt.

Frank V 31 augustus 2020 om 16:46

"En waar vervolgens allerlei rook, schimmige verklaringen en onsamenhangende verhalen over komen vanuit de ploeg."

Dit heet 'schromelijk overdrijven'.

boenk 31 augustus 2020 om 18:57

“Maar je kunt ook gewoon een stukje film zien waar iemand gericht iets uit de zak haalt van een gevallen renner, het snel wegsteekt en wegbeent. ”

Hoe zie jij dat dit “gericht” is? Of dat hij “wegbeent”? Daarvoor zou je een langer fragment moeten kunnen zien om dat te beweren. Je ziet dat hij dit pakt, omdat het filmpje dan pas start. Wat deed hij voordien? Als hij in de momenten voordien eerst de andere zakken leegmaakte, of eerst de radio onder zijn shirt wegnam, was dit dan nog steeds “gericht”? Hij staat trouwens recht omdat je al hurkend niets in je broekzak kan steken. En hij blijft vervolgens staan.

Panache 31 augustus 2020 om 19:27

Goed lezen Boenk. Michelangelo formuleert de 'niets aan de hand' en de 'wel wat aan de hand' standpunten, omdat die twee standpunten nu eenmaal bestaan. Dat jij het ene standpunt belachelijk vindt en het andere de enige juiste, doet niets af aan het feit dat er op (minimaal) twee manieren naar gekeken wordt.

Michelangelo 31 augustus 2020 om 20:53

@Boenk,
en mijn ECHTE punt is niet wat waar is of wat niet, maar dat je soms uitgekafferd wordt, weggezet wordt als ondeskundig, onzinprater (en ik heb her en der nog wel ergere termen langs zien komen) als je het “Evenepoel-politie standpunt” niet deelt.
Jij blijft hier keurig in de “argumenten-modus”, en da’s prima. Maar lees hier het draadje nog maar eens door, en dan zie je waarschijnlijk wat (en ook wie) ik bedoel…

Lalsacien 31 augustus 2020 om 16:28

Het is helemaal niet boeiend wat Remco in zijn achterzakken had.
De enige zinnige opmerking is gemaakt door Karl66!

boenk 31 augustus 2020 om 19:00

Nee, dat is helemaal niet het geval. Je kan perfect iets uit een zak halen zonder dat je hoeft te drukken tegen de persoon in kwestie, dat zou trouwens kunnen verklaren waarom Bramati dit zo gladjes uit de zak schoof. Het kan overigens zijn dat Bramati dit deed op vraag van de ambulancier (als ik me niet vergis, heeft hij dit ook ergens zo gezegd, dat hem gevraagd werd alles van Remco weg te halen, tot de helm toe).

Lalsacien 31 augustus 2020 om 19:04

Dan begrijp je dus niets van eerste hulp bij een ongeval!

user5697 31 augustus 2020 om 17:07

Onbegrijpelijke zure reacties van Evenepoel/lefevere/DCQS-haters. Kunnen we het nu eens hebben over wat ze bij Jumbo in de achterzakken zitten hebben. En wat een zekere Groenewegen in de finale in Polen “gepakt” heeft, vooraleer hij zijn aanslag pleegde. Iemand ?
Als Roglic, evt Dumoulin de Tour wint, moeten we het dus op dit forum automatisch hebben over wat zij ingenomen hebben, legaal of illegaal. Ik ben benieuwd of dit ooit zal gebeuren. Maar ik zal jullie er zeker aan herinneren als het zo ver komt.

boenk 31 augustus 2020 om 19:03